פורטל:תנועת החסידות/מאמר נבחר/גלריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


מאמר נבחר

לעריכה לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

כתב החרם על החסידים משנת תקמ"א, בחתימת הגר"א ורבנים נוספים
כתב החרם על החסידים משנת תקמ"א, בחתימת הגר"א ורבנים נוספים

ההתנגדות לתנועת החסידות היא מחלוקת שהתעוררה ביהדות במחצית השנייה של המאה ה-18, עם עלייתה של תנועת החסידות, ועיקרה בדור השני של החסידות. מחלוקת זו, שבמידה מסוימת נותרה עד היום, הובילה לחלוקה בין חסידים למתנגדים להם. המאבק של הקהילה היהודית הממוסדת בחסידות כלל חרמות ורדיפות, ולעיתים אף מסירה לשלטונות. שיאו בשלושה פולמוסים בולטים בין השנים 17701805.

2

הבעל שם טובר"ת: בעש"ט, נהגה: "בֵּשְט") הוא כינויו של רבי ישראל בן אליעזר (נולד בין ת"נ ל-ת"ס, 1690 עד 1700 - נפטר בו' בסיוון ה'תק"ך, 21 במאי 1760), אבי תנועת החסידות. בחייו כונה "רבי ישראל בעל שם", כינוי שהצביע על עיסוקו כבעל שם, היינו מרפא עממי הנעזר בשמות קדושים, בקבלה מעשית בהשבעות ובקמיעות. כמקובל, הדגיש את הדבקות עם הבורא והעלאת העולם כולו לשורשו העליון. בכמה מקרים מסופר שפעל להציל את הציבור מסכנות שונות באמצעות כוחותיו הרוחניים.
הבעש"ט לא כתב את תורתו. מעט מדברי תורתו והנהגותיו נרשמו על ידי תלמידיו ונדפסו בספריהם ובספרי תלמידיו תלמידיו.

3

רבי דב בֶּר (יידיש: בער) ממזריטש מכונה "המגיד ממזריטש" (נולד בסביבות שנת ת"ע, 1710, נפטר: י"ט בכסלו תקל"ג, 15 בדצמבר 1772) היה תלמיד של הבעל שם טוב ויורשו בהנהגת תנועת החסידות. בחצרות מסוימות הוא מכונה "המגיד הגדול" או "הרבי ר' בער". שימש מגיד בטורשין ואחר כך בקוריץ וברובנו. הצטיין בכוח הדיבור ובכשרון השכנוע. כשנתגלה הבעל שם טוב, התנגד המגיד בתחילה לתנועת החסידות, אך משהתקרב אליו נהפך לתלמידו החשוב ביותר. בתקופת הנהגתו החסידות הפכה לתנועה גדולה, והתפשטה ברחבי מזרח אירופה.

4

רבי שנאור זלמן
רבי שנאור זלמן

רבי שניאור זלמן ברוכוביץ' מליאדי המכונה אדמו"ר הזקן (וביידיש:דעֶר אַלטעֶר רבי) מכונה גם הרב או בעל התניא והשולחן ערוך, (נולד בי"ח באלול ה'תק"ה ונפטר בכ"ד בטבת ה'תקע"ג) היה מתלמדיו הגדולים של המגיד ממזריטש. בהיותו בן 25 בלבד נבחר על ידי המגיד מתוך חמשה מתלמדי המגיד שהיו ראויים לכך לחבר שולחן ערוך על פי פסקי הרמ"א והמגן אברהם עם טעמי ההלכות, בו ישולבו גם פוסקים שהיו לאחר רבי יוסף קארו והנהגות בדרך הקבלה שאינם סותרות להלכה, שנקרא לבסוף שולחן ערוך הרב. מונה בשנת תקל"ו על ידי רבי מנחם מנדל מוויטבסק (שאז היה מנהיג החסידות לאחר פטירת רבו, עד לעיילתו ארצה בשנת תקל"ז עקב רדיפות המתנגדים) לרבם של החסידים ברוסיה. ערך ויכוחים רבים עם המתנגדים להוכחת צדקת שיטת החסידות. נאסר בשנת תקנ"ט עקב הלשנת המתנגדים כי הכספים שמעביר לארץ ישראל הינם ספי תמכיה בסולטן הטורקי ששלט אז בארץ ולחם בצאר הרוסי ומסייע למהפכה הצרפתית, והשתחרר לאחר 53 ימים בי"ט בכסלו לאחר שהוכח כי הוא חף מפשע. חסידי חב"ד רואים במאסרו ושחרורו קטרוג שמימי על תורת החסידות שהתבטל, שהתבטא בעולם הזה במאסרו ושיחרורו, ומנים אותו חג הגאולה. ומשום כך נערכות ביום זה התוועדיות רבות על ידי חסדיו.

5

שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
ציור של רבי אהרן ראטה

רבי אהרן ראטה (נקרא: רוֹט; נודע בכינוי רבי אהרל'ה וכן בתוך החסידויות שייצאו ממנו ביידיש:דעֶר אַלטעֶר רבי; תרנ"ה, 1894 - ו' בניסן תש"ז, מרץ 1947) היה אדמו"ר חסידי, מייסד חבורת שומר אמונים, ממנה התפצלו חסידויות "שומרי אמונים", "תולדות אהרן" (הנקראת על שמו), "תולדות אברהם יצחק" חסידות "נחלת אהרן" ו"מבקשי אמונה".


6

מצבת קברו, אותו פוקדים המונים ביום ההילולא
מצבת קברו, אותו פוקדים המונים ביום ההילולא

רבי אלימלך וייסבלום מלִיזֶ'נְסְק (ה'תע"זכ"א באדר ה'תקמ"ז) היה מגדולי החסידות בדור השלישי לחסידות, מגדולי תלמידיו של המגיד ממעזריטש וגדול מפיץ תורת החסידות בפולין. נקרא על שם ספרו "נועם אלימלך".

אצל החסידים הוא נקרא 'הרבי רבי אלימלך', זאת בגלל היותו אדמו"ר לתלמידים שאף הם היו אדמור"ים. ספרו נועם אלימלך הוא נכס צאן ברזל בתנועת החסידות ורבים קובעים בו לימוד מדי שבת.

7

סידורו של שבת הוא ספר חסידות העוסק בעניין קדושת השבת בדרך פרד"ס. את הספר כתב רבי חיים טירר מצ'רנוביץ. בנוסף צירף ר' חיים לספר גם מעט שו"ת בהלכה. הספר נדפס פעמים רבות ונחשב לספר מרכזי אצל החסידים.

הספר מחולק לשני חלקים. בכל חלק הקדמה ותשעה פרקים. בחלק הראשון כל פרק מכונה 'שורש' והוא מחולק לענפים ועלים (לדוגמה, בשורש השני יש שני ענפים ובהם 15 ו-13 עלים). בחלק השני רמת החלוקה היא 'דרוש' - 'פרק' - 'מאמר'. לכל שורש או דרוש יש שם שראשי התיבות שלו הם "שבת" (הדרוש התשיעי, למשל, הוא שלוה בארץ תהיה). החלק הראשון מסודר לפי סדר יום השבת כשהשורש הראשון עוסק בתוספת שבת, הבא אחריו בנרות שבת, והאחרון בסעודה שלישית. בספר מגיב המחבר לבעל נודע ביהודה שפקפק על אמירת הלשם יחוד. המחבר טוען כי ל"לשם יחוד" יש מקורות נאמנים – מספר הזוהר ומכתבי האר"י ואין לבטל אותו בשום פנים.

8

פורטל:תנועת החסידות/מאמר נבחר/8

9

פורטל:תנועת החסידות/מאמר נבחר/9

10

פורטל:תנועת החסידות/מאמר נבחר/10

הדף באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0