נמל התעופה מעיתיקה
![]() | |||||||||||||||
מטוסי מיג-23 ומטוס סוחוי Su-22 בנמל התעופה מעיתיקה | |||||||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
סוג השדה | ציבורי וצבאי | ||||||||||||||
תקופת הפעילות | 1995–הווה (כ־30 שנה) | ||||||||||||||
מפעיל | רשות התעופה הלובית | ||||||||||||||
עיר סמוכה | טריפולי, לוב | ||||||||||||||
בסיס לחברות |
| ||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 11 מטר (36 רגל) | ||||||||||||||
mitiga-airport.ly | |||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
קיבולת | |||||||||||||||
נוסעים (נוכחי) | 2–3 מיליון נוסעים (מוערך) | ||||||||||||||
טרמינלים | 1 |
נמל התעופה הבין-לאומי מעיתיקה (בערבית: مطار معيتيقة الدولي; באנגלית: Mitiga International Airport) הוא נמל תעופה המשרת את טריפולי, בירת לוב. הנמל ממוקם כ-8 קילומטרים ממזרח למרכז העיר. מאז שנת 2018, משמש מעיתיקה כנמל התעופה הבין-לאומי היחיד של טריפולי, לאחר שנמל התעופה טריפולי נסגר בעקבות נזק כבד שנגרם לו במהלך מלחמת האזרחים השנייה בלוב.
נמל התעופה מעיתיקה עבר שינויים רבים לאורך ההיסטוריה ושמותיו השתנו בהתאם. הוא נבנה במקור בשנת 1923 כבסיס של חיל האוויר האיטלקי בשם Aeroporto militare di Mellaha. במהלך מלחמת העולם השנייה הפך לבסיס של הלופטוואפה. בינואר 1943 נכבש הבסיס על ידי הארמייה השמינית של בריטניה והועבר לשליטת חיל האוויר של ארצות הברית, שכינה אותו Mellaha AAF עד שנת 1945, אז שונה שמו ל-Wheelus Air Base, על שם טייס אמריקאי שנהרג באותה שנה.
השימוש האמריקאי בבסיס נמשך עד ההפיכה בלוב בשנת 1969 ותום תקופת החכירה של ארצות הברית במקום. לאחר יציאת האמריקנים שונה שמו של הבסיס לבסיס חיל האוויר עוקבה בן נאפע, על שם המצביא המוסלמי שכבש את צפון אפריקה. הבסיס שימש את חילות האוויר של לוב וברית המועצות. בשנת 1986 הופצץ הבסיס על ידי ארצות הברית במהלך מבצע קניון אל דוראדו. בשנת 1995 הוסב הבסיס לנמל תעופה אזרחי שני עבור טריפולי, ושמו שונה לשמו הנוכחי.
היסטוריה
נמל התעופה נבנה במקור בשנת 1923 על ידי חיל האוויר האיטלקי כבסיס חיל האוויר מַלָּאחַה. בהמשך נבנה מסלול מרוצי מכוניות סביב נמל התעופה, ואגם מלאחה החל לארח את מרוץ הגרנד פרי של טריפולי בשנת 1933.[1]
בסיס מלאחה שימש את הלופטוואפה הגרמני במהלך המערכה בצפון אפריקה.[2] הגרמנים השתמשו בו עבור יחידות סיור קצרות טווח וכן עבור יחידות סיור ימי וחופי. בבסיס פעלה גם יחידה מיוחדת לסיור מטאורולוגי. היחידה העיקרית של הלופטוואפה שהוצבה בבסיס הייתה הטייסת השנייה של קבוצת הסיור (H) 14, או 2.(H)/14. הטייסת הייתה מצוידת בשנים-עשר מטוסי הנשל Hs 126, מטוס חד-מנועי עם צוות של שני אנשי צוות, שטווח טיסתו עמד על כ-710 קילומטרים ומהירותו המרבית הגיעה ל-360 קמ"ש. בנוסף, הפעילה הטייסת שלושה מטוסי קישור מדגם פיזלר Fi 156 שטורך (Fieseler Fi 156 Storch), ומטוס תובלה יונקרס Ju 52, ששימש להובלת כוח אדם וציוד.
בסיס האוויר נכבש על ידי הארמייה ה-8 הבריטית בינואר 1943. חיל האוויר שלארצות הברית החל להשתמש במלאחה כבסיס באותו חודש. הבסיס שימש את הקבוצה ה-376 של פיקוד ההפצצה הכבדה של חיל האוויר ה-12 של ארצות הברית למשימות הפצצה באמצעות מטוסי קונסולידייטד B-24 ליברייטור לעבר איטליה ודרום גרמניה. בנוסף, שדה התעופה מלאחה שימש את פיקוד התובלה האווירית, ושימש כנקודת עצירה במסלול התחבורה האווירי מצפון אפריקה, מקהיר לדקר, למטוסי מטען, כלי טיס וצוותים בדרכם לנמל התעופה בנינה שליד בנגאזי או לנמל התעופה הבין-לאומי תוניס-קרתגו, שבתוניסיה.
ב-15 באפריל 1945 עבר בסיס חיל האוויר מאלאחה לשליטתו של פיקוד ההכשרה האווירית של חיל האוויר של ארצות הברית. ב-17 במאי 1945 שונה שמו ל"שדה התעופה הצבאי וילוס" (Wheelus Army Air Field - AAF), לכבוד לוטננט ריצ'רד וילוס מחיל האוויר של צבא ארצות הברית, שנהרג מוקדם יותר באותה שנה בהתרסקות מטוס באיראן.
במהלך תקופת השימוש האמריקני בבסיס, הוא הורחב, ובתהליך נהרסו מבני מסלול המרוצים הנטושים. הסכם שנחתם עם לוב בשנת 1954 איפשר לארצות הברית להמשיך ולהשתמש בבסיס עד שנת 1971, אך בשל שינוי בצרכים האסטרטגיים, ארצות הברית נסוגה לחלוטין מהבסיס כבר בשנת 1970, ומסרה אותו לממשלת לוב החדשה, שעלתה לשלטון בעקבות ההפיכה בלוב בשנת 1969.[3]
שימוש לובי/סובייטי
לאחר עזיבת חיל האוויר של ארצות הברית בשנת 1970, שונה שם הבסיס לבסיס חיל האוויר עוקבה בן נאפע (על שמו של המצביא המוסלמי עוקבה בן נאפע). הבסיס שימש כמתקן של חיל האוויר של העם הלובי (LPAF). בבסיס מוקמו מפקדת חיל האוויר של העם הלובי וחלק ניכר ממוסדות ההכשרה המרכזיים שלו. בנוסף, כלי טיס ואנשי צוות של חיל האוויר הסובייטי שהו ופעלו במקום.
מטוסי קרב מדגמי מיג-17, מיג-19 ומיג-25 מתוצרת סובייטית, וכן מפציצים מדגם טופולב Tu-22, הוצבו בבסיס חיל האוויר עוקבה בן נאפע ושימשו את חיל האוויר של העם הלובי (LPAF). על פי הערכת מחלקת המדינה של ארצות הברית משנת 1983, כ-50% ממטוסי הקרב שהיו ברשות חיל האוויר הלובי אוחסנו ולא היו בשימוש, בהם מרבית מטוסי המיג והמפציצים מדגם Tu-22.
הפצצה של ארצות הברית ב-1986

הבסיס היה אחד היעדים המרכזיים בהפצצת ארצות הברית על לוב ב-1986 (מבצע "קניון אל דוראדו"), שנערכה בתגובה לירי טילים על מטוסים אמריקניים ולמעורבות לוב בפיגועים נגד חיילים אמריקנים באירופה. בשעה 2 בלילה, ב-16 באפריל 1986, הותקפו בסיס חיל האוויר עוקבה בן נאפע, מבני ממשל בלוב ושלושה מחנות אימונים שלפי הטענות שימשו לאימוני טרוריסטים לוביים. ההפצצה בוצעה על ידי מטוסי F-111 ארדברק מתוצרת ג'נרל דיינמיקס, שהמריאו מבריטניה בדרכם ללוב. בהפצצה השתתפו שמונה-עשר מטוסי תקיפה מדגם F-111, חמישה מטוסי EF-111A רייבן מתוצרת ג'נרל דיינמיקס-גרומן מהכנף ה-66 ללוחמה אלקטרונית והטייסת ה-42 ללוחמה אלקטרונית, וכן מטוסי F-14 טומקט ו-A-6E אינטרודר של חיל הים האמריקאי, שפעלו מנושאות מטוסים.
מטוסי EF-111 השתלבו בכוח התקיפה וסיפקו הגנה אלקטרונית במהלך המבצע. מטוס F-111F אחד כנף 48 אבד ככל הנראה בעקבות פגיעת טיל קרקע-אוויר או ירי נ"מ. כנף 48, שביצעה את ההפצצה על הבסיס, התאמנה במשך שנים בביצוע משימות דומות, תחילה בבסיס חיל האוויר וילוס (Wheelus), שהיה בעבר בשליטת ארצות הברית, תוך שימוש במטוסי F-100 סופר סייבר, ובהמשך בבסיס האוויר סרגוסה שבספרד, שם התאמנו טייסיה במטוסי F-4D פנטום ובמטוסי F-111.
לאחר המלחמה הקרה
בסיס חיל האוויר עוקבה בן נאפע הוסב לשימוש אזרחי בשנת 1995 והפך לנמל התעופה מעיתיגה.[4] בנוסף, בשטח נמל התעופה מוקם מטה חברת התעופה בוראק אייר הלובית.
2011 מלחמת האזרחים בלוב
במהלך מלחמת האזרחים בלוב ב-2011, דיווחו העיתונים "Times of Malta" ו"הגרדיאן" על טענות לפיהן נמל התעופה נתפס על ידי מפגינים שהתנגדו למנהיג לוב מועמר קדאפי.[5][6] ב-13 במרץ 2011 ערק עלי עטיה, קולונל בחיל האוויר הלובי ששירת בנמל התעופה, והצטרף לכוחות האופוזיציה שהתנגדו לקדאפי.[7] ב-21 באוגוסט 2011 פתחו המורדים במתקפה על נמל התעופה מעיתיגה, במסגרת ניסיונם להילחם בכוחות הנאמנים למשטר קדאפי בבירה טריפולי, תוך שספגו מספר נפגעים במהלך הקרבות.[8] ב-25 באוקטובר 2011 פרסמה חברת Google Earth תמונות שצולמו על ידי חברת GeoEye ב-28 באוגוסט 2011, בהן נראו שטח נמל התעופה וכן מטוסי מיג-25 בעלי יכולות מתקדמות, ללא סימני נזק. תמונות אלה סייעו לאמת דיווחים שלפיהם שדה התעופה נתפס כבר בשלבים מוקדמים על ידי מפגיני האופוזיציה. בנוסף, נראה כי כוחות נאט"ו וחילות האוויר של ארצות הברית נמנעו מתקיפות שעלולות היו לגרום נזק לכוחות האופוזיציה.[9]
2020-2014 מלחמת האזרחים בלוב
במהלך התקיפה במערב לוב בשנים 2019–2020, היה נמל התעופה, בשליטת יחידות צבאיות נאמנות לממשלת ההסכמה הלאומית, והותקף מספר פעמים בתקיפות אוויריות על ידי הצבא הלאומי הלובי.[10] התקיפות בוצעו במטרה לאכוף אזור אסור לטיסה שהוכרז על ידי הצבא הלאומי הלובי (LNA) כמה ימים קודם לכן.[11] ב-8 באפריל 2019 הודיע דובר נמל התעופה שנמל התעופה נאלץ להיסגר בעקבות התקיפות האוויריות.[12][13]
חברת התעופה תוניסאייר הייתה חברת התעופה הזרה הראשונה שחידשה את טיסותיה לנמל התעופה במאי 2021.[14]
חברות תעופה ויעדים
קווי נוסעים
טבלת קווי נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי מעיתיגה | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
מס"ד | חברת תעופה | יעדים | ||||
1. | אפריקייה איירווייז[15] | אלכסנדריה, עמאן–מלכת עאליה, בנגאזי, קהיר,[16] איסטנבול, כופרה, פורט סודאן,[17] ספאקס, טוברוק, תוניס | ||||
2. | אייר קיירו | קהיר[18] | ||||
3. | אייר לוביה | בנגאזי | ||||
4. | ברניק איירווייז | בנגאזי, קהיר, איסטנבול | ||||
5. | בוראק אייר | בנגאזי | ||||
6. | איג'יפטאייר | קהיר[19] | ||||
7. | פליי קראון | בנגאזי, קהיר, איסטנבול | ||||
8. | פליי אוויה | אלכסנדריה, אל-ביידא, בנגאזי, קהיר, דובאי, ע'אט, איסטנבול, ניאמיי, סבהא, טוברוק | ||||
9. | גדאמס אייר טראנספורט | איסטנבול, תוניס | ||||
10. | גלובל אייר | אל-ביידא, בנגאזי, ע'אט, אובארי | ||||
11. | ITA | רומא–פיומיצ'ינו[20] | ||||
12. | ליביאן איירליינס | אלכסנדריה, עמאן–מלכת עאליה, בנגאזי, קהיר, איסטנבול,
ניאמיי, תוניס | ||||
13. | ליביאן וינגס | בנגאזי, איסטנבול,[21] סבהא, תוניס[22] | ||||
14. | מדסקיי איירווייז | בנגאזי, איסטנבול, מלטה, רומא–פיומיצ'ינו, סבהא | ||||
15. | רויאל ג'ורדניאן | עמאן–מלכת עאליה[23] | ||||
16. | תוניסאייר | תוניס | ||||
17. | תוניסאייר אקספרס | ספאקס | ||||
18. | טורקיש איירליינס | איסטנבול[24] | ||||
19. | יוניברסל אייר | מלטה |
קווי מטען
חברת תעופה | יעדים |
---|---|
איג'יפטאייר קרגו | קהיר, אוסטנדה/ברוז'[25] |
MNG איירליינס | איסטנבול |
תאונות ותקריות
- ב-27 ביולי 1989, טיסה 803 של קוריאן אייר הייתה טיסת נוסעים בין-לאומית סדירה מסיאול, קוריאה הדרומית, לטריפולי, לוב, עם חניות ביניים בבנגקוק, תאילנד, ובג'דה, ערב הסעודית. במטוס שהו 199 נוסעים ואנשי צוות. בזמן ההתרסקות שרר ערפל כבד, וטווח הראות היה בין 30 עד 244 מטר. למרות תנאי מזג האוויר, צוות הטיסה החליט להמשיך בנחיתה. במהלך הגישה לנחיתה על מסלול 27, המטוס, מדגם מקדונל דאגלס DC-10-30, ירד מתחת לנתיב הגלישה. בשעה 7:05 (לפי דיווחים אחרים – 7:30) פגע המטוס בשני מבנים, נשבר לשלושה חלקים ועלה באש. אתר ההתרסקות היה בתוך מטע, כ-2.4 קילומטרים לפני תחילת מסלול 27. באסון נהרגו 75 בני אדם – 72 נוסעים ושלושה אנשי צוות – וכן ארבעה בני אדם שהיו על הקרקע.
- ב-22 בדצמבר 1992, טיסה 1103 של לוביאן ערב איירליינס הייתה מטוס מדגם בואינג 727-2L5 ובו 10 אנשי צוות ו-147 נוסעים. המטוס התנגש במטוס קרב מדגם מיקויאן-גורביץ' מיג-23UB של חיל האוויר הלובי. כל 157 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפון טיסה 1103 נספו, בעוד צוות מטוס הקרב נפלט מהמטוס ושרד. האירוע נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה של לוב.
- ב-23 בדצמבר 2016, טיסה 209 של אפריקייה איירווייז, שהמריאה מנמל התעופה סבהא לנמל התעופה הבין-לאומי מעיתיגה, נחטפה והופנתה לנחיתה בנמל התעופה הבין-לאומי מלטה. הטיסה הופעלה באמצעות מטוס איירבוס A320-214, שמספר הרישום שלו היה 5A-ONB.[26]
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה מעיתיגה (בערבית)
- Accident history for MJI at Aviation Safety Network
- 20th FDW/TFW F-100 photos
הערות שוליים
- ↑ Liesemeijer, Herman (25 באפריל 2019). "Tripoli - Circuits of the past". www.circuitsofthepast.nl.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Italian company to build control tower at Libya's Mitiga airport". 15 בדצמבר 2020.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Wheelus Air Base". Atlas Obscura.
- ↑ "Here Mittiga base where Gaddafi celebrates 40 years of resistance". Il Foglio. 17 ביוני 2011.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Fresh reports of Tripoli fighting - air base may have fallen to rebels". Times of Malta. 25 בפברואר 2011. נבדק ב-25 בפברואר 2011.
{{cite news}}
: (עזרה) - ↑ "Libya in turmoil - Friday 25 February". The Guardian. 25 בפברואר 2011. נבדק ב-25 בפברואר 2011.
{{cite news}}
: (עזרה) - ↑ "BREAKING: Body of Al Jazeera Cameraman Ali Al Jabir arrives in Doha | Libya February 17th – Archive site". archive.libyafeb17.com (באנגלית). אורכב מהמקור ב-2013-07-20. נבדק ב-2018-08-21.
{{cite web}}
: תחזוקה - ציטוט: unfit URL (link) - ↑ Heavens, Andrew, ed. (20 באוגוסט 2011). "Libyan rebels in fight for Tripoli airbase-activist". Reuters. אורכב מ-המקור ב-26 בספטמבר 2012. נבדק ב-3 בספטמבר 2011.
{{cite news}}
: (עזרה) - ↑ "After Action Report: Umm Aitiqah Airfield, Libya". OSGEOINT. 28 באוקטובר 2011.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ عربية-الآن, سكاي نيوز (2019-04-08). "طائرات الجيش الوطني الليبي تشن 3 غارات على مطار معيتيقة وسط طرابلس". @SkyNewsArabia_B (בערבית). נבדק ב-2019-04-08.
- ↑ "Haftar forces announce no-fly zone after being targeted by air strike". english.alarabiya.net (באנגלית). 6 באפריל 2019. נבדק ב-2019-04-08.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Libyan authorities close only functioning Tripoli airport after air strike - official". Ynetnews. 8 באפריל 2019. נבדק ב-10 אפר' 2019.
{{cite news}}
: (עזרה) - ↑ "Tripoli's sole functioning airport bombed by fighter jets". The National. 9 באפריל 2019. נבדק ב-10 אפר' 2019.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "TunisAir first foreign carrier to resume Libya flights".
- ↑ Afriqiyah Airways | Hahn Air Lines, www.hahnair.com (באנגלית)
- ↑ "AACO | Afriqiyah Airways resumes Cairo routes". AACO: Arab Air Carriers Organization - الإتحاد العربي للنقل الجوي (באנגלית). נבדק ב-2025-03-04.
- ↑ Afriqiyah Airways resumes flights from Tripoli to Sudan Airports | The Libya Observer, libyaobserver.ly, 2025-01-25 (באנגלית)
- ↑ Ahmad El-Assasy, Air Cairo Set to Resume Flights to Libya in December, LibyaReview, 2024-11-05 (באנגלית)
- ↑ "AACO | EgyptAir launches Cairo-Tripoli Mitiga service". AACO: Arab Air Carriers Organization - الإتحاد العربي للنقل الجوي (באנגלית). נבדק ב-2025-03-04.
- ↑ ITA Airways Adds Rome – Tripoli Mitiga Service in 1Q25, AeroRoutes (באנגלית)
- ↑ "AACO | Libyan Airlines resumes flights to Cairo". AACO: Arab Air Carriers Organization - الإتحاد العربي للنقل الجوي (באנגלית). נבדק ב-2025-03-04.
- ↑ Home, Libyan Wings Airlines (באנגלית)
- ↑ بوابة الوسط, بعد توقف دام سنوات.. الخطوط الأردنية تستأنف رحلاتها إلى ليبيا 17 سبتمبر, alwasat.ly (בערבית)
- ↑ Turkish Airlines Resumes Libya Service From late-March 2024, AeroRoutes (באנגלית)
- ↑ All Egyptair Cargo Flights From Tripoli (MJI) to Ostend (OST): DEPARTURES/ARRIVALS/STATISTICS, Flightera, 2025-03-03 (באנגלית)
- ↑ "5A-ONB Hijacking description". Aviation Safety Network. נבדק ב-23 בדצמבר 2016.
{{cite web}}
: (עזרה)
נמל התעופה מעיתיקה40661260Q45000