סיקורסקי SH-3 סי קינג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סיקורסקי SH-3 סי קינג
SH-3 Sea King
UH-3H סי קינג של צי ארצות הברית, 1983
UH-3H סי קינג של צי ארצות הברית, 1983
מאפיינים כלליים
סוג מסוק תובלה רב-תכליתי, לוחמה נגד צוללות
מדינת מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן סיקורסקי
טיסת בכורה 11 במרץ 1959
תקופת שירות 19612006 (כ־45 שנים)
יחידות שיוצרו 1,300
מפעיל ראשי ארצות הבריתארצות הברית צי ארצות הברית
חיל האוויר המלכותיחיל האוויר המלכותי חיל האוויר המלכותי
הצי המלכותי האוסטרליהצי המלכותי האוסטרלי הצי המלכותי האוסטרלי
תרשים

סיקורסקי SH-3 סי קינגאנגלית: SH-3 Sea King), או S-61 בשם היצרן שלו; הוא מסוק צבאי דו-מנועי רב-תכליתי, שפותח על ידי חברת סיקורסקי האמריקאית.

מסוק הסי קינג ("מלך הים") נחשב לאחד מהמסוקים הימיים המוצלחים והנפוצים ביותר בתולדות התעופה הימית, ויוצר במגוון רחב של גרסאות ודגמים. הוא נכנס לשירות צי ארצות הברית ב-1961 והיה למסוק הראשון שיועד ללוחמה נגד צוללות (ASW) שהצליח לשלב יכולות איתור וחיפוש לבין יכולות תקיפה במסגרת פלטפורמה אחת. הסי קינג פותח כממשיכו של הסיקורסקי S-58, שהיה מהמסוקים הנפוצים ביותר של סיקורסקי בשנות ה-50 וה-60. במהלך שירות של למעלה מארבעה עשורים במספר רב של מדינות מסביב לעולם, הסי קינג הפך לאחד מהמסוקים הימיים החשובים, והוא השפיע רבות תחום התעופה הימים ועל דגמי מסוקים ימיים שפותחו אחריו, בהם הסיקורסקי SH-60 סי הוק[1].

היסטוריה

פיתוחו של מסוק הסי קינג נבע מדרישת צי ארצות הברית בשנת 1957 למסוק חדש ללוחמה נגד צוללות, אשר ישמש פלטופרמה מאוחדת הן לזיהוי מטרות והן לתקיפת המטרות. הטיסה הראשונה התקיימה ב-1959, והמסוק נכנס לשירות ב-1961. הפיתוח התבצע על רקע ההשקעה הגדולה של הצי הסובייטי בצוללות במהלך ראשית המלחמה הקרה, והצורך האמריקאי להשיב באמצעים מתקדמים – גם בצי השטח וגם באמצעות זרוע אוויר ייעודית. התוצאה הייתה מסוק ימי דו-מנועי בינוני, שתוכנן במיוחד לנשיאת ציוד לוחמה נגד צוללות ולפעילות מספינות.

אב הטיפוס שסומן בשם HSS-1 טס את טיסת הבכורה שלו ב-11 במרץ 1959, לאחר מכן נבנו עוד שבעה מסוקים למטרות בחינה ופיתוח, אחריהם יצא הדגם HSS-2 שהפך לדגם השירות הראשון, עד שב-1962 שונה לסימון SH-3A[2]. בסך הכול יוצרו מאות יחידות בדגמים מגוונים, החל מגרסאות ללוחמה נגד צוללות (כמו SH-3D ו-SH-3H), דרך מסוקים לחילוץ מבצעי (HH-3A), דגמי תובלה (SH-3G), סיור ימי וזיהוי מוקדם (AEW) ואף דגמי תובלה לאח"מים (VH-3A ו־VH-3D). ייצור ברישיון התבצע גם בבריטניה (וסטלנד), איטליה (אגוסטה) ויפן (מיצובישי), והמסוק הפך לפופולרי ברחבי העולם – מברזיל וארגנטינה ועד ערב הסעודית וונצואלה – עדות להצלחתו ותפוצתו הבינלאומית[3].

דגמים עיקריים

CH-124 סי קינג של ההצי המלכותי הקנדי, 2007
וסטלנד סי קינד סימן 43B של חיל האוויר הנורווגי, 2019
סי קינג סימן 47 "קומנדו" של חיל האוויר המצרי, 1980

סיקורסקי

  • SH-3A – דגם לוחמה נגד צוללות של צי ארצות הברית (245 יוצרו).
    • SH-3G – דגם תובלה והסקה של הצי ארצות הברית (105 הומרו מדגמי A ו-D).
      • SH-3H – דגם משודרג ללוחמה נגד צוללות בשירות הצי (163 הומרו מדגמי A, ‏D ו-G).
        • UH-3H – דגם תובלה של הצי מבוסס על ה-SH-3H שהוסרו ממנו מערכות התוחמה נגד צוללות.
    • HH-3A – דגם חילוץ והצלה מבצעי של צי ארצות הברית (12 הומרו מה-A).
  • VH-3A – דגם להסקת אח"מים, שימש כמסוק הנשיאותי מארין 1.
    • VH-3D – דגם משודרג של המארין 1 שהוכנס לשירות ב-1976 ועודנו נמצא בצי כלי הטיס הנישאותיים.

יוניטיד איירקרפט אוף קנדה

כיום פראט אנד ויטני קנדה (מאז 1975), החברה יצרה דגמים משלה ברישיון לשימוש הכוחות המזוייינים הקנדיים. סך הכל יוצרו 41 מסוקי CH-124 החל מ-1963, אלו נקראו תחילה CHSS-2 ושמם שונה ב-1968.
המסוק שירת בצי המלכותי הקנדי ובחיל האוויר המלכותי הקנדי עד שהוצא משירות ב-2018, כאשר לאורך השנים שודרג במספר דגמים עיקריים.

  • CH-124 – דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי הקנדי.
    • CH-124A – דגם משודרג עם מערכות טיסה ובטיחות חדשות.
    • CH-124B – דגם בקונפיגורציה שונה, ללא סונאר טובל ועם תא אחסון מוגדל.
      • CH-124B2 – דגם משודרג עם מערכות גילוי חדשות. בהמשך הורחב מספר המושבים בדגם זה והוא שימש לניוד לוחמים.
    • CH-124U – דגם הסקה וניוד לוחמים מוקדם. בהמשך הומר לרמת CH-124A.

וסטלנד

ערך מורחב – וסטלנד סי קינג
וסטלנד סי קינג HU.5 מטייסת אוויר ימית 771 של הצי המלכותי הבריטי, 2013

חברת וסטלנד הבריטית פיתחה ברישיון גרסה מותאמת של ה-SH-3, המסוק שנקרא וסטלנד סי קינג, יוצר על ידי חברת אגוסטה האיטלקית (שרכשה את וסטלנד) החל מ-1969.
הווסטלנד סי קינג זכה להצלחה רבה; סך הכל יוצרו 357 מסוקים מדגמים שונים ששירתו בחיל האוויר המלכותי הבריטי וזרוע האוויר של הצי המלכותי, בנוסף ליצוא למספר מדינות ברחבי העולם.

  • HAS.1 – דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי הבריטי, רוטור זנב עם חמישה להבים, ובעל מנועי רולס-רויס גנום H.1400.
    • HAS.2 – דגם מתקדם יותר שהתבסס על פיתוח הסימן 50, בעל מנוע משודרג גנום H.1400-1 ורוטור זנב עם שישה להבים.
      • AEW.2 – דגם שהתאים את דגמי ה-HAS.1 ו-2 לתפקיד זיהוי מוקדם (AEW)
      • HAR.3 – דגם חילוץ והצלה של חיל האוויר המלכותי עם חלונות תצפית נוספים, מכל דלק מוגדל וקבינה מאורכת יותר.
      • HAS.5 – דגם לוחמה נגד צוללות מתקדם יותר שנכנס לשירות ב-1981.
        • HAR.5 – דגם חילוץ והצלה שהתבסס על ה-HAS.5.
        • HU.5 – מסוקי HAS.5 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
      • HAS.6 – דגם לוחמה נגד צוללות עם מערכות גילוי, תקשורת וטיסה משודרגות.
        • HAS.6(CR) – מסוקי HAS.6 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
    • סימן 41 – דגם חילוץ והצלה מבוסס על ה-HAS.1 עבור חיל האוויר הגרמני
    • סימן 42 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים ההודי
      • סימן 42B – דגם רב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
      • סימן 42C – דגם חילוץ והצלה ורב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
    • סימן 43 – דגם חילוץ והצלה עבור הצי המלכותי הנורווגי
      • סימן 43B – דגם משודרג עם מערכות טיסה וזיהוי מתקדמות
    • סימן 45 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים הפקיסטני
    • סימן 47 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים המצרי
    • סימן 48 – דגם חילוץ והצלה עבור חיל האוויר הבלגי
    • סימן 50 – דגם רב-תכליתי עבור הצי המלכותי האוסטרלי
      • סימן 50B – דגם רב-תכליתי משודרג
    • קומנדו סימן 1 – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר המצרי
      • קומנדו סימן 2 – דגם משודרג עם מנועים עוצמתיים יותר עבור חיל האוויר המצרי
        • קומנדו סימן 2A – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר הקטרי
        • קומנדו סימן 2B – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר המצרי
        • קומנדו סימן 2C – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר הקטרי
        • קומנדו סימן 2E – דגם לוחמה אלקטרונית עבור חיל האוויר המצרי
      • קומנדו סימן 3 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל האוויר הקטרי
    • HC.4 – נקרא גם וסטלנד קומנדו

אגוסטה

מיצובישי

מיצובישי HSS-2B בשירות כוח ההגנה העצמית הימי של יפן, 2014
  • S-61A – דגם יצור ברישיון לחילוץ והצלה ושימוש רב-תכליתי עבור כוח ההגנה העצמית הימי של יפן (18 יוצרו)
    • HSS-2 – דגם יצור ברישיון של ה-S-61B ללוחמה נגד צוללות (55 יוצרו)
      • HSS-2A – דגם יצור ברישיון של ה-SH-3D ללוחמה נגד צוללות (28 יוצרו)
      • HSS-2B – דגם יצור ברישיון של ה-SH-3H ללוחמה נגד צוללות (23 יוצרו)

משתמשות עיקריות

סיקורסקי VH-3D נשיאותי בשירות טייסת המסוקים הראשונה של חיל הנחתים (מארין 1), 2024
סי קינג בשירות חיל הים האיראני, 2018

מאפיינים (SH-3G)

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיקורסקי SH-3 סי קינג בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. Norman Polmar, Historic Aircraft - The King of the Sea, Naval History, 26 1, U.S. Naval Institute, ינואר 2012
  2. Sikorsky SH-3 Sea King, The World Wars
  3. Sikorsky SH-3 Sea King, Military Factory, ‏5 ליוני 2023
  4. ^ 4.0 4.1 Sikorsky SH-3 Sea King, Warrior Lodge
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

סיקורסקי SH-3 סי קינג41938534Q159129