טיסה 171 של אייר אינדיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.

ערך זה מתעדכן מוויקיפדיה העברית, ושינויים מקומיים ידרסו. נא לא לבצע עריכות, מלבד סינון תוכן והסרת תמונות.

ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.

ערך זה מתעדכן מוויקיפדיה העברית, ושינויים מקומיים ידרסו. נא לא לבצע עריכות, מלבד סינון תוכן והסרת תמונות.

 

טיסה 171 של אייר אינדיה
Air India Flight 171
תאריך 12 ביוני 2025
מיקום אחמדאבאד
הרוגים 279
פצועים 61, 1
ניצולים 1

טיסה 171 של אייר אינדיה הייתה טיסה מסחרית וסדירה של חברת אייר אינדיה מנמל התעופה אחמדאבאד שבהודו לנמל התעופה לונדון גטוויק שבממלכה המאוחדת שהתרסקה ב-12 ביוני 2025. זמן קצר לאחר ההמראה, בשעה 13:38 שעון הודו, התרסק מטוס הבואינג 787-8 דרימליינר שהפעיל את הטיסה לתוך בניין מגורים של המכללה הרפואית BJ בשכונת מגהנינגאר בעיר אחמדאבאד, במדינת גוג'ראט בהודו.[1][2]

המטוס נשא 230 נוסעים ו-12 אנשי צוות. מתוך 242 הנוסעים שהיו על הסיפון, רק נוסע אחד שרד את ההתרסקות. לפחות 38 בני אדם שהיו על הקרקע נהרגו גם כן. ההתרסקות הייתה תאונת התעופה הקטלנית הראשונה בה היה מעורב מטוס הבואינג 787 דרימליינר והייתה אובדן גוף המטוס הראשון מסוגו. זוהי גם תאונת התעופה הקטלנית ביותר מאז הפלת טיסה 17 של מלזיה איירליינס בשנת 2014, בה נהרגו 298 בני אדם.

רקע

מטוסים ומסלול

המטוס המעורב היה בואינג 787-8 דרימליינר בן 11 שנים, רשום כ-VT-ANB עם המספר הסידורי 36279. המטוס הורכב במפעל בואינג באוורט, וושינגטון. וכלל חלקי גוף שיוצרו במפעל בואינג בצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית. הוא סופק לחברת התעופה אייר אינדיה ב-28 בינואר 2014 והונע על ידי שני מנועי ג'נרל אלקטריק GEnx-1B67.[3]

אייר אינדיה החלה להפעיל קווים ללונדון גטוויק בשנת 2023. בזמן ההתרסקות, היא הפעילה שתים עשרה טיסות בשבוע, כולל חמש לאחמדאבאד, נמל תעופה המוקף באזורי מגורים צפופים.

נוסעים ואנשי צוות

אזרחות נוסעים צוות סַך הַכֹּל
הודו 169 12 181
בריטניה 53 - 53
פורטוגל 7 - 7
דנה 1 - 1
סך הכל 230 12 242

בטיסה היו 242 נוסעים, כולל 230 נוסעים – 11 מהם ילדים ו-2 תינוקות – יחד עם 2 טייסים ו-10 דיילים. רשימת הנוסעים כללה 169 אזרחים הודים, 53 בריטים, 7 פורטוגלים וקנדי אחד. קפטן הטיסה היה סומיט סבהארוואל, בן 55, טייס עם 8,200 שעות ניסיון טיסה, וקצין ראשון קלייב קונדר, בן 32, עם 1,100 שעות ניסיון טיסה.[4]

התאונה

צילומי מעגל סגור של ההתרסקות
מפת מסלול הטיסה והפגיעה

טיסה 171 המריאה ממסלול 23 של נמל התעופה אחמדאבאד בשעה 13:38 שעון הודו בדרכה לנמל התעופה לונדון גטוויק. על פי דיווחים שפורסמו בזמן ההמראה, רוחות השטח בשדה התעופה היו קלות, במהירות של 3 עד 6 קשר; הראות הייתה 6 קילומטרים ולא היו עננים משמעותיים.

משיב ה-ADS-B של המטוס דיווח על גובה לחץ מרבי של כ 625 רגל (191 מטרים) מעל המסלול לפני שאיבד את האות. צוות הטיסה הוציא קריאת מצוקה לאחר 36 שניות ודיווח על אובדן כוח ודחף זמן קצר לאחר ההמראה.[4]

סרטון של האירוע, שצולם על ידי מצלמת אבטחה ליד המסלול, הראה את המטוס צובר גובה בתחילה לפני שירד בהדרגה, בעודו נראה כאילו הוא מתרומם, ואז, ממש מחוץ לטווח ראייה, התרסק כשלושים שניות לאחר ההמראה, ולאחר מכן נראה ענן אש ועשן.[5] סרטון נוסף של האירוע, שצולם במקרה על ידי חובב תעופה בן 17, תועד בשניות האחרונות לפני הפגיעה.[6] אתר ההתרסקות היה במרחק של 1.5 קילומטרים מהמסלול. הערכות ראשוניות של מומחים בנוגע להקלטות וידאו ואודיו זמינות מצביעות על כשל בשני המנועים, בהתבסס על תצפית על הפריסה האוטומטית של טורבינת האוויר של המטוס, מערכת גיבוי כוח המשמשת למשאבה הידראולית, או גנרטור חשמלי במקרה חירום.

עדי ראייה דיווחו על מספר פיצוצים, ולאחר מכן על ענני עשן סמיכים כאשר המטוס פגע בבניין והחליק. המטוס התרסק באזור המגורים של קמפוס בית החולים האזרחי, ופגע במגורי הרופאים ובמבני מעונות הסטודנטים של בית הספר לרפואה BJ. מייצבים שלמים של המטוס וקנוט הזנב נחתו על גבי בניין האכסניה הרב-קומתי.

מבצע חילוץ וסיוע

מחלקת שירותי הכבאות והחירום של אחמדאבאד אישרה את פריסתן של יחידות מחלקות עירוניות שונות. הקריאה הראשונה לחדר הבקרה התקבלה בשעה 13:45 שעון הודו. שני צוותי כבאים נשלחו מיד מהעיירה הסמוכה נרודה ו"קריאה לחטיבה" פורסמה. יותר מ-300 כבאים, 60 ניידות כיבוי אש ו-20 מכולות מים נפרסו. מספר רב של אמבולנסים הוזנקו למקום. כל הכבישים המובילים לאתר ההתרסקות ולאזורים הסמוכים נסגרו כדי להקל על פעולות החילוץ. צוותים ורכבי כיבוי מכוחות כיבוי אש מסביב, כולל של ואדודארה, גנדינגאר והגנה אזרחית, נשלחו גם הם למקום כדי להגיש סיוע.

כוח הביטחון המרכזי, האחראי על האבטחה בנמל התעופה אחמדאבאד, היה בין המגיבים הראשונים. צוותים מצבא הודו, כוחות אבטחת הגבולות, כוחות משטרת המילואים המרכזי, כוח התגובה הלאומי לאסונות וכח רכבות המערב נפרסו כדי לסייע במאמצי החילוץ והסיוע, ובית חולים צבאי הועמד בכוננות.[7]

עיריית אחמדאבאד פרסה יותר מ-150 כלי רכב, כולל מכונות עבודה, מחפרים, משאיות ומכבש, כדי לפנות פסולת מהאתר. התאגיד גם שלח מהנדסים ואנשי מחלקת הבריאות, והורה על הערכות חירום של בתי החולים העירוניים. זמן קצר לאחר ההתרסקות, כל פעילות הטיסות בשדה התעופה הושעתה, לפני שחודשה מאוחר יותר באותו היום בצורה מוגבלת.

קורבנות

בהתרסקות נהרגו 241 בני אדם שהיו על סיפון המטוס ולפחות 38 בבנייני האכסניה, מה שהופך אותה לאחד מאסונות התעופה הקטלניים ביותר בהיסטוריה. בין הקורבנות היה ויג'אי רופאני, ראש ממשלת גוג'אראט לשעבר (2016–2021), שגופתו זוהתה באמצעות רישומי השיניים שלו. מצבם החרוך של רוב השרידים הקשה על זיהוי הקורבנות. החום העז של ההתרסקות, שהגיע לכ-1500 מעלות לפי הערכות, עיכב את זיהוי ה-DNA, כאשר רק 35 גופות נמסרו למשפחותיהן שלושה ימים לאחר ההתרסקות.[8]

לפחות 50 סטודנטים לרפואה מבנייני המעונות אושפזו. דיקן המכללה אמר כי המטוס פגע בחדר אוכל בזמן שבתוכו היו 60 עד 80 סטודנטים, והוסיף כי "רוב הסטודנטים נמלטו, אך 10 או 12 נלכדו באש".

מיקום מושב 11A ויציאות החירום בחלק הקדמי של תצורת 787 של אייר אינדיה [9]

אזרח בריטי בן 40 היה הניצול היחיד מההתרסקות. הוא ישב במושב 11A, הממוקם ליד יציאת חירום. הוא אמר שהחלק של המטוס שבו ישב ניתק ונחת בקומת הקרקע של האכסניה. לאחר שפתח את חגורת הבטיחות, הוא נמלט דרך פתח שנוצר עקב פריצת יציאת החירום. רופאים שטיפלו בו דיווחו שהוא היה במצב של בלבול עם פציעות מרובות, כולל כוויות בידו השמאלית, אך לא היה בסכנת חיים. אחיו, שישב בשורה אחרת, לא שרד.[10]

ההתרסקות הייתה תאונת התעופה הקטלנית ביותר בהודו מאז האסון האוויר בצ'ארקהי דאדרי בשנת 1996 והאסון הכבד ביותר של אייר אינדיה מאז הפצצת טיסה 182 בשנת 1985.[11]

חקירה

ההתרסקות נמצאת עדיין תחת חקירה של הלשכה לחקר תאונות מטוסים של הודו. האגף לחקירת תאונות אוויריות של בריטניה שלח גם הוא צוות של ארבעה חוקרים.[12] המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה של ארצות הברית שלחה צוות סיוע אף היא.[13][14] רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית ציינה כי היא מוכנה לסייע בחקירה.[15]

ב-13 ביוני, לאחר 28 שעות של חיפושים, דווח כי משמר הביטחון הלאומי וצוות הלשכה לחקר תאונות מטוסים של הודו איתרו את אחת משתי הקופסאות השחורות של המטוס.[16][17] מאוחר יותר באותו יום, יחידת הלוחמה בטרור של גוג'אראט אספה ממהריסות מקליט וידאו דיגיטלי המאחסן צילומים מהמצלמות החיצוניות והמצלמות המותקנות בתא הנוסעים.[18] ב-15 ביוני דווח כי גם הקופסא השחורה של תא הטייס אותרה באתר ההתרסקות.[19]

מנהל התעופה האזרחית של הודו וחברת התעופה אייר אינדיה פתחו בחקירות מקבילות בנוגע לתאונה.[20] ב-13 ביוני, הורה המנהל על בדיקות טכניות נוספות לפני ההמראה לצי מטוסי הבואינג 787 של חברת התעופה, החל מה-15 ביוני. המנהל גם הורה לאייר אינדיה לבצע תחזוקה ובדיקות נוספות של ניטור פרמטרי דלק ומערכות נלוות, מדחס אוויר בתא הנוסעים ומערכות נלוות, בדיקת מערכת בקרת מנוע אלקטרונית, בדיקת הפעלה של מפעיל מנוע המונע על ידי דלק, ובדיקות מערכת שמן עבור מטוסי בואינג 787-8 ו-787-9.[21]

ב-14 ביוני שר התעופה ההודי, קינג'ראפו ראם מוהאן נאידו, אמר לכתבים כי הוועדה הממשלתית החוקרת את ההתרסקות תפרסם דו"ח תוך שלושה חודשים.

תגובות

שר הפנים המרכזי וראש ממשלת גוג'אראט באתר ההתרסקות

ראש הממשלה נרנדרה מודי ביקר באתר ההתרסקות ב-13 ביוני וגם בבית החולים, שם פגש את הניצול היחיד מהתרסקות המטוס ואת הפצועים שנפצעו על הקרקע. שר הפנים עמית שאה שוחח עם ראש ממשלת גוג'אראט, בהופנדרה פאטל, בעקבות התקרית. פאטל הצהיר כי גורמים רשמיים קיבלו הוראה לבצע "פעולות חילוץ וסיוע מיידיות" ולבצע סידורים "על בסיס מלחמה".

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר הביע את תנחומיו ומשרד החוץ הבריטי ארגן צוותי חירום בהודו ובבריטניה. בטקס יום ההולדת למלך צ'ארלס השלישי ב-14 ביוני, נקבעה לבקשתו דקת דומייה ובכירי המלוכה ענדו סרטי זרוע שחורים לזכר הקורבנות,.

יו"ר אייר אינדיה, נטראג'אן צ'אנדראסקראן, אמר כי טיסה 171 הייתה מעורבת ב"תאונה טרגית" והביע "תנחומים עמוקים" לנפגעים. הוא אמר שחברת התעופה מתמקדת בתמיכה בקורבנות ובמשפחותיהם, סיוע לצוותי חירום ומתן עדכונים מאומתים. מרכז חירום וצוותי תמיכה הופעלו עבור אלו המחפשים מידע. מנכ"ל אייר אינדיה, קמפבל וילסון, הצהיר כי "זהו יום קשה עבור כולנו באייר אינדיה", אמר כי צוותים מיוחדים של מטפלים יגויסו לתמיכה נוספת והוסיף כי החקירות ייקח זמן. טיסה 143 של אייר אינדיה, מטוס 787-8 דומה למטוס המעורב, שטסה מדלהי לפריז – CDG עם וילסון על סיפונה, חזרה לדלהי כדי שיסייע לחברת התעופה במשבר.

מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, ביטל את תוכניותיו להשתתף בתערוכת הסלון האווירי בפריז והביע את תנחומיו לקורבנות. אורטברג אמר שהוא גם ישלח צוות מומחים שיסייע לחוקרים באתר ההתרסקות. בואינג מסרה כי היא מודעת לדיווחים הראשוניים וכי היא מעריכה את המידע. מחירי החוזים העתידיים של מניות החברה ירדו כמעט ב-9% לאחר הקריסה. חברת GE Aerospace, שייצרה את מנועי המטוס, מסרה כי תשלח צוות להודו לחקירת נתוני תא הטייס.

הערות שוליים

  1. Minister says black box found at crash site as families await answers, BBC News (באנגלית בריטית)
  2. Air India black box recovered after crash that killed 241 onboard and several others on the ground, AP News, ‏2025-06-13 (באנגלית)
  3. Jon Hemmerdinger2025-06-12T14:12:00+01:00, US investigators head to India to assist with 787-8 inquiry, Flight Global (באנגלית)
  4. ^ 4.0 4.1 דקה של אימה: אלה המילים האחרונות של הטייס, באתר mako, ‏2025-06-15
  5. Tanno, Sophie; Iyer, Aishwarya S.; Mogul, Rhea; Radford, Antoinette (12 ביוני 2025). "More than 290 feared dead after plane crashes outside airport in Indian city of Ahmedabad". CNN. נבדק ב-12 ביוני 2025. {{cite news}}: (עזרה)
  6. Air India crash: The teen who filmed the Ahmedabad plane video the world saw, www.bbc.com, ‏2025-06-17 (באנגלית בריטית)
  7. Fiery Air India crash kills 241 people aboard, leaving 1 survivor, airline says, AP News, ‏2025-06-12 (באנגלית)
  8. "Heat of Air India Crash Hinders DNA Identification, Agonizing Relatives". The New York Times. 15 ביוני 2025. נבדק ב-15 ביוני 2025. {{cite news}}: (עזרה)
  9. Rhoden-Paul, André (12 ביוני 2025). "British man is only passenger to survive India plane crash". BBC News. נבדק ב-14 ביוני 2025. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ynet, מועדון הניצול הבודד: הנוסע מכיסא 11A – והאחרים ששרדו לבד התרסקות מטוס, באתר ynet, 12 ביוני 2025;
    נס במושב 11A: הניצול היחיד בהתרסקות המטוס בהודו יצא ללא פגע, באתר mako, ‏2025-06-12
  11. Nierenberg, Amelia; Chutel, Lynsey (2025-06-12). "What We Know About a Passenger Plane Crash in Western India". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2025-06-18.
  12. "Update on the fatal accident which occurred in Ahmedabad, India on 12 June 2025". AAIB. 13 ביוני 2025. נבדק ב-15 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  13. Solanki, Ajit; Roy, Rajesh (12 ביוני 2025). "London-bound Air India flight with more than 240 aboard crashes after takeoff from Ahmedabad, India". Associated Press. נבדק ב-12 ביוני 2025. {{cite news}}: (עזרה)
  14. "Air India Plane With 242 Onboard Crashes In Gujarat's Ahmedabad: Video". ABP. 12 ביוני 2025. נבדק ב-12 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  15. "FAA Statement on Air India Flight AI171". Federal Aviation Administration. 12 ביוני 2025. נבדק ב-13 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  16. "At crash site, flight data recorder found, likely to provide leads for probe". Indian Express. נבדק ב-14 ביוני 2025. {{cite news}}: (עזרה)
  17. "Air India plane crash latest: Second black box recovered from Dreamliner wreckage as grieving families demand answers". The Independent. 13 ביוני 2025. נבדק ב-13 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  18. "The questions behind the Air India plane crash: What caused it and what happens next?". The Independent. 14 ביוני 2025. נבדק ב-14 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  19. "Cockpit voice recorder recovered from Air India plane crash site". The Times of India. 16 ביוני 2025. נבדק ב-16 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  20. Lavanya, R (12 ביוני 2025). "PM Modi calls Ahmedabad Air India crash 'heart-breaking beyond words'; DGCA launches probe, 242 were onboard Boeing 787". NewsX World. ABP News Group. נבדק ב-12 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
  21. "DGCA orders enhanced inspection of Air India's Boeing 787 Dreamliner fleet". Statetimes. State Times Group. 13 ביוני 2025. נבדק ב-14 ביוני 2025. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

טיסה 171 של אייר אינדיה41259557Q134880537