שדה עניין ומחצה
תלמוד בבלי | מסכת בבא בתרא, דף קי"ד עמוד ב', מסכת בבא בתרא, דף קמ"ג עמוד ב' |
---|
שדה עניין ומחצה הוא סימן בתלמוד הבבלי לשלוש סוגיות ממסכת בבא בתרא בהן ההלכה הוכרעה כרב יוסף נגד רבה. משמעות דברי הגמרא שפסיקות אלו יוצאות מן הכלל, ובשאר הסוגיות שהם נחלקו הלכה כרבה, הראשונים נחלקו האם מדברי הגמרא משמע שהלכה כרבה בכל מחלוקות רבה ורב יוסף שבש"ס או רק במחלוקות שנידונו במסכת בבא בתרא.
הפסיקה
רבה ורב יוסף הם מבין זוגות האמוראים ברי הפלוגתא הקבועים ונחלקו בעניינים רבים. בדרך כלל פסק ההלכה הוא כרבה[א], מלבד בשדה עניין ומחצה - שלוש סוגיות ממסכת בבא בתרא שבהם הגמרא קובעת[2] שהלכה כרב יוסף.
שלושת הסוגיות המכונות בסימן 'שדה עניין ומחצה' הן:
שדה - מסכת בבא בתרא, דף י"ב עמוד ב' - סוגיה שיש בה שלוש מחלוקות עוקבות בנושא חלוקת שדות בין יורשים:
- אדם שקנה שדה בסמיכות לשדותיו של אביו, ולאחר פטירת האב כאשר באים לחלוק את נכסי הירושה, הבן מבקש מטעמי נוחות לקבל דוקא את השדה הסמוכה לשדהו הפרטית. לדעת רבה זכותו לדרוש כן, ועל בית הדין לחייב את שאר האחים להסכים לדרישתו, ולדעת רב יוסף זכותם של שאר האחים לסרב לכך, ולדרוש לחלוק עמו באותה השדה[ב].
- בדומה לכך, אחים שקיבלו בירושה שתי שדות שבכל אחת יש תעלת מים נפרדת שממנה משקים את השדה, ואחת השדות סמוכה לשדהו הפרטית של אחד האחים. גם במקרה זה לדעת רבה זכותו לדרוש דוקא שדה זו, ולדעת רב יוסף אחיו יכול לסרב ולחייבו לחלוק בשוה בשתי השדות[ג].
- כמו כן בשתי שדות שתעלת מים אחת עוברת בין שתיהן, לדעת רבה יכול אחד האחים לדרוש שכל אחד יקבל שדה שלמה, ולדעת רב יוסף גם בזה יכול האח השני לסרב ולחייבו לחלוק כל אחת מהשדות לשתים[ד].
עניין - מסכת בבא בתרא, דף קי"ד - אדם שנותן מתנה לחבירו באמצעות קניין, ולאחר זמן קצר רוצה לחזור בו ולבטל את המתנה. לדעת רבה כל זמן שהצדדים עדיין יושבים יחד באותו המעמד, הנותן רשאי לחזור בו. ולדעת רב יוסף אפילו אם עדיין יושבים יחד, אינו יכול לחזור אלא רק כל זמן שעוסקים באותו עניין, אבל מרגע שעברו לעסוק בנושא אחר בטלה זכותו לחזור בו.
מחצה - מסכת בבא בתרא, דף קמ"ג - אדם שחילק את נכסיו ואמר לאשתו "נכסי לך ולבנייך". לדעת רב יוסף יש לפרש את דבריו שנותן מחצית מהנכסים לאשתו, והמחצית השניה תתחלק בין כל הבנים[ה].
גרסאות ודעות נוספות
- לדעת סדר תנאים ואמוראים המילה שדה אינה מתייחסת לסוגיה בדף י"ב, אלא לסוגיה אחרת במסכת בבא בתרא, דף ל"ב עמוד ב' - אדם התובע מחבירו שדה או כסף ומציג שטר המוכיח את טענתו, הנתבע טוען שהשטר מזוייף, אבל אינו יכול להוכיח זאת. התובע הודה בפני הדיינים ששטר זה אכן מזוייף, אלא שלטענתו היה לו שטר אחר אמיתי שאבד. לדעת רבה התובע נאמן מכח טענת מיגו, ולדעת רב יוסף אינו נאמן[ו].
- בספר הערוך[5] גורס "סדום עניין ומחצה". גם לפי גרסה זו הכוונה במילה 'סדום' היא לאותה סוגיית ה'שדה' בדף י"ב, שבה טענותיו של רבה מבוססות על הכלל ההלכתי כופין על מידת סדום[ז].
- הרשב"ם[6] מביא שיש הגורסים "שדה קנין ומחצה". גם לפי גרסה זו הכוונה במילה 'קנין' היא לאותה סוגיית 'עניין' בדף קמ"ג, שבה נחלקו עד מתי יש אפשרות לבטל קנין.
הסתייגויות
לדעת רוב הראשונים הכלל 'שדה עניין ומחצה' תקף לכל המחלוקות בין רבה לרב יוסף בכל הש"ס, ובכולן הלכה כרבה[7]. ויש אומרים שהכלל תקף במסכת בבא בתרא בלבד, אבל בשאר הש"ס יתכן שההלכה תהיה כרב יוסף[8][9].
לדעת הרשב"א[10], גם לדעת הסוברים שהכלל 'שדה עניין ומחצה' תקף רק במסכת בבא בתרא ולא בשאר הש"ס, זה רק כאשר מובאת בגמרא ראיה לשיטת רב יוסף, ואז יתכן שההלכה תפסק כמותו. אך אם אין בסוגיה ראיה לאף אחד מהצדדים, גם בשאר הש"ס ההלכה תקבע כדעת רבה. השלכה בולטת של מחלוקת זו היא בסוגיית שומר אבידה, שבה לדעת רבה על מי שמצא אבידה ושומר עליה מוטלים חיובי שמירה כשומר חינם, ולדעת רב יוסף כשומר שכר ( - "פרוטה דרב יוסף"), להלכה ישנה מחלוקת גדולה בין הראשונים והפוסקים[11] האם לפסוק כרבה או כרב יוסף, ויש אומרים שמחלוקת זו לא הוכרעה להלכה[12].
הסתייגויות נוספות המאפשרות לפסוק כרב יוסף:
- יש אומרים[13] שהכלל אמור רק כאשר רבה ורב יוסף נחלקו בסברות של עצמם, אך כאשר נחלקו בשמועה ששמעו מהאמוראים שלפניהם הכלל אינו תקף, ויתכן שההלכה תהיה כרב יוסף. ויש חולקים[14] וסוברים שגם במקרה כזה ההלכה כרבה בכל מקום. ויש מי שמחלק בין סוגיות שבהן רבה ורב יוסף נחלקו בסברות שתלויות בדעתם של אמוראים אחרים או שכבר נחלקו בהן קודם לכן אמוראים אחרים, לבין מקומות בהם נחלקו מה אמורא מסויים אמר, שבזה אין המחלוקת תלויה בסברא כלל[15].
- בספר העיטור[16] כתב שכלל זה תקף רק במחלוקות בדיני ממונות ולא באיסורים.
- משמעות הכלל היא שבשאר הסוגיות לא תפסק ההלכה כרב יוסף בלבד, אך יתכן שבחלק מפרטי הסוגיה ההלכה תקבע כרבה ובחלק אחר כרב יוסף[17].
- הרמב"ן[18] כתב שישנם כמה סוגיות בודדות מלבד 'שדה עניין ומחצה' שההלכה בהם נפסקה כמו רב יוסף, ודבר זה אינו עומד בסתירה לכלל זה, כיון שלכל הכללים שבגמ' ישנם יוצאי דופן.
ראו גם
קישורים חיצוניים
הרב יוסף שמשי, הלכה כרב יוסף נגד רבה, באתר פורטל הדף היומי
ביאורים והוספות
- ^ הגמרא מכנה את רבה "שבור מלכא" כשמו של מלך פרס מפני שהלכה כמותו בכל מקום[1].
- ^ לפי רש"י[3] עילת הסירוב היא מכיון שלעיתים בשדה זו יורד יותר גשם מאשר בשאר שדותיו של המת היא מניבה יותר יבול, ולכן גם הם רוצים חלק בה. ולפי התוספות[4] אפילו ללא עילה מיוחדת זכותם שלא לוותר לו בלי שיפצה אותם על כך כספית.
- ^ כך פירוש הגמרא לפי רש"י, ועילת הסירוב היא מכיון שחושש שלעתים אחת מתעלות המים עלולה להתייבש. אמנם לפי התוספות במחלוקת זו לא מדובר בכך שלאחד האחים יש שדה סמוכה, אלא שלפי רבה אם אח אחד מבקש לחלוק כל שדה לשתים, זכותו של השני למנוע זאת ולדרוש שכל אחד יקבל שדה שלמה, ולפי רב יוסף אינו יכול לדרוש זאת.
- ^ גם בזה לפי רש"י מדובר כשיש לו שדה פרטית סמוכה לאחת השדות, ולפי התוספות גם בלי שיש לו שדה סמוכה.
- ^ בסוגיא זו לא מובא בפירוש שרבה נחלק על דעתו של רב יוסף, אלא רק שתלמידו אביי הקשה על דין זה וניסה לדחותו. הריטב"א מבאר בשם הגאונים שבכל זאת סוגיא זו צורפה לסימן 'שדה עניין ומחצה' מכיון שהיה מקובל ביד חכמי התלמוד שאביי לא נחלק על רב יוסף מעצמו אלא בשמו של רבה.
- ^ בגמרא שלפנינו מופיע שפסקו הלכה כרבה במקרה שהתביעה הייתה על קרקע, וכרב יוסף במקרה שהתביעה על כסף. אמנם מדברי הספר סדר תנאים ואמוראים נראה שלדעתו גם בקרקע הלכה כרב יוסף
- ^ הפרישה, חושן משפט, סימן קע"ד מבאר את ההבדל בין שתי הגירסאות בכך שלדעת הרי"ף והרמב"ם ההלכה לא נפסקה כרב יוסף בשלושת המחלוקות שבדף י"ב, אלא רק באחרונה מביניהן, ולכן לדעתם נכון לגרוס "סדום", כי מילה זו מוזכרת בדברי רב יוסף רק במחלוקת השלישית, מה שאין כן אם גורסים "שדה" משתמע מכך שהכוונה היא לשלושת המחלוקות.
הערות שוליים
- ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קט"ו עמוד ב', ופירוש הרשב"ם
- ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קי"ד עמוד ב' וכן מסכת בבא בתרא, דף קמ"ג עמוד ב'
- ^ רש"י, מסכת בבא בתרא, דף י"ב עמוד ב'
- ^ תוספות, מסכת בבא בתרא, דף י"ב עמוד ב'
- ^ ערך סדום
- ^ רשב"ם, מסכת בבא בתרא, דף קמ"ג עמוד ב', ד"ה עניין.
- ^ רש"י, מסכת עירובין, דף נ"ב עמוד ב', ד"ה כמאן; תוספות, מסכת גיטין, דף ע"ד עמוד ב', ד"ה הא, וכן כתבו גם בקידושין דף ט' ובמקומות נוספים; רא"ש קידושין פרק א' סימן ח', ובבא מציעא פרק ב' סימן י"ז
- ^ תוספות, מסכת בבא מציעא, דף כ"ט עמוד א' בשם רב צמח גאון; ספר המאור, שבת פרק י"ט. ראשונים רבים מזכירים דעה זו בשם 'יש אומרים', וחולקים עליה
- ^ בשו"ת הרשב"א חלק א' סימן שכ"ד הזכיר לכאורה דעה נוספת לפיה כלל זה תקף בכל סדר נזיקין. אבל בחידושיו במסכת גיטין, דף ע"ד עמוד ב' ובמסכת שבת, דף קמ"ח עמוד ב' כתב גם הוא שלדעה זו הכלל תקף במסכת בבא בתרא
- ^ רשב"א, מסכת שבת, דף קמ"ח עמוד ב', ד"ה רב אויא.
- ^ שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רס"ז, סעיף ט"ז.
- ^ שפתי כהן, חושן משפט, סימן רס"ז, סעיף קטן י"ב וסמ"ע, חושן משפט, סימן רס"ז, סעיף קטן י"ז
- ^ רשב"א, מסכת שבת, דף ל"ה עמוד א'; רא"ש שבת פרק ב' סימן כ"ג בשם רבינו יונה; כסף משנה בדעת המשנה תורה לרמב"ם, הלכות נזירות, פרק ה', הלכה י"ז
- ^ דעת הרי"ף המובאת ברא"ש; דעת הראב"ד כפי שביאר הכסף משנה
- ^ יד מלאכי סימן תקצ"ז
- ^ חלק ב', הלכות מילה, שער ג'
- ^ רשב"ם, מסכת בבא בתרא, דף ל"ב עמוד ב', ד"ה הלכתא; רא"ש בבא מציעא פרק ב' סימן י"ז
- ^ מלחמת ה', שבת פרק י"ט