תעלת אירואסיה
פרויקט תעלת אירואסיה, הידוע גם בשם תעלת מאניץ', הוא פרויקט סובייטי שאפתני שהחל בשנת 1932 אך מעולם לא הושלם, לבניית תעלה שתחבר בין הים הכספי לבין ים אזוב שבים השחור (ומכאן - חיבור בין אסיה לאירופה).
אורך התעלה המתוכננת היה כ-700 קילומטר, רוחבה 80 מטר, עומקה 6.5 מטר, והיא יועדה לכלי שיט בקיבולת של עד עשרת אלפים טון.
נתיב התעלה
הנתיב נבחר בקפידה כך שיעבור לאורך מסלול לא הררי. הנקודה הגבוהה ביותר לאורך הנתיב המתוכנן גבוהה ב-27 מטר מים אזוב ו-54 מטר מהים הכספי. הוצעו פתרונות שונים להתגברות על מכשול זה באמצעות תאי שיט כמקובל בתעלות אחרות בעולם.
הנתיב המתוכנן עובר רובו בשקע גאולוגי המכונה "שקע קומה-מאניץ'" (אנ') על שם שני הנהרות שבו – קומה (אנ') ומאניץ'. בדרכו מהים הכספי מערבה עובר הנתיב ב:
- נתיב נהר קוּמָה, על גבול האוטונומיות הרוסיות רפובליקת דאגסטן ורפובליקת קלמיקיה.
- תעלה שתיחפר על בסיס חלק מתעלת קומה-מאניץ', שהיא תעלה להעברת מים להשקיה המחברת כיום בין נהר קומה לנהר מאניץ' המזרחי
- נהר מאניץ' המזרחי
- נהר מאניץ' המערבי, הזורם כיום דרך אגם מאניץ' גודילו, אגם מלוח בקלמיקיה, ונשפך לנהר הדון.
- 100 קילומטר במורד נהר הדון, לתוך ים אזוב.
היסטוריה
בחודש מאי 1932 אישרה הממשלה הסובייטית את התוכניות, והעבודה החלה מיד בחלק של נהר מניץ' המערבי. עד שנת 1941 הושלמו 329 קילומטר של שיט רצוף.
עם מעורבות ברית המועצות במלחמת העולם השנייה הופסקו העבודות על התעלה. לאחר המלחמה הושקע רוב המאמץ בגמר תעלת הוולגה-דון ולאחר מכן לא נמצאה הצדקה כלכלית מבחינת היקף השיט הצפוי להשלמת הפרויקט המקורי.
19823866תעלת אירואסיה