וסטלנד סי קינג
![]() | |
סי קינג של חיל האוויר המלכותי | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
סוג | מסוק תובלה רב-תכליתי |
מדינת מקור |
![]() |
יצרן | וסטלנד |
טיסת בכורה | 7 במאי 1969 |
תקופת שירות | 1969–הווה (כ־56 שנים) |
צוות | 2-4 |
יחידות שיוצרו | 357 |
מפעיל ראשי |
![]() ![]() ![]() |
תרשים | |
![]() |
וסטלנד סי קינג (באנגלית: Westland Sea King) הוא מסוק צבאי בעל מנוע בוכנה, שפותח על ידי חברת וסטלנד הבריטית והתבסס על הסיקורסקי SH-3 סי קינג.
אף שהתבסס על ה-SH-3 המקורי, הגרסה הבריטית כללה שינויים נרחבים, בהם מנועי רולס-רויס "גנום" (המבוסס על מנוע ה-T58 האמריקאי), מערכות לוחמה נגד צוללות שפותחו בבריטניה, ומערכת בקרת טיסה ממוחשבת. המסוק תוכנן במקור למשימות לוחמה נגד צוללות, אך וסטלנד פיתחה גם דגמים נוספים, בהם גרסה להסקת חיילים תחת השם "קומנדו". במהלך שירותו בבריטניה, סיפק הסי קינג יכולות מגוונות הן בצי המלכותי והן בחיל האוויר המלכותי. לצד השתתפותו במערכות שונות, בהן מלחמת פוקלנד, מלחמת המפרץ, עיראק ואפגניסטן, נודע המסוק בעיקר בתפקידיו במשימות חיפוש והצלה בצי המלכותי ובחיל האוויר המלכותי. בנוסף, הותאם הסי קינג לדרישת הצי הבריטי לפלטפורמת התרעה אווירית מוקדמת (AEW) מבוססת-ספינה[1].
הסי קינג יצא משירות חיל האוויר המלכותי והצי המלכותי בשנת 2015 ו-2018 בהתאמה, כאשר בשנים האחרונות שימש בעיקר בתפקיד חילוץ והצלה וזיהוי מוקדם (AWE)[2]. אם זאת, נכון ל-2025 הסי קינג נמצא עדיין בשירות במסגרות אזרחיות ובמספר צבאות ברחבי העולם[3]. עם פרישתם משירות ההצי הגרמני במאי 2024, נשלחו מספר גם סי קינגים כחלק מהסיוע לצבא אוקראינה[4].
דגמים עיקריים



- HAS.1 – דגם לוחמה נגד צוללות של הצי המלכותי הבריטי, מדחף זנב עם חמישה להבים, ובעל מנועי רולס-רויס גנום H.1400.
- HAS.2 – דגם מתקדם יותר שהתבסס על פיתוח הסימן 50, בעל מנוע משודרג גנום H.1400-1 ורוטור זנב עם שישה להבים.
- AEW.2 – דגם שהתאים את דגמי ה-HAS.1 ו-2 לתפקיד זיהוי מוקדם (AEW)
- HAR.3 – דגם חילוץ והצלה של חיל האוויר המלכותי עם חלונות תצפית נוספים, מכל דלק מוגדל וקבינה מאורכת יותר.
- HAS.5 – דגם לוחמה נגד צוללות מתקדם יותר שנכנס לשירות ב-1981.
- HAR.5 – דגם חילוץ והצלה שהתבסס על ה-HAS.5.
- HU.5 – מסוקי HAS.5 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
- HAS.6 – דגם לוחמה נגד צוללות עם מערכות גילוי, תקשורת וטיסה משודרגות.
- HAS.6(CR) – מסוקי HAS.6 שהותאמו להסקה ופעילות רב-תכליתית לשימוש הצי המלכותי.
- סימן 41 – דגם חילוץ והצלה מבוסס על ה-HAS.1 עבור חיל האוויר הגרמני
- סימן 42 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים ההודי
- סימן 42B – דגם רב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
- סימן 42C – דגם חילוץ והצלה ורב-תכליתי עבור חיל הים ההודי
- סימן 43 – דגם חילוץ והצלה עבור הצי המלכותי הנורווגי
- סימן 43B – דגם משודרג עם מערכות טיסה וזיהוי מתקדמות
- סימן 45 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים הפקיסטני
- סימן 47 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל הים המצרי
- סימן 48 – דגם חילוץ והצלה עבור חיל האוויר הבלגי
- סימן 50 – דגם רב-תכליתי עבור הצי המלכותי האוסטרלי
- סימן 50B – דגם רב-תכליתי משודרג
- קומנדו סימן 1 – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2 – דגם משודרג עם מנועים עוצמתיים יותר עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2A – דגם רב-תכליתי והסקה עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2B – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 2C – דגם הסקת אח"מים עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2E – דגם לוחמה אלקטרונית עבור חיל האוויר המצרי
- קומנדו סימן 3 – דגם לוחמה נגד צוללות עבור חיל האוויר הקטרי
- קומנדו סימן 2 – דגם משודרג עם מנועים עוצמתיים יותר עבור חיל האוויר המצרי
- HC.4 – נקרא גם וסטלנד קומנדו
- HAS.2 – דגם מתקדם יותר שהתבסס על פיתוח הסימן 50, בעל מנוע משודרג גנום H.1400-1 ורוטור זנב עם שישה להבים.
משתמשות עיקריות

אוקראינה – עודפי הצי הגרמני; סופקו ב-2024.
הודו
הממלכה המאוחדת
מצרים – חיל האוויר המצרי; שתי טייסות סי קינג (טייסת 11 ו-12).
פקיסטן
מאפיינים
- צוות: 2–4 אנשי צוות
- אורך: 17.02 מטר
- רוחב: 4.98 מטר
- גובה: 5.13 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 18.9 מטרים (62 רגל)
- משקל ריק: 6,373 קילוגרם (14,050 ליברות)
- משקל המראה מקסימלי: 9,707 קילוגרם (21,400 ליברות)
- הנעה: 2 × טורבו-ציר רולס רוילס "גנום" 1,660 כוח סוס כל אחד (מוגבל לסך של 2,500 כ"ס)
- מהירות מרבית מותרת: 144 קשר (267 קמ"ש)
- מהירות שיוט: 112 קשר (207 קמ"ש)
- טווח: 1,230 קילומטר
- חימוש: 4 x טורפדו סימן 44, סימן 46 או סטינגריי; או 4 x פצצת עומק
ראו גם
קישורים חיצוניים
- Greg Goebel, Westland Sea King Family, Air Vectors, 1 במאי 2024
הערות שוליים
- ↑ Westland Sea King HAR3 XZ597, Historic Helicopters
- ↑ Why the Westland Sea King is still in service today, מוזיאון המלחמה האמפריאלי
- ↑ SEA KING HU.5, Navy Wings
- ↑ The retirement of German Navy Sea King Mark 41s has provided an additional boost to Ukraine., Key Aero
וסטלנד סי קינג41857413Q1188742