קבוצת בליליוס
![]() | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה פרטית |
מייסדים | עזרא בליליוס |
תקופת הפעילות | 1964–הווה (כ־61 שנים) |
חברות בנות | סופרבוס |
ענפי תעשייה | רכב, תחבורה ציבורית, נדל"ן, אנרגיה |
אתר רשמי |
קבוצת בליליוס היא חברת החזקות ישראלית פרטית שעוסקת, באמצעות חברות בנות בשירותי ייבוא רכב, תחבורה ציבורית, עסקי נדל"ן ואנרגיה.
היסטוריה
עזרא בליליוס החל לעבוד בעבודות שונות מגיל ילדות. בין היתר החזיק בחנות ירקות ועבוד כמכונאי במוסך. בשנת 1964 הקים את החברה ושימש נציג של יצרנים שונים ביניהם ג'נרל מוטורס, רנו וסוסיתא. לאחר מלחמת ששת הימים החל לשווק את דגמי מרצדס גם בגדה המערבית. בשנת 1969 קיבל את זיכיון הפצה לרכבי מרצדס-בנץ והקים את חברת "אוטו חן" שפתחה אולמות תצוגה בירושלים ובתל אביב[1][2]. בשנת 2021 החלה החברה לייבא לישראל מכוניות חשמליות מתוצרת אייווייס הסינית. בשנת 2024 החלה לייבא, במקביל לחברת UMI, דגמים של מקסוס[3].
בשנת 1972 החלה החברה להיכנס לעסקי הנדל"ן. כיום מחזיקה החברה במגוון של נכים למגורים ולמסחר בישראל ובבודפשט, הונגריה.
אוטו חן ייבאה אוטובוסים לחברות היסיעים ותיירות. לקראת תחילת שנות האלפיים הייתה הערכות להגעה של תיירים רבים וחברות רבות הזמינו אוטובוסים. אינתיפאדת אל אקצא גרמה לעצירה של הפעילות והחברה נשארה עם מלאי של יותר מ-200 אוטובוסים. בעקבות כך הקימה "אוטו חן" בשנת 2000 את חברת "סופרבוס" שהתמודדה במכרז הרפורמה בתחבורה הציבורית בישראל[4]. החברה זכתה במכרז להפעלת 34 קווים באזור רמלה–לוד ושישה קווים נוספים ממודיעין לירושלים ובני ברק[5]. בנוסף, הוקמה חברת סופרבוס היסעים ותיור בע"מ, המציעה שירותי הסעות באוטובוסים ומיניבוסים. בשנת 2012 הוקמה חברת הבת "גולדן דרגון ישראל" המייבאת ומשווקת אוטובוסים של חברת גולדן דרגון הסינית המונעים במנועי דיזל, חשמל וגז[6].
בשנת 2016 הוקמה חברת "BLenergy" שעוסקת בהקמה ותפעול של מערכות אגירת אנרגיה. החברה משמשת כמפיץ מורשה של חברת CATL, יצרנית הסוללות לרכב הסינית[7].
את החברה מנהלים כיום שני בניו של עזרא בליליוס: אלי ודני בליליוס, המשמשים כמנכ"לי הקבוצה ומחזיקים בשליש מהחברה, כל אחד. האחיות עדנה ואיריס בליליוס, מחזיקות 14.5% כל אחת. יתרת ההחזקות נמצאת בידי חברת תרזה מימון וכספים בע"מ[6].
קישורית חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של קבוצת בליליוס
הערות שוליים
- ↑ נופר רומי, חבריו של עזרא בליליוס: "הוא היה האבא של כולנו", באתר mynet ירושלים, 2 באוגוסט 2017
- ↑ קותי פונדמינסקי, ממוסכניק ועד לבעל אימפריית מכוניות: משפחת הממון בליליוס, באתר mynet ירושלים, 9 באפריל 2018
- ↑ תומר הדר, אחרי AIWAYS: אוטו חן תייבא לישראל את מכוניות מקסוס הסינית, באתר כלכליסט, 1 בספטמבר 2024
- ↑ שלומית לן, עזרא בליליוס היה ילד בן 6 כשהתחיל לעבוד בשוק: את אימפריית הרכב והנדל"ן שבנה מנהלים עכשיו בניו, באתר גלובס, 26 באפריל 2008
- ↑ כתב גלובס, החלה הפרטת התחבורה הציבורית: הנסיעה מתל-אביב לבאר שבע תוזל ב-46%, באתר גלובס, 2 באפריל 2001
- ^ 6.0 6.1 החלטה בדבר מתן פטור מאישור הסדר כובל להסדר בין אוטו חן בע"מ לנתיב אקספרס תחבורה ציבורית בע"מ, באתר רשות החדשנות, 11 בדצמבר 2023
- ↑ ליאור גוטמן, קבוצת בליליוס תציע פתרונות אגירת אנרגיה לתחנות כוח וכלי רכב חשמליים, באתר כלכליסט, 17 בדצמבר 2019
קבוצת בליליוס40962870