חברת נמל אשדוד
| הסמליל של נמל אשדוד | |
| נתונים כלליים | |
|---|---|
| תקופת הפעילות | 17 בפברואר 2005 – הווה (20 שנה) |
| מיקום המטה |
|
| בעלות | מדינת ישראל |
| הכנסות | 1,213 מיליון ש"ח (2022) |
| יו"ר | שאול שניידר |
| מנכ"ל | ניסן לוי |
חברת נמל אשדוד בע"מ הפועלת במרחב "נמל אשדוד" בדומה לתאגידים מורשים נוספים הפועלים במרחב זה כמו "נמל הדרום", חברת "תעבורה ימית אשדוד בע"מ", "חברת "לוגיסטיקר ממגורות בע"מ", היא חברה ממשלתית אשר הוקמה בשנת 2005 במסגרת הרפורמה בנמלים בישראל. החברה הוקמה בהתאם ועל פי חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד–2004 ופועלת על פי זיכיון שניתן לה ל 49 שנים ובהתאם לכתב הסמכה שניתן לה על ידי מדינת ישראל באמצעות שרי התחבורה והאוצר ובגבולות הגאוגרפים שהותוו לה המפורטים בכתב ההסמכה[1]. החברה ממשיכה את פעילותו של נמל אשדוד טרם החלת הרפורמה בנמלים בשנת 2005 וטרם הסמכת תאגידים מורשים נוספים לפעול במרחבו של נמל אשדוד רבתי.
היסטוריה
ב-17 בפברואר 2005, עם יישום שלב פירוקה של רשות הנמלים כחלק מהרפורמה בנמלי הים בישראל, נכנס לתוקפו חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד–2004, אשר הסדיר את השינוי המבני ברשות הנמלים והקמתן של ארבע חברות ממשלתיות ובהן חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אילת וחברת נמל אשדוד אשר הוסמכה לפעול ולספק שירותי נמל במיקומה המוגדר במרחב נמל אשדוד.
ב-1 במאי 2005, מופעלת לראשונה המערכת הממוחשבת לבקרת מכולות (אנ') (Terminal Operating System – TOS) בשילוב מערכת איכון עולמית (GPS) לאחסון ושיגור המכולות ברציפי נמל איתן החדש ובכך הפכה חברת נמל אשדוד לנמל הממוחשב הראשון בישראל. ה-TOS, היא מערכת המאפשרת תיאום רציף, ניהול פריקה וטעינה של מטענים בפועל, לפי תכנון האוניה ופיקוח על קצב העבודה, זיהוי ופתרון הבעיות בתפעול. בהמשך שולבו מערכות ה-TOS וה-GPS בשאר מסופי המכולות.
ב-2013 הודיעה חברת נמלי ישראל על החברות הניגשות למכרז לבניית מסופי מכולות חדשים, "נמל המפרץ" בחיפה ו"נמל הדרום" באשדוד. מכרזים הכוללים חפירה (העמקה) ימית ובניית רציפים שיאפשרו כניסת אוניות ענק, התוכנית להרחבת הנמל באשדוד כוללת רציף ראשי באורך 1,050 מטרים וכן הארכת שובר גלים קיים יחד עם שוברי גלים משניים בעוד 2,800 מטרים. הנמל החדש מתוכנן לקלוט קיבולת של כ-1.1–1.4 מיליון Teu's בשנה[2].
במאי 2014 נעצרו מספר בכירים בחברת נמל אשדוד בחשד לשחיתות בנמל[3].
מאז הקמתו ועד ל-2005, היה נמל אשדוד יחידה ברשות הנמלים והרכבות. עם השינוי ברשות הנמלים והקמת חברת נמלי ישראל נקבעו בחוק סמכויותיה ואחריותה על נכסי הנמלים ופיתוחם. בד בבד הוקמה "חברת נמל אשדוד בע"מ" כאשר מסגרת ושטח תפעולו של נמל אשדוד (כיחידה ברשות הנמלים) עד לאותו היום הועברו לסמכותה ואחריותה. "חברת נמל אשדוד בע"מ", מנוהלת על ידי הנהלה ומפוקחת על ידי דירקטוריון.
בהמשך ולקראת בנייתם והפעלתם של רציפי נמל הדרום בצפון נמל אשדוד, הוסמך תאגיד מורשה נוסף בנמל אשדוד בשם "נמל הדרום" אשר החל לפעול משנת 2021 צפונית לרציפי "חברת נמל אשדוד".
הנהלת החברה
בראש דירקטוריון חברת נמל אשדוד עמדו מאז ייסודה בשנת 2005:
- איריס שטרק (2007–2005)
- יעקב רז (2011–2008)
- גדעון סיטרמן (2017–2011)
- אורנה הוזמן-בכור (2023–2017)
- שאול שניידר (2023–הווה)
דירקטוריון החברה מתווה את מדיניות החברה וקובע את תוכניות הפעולה שלה, אחראי לעריכתם ולאישורם של הדו"חות הכספיים ובדיקת מצבה הכספי של החברה, וכן מפקח על ביצוע תפקידי המנכ"ל ופעולותיו. יו"ר דירקטוריון החברה כיום הוא שאול שניידר.
הנהלת חברת נמל אשדוד מורכבת ממספר חטיבות:
- חטיבת לוגיסטיקה והנדסה
- חטיבת תפעול ומסופים
- חטיבת הכספים
- חטיבת משאבים
- חטיבת תקשורת תאגידית
- חטיבת לקוחות
כמו כן, לחברה לשכה משפטית ולשכה למבקר הפנימי של "חברת נמל אשדוד", מחלקת חדשנות, מחלקת ביטחון.
מנכ"לי חברת נמל אשדוד:
מאז הקמתה של החברה, עמדו בראשה 7 מנהלים כלליים:
- יהושוע (שוקי) סגיס (2005–2013)[4]
- יוסי בסן (מנכ"ל בפועל 2013–2014)
- יצחק בלומנטל (מנכ"ל 2014–2019)[5]
- יצחק (איציק) כהן (מנכ"ל בפועל 2020–2019)
- משה (שיקו) זנה (מנכ"ל 2020–2022)[6]
- אלי בר יוסף (מנכ"ל בפועל יוני 2022–יוני 2024)[7]
- ניסן לוי (יוני 2024-הווה)[8]
נכון לשנת 2024 עמד מספר העובדים בנמל אשדוד על כ-1,200. עובדי הנמל משתייכים למספר ועדי עובדים הכפופים לאיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות[9][10].
שוברי הגלים והרציפים שבהם פועלת החברה
[עריכת קוד מקור | עריכה] נמל אשדוד הוא אחד הנמלים הבודדים עמוק מים בעולם שנבנו בים הפתוח, ובנייתו הייתה כרוכה בקשיים הנדסיים רבים. להחלטה על מיקום הנמל ובנייתו קדם סקר ימי ואקלימי, שאושש את ישימות הקמתו. בנמל פועלים 13 רציפים תפעוליים, שאורכם הכולל מסתכם ב-4,123 מטרים: 2,074 מטרים שמיועדים לטעינת מטען כללי ופריקתו, 485 מטרים למטעני מכולות, 434 מטרים לרציף רב-תכליתי, וכ-500 מטרים למטעני צובר. בנוסף לרציפים אלו ישנם גם שני רציפי תפזורת ונוזלים, הנמצאים בחלקו הדרומי של הנמל. מתקן התפזורת אחראי לייצוא מחצבים מישראל לאירופה ולאמריקה. סמוך לרציף 22, נמצא חניון המכוניות המיובאות.
| מספר רציף | תפקיד | אורך (במטרים) | עומק (במטרים) |
|---|---|---|---|
| 1 | חקלאות, מטען כללי וצובר, גלנוע | 560 | 5–10.5 |
| 2 | רציף המתנה/כלי שיט קטנים | 150 | 5 |
| 3 | אוניות נוסעים, מטען כללי וצובר, גלנוע | 620 | 9–11.5 |
| 4 | אוניות נוסעים, מטען כללי וצובר | 207 | 12.5 |
| 5 | מטען כללי, צובר, מכולות גלנוע | 480 | 10.5–13.8 |
| 6 | רציף המתנה/כלי שיט קטנים | 150 | 7–10 |
| 7 | מסוף מכולות | 480 | 10–12 |
| 8 | מסוף מכולות, מכליות | 105 | 12 |
| 9 | פחם ומכולות | 438 | 13.8 |
| 10 | דוברת תדלוק | 150 | 4 |
| 11, 12 | צובר, פוספטים, אשלג (רציפי התפזורת) | 396 | 12–13.8 |
| 21 | מסוף מכולות, מדלים ומסוע גרעינים | 850 | 17.3 |
| 22, 23, 24 | מסופי מכולות (רציפי היובל) | 250,600,250 | 13.5–15.5 |
| 30 | מלט | 150 | 9.5 |
שובר הגלים ובריכת הנמל

רציפי חברת נמל אשדוד מוגנים נני על ידי שובר גלים ראשי שאורכו 3,350 מטרים, אשר יוצא סמוך לקצה הדרומי של קו החוף, חודר לים, ונמשך לכיוון צפון. שובר גלים צדדי, אשר ממוקם בחלק הצפוני, חוסם את שטח המעגן מכיוון צפון באורך של 800 מטרים.
מנופים
לאורכם של רציפי הנמל בהם פועלת "חברת נמל אשדוד" פרושים כ-80 מנופים ועגורנים. חלוקתם לפי רציפים וערוגות[11]:
- רציף 1: 3 מנופי זרוע בעלי כושר הרמה של עד 15–25 טון.
- רציף 3: 5 עגורני זרוע כפולה בעלי כושר הרמה 35–50 טון.
- רציף 5: 6 מנופי זרוע כפולה בעלי כושר הרמה של 32–35 טון.
- רציף 7: 3 מנופי גשר בעלי כושר הרמה של 40 טון.
- רציף 9: 3 מנופי גשר, אחד בעל כושר הרמה של 40 טון ו-2 עד 55 טון.
- ערוגות A-B-C: 10 מנופי שער, בעלי כושר הרמה של 35 טון.
- רציף 21: 6 עגורני גשר בעלי כושר הרמה של עד 50 טון, מסוע ומדלים לפריקת לתבואה בתפוקה של עד 1,200 טון לשעה.
- רציף 22 (נמל היובל): 2 מנופי גשר בעלי כושר הרמה של עד 40 טון.
- רציף 23 (נמל היובל): 7 עגורני גשר בעלי כושר הרמה עד 55 טון.
- ערוגות YO-7: 24 מנופי שער על גלגלים בעלי כושר הרמה של 40 טון.
באפריל 2022 הותקנו ברציף 21 חמישה מנופי גשר חצי-אוטומטיים מסוג Zenhua 36 מתוצרת חברת ZPMC הסינית. המנופים מותאמים לעבודה עם אניות ענק בגודל של עד 24,000 TEU. גובה כל אחד מהמנופים הוא 140.6 מטר במצב זרוע מורם, ואורך הזרוע הימית של המנוף עומד על 71 מטר. המנופים מותאמים לאניות ברוחב 62 מטר אשר נושאות כ-24 שורות של מכולות. המנופים מסוגלים להרים מטענים חריגים במשקל כולל של עד 95 טון באמצעות אונקל ייעודי, וכמו כן כל אחד מהמנופים כולל מתקן הרמה מסוג Tandem המאפשר ניטול של שתי מכולות מלאות באורך 40 רגל עם משקל כולל של 80 טון. המנופים כוללים אפשרות להפעלה מחדר שליטה מרוחק ואפשרות לעבודה חצי-אוטומטית על ידי קבלת פקודות ישירות ממערכת TOS[12]
מרכז המבקרים
בשטח "חברת נמל אשדוד" נמצא מרכז המבקרים של "חברת נמל אשדוד" שהושק בסוף 2010. מרכז המבקרים מציע פעילויות רבות, ביניהן סרט פנורמי המציג את התפתחותו של נמל אשדוד ושל "חברת נמל אשדוד", פלטפורמה מתקדמת המציגה את ההיבטים התפעוליים בעבודת הנמל, משחק מטענים ובו חידוני טריוויה וסימולטור ניתוב אונייה לנמל. מרכז המבקרים מעניק סיור בכל רחבי הנמל, בין הרציפים, חניון המכוניות המיובאות, מסופי המכולות והמנופים.
פריקת תבואות בחברת נמל אשדוד
פריקת התבואות בחברת נמל אשדוד מתבצעת הן על ידי מנופי זרוע וחופנים ברציפי מטען כללי אך בעיקר על ידי מדלים ייעודיים המוצבים ב 300 המטרים שבצידו המערבי של רציף 21 ברציף גרעינים ייעודי המוגדר ככזה בחוק [13]. מטעני התבואות הנפרקים ברציף 21 מועברים באמצעות מסוע גרעינים ייעודי לממגורות חברת "לוגיסטיקר ממגורות בע"מ" .
מסוע הגרעינים
בעורף נמל אשדוד, בחלקו הדרום מזרחי, ממוקמות ממגורות לאחסון מטעני תבואות. הממגורות שהוקמו בשנת 1984, מופעלות על ידי חברת "לוגיסטיקר ממגורות בע"מ" הפועלת בנמל אשדוד כתאגיד מורשה. לממגורות כושר אחסון של כ-60,000 טון תבואה (לשם השוואה, לממגורות דגון בחיפה כושר אחסון של 85,000 טון). עם זאת, למרות גודלן היחסי, כ-90% מסך יבוא התבואה לישראל עובר דרך ממגורות דגון בגלל חוסר יעילות הליך הפריקה באשדוד. בחיפה הממגורות נמצאות על קו המים ופריקת התבואה מתבצעת ישירות אליהן. באשדוד הממגורות מרוחקות מקו המים ופריקת התבואה מתבצעת באמצעות ציוד מיושן ברציפי הנמל והתבואה משונעת לממגורות באמצעות משאיות.
על מנת להתגבר על בעיית הריחוק של הממגורות מקו המים, הושלמה באפריל 2022 בניית מסוע הגרעינים בשטח "חברת נמל אשדוד" באורך של כ-2.5 ק"מ, לצורך שינוע מטעני התבואות מרציף 21 לממגורות. בפברואר 2023, נכנס המסוע לעבודה שוטפת והשימוש בו היה צפוי להגביר את כושר פריקת התבואה בנמל פי שמונה. אולם חצי שנה לאחר שהחל לפעול, הוא עבד רק בכ-10% מהתפוקה (הוא יכול לשנע עד 1,800 טונה גרעינים בשעה, אבל שינע רק 150 טונה בשעה בממוצע). בספטמבר 2023, אחד משני מתקני הפריקה שנכנסו לשימוש נפל והתרסק. בפברואר 2024, הושבת המסוף כולו, לאחר שמתקן הפריקה השני נשבר אף הוא.
חיבור רכבתי
[עריכת קוד מקור | עריכה] בנמל אשדוד ובעורף הנמל קיימות מספר שלוחות מסילת רכבת ומסופי רכבת פרטיים בעלי קישור מסילתי אליהן המחברות את "חברת נמל אשדוד" ואת "נמל הדרום" :
- אשדוד מיון
- מסוף פרידנזון
- מסוף היובל (מכולות)
- מסוף 207 בע"מ (מרין קונטיינרס) (מכולות)
- מסוף קונטרם (מכולות)
- מסוף אוברסיז (מכולות)
- מסוף גופרית
- מסוף ממגורות
- חברת נמל אשדוד
- מסוף חומצה
- מסוף חומצה ירוקה
- מסוף אשלג
- מסוף פוספטים
- מסוף מכולות 3
שלוחות לא פעילות: מסוף מכולות 17, מסוף יונקס, מסוף רותם.
בעורף הצפוני של נמל אשדוד החל להיבנות על ידי חברת נמלי ישראל, פארק תעשייה ולוגיסטיקה שייקרא פארק נמלי ישראל, שיכיל בתוכו חברות לוגיסטיקה והייטק, ומסוף עתידי לרכבות מטען. דב סבידור, סמנכ"ל בחברת נמלי ישראל, ציין כי ההשקעה בהקמת פארק תעשייה זה עומדת על כ-160 מיליון שקלים. פארק התעשייה והלוגיסטיקה מוקם במסגרת תוכנית ארוכת טווח לפיתוח עורף נמל מודרני, כפי שקיים בנמלים המתקדמים בעולם.
שערים
[עריכת קוד מקור | עריכה] הכניסה ל"חברת נמל אשדוד" מתבצעת דרך שלושה שערים:
- שער 1 – שער לכניסת כלי רכב. משמש בעיקר לבאים מחוץ לעיר.
- שער 2 – דרכו נכנסות ויוצאות רוב המשאיות.
- שער 3 – שער הולכי רגל. נמצא סמוך לחניון המשאיות, ודרכו נכנסים לבניין המנהל ולאזור בתי המלאכה.
- שער 5 – לבאים מכיוון אשדוד. דרכו נכנסים לבניין התפעול ולמרכז המבקרים. דרך שער זה אין כניסה למשאיות.
תנועת מכולות
[עריכת קוד מקור | עריכה] ברציפי "חברת נמל אשדוד" יכולות לעגון כ-25 אוניות בו זמנית.
| מכולות/שנה | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 |
| מס' מכולות באלפי TEU | 1,155 | 1,122 | 1,431 | 1,612 | 1,584 | 1,538 | 1,477 | 1,525 | 1,443 | 1,307 | 1,250 | 1,182 | 1,170 | 1,160 | 1,018 | 893 | 828 | 809 | 693 | 586 | 545 | 514 | 535 | 511 | 480 |
על פי נתוני רשות הספנות והנמלים.
נוסעים
[עריכת קוד מקור | עריכה] במאי 2007, נחנך טרמינל הנוסעים החדש של "חברת נמל אשדוד". הטרמינל מכיל חניון אולם נוסעים, אולם יוצאים, בידוק ביטחוני וביקורת גבולות, המרת מטבע (Change), קפיטריה ושתי חנויות דיוטי פרי. כמו כן, הטרמינל מציע הסעות מחניון הנוסעים ואל האולם.
מספר העוברים ושבים ב"חברת נמל אשדוד" לפי שנים:
| נוסעים/שנה | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| מס' נוסעים | 52,266 | 64,215 | - | 2,439 | 27,991 | 21,040 | 26,757 | 21,534 | 33,308 | 40,780 | 88,364 | 128,710 | 140,916 | 290,502 | 168,931 | 104,660 | 168,462 | 100,067 | 59,542 |
על פי נתוני רשות הספנות והנמלים.
דוחות מבקר המדינה
לאורך השנים ערך משרד מבקר המדינה מספר ביקורות ב"חברת נמל אשדוד":
- בשנת 2014 נקבע בדוח מבקר המדינה על "גיוס והעסקה של קרובים ומקורבים בתאגידים" כי ל-36% מהעובדים בחברת נמל אשדוד יש קרובי משפחה שמועסקים בו, לעומת 44% בשנת 2005. הדוח קבע שהנהלת החברה מנעה תחרות פתוחה והוגנת בתחום גיוס העובדים, התעלמה מהדרישה לקיום הליך פומבי תקין של קליטת עובדים, ומהצורך להפיק לקחים מדוחות ביקורת קודמים. הדוח קרא ליועץ המשפטי לממשלה, רשות החברות והדירקטוריון למצות את הדין עם האחראים ובעיקר עם הסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש, עובדיה כהן, והעלה חשש שהסמנכ"ל בעצמו מינה עוזרת מנכ"ל משיקולים זרים[14].
- בינואר 2024 פורסם דוח מבקר המדינה על היבטים בהתמודדות עם יוקר המחיה, ובתוכו דוח על ענף נמלי הים בישראל והיבטי תפעול ושירות בנמל אשדוד. על פי הדוח, מנתוני הבנק העולמי עולה שפעילות נמל אשדוד ("חברת נמל אשדוד" ו "נמל הדרום" מדורגת במקום ה-13 מתוך 14 נמלים בני-השוואה בעולם במדידת זמן השהייה של אוניות מכולה. בשנים 2017–2022, שבמהלכם נפגע הענף עקב מגפת הקורונה, ירדה התפוקה לשעת עבודה ב"חברת נמל נמל אשדוד" ב-26%. באותן שנים חלה ירידה חדה בהיענות של צוותי עבודה בתחומים שונים של פעילות "חברת נמל אשדוד" (70% בתחום צובר החופנים, 24% בתחום המכולות ו-64% בתחום המטען הכללי). בשנים 2018–2022 חלה הרעה במדדי השירות של "חברת נמל אשדוד", כולל בזמן ההמתנה של אוניות מחוץ לנמל, זמן השהייה הממוצע של אוניות והתפוקות לשעת עבודה. באותן שנים בין 13.8% ל-22% מעובדי התפעול ב"חברת נמל אשדוד" כלל לא שובצו לעבודה. המבקר ציין שמבנה התמריצים בנמל בעייתי: בחלק מתחומי העבודה של "חברת נמל אשדוד", עובדים מקבלים בונוס (פרמיה) שאמור לתמרץ אותם לעבוד, אך כשהצוותים מגיעים לכמות התפוקה שבה הם מקבלים את מרב הפרמיה הם מפסיקים לעבוד[15]. ונמצא שהיה גידול באי-זמינות של ציוד, שנגרם מתקלות שבר ומיעוט תחזוקה מונעת. לפי המבקר, "כל אלה מצביעים על כך שתור האוניות שהמתינו מחוץ לנמל אשדוד הושפע לא רק ממשבר הקורונה, אלא גם מבעיות תפעוליות מבניות"[16][17].
קישורים חיצוניים
| עיינו גם בפורטלים: | |||
|---|---|---|---|
| פורטל אשדוד | |||
| פורטל כלכלה | |||
| פורטל תחבורה | |||
חברת נמל אשדוד, חברה ברשת החברתית LinkedIn
כתבות
- ניו יורק טיימס, המאבק הבא בנמלים: חברות המנייה נגד חברת נמל אשדוד, באתר TheMarker, 6 בספטמבר 2005
- חופית כהן אולאי, דווקא בעונת השיא: נמל אשדוד ישבית רציף ליבוא גרעינים, באתר כלכליסט, 21 ביולי 2025
הערות שוליים
- ↑ תיקון כתב הסמכה לחברת נמל אשדוד בע"מ, באתר נמל אשדוד, 2 במרץ 2021
- ↑ אלפי שאולי, חיפה או אשדוד: מי תהיה עיר הנמל של ישראל, באתר ynet, 7 באפריל 2013
- ↑ יוסי אלי, העבירות בנמל - שחיתות ברמה הגבוהה ביותר, באתר וואלה, 27 במאי 2014
- ↑ שרון קדמי, שוקי סגיס מונה לתפקיד מנכ"ל חברת נמל אשדוד החדשה, באתר הארץ, 23 בפברואר 2005
- ↑
אבי בר-אלי, פוטר מהנמל בלחץ הוועד, הוחזר על ידי ביהמ"ש - ומונה למנכ"ל, באתר TheMarker, 13 בפברואר 2014
- ↑
אסנת ניר, שליטת הגנרלים: משה זנה נבחר למנכ"ל נמל אשדוד, באתר TheMarker, 10 בנובמבר 2019
- ↑ ליאת רון, אלי בר יוסף מונה כממלא מקום מנכ"ל נמל אשדוד, באתר וואלה, 12 ביוני 2022
- ↑ אסף זגריזק, ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד | בלעדי, באתר גלובס, 15 באפריל 2024
- ↑ ורד קלנר, הרכבת או חברת חשמל: מיהו ועד העובדים החזק במדינה?, באתר גלובס, 6 במאי 2012
- ↑ הדר קנה, אורי יוגב: "בנמל אשדוד למעלה מ-40% הם בני משפחה", באתר כלכליסט, 2 בדצמבר 2013
- ↑ מנופים ויכולת נשיאה ברציפים, אתר נמל אשדוד
- ↑ נמל אשדוד: נקלטו חמישה מנופי גשר חצי-אוטומטיים, 07.04.2022, אתר port2port
- ↑ כללי רשות הספנות והנמלים (נוהל התור התפעולי בנמלי חיפה, אשדוד ואילת), תשס"ח-2008
- ↑ משרד מבקר המדינה, חברת נמל אשדוד בע"מ, בתוך דוח שנתי 65א, "גיוס והעסקה של קרובים ומקורבים בתאגידים", 2014
- ↑ מבקר המדינה, ענף נמלי הים בישראל והיבטי תפעול ושירות בנמל אשדוד, ינואר 2024, עמ' 509
- ↑ מבקר המדינה, ענף נמלי הים בישראל והיבטי תפעול ושירות בנמל אשדוד, ינואר 2024, עמ' 514
- ↑ ראו גם:
עידן בנימין, בנמל אשדוד, העבודה נעצרת כשהעובדים מגיעים לבונוס, באתר TheMarker, 8 בינואר 2024; ליאת רון, נמל אשדוד מפגר אחרי העולם ומקפיץ את יוקר המחיה בישראל, באתר וואלה, 8 בינואר 2024
חברת נמל אשדוד41493464Q132444656