טיסה 006 של סינגפור איירליינס
טיסה 006 של סינגפור איירליינס הייתה טיסה מסחרית וסדירה של חברת התעופה סינגפור איירליינס מנמל התעופה סינגפור צ'אנגי לנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס דרך נמל התעופה הבינלאומי צ'יאנג קאי-שק, הידוע כיום בשם נמל התעופה הבינלאומי טאויואן. ב-31 באוקטובר 2000, בשעה 23:18 שעון מקומי, מטוס הבואינג 412–747 שהפעיל את הטיסה התנגש בציוד בנייה לאחר שניסה להמריא מהמסלול הלא נכון עקב טעות אנוש.
המטוס שהיה מעורב בתאונה, כחמישה חודשים לפני התקרית | |
תאריך | 31 באוקטובר 2000 |
---|---|
שעה | 23:18 |
מיקום | נמל התעופה הבין-לאומי טאויואן, טאיוואן |
גורם | טעות אנוש |
הרוגים | 83 |
פצועים | 71 |
נעדרים | 0 |
ניצולים | 96 |
המעורבים באסון | |
סוג | בואינג 412–747 |
מוצא | נמל התעופה סינגפור צ'נגי, סינגפור |
יעד | נמל התעופה הבין-לאומי של לוס אנג'לס, ארצות הברית |
חניות ביניים | נמל התעופה הבין-לאומי טאויואן, טאיוואן |
מפעיל | סינגפור איירליינס |
נוסעים | 159 |
אנשי צוות | 20 |
רקע
המטוס
המטוס המעורב בתאונה היה בואינג 412–747, מופעל על ידי ארבעה מנועי פראט אנד ויטני PW4000. המטוס היה הבואינג 747 ה-1,099 שיוצר וטיסת הבכורה שלו התקיימה ב-12 בינואר 1997. המטוס היה אחד משני מטוסי הבואינג 412–747 של סינגפור איירליינס שנצבעו בצבעים "טרופיים" כדי לקדם את החברה. המטוס עבר את בדיקת התחזוקה האחרונה שלו ב-16 בספטמבר 2000 ולא נמצאו פגמים במהלך הבדיקה.
הצוות
קברניט הטיסה היה פוונג צ'י קונג, בן 41, בעל כ-11,235 שעות טיסה, מתוכן כ-2,017 במטוסי בואינג 400–747. טייס המשנה של הטיסה היה לטיף סיראנו, בן 36, בעל כ-2,442 שעות טיסה, ביניהן כ-552 במטוסי הבואינג 400–747.
התאונה
בשעה 23:15:22 קיבלה הטיסה אישור המראה במסלול 05L, אולם הקברניט קונג וטייס המשנה סיראנו פנו בטעות למסלול 05R, שהיה סגור לתיקונים באותו הזמן. עקב תנאי מזג אוויר קשים שנגרמו מהטייפון זאנגסאן (אנ'), לא ראו קונג וסיראנו את ציוד הבנייה על המסלול, שכלל, בין השאר, טרקטורים, מחסומים וגלילים גדולים. כ-3.5 שניות[1] לאחר שהמטוס הגיע למהירות V¹, ממנה לא ניתן לבטל המראה בבטחה, פגע המטוס לראשונה בציוד הבנייה והתפרק לשלושה חלקים עיקריים. כן הנסע והמנועים נפרדו מגוף המטוס והוא עלה באש.
נפגעים
מתוך 179 הנוסעים ואנשי הצוות, 81 נהרגו במקום, ושני נוסעים מתו מאוחר יותר בבית החולים[2]. מתוך 96 הניצולים, 25 לא נפגעו ו-71 נפצעו, ביניהם 39 קשה ו-32 קל[3]. בין 179 הנוסעים ואנשי הצוות, היו שלושה תינוקות ושלושה ילדים[4].
נפגעים לפי לאום
מדינה | סך הכל | הרוגים | ניצולים |
---|---|---|---|
אוסטרליה | 1 | 0 | 1 |
קמבודיה | 1 | 0 | 1 |
קנדה | 1 | 0 | 1 |
גרמניה | 1 | 0 | 1 |
הודו | 11 | 10 | 1 |
אינדונזיה | 5 | 1 | 4 |
אירלנד | 1 | 0 | 1 |
יפן | 1 | 1 | 0 |
מלזיה | 9 | 4 | 5 |
מקסיקו | 3 | 0 | 3 |
הולנד | 1 | 1 | 0 |
ניו זילנד | 2 | 0 | 2 |
הפיליפינים | 1 | 1 | 0 |
סינגפור | 28 | 12 | 16 |
ספרד | 1 | 0 | 1 |
טייוואן | 57 | 26 | 38 |
תאילנד | 2 | 0 | 2 |
בריטניה | 4 | 2 | 2 |
ארצות הברית | 47 | 24 | 23 |
וייטנאם | 2 | 1 | 1 |
סך הכול | 179 | 83 | 96 |
החקירה
התאונה נחקרה על ידי המועצה לבטיחות תחבורה בטאיוואן (אנ'), שפרסמה את הדו"ח הסופי שלה ב-24 באפריל 2002. בדו"ח נקבע כי גורם התאונה היה טעות אנוש של צוות הטיסה, שפנה מוקדם מדי בדרך למסלול ההמראה 05L, והגיע בטעות למסלול 05R, שהיה סגור לתיקונים באותו הזמן[5]. כמו כן, ציין הדו"ח כי צוות הטיסה היה מודע לסגירת מסלול 05R אך חשב שהוא על מסלול 05L.
אחרית דבר
לאחר התאונה, מטוס הבואינג 747 השני של סינגפור איירליינס שהיה צבוע בצבעים "טרופיים" הוצא משירות ונצבע בצבעים הרגילים של החברה. רק לאחר כ-15 שנה, ביום העצמאות ה-50 של סינגפור, הציגה סינגפור איירליינס שני מטוסים נוספים שנצבעו בצבעים מיוחדים, אך הפעם אלה היו מטוסי איירבוס A380[6].
מיד לאחר התאונה, שינתה החברה את מספר הטיסה מסינגפור ללוס אנג'לס עם עצירה בטאיוואן ל-030 ולאחר מכן ל-028. הקו בוטל בשנת 2008 וכיום פועל עם עצירה בנמל התעופה הבין-לאומי נריטה ובנמל התעופה סיאול אינצ'און תחת מספר הטיסה 12[7].
למרות החלטת תובע טאיוואני לא להעמיד לדין את צוות הטיסה ששרד את התאונה בשלוש השנים שאחרי התקרית, סינגפור איירליינס פיטרה את הקברניט פוונג צ'י קונג ואת טייס המשנה לטיף סיראנו לאחר פרסום הדו"ח הסופי[8].
בתרבות הפופולרית
פרק 3 בעונה ה-12 של הסדרה תעופה בחקירה סקר את התאונה. הפרק נקרא "המראת טייפון".
קישורים חיצוניים
ראו גם
הערות שוליים
- ^ Singapore Airlines 006 CVR Transcript, Cockpit Voice Recorder Database (באנגלית)
- ^ TIMEasia.com | Fatal Error | 11/13/2000, web.archive.org, 2007-10-19
- ^ Channelnewsasia.com : Fate of SQ006, web.archive.org, 2008-11-05
- ^ Singapore Airlines Flight 006 - Casualties, www.liquisearch.com
- ^ Accident Boeing 747-412 9V-SPK, Tuesday 31 October 2000, asn.flightsafety.org
- ^ Singapore Airlines A380s Adopt Special Livery To Celebrate Singapore's 50th, web.archive.org, 2021-11-01
- ^ Singapore Airlines Flight 006
- ^ Singapore Airlines sacks two pilots involved in crash - Taipei Times, www.taipeitimes.com, 2002-07-27
40011170טיסה 006 של סינגפור איירליינס