הרכבת התחתית של נאפולי
![]() סמל רכבת תחתית באיטליה כולה | |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | איטליה |
עיר | נאפולי |
מפעיל | ANM ו-EAV |
מידע על ההקמה | |
פתיחת המערכת | 1925 |
מידע על המערכת | |
אורך המערכת | 36.5 ק"מ |
מספר נוסעים בשנה | 44,500,000 |
מספר הקווים | 3 |
מספר התחנות | 34 |
https://www.anm.it/s/?language=en_US | |
תרשים המערכת | |
![]() | |
סכמה כללית של הקווים, התחנות שבפיתוח מסומנות באפור |
הרכבת התחתית של נאפולי (באיטלקית: Metropolitana di Napoli) פועלת בשלושה קווים, והמערכת עדיין בפיתוח. הקו העיקרי הוא קו 1. מספר הנוסעים בקו 1 עמד בשנת 2024 עמד על 44.5 מיליון[1]. הקווים האחרים חדשים וקצרים יותר, ומספרי הנוסעים בהם עדיין נמוכים. החברה המפעילה את קווים 1 ו-2 היא ANM, Azienda Napoletana Mobilità. קו 11 מופעל בידיי חברת Ente Autonomo Volturno EAV. הרכבת התחתית בנאפולי מחוברת לאמצעי תחבורה נוספים, לצורך יצירת רשת תחבורה מטרופוליטנית מהירה. אורך שלושת הקווים ב-2025 הסתכם ב-36.5 ק"מ.
מידע כללי
הרכבת התחתית ביחד עם יתר אמצעים אחרים של תחבורה ציבורית בנאפולי, משרתת את יותר מ-900,000 תושבי העיר נאפולי, ומעט פחות מ-3 מיליוני תושבים במטרופולין הרחב של נאפולי[2]. העיר אינה מסודרת מבחינה תחבורתית, ופקקי התנועה בה ארוכים ותמידיים. לכן, הייתה חשיבות מיוחדת לפיתוח מערכת תחבורה תת-קרקעית, המשתלבת באמצעי תחבורה ציבורית נוספים, שיקלו על מצב התחבורה בעיר. המטרו של נאפולי נמצא בבניה וחפירה כבר שנים רבות ולפי התוכניות, המצב הזה יימשך גם בשנים הבאות.
היסטוריה
הקו הראשון של הרכבת התחתית בנאפולי נחנך בשנת 1925. קו זה מחבר את מערב העיר עם המרכז ההיסטורי. הקו הראשון כונה מאוחר יותר בשם "קו 6", בזמן בנייתו וחנוכתו על ידיי המשטר הפשיסטי של בניטו מוסוליני ששלט אז באיטליה, כונה הקו "מטרופוליטנה FS"[3]. נתיבו של קו 6 מקביל לשפת הים של מפרץ נאפולי. בשנות ה-60 של המאה ה-20 החלו לחשוב ולתכנן קו רכבת תחתית, שיחבר את העיר התחתית עם החלקים ההרריים של נאפולי, אך עבודות החפירה החלו רק ב-22 בדצמבר 1976. העבודות הופסקו לאחר שרעידת אדמה חזקה בעוצמה של 6.9 בסולם ריכטר, שמרכזה היה לא הרחק מנאפולי, אירעה במחוז קמפניה ב-22 בדצמבר 1980[4]. עבודות החפירה והבנייה חודשו, והמקטע הראשון של קו 1 נחנך ב-28 במרץ 1993, בין כיכר ואַנְוִיטֶלִי (Piazza Vanvitelli) לקו֗לִי אָמִינֵאִי (Colli Aminei). בשנת 2001 הפך קו 1 למרכזי וחשוב מאד, לאחר שונוצר חיבור לקו מספר 2[5]. בשנת 2007 נחנך חלק מקו 6. תחנות נוספות של קו 6 ומסילה באורך כולל של 5.5 ק"מ נחנכו ב-17 ביולי 2024, מכיכר בית העירייה (Piazza Municipio) ועד Mostra d’Oltremare. בפיאצה מוניצ'יפיאו מתאפשר חיבור לאמצעי תחבורה וקווים נוספים[6]. העיכובים בבניה וזמן הפיתוח המתמשך נובעים משתי סיבות עיקריות. סיבה אחת הייתה בעיות תקציביות, והאחרת נעוצה בנתיבי הרכבת התחתיתּ העוברים בתוך, או בקרבה מיידית לאתרים ארכיאוליוגיים.
קווים ותחנות
קו מספר 1 הוא קו הרכבת התחתית המרכזי והחשוב ביותר של נאפולי. הקו נוסע ברובו מתחת לפני הקרקע. אורך הקו הסתכם ב-20.7 ק"מ בחודש מאי 2025. התחנות הסופיות של הקו נמצאות במרכז העסקי של נאפולי (Centro Direcionale) בצד הדרומי מזרחי, ותחנת הבריכה (Piscinola) בצד הצפוני. לקו 20 תחנות, שחלקן ממוקמות בלב ההיסטורי של העיר ולכן, בשירות משתמשים תושבים מקומיים וגם תיירים. שש תחנות נוספות נמצאות בשלבים שונים של פיתוח, ועם השלמתן הקו יהיה בצורת לולאה שלמה וסגורה. תחנה אחת נוספת שבפיתוח תהיה משותפת לקו 1 ולקו 11.
קו 1


מס' | שם במקור | תיעתוק/תרגום | הערות |
---|---|---|---|
1 | Piscinola Scampia | בריכת שחיה סקאמפיה | החלפה עם קו 11 |
2 | Chiaiano-Marianella | קיאיאנו-מריאנלה | |
3 | Frullone-San Rocco | פרולונה-סן רוקו | |
4 | Colli Aminei | גבעות אמיניי | |
5 | Policlinico | פוליקליניקו (מרפאה) | בית חולים |
6 | Rione Alto | ריונה אלטו-רובע עליון | |
7 | Montedonzelli | מונטהדונצלי-הר דונצלי | |
8 | Medaglie d'Oro | מדליית הזהב | |
9 | Quattro Giornate | ארבעת הימים | |
10 | Vanvitelli | ואנוויטלי | תחנות החלפה לרכבל |
11 | Salvator Rosa | סלבטור רוזה | |
12 | Materdei | מטרדאי | |
13 | Museo | מוזיאון | החלפה עם קו 2 |
14 | Dante | דנטה | |
15 | Toledo | ויה טולדו | |
16 | Municipio Porto | בית העירייה-נמל | החלפה עם קו 6 |
17 | Università | אוניברסוטה | |
18 | Duomo | דואומו (קתדרלה) | |
19 | Garibaldi | גריבלדי | התחנה המרכזית |
20 | Centro Direzionale | מרכז עסקי | |
21 | Tribunale | בית המשפט | בהקמה |
22 | Poggioreale | פוג'וריאלה | בהקמה |
23 | Capodichino Aeroporto | נמל התעופה נאפולי | בהקמה |
24 | Miano | מילאנו | בהקמה |
25 | Regina Margherita | המלכה מרגריטה | בהקמה |
26 | Secondigliano | סקונדיליאנו | בהקמה |
27 | Di Vittorio | די ויטוריו | בהקמה, החלפה עם 11 |
קו 11

קו זה מנוהל על ידי חברת Ente Autonomo Volturno (EAV). הקו מוכר גם בשם "Linea Arcobaleno", כלומר "קו הקשת בענן"[7]. השם ניתן לתחנות כיוון שהן מקושטות בשלל צבעי הקשת בענן. אורך הקו מסתכם ב-10.5 ק"מ[8].

מס' | שם במקור | תיעתוק/תרגום | הערות |
---|---|---|---|
1 | Aversa Centro | מרכז אוורסה | |
2 | Aversa Ippodromo | אוורסה היפודרום | |
3 | Giugliano | ג'וליאנו | |
4 | Melito | מליטו | בהקמה |
5 | Mugnano | מוגננו (טחנה) | |
6 | Piscinola Scampia | בריכת שחיה סקאמפיה | החלפה עם קו 1 |
7 | Di Vittorio | די ויטוריו | בהקמה, החלפה עם 1 |

קו 6 מוביל מהשכונה החיצונית של נאפולי פואוריגרוטה (Fuorigrotta) אל לב העיר, לכיכר בית העירייה (פיאצה מוניצ'יפיאו Piazza Municipio), הנמצא ליד נמל הנוסעים הימי של נאפולי. בתחנת מוניצ'יפיאו ניתן להחליף לקו מספר אחד או להפך, מקו 1 לקו 6. ארבע מתוך תחנות קו 6 נחנכו במהלך חודש פברואר 2025[9], ואורך הקו עמד אז על 5.5 ק"מ[10].

מס' | שם במקור | תיעתוק/תרגום | הערות |
---|---|---|---|
1 | Mostra | מוסטרה | |
2 | Augusto | אוגוסטוס | |
3 | Lala | ללה | |
4 | Mergellina | מרג'לינה | |
5 | Arco Mirelli | קשת מירלי | |
6 | San Pasquale | סן פסקואלה | |
7 | Chiaia Monte di Dio | קיאיה מונטה די דיאו | |
8 | Municipio Porto | בית העירייה-נמל | החלפה עם קו 1 |
תחנות האומנות
חלק מהתחנות ברכבת התחתית של נאפולי מעוטרות ביצירות אומנות ולכן, מכנים את הרכבת התחתית של נאפולי "מטרו האומנות" ( "Metrò dell'Arte"). מדובר בעיקר בחלק מהתחנות של קו 1, ובתחנות החדשות של קו 6[11]. האומנות באה לביטוי בפסלים המוצבים בתחנות, בקישוטי עמודים, בעיטורי וציורי קיר ותקרה. חלק מהיצירות הן אומנות קלאסית, וחלק הן יצירות מודרניות, למשל פסלים המדמים נוירונים בתחנת האוניברסיטה. בתחנות אחדות מוצגים תצלומים אומנותיים בממדים גדולים. התחנות המוגדרות תחנות אומנות בקו 1 הן גריבלדי, דואומו, אוניברסיטה, מוניצ'יפיו, דנטה, טולדו, מטרדאי, סלבטור רוזה, ואנויטלי, קוואטרו ג'ורנטה, וריונה אלטו. בקו 6 הוגדרו כתחנות אומנות כל שמונת התחנות של הקו.
-
העתק פסל ראש של הקיסר נירון, בתחנת הדואומו.
-
אומנות מודרנית בתחנת האוניברסיטה.
סידורי ומחירי הנסיעה
שעות הפעילות ותדירות: הרכבת הראשונה של המטרו בנאפולי יוצאת בימיי חול בשעה 06:00 בבוקר והפעילות מסתיימת בשעה 23:00[12]. בסופי שבוע ובחגים שעות הפעילות משתנות. הרכבות יוצאות בתדירות של כל 10 דקות בערך.
סוגי כרטיסים: סוגי הכרטיסים שניתן לרכוש לרכבת התחתית של נאפולי הם כרטיסים חד פעמיים שעתיים (Biglietto Orario) התקפים ל-90 דקות, כרטיסים יומיים (Biglietto Giornaliero) התקפים עד חצות, או עד שעת סיום השירות ביום הרכישה, וכרטיסים שבועיים (Biglietto Settimanale). קיימים גם כרטיסי מנוי חודשיים ושנתיים[13].
אופן רכישת ושימוש בכרטיסים: בתחנות מוצבים אוטומטים למכירת כרטיסים. בתחנות גדולות יש גם קופות מאוישות[14]. בתוך כל קרון של המטרו מוצב מכשיר לתיקוף כרטיסים. מוטלים קנסות גבוהים על אי תיקוף כרטיסים. ניתן לרכוש כרטיסים גם באמצעות אפליקציות וברכישה אינטרנטית באתר.
שילוב הרכבת התחתית במערכות תחבורה אחרות
הרכבת התחתית של נאפולי משתלבת במערכות אחרות, מקומיות, אזוריות וגם ארציות.
רכבל: הרכבת התחתית משתלבת בארבעה קווי רכבל "פוּנִיקוּלָרֶה" (Funicolare), המעלים נוסעים מהעיר התחתית הנמצאת מעט מעל לגובה פני הים, לאזורים שונים ולשכונות העיר שעל הרכס ובחזרה. הרכבל אינו בהכרח קרון תלוי על כבל, חלקם קרונות על מסילות מיוחדות הדומים ל"כרמלית" בחיפה. לקווי הרכבל בסך הכול 14 תחנות, ותחנות היציאה והסיום נמצאות בקרבת מערכת הרכבת התחתית. ארבעת קווי הפוניקולרה הם Funicolare Centrale, Funicolare di Chiaia, Funicolare di Montesanto, Funicolare di Mergellina[15].
אוטובוסים: רשת קווי האוטובוס פרוסה בכל העיר וניתן לשלב בין הנסיעה באוטובוסים, לנסיעות ברכבת התחתית. האוטובוסים משולבים בנסיעות עירוניות, ומתחנות מסוימות גם בקווים אזוריים, וגם לערים רחוקות.
חשמליות: קווי חשמלית (טראם) פועלים בעיקר בצירי תנועה ראשיים של נאפולי. בחלק מהאזורים המרכזיים יש מסלולים נפרדים לחשמליות (אם-כי נהגים מרבים להשתמש בנתיבים באופן בלתי חוקי).
רכבת: נאפולי משולבת ברשת הרכבות הארצית של חברת הרכבות האיטלקית טרנאיטליה (trenItalia), אך היא גם מרכזה של רשת רכבות מקומית ואזורית, שהידועים בהם הם קווי "מעגל הווזוב" (Circumvesuviana). קווים אלו כשמם, נוסעים אל ומישובים ומקומות שבאזור הר הגעש וזוב, סורנטו, פומפיי, והרקולנאום[16]. הקווים האזוריים מכונים גם "קמפניה אקספרס", על-שם מחוז קמפניה שנאפולי בירתה.
שיט: תחנת הרכבת התחתית שבכיכר בית העירייה (Municipio Porto) נמצאת במרחק הליכה של דקות אחדות מנמל הנוסעים הימי של נאפולי "מולו בוורלו" (Molo Beverello). מנמל הנוסעים יוצאות מעבורות וספינות מהירות לאיים קאפרי (Capri), איסקיה (Ischia), פרוצ'ידה (Procida) ולנמל סורנטו (Sorrento).
תעופה: קווי אוטובוס שאטל ייחודיים בשם "עליבוס" (Alibus) אל נמל התעופה נאפולי יוצאים מקרבת שתי תחנות רכבת תחתית, מנמל הנוסעים הימי מולו בוורלו הסמוך לתחנת Municipio Porto, ומהתחנה המרכזית של נאפולי, תחנת גריבלדי-Garibaldi של הרכבת התחתית[17].
תאונות, תקלות ותקריות
תאונות עם נוסעים: אין עדויות לתאונות תפעוליות עם נוסעים, ברכבת התחתית של נאפולי.
תאונה בעת בניה: ב-23 במאי 2024 הובילה קרונית שלושה עובדים, לתוך מנהרה בשלבי חפירה ובניה של הרכבת התחתית של נאפולי. עקב כשל טכני איבדה הקרונית את בלמיה והתרסקה לתוך קיר במנהרה. עובד אחד נהרג בתאונה, ושניים נפצעו בדרגות פציעה שונות[18].
תוכניות פיתוח עתידיות
קו 1: בקו זה נמצאות 7 תחנות בשלבי בנייה ופיתוח שונים (מאי 2025). הפעלת כל התחנות תהפוך את קו 1 לקו מעגלי. כול התחנות החדשות מתוכננות בין תחנת המרכז העסקי (Centro Direzionale), לתחנת הבריכה (Piscinola). תחנת בתי המשפט (Tribunale) מתוכננת להיפתח ראשונה, וחנוכת תחנת נמל התעופה נאפולי מתוכננת להתרחש במהלך שנת 2027[19].
קו 6: קיימת תוכנית להארכת קו 6 לפרוורים חדשים. מתוכננות שתי תחנות חדשות, האחת בבניולי (Bagnoli), והאחרת בפוזיליפו (Posillipo)[9].
גלריה
-
מבנה הזכוכית של כניסה לתחנה המרכזית בפיאצה גריבלדי.
-
מדרגות נעות בתחנת טולדו.
-
פנים תחנת גריבלדי.
-
פנימו של קרון בקו 11.
-
מעבר מקושט בתחנת מטרדאי (Materdei).
-
הכניסה לתחנת ארקו (קשת) מירלי בקו 6.
-
היציאה מתחנת אוורסה היפודרום.
-
רכבת בקו 11.
-
תחנת הדואומו (הקתדרלה).
ראו גם
קישורים חיצוניים
🇮🇹 Naples Metro - All the Lines (Lines 1 & 6) (2024) (4K), סרטון בערוץ "Central City - Metros and Rail Videos", באתר יוטיוב, 30 במאי 2025.
הערות שוליים
- ↑ Quanti milioni di passeggeri sono saliti a bordo della Linea 1 della metropolitana di Napoli nell'ultimo anno?, NapoliToday (באיטלקית)
- ↑ Napoli (Metropolitan City, Italy) - Population Statistics, Charts, Map and Location, www.citypopulation.de
- ↑ Marco Desiato, Linea 2, Metro Italia (באיטלקית)
- ↑ Federico Formica, In 1980, an Earthquake Destroyed an Italian Town—and Revealed Another, Atlas Obscura, 2022-04-06 (באנגלית)
- ↑ Redazione, Metropolitana di Napoli: storia, info e stazioni famose, Napoli Fans, 2024-10-18 (באיטלקית)
- ↑ Comune di Napoli, Corsa inaugurale della Linea 6 della Metropolitana, www.comune.napoli.it (באיטלקית)
- ↑ Marco Desiato, Linea Arcobaleno, Metro Italia (באיטלקית)
- ↑ Naples Metro Line 11 Route Map 2025, Stations & Metro Lines - YoMetro, YoMetro - Route Finder (באנגלית)
- ^ 9.0 9.1 Sara Daniele, Linea 6: le 4 nuove fermate della metropolitana di Napoli, Napoliving, 2025-02-28 (באיטלקית)
- ↑ Fabio Relino, Line 6 of the Naples Metro opens - Europa Campania, Europe Campania, 2024-07-16 (באנגלית בריטית)
- ↑ metro art napoli, MetroArt ANM (באנגלית ובאיטלקית) Italiano
- ↑ Metro & Bus in Naples, Naples Public Transport by Conet Pass (באנגלית בריטית)
- ↑ Naples Metro Tickets and Bus Tickets, Napoli Unplugged (באנגלית אמריקאית)
- ↑ naplespompeii, Public Transport, Bus Tickets & Metro in Naples, naplespompeii.com (באנגלית)
- ↑ Mancebo, Ivanka Garcia. "Naples Metro - Lines, timetables and prices" (באנגלית). נבדק ב-2025-05-31.
- ↑ 2025 Naples: All You Need To Know | Boat Tours, Ferry Tickets, Hotels, www.naplesinsider.com (באנגלית)
- ↑ By bus - Aeroporti di Napoli - Gesac, Aeroporti di Napoli (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Real Italy, www.9colonne.it (באנגלית)
- ↑ Metro Report International2025-04-08T11:00:00+01:00, Napoli metro network edges towards the airport, Railway Gazette International (באנגלית)
הרכבת התחתית של נאפולי41204037Q747184