נשיא סלובניה
![]() | |
איוש נוכחי | נטשה פירץ מוסר |
---|---|
תאריך כניסה לתפקיד | 23 בדצמבר 2022 |
דרכי מינוי | בחירות ישירות |
תחום שיפוט |
![]() |
מעון | ארמון הנשיאות |
מושב המשרה | ליובליאנה |
משך כהונה קצוב | חמש שנים, שתי תקופות כהונה |
ייסוד המשרה |
10 במאי 1990 (דה פקטו) 23 בדצמבר 1991 (דה יורה) |
איוש ראשון | מילאן קוצ'אן |
![]() |
נשיא סלובניה, הנקרא באורח רשמי נשיא הרפובליקה של סלובניה (בסלובנית: Predsednik Republike Slovenije) הוא ראש המדינה של סלובניה. המשרה נוסדה ב-23 בדצמבר 1991, עם חקיקת החוקה החדשה של המדינה לאחר התנתקות סלובניה מהרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה.
מאז קבלת העצמאות של המדינה כיהנו בתפקיד חמישה נשיאים. הנשיאה המכהנת היא נטשה פירץ מוסר, האישה הראשונה בתפקיד זה בהיסטוריה של סלובניה. מקום העבודה הרשמי של נשיא סלובניה הוא ארמון הנשיאות בליובליאנה.
בחירות וכהונה
נשיא סלובניה נבחר בבחירות ישירות על ידי כלל אזרחי המדינה הבגירים (מגיל 18 ומעלה) לתקופת כהונה בת חמש שנים. כל אזרח סלובני בגיר רשאי להתמודד על התפקיד, אך ניתן לכהן בו לכל היותר שתי כהונות רצופות. לנשיא אין חסינות חוקית, והוא עשוי להיות מודח מהתפקיד במהלך כהונתו במסגרת הליך הדחה חוקתי.
סמכויות
נשיא הרפובליקה הוא הנציג הרם ביותר של סלובניה, ואינו משתייך לרשות המבצעת, לרשות המחוקקת או לרשות השופטת. במסגרת זו מייצג הנשיא את סלובניה בזירה הבין-לאומית, מטפח אחדות לאומית בעם, ומפעיל את המסכות העליונה לפיקוד ושליטה בכוחות המזוינים של סלובניה כמפקד העליון. בתפקידים אלה מחויב הנשיא לשמירה על שלטון החוק, וזאת תוך תיווך וגישור מתמשך המבטיח את רציפות פעילותה הסדירה של המערכת הדמוקרטית במדינה. תפקיד מייצב ומאחד זה תואם את השבועה הנשיאותית שמדקלם הנשיא בעת השבעתו לתפקיד: "...לשמור על הסדר החוקתי, לפעול לפי מצפוני, ולעשות כל שביכולתי לטובת סלובניה"[1].
חוקת סלובניה קובעת משטר מסוג דמוקרטיה פרלמנטרית, ולכן מוסד הנשיאות הוא ברובו ייצוגי ובעל סמכות פוליטית מוגבלת. בשונה מרוב הרפובליקות הפרלמנטריות, הנשיא אינו נחשב אף לראש הרשות המבצעת ה"נומינלית"; הסמכות הביצועית במדינה נתונה לממשלה בראשות ראש ממשלת סלובניה. עם זאת, הממשלה מחויבת על פי תקנונה לעדכן את הנשיא באופן שוטף בנוגע לענייני המדינה, פנימיים וחיצוניים כאחד.
הסמכויות המוענקות לנשיא בחוקה ובחוקי המשנה אינן דורשות את חתימת ראש הממשלה או את עצת הממשלה כדי להיות בתוקף. לפיכך, מפעיל הנשיא את סמכויותיו בדרך כלל על פי שיקול דעתו הבלעדי, לאחר התייעצות עם הממשלה או על פי הצעתה (עם הזכות לדחות הצעה ולפעול בניגוד אליה אם ניתנה), או בהתאם להגבלות החוקתיות במקרים של סמכויות מנהליות מסוימות[2].
סמכויות חקיקתיות
- כינוס האספה הלאומית – לנשיא הרפובליקה נתונה הסמכות לכנס את האספה הלאומית של סלובניה (אנ'), הן לאחר בחירות כלליות והן לאחר בחירות ביניים. בהתאם לחוקה, יש לכנס את המושב הראשון של האספה החדשה לכל המאוחר בתוך עשרים יום ממועד הבחירות הכלליות. כמו כן, על הבחירות הכלליות להיערך לא יאוחר מ-15 יום לפני תום ארבע שנים מהמושב הראשון של האספה המתפזרת. במקרה בו הנשיא מקיים פיזור מוקדם של האספה הלאומית ובכך מכונן בחירות בזק, על האספה החדשה להיבחר בתוך חודשיים ממועד הפיזור. כהונתה של האספה המתפזרת מסתיימת בפועל עם כינוס המושב הראשון של האספה החדשה, אותו מחויב הנשיא לזמן[3].
- כינוס מושבים חריגים של האספה הלאומית – נשיא הרפובליקה רשאי לכנס "מושב חריג" (בסלובנית: izredne seje) של האספה הלאומית[4]. כינוס מושב חריג של האספה מביא לכינוס מחודש של המועצה הלאומית, המהווה את הבית העליון של בית המחוקקים הדו-ביתי של סלובניה.
- פיזור האספה הלאומית – לנשיא הרפובליקה סמכות מלאה לפזר את האספה הלאומית לפני תום כהונתה ולכונן לבחירות בזק, וזאת אם מתקיים אחד משני התנאים הבאים: האספה הלאומית אינה מצליחה לבחור ראש ממשלה בתוך 30 יום ממועד כינוסה; או אם התקבלה באספה הלאומית הצעת אי-אמון בממשלה וזו אינה מצליחה לבחור ראש ממשלה חדש בתוך 30 יום[5].
- הבעת דעה בפני האספה הלאומית – הנשיא רשאי, ביוזמתו או לפי בקשת האספה הלאומית, להביע את דעתו בכל נושא בעל חשיבות לאומית[6].
- פרסום חוקים – נשיא הרפובליקה נותן פומבי לכל חוק שאושר באספה הלאומית בתוך שמונה ימים ממועד חקיקתו, אלא אם על החוק הוטל וטו בידי המועצה הלאומית עוד קודם לכן. לנשיא אין שיקול דעת במיאון לפרסם חוקים שעברו כדין באספה הלאומית ואושרו על ידי המועצה הלאומית[7].
סמכויות ביצועיות
- מינוי ראש הממשלה – הנשיא מציג בפני האספה הלאומית מועמד לראשות ממשלת סלובניה, לאחר התייעצות עם מנהיגי המפלגות המיוצגות בפרלמנט. האספה הלאומית בוחרת או דוחה את המועמד. אם לא נבחר ראש ממשלה בסבב הראשון, רשאי הנשיא להציע מועמד אחד או יותר בסבבים נוספים, לרבות מועמד שכבר הוצע בעבר. תהליך זה נמשך עד שנבחר ראש ממשלה כדין או שהאספה הלאומית מפוזרת[8].
- מינוי בכירים נוספים בשירות המדינה – נשיא הרפובליקה מציג בפני האספה הלאומית מועמדים לשלל תפקידים בשירות הציבורי, ובהם נגיד בנק סלובניה (אנ'), חברי מועצת הביקורת של סלובניה (אנ') ונציב קבילות הציבור. האספה הלאומית מאשרת או דוחה את המועמדים, ואם אושרו – הנשיא ממנה אותם באורח רשמי לתפקידם[6].
- ייצוג סלובניה בזירה הבינלאומית – נשיא הרפובליקה הוא הנציג העליון של סלובניה בכל הנוגע ליחסי החוץ שלה. מתוקף תפקידו הוא ממנה (ובמקרה הצורך אף משיב אותם חזרה לארצם) שגרירים ונציגים דיפלומטיים, מקבל כתבי האמנה של שגרירים זרים, ומקיים ביקורים רשמיים בסלובניה ומחוצה לה. בהתאם לחוק יחסי החוץ של סלובניה, הנשיא מחליט גם על פתיחה וסגירה של נציגויות דיפלומטיות לאחר התייעצות עם שר החוץ, אך הוא אינו מחויב לפעול לפי עצותיו או בקשותיו. בנוסף, הנשיא מאשר בחתימתו אשרור של אמנות בין-לאומיות בשם סלובניה, וזאת בכפוף לאישור מוקדם יותר של האספה הלאומית[9]. כמו כן, באפשרותו לבקש חוות דעת מבית המשפט החוקתי לגבי התאמתה לחוקה. אם בית המשפט פוסק כי האמנה עומדת בדרישות החוקתיות, מחויב הנשיא לאשררהּ[10].
- המפקד העליון של הצבא – הנשיא משמש כמפקד העליון של הכוחות המזוינים של סלובניה, ונושא בסמכות להכריז על מצב חירום או על מלחמה במקרה של מתקפה על המדינה – אך רק כאשר לא ניתן לכנס את האספה הלאומית. בנוסף, חוק ההגנה של סלובניה מעניק לנשיא סמכויות נוספות, ובהן:
- מינוי כל הגנרלים, האדמירלים והקצינים הבכירים בכוחות המזוינים;
- אישור הנחיות שנתיות לאסטרטגיה ולבניין הכוח של הכוחות המזוינים, המוגשות על ידי שר ההגנה;
- קביעת נהלים לקבלת עדכונים שוטפים על כשירות הצבא ומוכנותו;
- קבלת תדרוכים קבועים משירותי המודיעין והביטחון;
- חתימה על תקנות בעלות תוקף חוקי בנושאי פעילות הצבא ולרבות משפט צבאי, אך רק לפי הצעת הממשלה;
- הוראה על גיוס הכוחות המזוינים והפעלתם, וכן על קיום מבצעים צבאיים ומשימות לוגיסטיות במצבי חירום.
- ניפוק צווים בעת משבר לאומי – נשיא הרפובליקה רשאי, לבקשת ממשלת סלובניה, לנפק צווים בעלי תוקף של חוק, שבמקרים חריגים עשויים להגביל זכויות וחירויות המובטחות בחוקה. סמכות זו נתונה רק כאשר האספה הלאומית אינה יכולה להתכנס ומוכרז מצב חירום או מצב מלחמה. לנשיא שמורה הסמכות לקבל או לדחות את בקשת הממשלה להוצאת צווים כאלו[11].
סמכויות שיפוטיות
- מתן חנינה – נשיא הרפובליקה מוסמך, על פי שיקול דעתו, להעניק חנינות כלליות או מיוחדות; להמתיק עונשים; לדחות ביצוע עונשים או להקל בהם לנידונים בבתי המשפט של סלובניה. הנשיא רשאי למנות ועדת מומחים לייעוץ בבחינת בקשות לחנינה, אך ההכרעה הסופית נתונה לו גרידא.
- מינוי שופטי בית המשפט החוקתי – נשיא הרפובליקה מציג בפני האספה הלאומית את מועמדותם של תשעת שופטי בית המשפט החוקתי של סלובניה (אנ'), המכהנים בתפקיד לתקופת כהונה אחת בת תשע שנים, ללא אפשרות הארכה. האספה הלאומית רשאית לאשר או לדחות את המועמדים.
- מינוי חברי המועצה השיפוטית – נשיא הרפובליקה ממנה חמישה מתוך 11 חברי המועצה השיפוטית של סלובניה, מתוך מאגר של פרופסורים למשפטים, יועצים משפטיים בכירים, או עורכי דין החברים בלשכת עורכי הדין הסלובנית. האספה הלאומית בוחרת או דוחה את המועמדים, ואם אושרו הם מכהנים במשך שש שנים במועצה, כאשר מדי שלוש שנים מתחלפים שניים או שלושה מחבריה הממונים על ידי הנשיא.
- מינוי שופטים לערכאות בין-לאומיות – הנשיא מציע את מועמדותם של נציגי סלובניה בבית הדין האירופי לצדק, בבית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם, ובבית הדין הפלילי הבין-לאומי. האספה הלאומית מאשרת או דוחה את המועמדים המוצעים.
- הענקה ושלילה של עיטורים מדינתיים – נשיא הרפובליקה הוא הסמכות העליונה בהענקת העיטורים המדינתיים של סלובניה. מתוקף תפקידו הוא מעניק עיטורים על תרומות לחברה האזרחית, לדיפלומטיה וליחסי החוץ של סלובניה, ולביטחון הלאומי. לפי "חוק העיטורים של הרפובליקה של סלובניה", העיטורים כוללים מדליות ומסדרים לאומיים המוענקים ומבוטלים בצו נשיאותי, ונמסרים לפי שיקול דעתו של הנשיא. רשויות המדינה, רשויות מקומיות, ארגונים ואזרחים יכולים להציע מועמדים לשיקול דעת הנשיא. כמו כן, אין אזרח סלובני הרשאי לקבל עיטור זר ללא הסכמת הנשיא.
נשיאי סלובניה
נשיאי הרפובליקה של סלובניה
מס"ד | תמונה | שם הנשיא/ה | תקופת כהונה | מפלגה | מערכות בחירות | |
---|---|---|---|---|---|---|
תחילת כהונה | סיום כהונה | |||||
1 | ![]() |
מילאן קוצ'אן | 22 בדצמבר 1991 | 2 בדצמבר 2002 | הסוציאל-דמוקרטים | 1990 |
2 | ![]() |
יאנז דרנובשק | 2 בדצמבר 2002 | 23 בדצמבר 2007 | דמוקרטיה ליברלית לסלובניה | 2002 |
3 | ![]() |
דנילו טורק | 23 בדצמבר 2007 | 22 בדצמבר 2012 | עצמאי | 2007 |
4 | ![]() |
בורוט פאחור | 22 בדצמבר 2012 | 22 בדצמבר 2022 | הסוציאל-דמוקרטים | 2012 |
5 | נטשה פירץ מוסר | 23 בדצמבר 2022 | מכהנת | עצמאית | 2022 |
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של נשיא סלובניה (בסלובנית)
הערות שוליים
- ↑ סעיף 104 לחוקת סלובניה, (באנגלית)
- ↑ Semi-Presidentialism in Europe, ספטמבר 1999 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 81 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 85 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 117 (באנגלית)
- ^ 6.0 6.1 חוקת סלובניה, סעיף 107 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 91 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 111 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 86 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 160 (באנגלית)
- ↑ חוקת סלובניה, סעיף 108 (באנגלית)
נשיאי סלובניה ![]() | ||
---|---|---|
|
נשיא סלובניה41581818Q495877