ATR
![]() | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | מיזם משותף |
מוטו | גאים להיות טורבופרופ (Proud to be TURBOPROP) |
משרד ראשי | טולוז, צרפת |
מוצרים עיקריים | מטוסים, מערכות אוויוניקה |
ATR (ראשי תיבות של Aerei da Trasporto Regionale - "מטוסים לתעבורה אזורית") היא יצרנית מטוסים איטלקית-צרפתית, שמניותיה מחולקות בצורה שווה בין התאגידים קבוצת איירבוס וקבוצת לאונרדו. החברה היא היצרנית הגדולה בעולם של מטוסי נוסעים אזוריים בעלי עד 90 מושבים. מאז הקמתה מכרה ATR יותר מ-1,700 מטוסים למעל 200 חברות תעופה ביותר מ-100 מדינות.
היסטוריה
במהלך שנות ה-60 וה-70, יצרניות מטוסים אירופאיות עברו, ברובן, ארגון מחדש, כולל מיזוגים ואיחודים. בהתאם למגמה זו של שיתוף פעולה פנים-אירופי, חברת התעופה הצרפתית "אירוספטיאלה" ותאגיד התעופה האיטלקי "איריטליה" החלו בדיונים בנושא עבודה משותפת לפיתוח מטוס נוסעים אזורי חדש. לפני כן, שתי החברות ערכו באופן עצמאי מחקרים עבור קונספטים של מטוסים משלהן, במטרה להשיק דגמים חדשים. ב-4 בנובמבר 1981 נחתם הסכם שיתוף פעולה רשמי בפריז, צרפת. הסכם זה סימן לא רק את מיזוג מאמציהם, אלא גם את שילובם של עיצובי הקונספט הנפרדים שלהם לעיצוב מטוס שלם אחד, במטרה להמשיך את פיתוחו וייצורו כמיזם משותף.
המטוס הראשון של החברה היה ATR 42, טיסת המבחן שלו התקיימה באוגוסט 1984, וייצורו הסדרתי החל בדצמבר 1985. בסלון האווירי בפריז בשנת 1985 הציגה החברה מטוס גדול יותר - ATR 72, וייצור סדרתי של מטוס זה החל בשנת 1986.
ביולי 2015 חתמה החברה על הסכם מסגרת לשיווק מערכות ראיה מתקדמות של חברת אלביט מערכות עבור מטוסים מדגם ATR 72-600[1]. ביולי 2023 חתמה אלביט על חוזה לאספקת שני מטוסי סיור המבוססים על דגם זה עבור מדינה באזור אסיה-פסיפיק[2].
ייצור
גופי המטוסים של החברה מיוצרים במפעל של קבוצת לאונרדו בנאפולי איטליה, כנפיו במפעל של קבלן משנה בבורדו, והוא מורכב במפעל של החברה בטולוז, בצרפת.
לקוחות
בין לקוחותיה הגדולים של החברה, חברות התעופה הבאות: תאי איירווייז אינטרנשיונל, צ'ק איירליינס, אייר ניו זילנד, אולימפיק איירליינס, לוט פוליש איירליינס, אליטליה, וטארום.
בישראל
- חברת ישראייר - הפעילה במשך השנים 6 מטוסי ATR-42 בסך הכל. שני המטוסים הראשונים נכנסו לשירות ישראייר בשנת 1996, עבור טיסות פנים לנמל התעופה אילת[3]. אחר כך רכשה עוד שלושה מטוסים תמורת 6 מיליון דולר כל אחד[4]. המטוס האחרון מדגם זה יצא משרות בשנת 2012. היא הפעילה בעבר גם שלושה מטוסי ATR 72. תחילה בחכירה והחל מ-2011 רכשה אותם [5]. המטוס האחרון מדגם זה יצא משרות בינואר 2023.
- חברת ארקיע הפעילה בעבר חמישה מטוסים מסוג ATR 72.
- חברת אייר חיפה מפעילה החל משנת 2024[6], שלושה מטוסים מדגם ATR 72-600 ועוד שני מטוסים נמצאים בהזמנה[7].
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של ATR
הערות שוליים
- ↑ יורם גביזון, אלביט מערכות: הסכם מסגרת לשיווק מערכות ראיה מתקדמות עם יצרנית המטוסים ATR, באתר TheMarker, 6 ביולי 2015
- ↑ יוסף חרש, אלביט זכתה בחוזה של 114 מיליון דולר לאספקת מטוסי סיור למדינה באסיה-פסיפיק, באתר TheMarker, 10 ביולי 2023
- ↑ דרור מרום זהבה דברת, עכשיו יש תחרות בדרך האוויר לאילת, באתר גלובס, 14 בינואר 1997
- ↑ דרור מרום, ישראייר שוקלת לרכוש או לחכור 2 מטוסי בואינג בינוניים מדגם 757, באתר גלובס, 9 בינואר 2000
- ↑ עומר רבין, גם ישראייר מתחדשת: רכשה שני מטוסים ב-35 מ' דולר, באתר גלובס, 15 בפברואר 2011
- ↑ הדר קנה, חברת תעופה ישראלית חדשה בדרך: אייר חיפה תקבל מטוס ראשון בסוף החודש, באתר TheMarker, 9 ביולי 2024
- ↑ אייר חיפה ממשיכה להתרחב: מטוס חמישי יצטרף לצי החברה בסוף 2025, באתר חי פּה, 15 במאי 2025
ATR41301028Q459083