סיקורסקי SH-3 סי קינג
UH-3H סי קינג של צי ארצות הברית, 1983 | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
סוג | מסוק תובלה רב-תכליתי, לוחמה נגד צוללות |
מדינת מקור |
![]() |
יצרן | סיקורסקי |
טיסת בכורה | 11 במרץ 1959 |
תקופת שירות | 1961–2006 (כ־45 שנים) |
יחידות שיוצרו | 1,300 |
מפעיל ראשי |
![]() ![]() ![]() |
תרשים | |
![]() |
סיקורסקי SH-3 סי קינג (באנגלית: SH-3 Sea King), או S-61 בשם היצרן שלו; הוא מסוק צבאי דו-מנועי רב-תכליתי, שפותח על ידי חברת סיקורסקי האמריקאית.
מסוק הסי קינג ("מלך הים") נחשב לאחד מהמסוקים הימיים המוצלחים והנפוצים ביותר בתולדות התעופה הימית, ויוצר במגוון רחב של גרסאות ודגמים. הוא נכנס לשירות צי ארצות הברית ב-1961 והיה למסוק הראשון שיועד ללוחמה נגד צוללות (ASW) שהצליח לשלב יכולות איתור וחיפוש לבין יכולות תקיפה במסגרת פלטפורמה אחת. הסי קינג פותח כממשיכו של הסיקורסקי S-58, שהיה מהמסוקים הנפוצים ביותר של סיקורסקי בשנות ה-50 וה-60. במהלך שירות של למעלה מארבעה עשורים במספר רב של מדינות מסביב לעולם, הסי קינג הפך לאחד מהמסוקים הימיים החשובים, והוא השפיע רבות תחום התעופה הימים ועל דגמי מסוקים ימיים שפותחו אחריו, בהם הסיקורסקי SH-60 סי הוק[1].
היסטוריה
פיתוחו של מסוק הסי קינג נבע מדרישת צי ארצות הברית בשנת 1957 למסוק חדש ללוחמה נגד צוללות, אשר ישמש פלטופרמה מאוחדת הן לזיהוי מטרות והן לתקיפת המטרות. הטיסה הראשונה התקיימה ב-1959, והמסוק נכנס לשירות ב-1961. הפיתוח התבצע על רקע ההשקעה הגדולה של הצי הסובייטי בצוללות במהלך ראשית המלחמה הקרה, והצורך האמריקאי להשיב באמצעים מתקדמים – גם בצי השטח וגם באמצעות זרוע אוויר ייעודית. התוצאה הייתה מסוק ימי דו-מנועי בינוני, שתוכנן במיוחד לנשיאת ציוד לוחמה נגד צוללות ולפעילות מספינות.
אב הטיפוס שסומן בשם HSS-1 טס את טיסת הבכורה שלו ב-11 במרץ 1959, לאחר מכן נבנו עוד שבעה מסוקים למטרות בחינה ופיתוח, אחריהם יצא הדגם HSS-2 שהפך לדגם השירות הראשון, עד שב-1962 שונה לסימון SH-3A[2]. בסך הכול יוצרו מאות יחידות בדגמים מגוונים, החל מגרסאות ללוחמה נגד צוללות (כמו SH-3D ו-SH-3H), דרך מסוקים לחילוץ מבצעי (HH-3A), דגמי תובלה (SH-3G), סיור ימי וזיהוי מוקדם (AEW) ואף דגמי תובלה לאח"מים (VH-3A ו־VH-3D). ייצור ברישיון התבצע גם בבריטניה (וסטלנד), איטליה (אגוסטה) ויפן (מיצובישי), והמסוק הפך לפופולרי ברחבי העולם – מברזיל וארגנטינה ועד ערב הסעודית וונצואלה – עדות להצלחתו ותפוצתו הבינלאומית[3].
דגמים עיקריים



סיקורסקי
- SH-3A – דגם לוחמה נגד צוללות של צי ארצות הברית (245 יוצרו).
- SH-3G – דגם תובלה והסקה של הצי ארצות הברית (105 הומרו מדגמי A ו-D).
- SH-3H – דגם משודרג ללוחמה נגד צוללות בשירות הצי (163 הומרו מדגמי A, D ו-G).
- UH-3H – דגם תובלה של הצי מבוסס על ה-SH-3H שהוסרו ממנו מערכות התוחמה נגד צוללות.
- SH-3H – דגם משודרג ללוחמה נגד צוללות בשירות הצי (163 הומרו מדגמי A, D ו-G).
- HH-3A – דגם חילוץ והצלה מבצעי של צי ארצות הברית (12 הומרו מה-A).
- SH-3G – דגם תובלה והסקה של הצי ארצות הברית (105 הומרו מדגמי A ו-D).
- VH-3A – דגם להסקת אח"מים, שימש כמסוק הנשיאותי מארין 1.
- VH-3D – דגם משודרג של המארין 1 שהוכנס לשירות ב-1976 ועודנו נמצא בצי כלי הטיס הנישאותיים.
יוניטיד איירקרפט אוף קנדה
כיום פראט אנד ויטני קנדה (מאז 1975), החברה יצרה דגמים משלה ברישיון לשימוש הכוחות המזוייינים הקנדיים. סך הכל יוצרו 41 מסוקי CH-124 החל מ-1963, אלו נקראו תחילה CHSS-2 ושמם שונה ב-1968.
המסוק שירת בצי המלכותי הקנדי ובחיל האוויר המלכותי הקנדי עד שהוצא משירות ב-2018, כאשר לאורך השנים שודרג במספר דגמים עיקריים.
- CH-124 – דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי הקנדי.
- CH-124A – דגם משודרג עם מערכות טיסה ובטיחות חדשות.
- CH-124B – דגם בקונפיגורציה שונה, ללא סונאר טובל ועם תא אחסון מוגדל.
- CH-124B2 – דגם משודרג עם מערכות גילוי חדשות. בהמשך הורחב מספר המושבים בדגם זה והוא שימש לניוד לוחמים.
- CH-124U – דגם הסקה וניוד לוחמים מוקדם. בהמשך הומר לרמת CH-124A.
וסטלנד
ערך מורחב – וסטלנד סי קינג

חברת וסטלנד הבריטית פיתחה ברישיון גרסה מותאמת של ה-SH-3, המסוק שנקרא וסטלנד סי קינג, יוצר על ידי חברת אגוסטה האיטלקית (שרכשה את וסטלנד) החל מ-1969.
הווסטלנד סי קינג זכה להצלחה רבה; סך הכל יוצרו 357 מסוקים מדגמים שונים ששירתו בחיל האוויר המלכותי הבריטי וזרוע האוויר של הצי המלכותי, בנוסף ליצוא למספר מדינות ברחבי העולם.
- HAS.1 – דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי הבריטי, רוטור זנב עם חמישה להבים, ובעל מנועי רולס-רויס גנום H.1400.
- HAS.2 – דגם מתקדם יותר שהתבסס על פיתוח הסימן 50, בעל מנוע משודרג גנום H.1400-1 ורוטור זנב עם שישה להבים.
- AEW.2 – דגם שהתאים את דגמי ה-HAS.1 ו-2 לתפקיד זיהוי מוקדם (AEW)
- HAR.3 – דגם חילוץ והצלה של חיל האוויר המלכותי עם חלונות תצפית נוספים, מכל דלק מוגדל וקבינה מאורכת יותר.
- HAS.5 – דגם לוחמה נגד צוללות מתקדם יותר שנכנס לשירות ב-1981.
- HAR.5 – דגם חילוץ והצלה שהתבסס על ה-HAS.5.
- HU.5 – מסוקי HAS.5 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
- HAS.6 – דגם לוחמה נגד צוללות עם מערכות גילוי, תקשורת וטיסה משודרגות.
- HAS.6(CR) – מסוקי HAS.6 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
- סימן 41 – דגם חילוץ והצלה מבוסס על ה-HAS.1 עבור חיל האוויר הגרמני
- סימן 42 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים ההודי
- סימן 42B – דגם רב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
- סימן 42C – דגם חילוץ והצלה ורב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
- סימן 43 – דגם חילוץ והצלה עבור הצי המלכותי הנורווגי
- סימן 43B – דגם משודרג עם מערכות טיסה וזיהוי מתקדמות
- סימן 45 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים הפקיסטני
- סימן 47 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים המצרי
- סימן 48 – דגם חילוץ והצלה עבור חיל האוויר הבלגי
- סימן 50 – דגם רב-תכליתי עבור הצי המלכותי האוסטרלי
- סימן 50B – דגם רב-תכליתי משודרג
- קומנדו סימן 1 – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2 – דגם משודרג עם מנועים עוצמתיים יותר עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2A – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2B – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2C – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2E – דגם לוחמה אלקטרונית עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 3 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2 – דגם משודרג עם מנועים עוצמתיים יותר עבור חיל האוויר המצרי
- HC.4 – נקרא גם וסטלנד קומנדו
- HAS.2 – דגם מתקדם יותר שהתבסס על פיתוח הסימן 50, בעל מנוע משודרג גנום H.1400-1 ורוטור זנב עם שישה להבים.
אגוסטה
- AS-61 – דגם יצור ברישיון של חברת אגוסטה האיטלקית
- AS-61A-1 – דגם יצוא עבור חיל האוויר המלכותי המלזי
- AS-61A-4 – דגם הסקה צבאי וחילוץ והצלה
- ASH-3D – דגם לוחמה נגד צוללות
מיצובישי

- S-61A – דגם יצור ברישיון לחילוץ והצלה ושימוש רב-תכליתי עבור כוח ההגנה העצמית הימי של יפן (18 יוצרו)
- HSS-2 – דגם יצור ברישיון של ה-S-61B ללוחמה נגד צוללות (55 יוצרו)
- HSS-2A – דגם יצור ברישיון של ה-SH-3D ללוחמה נגד צוללות (28 יוצרו)
- HSS-2B – דגם יצור ברישיון של ה-SH-3H ללוחמה נגד צוללות (23 יוצרו)
- HSS-2 – דגם יצור ברישיון של ה-S-61B ללוחמה נגד צוללות (55 יוצרו)
משתמשות עיקריות


ארצות הברית – טייסת המסוקים הראשונה של חיל הנחתים (מארין 1). בעבר בשירות נרחב של צי ארצות הברית.
אורוגוואי
אוקראינה
איראן
אינדונזיה
ארגנטינה
הודו
הממלכה המאוחדת – מסוקי וסטלנד סי קינג בשירות חיל האוויר המלכותי בתפקיד חילוץ והצלה.
ונצואלה
מצרים – חיל האוויר המצרי; שתי טייסות מסוקי וסטלנד סי קינג (טייסת 11 ו-12).
פרו
מאפיינים (SH-3G)
- צוות: 2 ו-2 מפעילי סונאר
- תכולה (S-61A): 26 לוחמים; או 15 אלונקות; או 12 אח"מים. דגמי לוחמה נגד-צוללות הכילו מקום ל-3 נוסעים בלבד[4]
- אורך: 16.69 מטר
- רוחב: 4.98 מטר
- גובה: 5.13 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 18.9 מטרים (62 רגל)
- משקל ריק: 5,382 קילוגרם (11,865 ליברות)
- משקל המראה מקסימלי: 9,752 קילוגרם (21,499 ליברות)
- הנעה: 2 × טורבו-ציר ג'נרל אלקטריק T58-GE-10 1,400 כוח סוס כל אחד (מוגבל לסך של 2,500 כ"ס)
- מהירות מרבית מותרת: 144 קשר (267 קמ"ש)
- מהירות שיוט: 118 קשר (219 קמ"ש)
- טווח: 1,005 ק"מ (עם עתודת דלק של 10%)
- חימוש: סך משקל חימוש 380 ק"ג; 2 x טורפדו נגד-צוללות (סימן 46/44), או פצצת עומק גרעינית B57[4]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אודות הסי קינג, באתר מוזיאון האוויר היקורי
- אודות ה-SH-3A סי קינג, באתר מוזיאון התעופה הימית הלאומי
- אודות הסי קינג, באתר Army Recognition
הערות שוליים
- ↑ Norman Polmar, Historic Aircraft - The King of the Sea, Naval History, 26 1, U.S. Naval Institute, ינואר 2012
- ↑ Sikorsky SH-3 Sea King, The World Wars
- ↑ Sikorsky SH-3 Sea King, Military Factory, 5 ליוני 2023
- ^ 4.0 4.1 Sikorsky SH-3 Sea King, Warrior Lodge
סיקורסקי SH-3 סי קינג41938534Q159129