לדלג לתוכן

שלמה קורן (קצין)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
שלמה קורן
שלמה קורן כמפקד מספנת חיל הים
שלמה קורן כמפקד מספנת חיל הים
לידה 13 באפריל 1929
ג' ניסן ה'תרפ"ט
בודפשט הונגריה
פטירה 24 בנובמבר 2021 (בגיל 92)
תאריך עלייה אפריל 1939
השתייכות ההגנה
צבא הגנה לישראל
חיל הים הישראליחיל הים הישראלי חיל הים הישראלי
תקופת פעילות 1948–1974 (כ־26 שנים)
דרגה אלוף-משנה (ים) אלוף-משנה
תפקידים בשירות
ימאי באוניות
קצין ים בפריגטות
קצין מבצעים
מפקד יחידת בחינה
מפקד מספנת חיל הים
מנהל תחום הים במנהל הרכשה של משרד הביטחון.
פעולות ומבצעים
מלחמת העצמאות מלחמת העצמאות
מלחמת סיני מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה מלחמת ההתשה
עיטורים
עיטור לוחמי המדינה עיטור לוחמי המדינה
תפקידים אזרחיים
מנהל מפעל מתכת קדמני
מנהל מפעל נשר חיפה למלט
מנהל חברת בת של סולל בונה בניגריה.
סוכנות מכירה ותחזוקה לציוד קטרפילר בבודפשט.

שלמה קורן (13 באפריל 192924 בנובמבר 2021) היה קצין בכיר בחיל הים ומנהל מפעלים בתעשייה הכבדה.

משפחה

שלמה קורן נולד כשלמה קליין ב-1929 בבודפשט, הונגריה לשמואל קליין והלנה לבית בריכטה ואח לאגנס קליין. האב שירת כקצין בצבא הונגריה בשנות מלחמת העולם הראשונה ולאחר שנפצע, למד באקדמיה לחקלאות בקסטהיי ונעשה אגרונום. ב-1938 הגיע האב להכרה כי ליהודים אין מקום באירופה ויצר קשר עם פעילי העלייה הרויזיוניסטית. באפריל 1939 עלתה המשפחה על האונייה 'אגיוס ניקולאוס' בנמל בורגאס בבולגריה ושטו עד לכרתים. שם עברו לספינת עץ שהפליגה לארץ ישראל. הספינה נחתה בחוף עזה ונוצר איום על המעפילים. הצבא הבריטי הגיע למקום, חילץ והעביר אותם ברכבת לבת גלים.

ילדות ולימודים

קורן למד שלוש שנים בבית חינוך לילדי עובדים בהדר הכרמל שבחיפה.

ללימודי התיכון נרשם בבית הספר הימי ליד הטכניון בחיפה במגמת שייט. וקיבל מלגה מטעם הקהילה היהודית בדרום אפריקה למימון הלימודים. קורן סיים את בית הספר במחזור ד' בשנת 1948 והתגייס לחיל הים.

שירות צבאי

בשנת הלימודים העליונה נעשה קורן חבר בההגנה בחיפה. קורן התגייס לחיל הים ותפקידיו הראשונים היו קצין ניווט באוניות "חנה סנש" ואח"י מעוז (ק-24). הכשרתו בבית הספר הימי זיכתה אותו בקידום לקצונה ימית ללא הכשרה נוספת והוא נעשה סגן מפקד באח"י וג'ווד.

סג"ם שלמה קורן 1949

ענף מבצעים

קורן עבר בשנת 1953 לפקד על ענף המבצעים במחלקת הים וקיבל דרגת רס"ן. במסגרת זו עבר קורס צלילה למים רדודים.

הפלגת משווה

בשנת 1955 שירת קורן בפריגטה אח"י משגב (ק-30) בתפקיד סגן המפקד, ויצא עימה למבצע משווה לדרום אפריקה וחזרה.

מלחמת סיני

בתקופת מלחמת סיני שימש קורן כמפקד מערך הגנת החוף. תחת פיקודו הייתה תחנת המכ"ם בסטלה מאריס ותחנה שנייה מעל מלון בתל אביב.

בנוסף לתפקידו, שימש כנציג חיל הים בוועדה לשליטה בצי הסוחר שמינה שר התחבורה משה כרמל בראשותו של ד"ר נפתלי וידרא.

בית מלאכה מכשירים

בשנת 1960, לאחר שהוסמך להנדסת מכונות, הוצב למספנת חיל הים כמפקד בית מלאכה מכשירים. בתפקיד זה שימש עד שנת 1962. באותה תקופה יצא לביקור במסגרת חילופי סטודנטים ועברת את שמו מ'קליין' ל'קורן'.

יחידת בחינה

בשנים 2–1967 שימש קורן בתפקיד מפקד "יחידת בחינה" בחיל הים והועלה לדרגת סא"ל. בתפקיד זה ערך בדיקות קבלה לשש ספינות הטילים הראשונות שנבנו בשרבורג. הבדיקות העלו שיש עומס רב על המנועים כתוצאה מהרצון להגיע למהירות מרבית גבוהה.

למספנות שרבורג נקבעה בחוזה פרמיה על מהירות גבוהה ובשאיפה להשיג זאת דחפו את גבול הטכנולוגיה והעמיסו את המנועים מעל למותר בהוראות יצרן המנועים. קורן המליץ לטפל במדחפים כדי להקל על המנועים. המלצתו בוצעה רק לאחר מספר שנים.

שלמה קורן משמאל במפעל מצפני גירוסקופ 'אנשוץ' בגרמניה עבור ספינות סער 1965

מספנת חיל הים

בשנת 1969 קיבל את הפיקוד על מספנת חיל הים. בתקופת עבודתו במספנה, הוסבו המתקנים ובתי המלאכה לתחזוקת ספינות סער ומערכות הנשק והאלקטרוניקה שהותקנו בהן.

הוקם בית מלאכה מיוחד למנועי מייבאך בתוך בסיס ציוד ותובלה באזור נחל הקישון. בית המלאכה כלל מתקן הרצה למנועים. עובדי המספנה היו 200 חיילים ו-600 אזרחים עובדי צבא.

תחום הים במנהל הרכשה

בשנת 1970 מונה קורן למנהל תחום הים במנהל הרכשה של משרד הביטחון והועלה לדרגת אל"ם. בין היתר עסק גם ברכישת הצוללות מסדרת גל בחברת ויקרס באנגליה לחיל הים. בשנת 1973 חתם למספנות ישראל על רכישת אח"י רשף ומאוחר יותר אח"י קשת מספינות סער 4. בשנת 1974 סיים את תפקידו במנה"ר ויצא לגמלאות.

תפקידים אזרחיים

כתפקיד ראשון הוזמן קורן על ידי אלכס גתמון לנהל את מפעל המתכת קדמני בכפר הדרוזי ירכא. המפעל בבעלות משותפת גתמון קדמני והיה מתח בין הבעלים.

בשנת 1976 קיבל את הניהול של מפעל נשר חיפה למלט. המפעל נעשה רווחי מאוד וניתן היה להעלות את משכורות העובדים. קורן המשיך בניהול עד שנת 1982.

בשנת 1982 נענה ליזמת בנק שווייצרי ויצא להקים מפעל מלט בניגריה. מפעל המלט לא הוקם ובמקום זאת נתמנה קורן למנהל חברת בת של סולל בונה וניהל בניית כבישים בניגריה.

בשנת 1986 נתמנה למנהל מכירות של חברת אלסינט שייצרה מתקני סריקה גופנית במזרח הרחוק.

בשנים 1991–1996 שימש קורן כמנהל סוכנות בלעדית של חברת קטרפילר בבודפשט. ציוד קטרפילר יקר ואיכותי וקורן העמיד את העסקים בצורה טובה.

לאחר חזרתו לישראל שימש במשך כ-10 שנים כמפקח על פעילות הסניף בבודפשט ונסע כל חודש לביקורת בסוכנות. בשנת 2005 פרש מעיסוק זה.

השכלה

קורן היה בוגר בית הספר הימי בחיפה במגמת שייט אותו סיים בשנת 1948.
בשנת 1956 החל קורן בלימודים בהטכניון - מכון טכנולוגי לישראל במגמת הנדסת מכונות בנוסף לעבודתו בחיל הים והוסמך בשנת 1960. לאחר הפסקה קצרה השלים תואר שני בהנדסת תעשייה וניהול 1962.

תחביב

קורן היה הבעלים והמשיט של יאכטה קטנה, "קלימרו", שעגנה דרך קבע במרינה הרצליה.

משפחה ממשיכה

קורן נישא בשנת 1950 לשרה כהן. לזוג נולדו בן, ד"ר ארנון קורן - כירורג, מומחה למחלות כלי דם בבית חולים בילינסון בפתח תקווה, ובת. שרה קורן נפטרה בשנת 1982 ממחלה.

משנת 1985 ועד למותו היה קורן בזוגיות עם אילנה פלד, ארכיטקטית שהתאלמנה ואיתה 3 בנות ובן. התגורר בהרצליה.

מקורות וקריאה נוספת

  • חנה ינאי, 50 שנות מספנה, הוצאה לאור חיל הים, 1998, עמ' 41.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלמה קורן בוויקישיתוף

שלמה קורן (קצין)41425180Q77028678