קרח כחול
קרח כחול[1] הוא קרח דחוס ושצבעו נוטה לכחול, בעיקר במשטחי קרח גדולים או קרחונים.
הסבר
קרח כחול נוצר על ידי שלג שיורד על קרחון, או יריעת שלג יבשתית, וגורם לדחיסותו, כמו כן מים שקופאים בתהליך קפיאה איטי ובטמפרטורות נמוכות מאוד. הסיבה שקרח רגיל, וביחוד שלג, נראים בצבע לבן, היא קיומם של בועות אויר רבות הלכודות בתוכו, כאשר הוא דחוס נפלטים כיסי האויר ולכן שב ומופיע הצבע הכחול, גוש קרח דחוס וגדול יראה כחול, כמו מקווי מים גדולים.
הצבע הכחול מיוחס בטעות לפיזור ריילי האחראי לצבע תכלת השמים, למעשה הסיבה היא שמולקולות המים בולעות ביעילות רבה יותר את הארוכים מבין אורכי הגל של האור הנראה, ומפזרות את הגלים הקצרים יותר, האור הכחול והסגול שבקצה הספקטרום(ויקי אנ'). זוהי הסיבה העיקרית לכך שהאוקיינוס כחול. בכמויות קטנות הצבע אינו ניכר, נדרשת כמות גדולה של מולקולות מים כדי שאפקט הבליעה והפליטה הסלקטיבי יראה לעין. סיבות נוספות האחראיות לצבע מי הים הן, השתקפות צבע השמים, וצבעם של חלקיקים מניאטורים המעורבים במים.
מטפסי הרים לומדים להבחין בין קרח לבן לקרח כחול (ו'קרח שחור' שהוא ישן ומכיל תערובת פיח ואבק) שבטמפרטורות נמוכות במיוחד הוא יציב יותר ובטוח לטיפוס [2].
מסלולי קרח כחול
משטחי קרח כחול מתגלים באנטארקטיקה בשטחים בהם אין תוספת קבועה של שלג. ומשמשים לפתרון בעיית התובלה אל היבשת, שבעיקרה מתבססת על העברה בדרך הים או במטוסים קטנים המצוידים במגלשי שלג. גילויים של משטחים גדולים של קרח כחול מאפשר הקמת מסלולי נחיתה למטוסים גדולים. שיובילו להעברה נוחה יותר של ציוד ואספקה, אל מכוני המחקר הקיימים, כמו גם פינוי מהיר של נפגעים מהיבשת.
כיום קיימים שמונה שדות תעופה כאלו באנטרטיקה ומופעלים על ידי חברה אמריקאית, נורווגית, ואחרות. עקב מקדם החיכוך הנמוך של השלג המטוסים הנוחתים משתמשים בכוח דחף הפוך על מנת לעצור, ולכן נדרשים המסלולים להיות באורך של כמה קילומטרים[דרושה הבהרה].
לאחרונה גילתה סין משטח בגודל עצום[דרושה הבהרה] של קרח כחול, והיא מתכונת להקים שם את שדה התעופה הראשון שלה ביבשת[3].
קישורים חיצוניים
- (גלאסיולוגיה) פאליאונטולוגיה של שטחי קרח כחול באנטארטיקה(אנגלית)
- "Blue Ice in Antarctica". lpi.usra.edu. Lunar and Planetary Institute.