הארי פרגוסון
תרומות עיקריות | |
---|---|
פיתוחו של הטרקטור המודרני |
הנרי ג'ורג (הארי) פרגוסון (באנגלית: Henry George ("Harry") Ferguson; 4 בנובמבר 1884 - 25 באוקטובר 1960) היה מהנדס וממציא אירי הידוע בשל תפקידו החשוב בפיתוחו של הטרקטור המודרני. היה האירי הראשון שטס במטוס מתוצרת עצמית, ופיתח את מכונית המרוץ הראשונה מסוג פורמולה 1 בעלת מערכת הנעה כפולה (4X4).
פרגוסון נולד כבן הרביעי מבין 11 ילדים של משפחת חוואים בצפון אירלנד. ב-1902 התחיל לעבוד אצל אחיו, ג'ו, בתיקון אופניים ומכוניות. בתקופה בה עבד אצל אחיו פיתח עניין בתעופה והתחיל להשתתף במרוצי מכוניות ומרוצי אופנועים.
ב-31 בדצמבר 1909 פרגוסון היה לאירי הראשון שבנה והטיס מטוס משלו. לאחר שהסתכסך עם אחיו בנושא בטיחות ועתיד התעופה החליט פרגוסון לצאת לדרך כלכלית עצמאית.
הארי פרגוסון בע"מ
בגיל 27 (1911), פתח פרגוסון עסק עצמאי בשם "הארי פרגוסון בע"מ" (Harry Ferguson Limited) בתחום מכירת מכוניות וטרקטורים. הוא שיווק מכוניות מסוג "מקסוול מוטורס", "סטאר" ו"ווקסול" וכן טרקטורים מתוצרת ארצות הברית. הטרקטורים שייבא היו מגושמים וגרמו לתאונות. פרגוסון ניתח את הסיבות לתאונות ונוכח לדעת שהן נגרמו כתוצאה מתכנון לקוי של החיבור בין הטרקטור למיכון החקלאי ובעיקר למחרשה הנגררת אחריו.
ב-1917 פרגוסון המציא פתרון טוב יותר, שחיבר את הגורר (הטרקטור) והנגרר (המחרשה) ליחידה אחת העובדת בצורה משולבת. שהיווה בסיס להקמת חברת "פרגוסון-בראון" לייצור מיכון חקלאי. הפתרון הטכני שהמציא פרגוסון היה מחבר שלוש נקודות, שעל פי עקרון תכנונו מחברים עד היום ציוד לטרקטורים.
פרגוסון ייצר מחרשת 2 להבים (ביסוק) וחיבר אותה למכונית פורד מודל T מוסבת לטרקטור[1]. התוצר של הסבת מכונית לטרקטור נקרא ארוס או פורד-ארוס. באמצעות ידית ששלטה על מערכת קפיצים היה נהג הטרקטור יכול להרים ולהוריד את המחרשה הן בזמן החריש ובעיקר בעת מעבר מעל מכשולים או מחוץ לשדה המעובד.
בשנות ה-30 של המאה ה-20 תכנן וייצר קומביין, ייצור הקומביינים התחדש אחרי הקמת חברת מסי פרגוסון.
פורדסון
לפרגוסון לא היו אמצעים מספיקים להקים מפעל ייצור למחרשות שתכנן, ולכן התקשר עם חברת "מוריס" לשם ייצור המוני של הפטנט. העסקה ביניהם לא התממשה ולכן ב-1934 ייסד יחד עם הבעלים של חברת "דייוויד בראון" את חברת "פרגוסון-בראון" (Ferguson-Brown Company) שייצרה את הטרקטור "פרגוסון-בראון מודל A" בו שולב אמצעי ההרמה ההידראולי שתיכנן.
יחד עם שני שותפים פרגוסון ייסד את חברת פרגוסון-שרמן (Ferguson-Sherman Inc), שנועדה לפתח ולייצר מערכת חרישה שתתאים לטרקטורים מתוצרת פורדסון המבוססת על המערכת ההידראולית שפיתח.
ב-1938 פרגוסון והנרי פורד סיכמו בלחיצת יד שחברת פורד תייצר את המערכת המבוססת על "חיבור שלוש נקודות" ופרגוסון ימכור אותן דרך מערכת השיווק שלו. הטרקטור שיוצר בעקבות הסכם זה נקרא "פורדסון" או "פורד פרגוסון" והיה הטרקטור המודרני הראשון.
הנרי פורד השני ביטל את ההסכם באופן חד-צדדי ובמפתיע ב-1947 והתחיל לייצר טרקטורים תחת המותג "פורדסון" מסדרה N שכללו בתוכם רכיב הפועל על פי העיקרון של פרגוסון. פרגוסון תבע פיצוי הפרת חוזה על סך $251,000,000 (בהסכם פשרה מ-1952 קיבל 9.25 מיליון דולר). פרגוסון שהיה זקוק למערך ייצור חתם על הסכם עם חברת "מסי האריס" Massey Harris הקנדית, הסכם שהוביל למיזוג וליצירת "מסי פרגוסון" ב-1953.
מיד עם ההנתקות מפורד, פרגוסון פיתח עבור חברת "סטנדרט מוטורס" את אחד הטרקטורים הנמכרים בעולם, Ferguson TE20, המכונה "הפרגי האפור" שהיה מבוסס חלקית על מכונית "ואנגארד" של החברה. הגרסאות הראשונות שלו פעלו עם מנוע שהונע בקרוסין ואחרי הסבה שתיכנן פרגוסון היה זה הטרקטור הראשון שהשתמש במנוע סולר.
בסוף שנות ה-50 התנתק פרגוסון מחברת מסי פרגוסון ומכר את מניותיו בה. הקים חברה בשם Ferguson Research Ltd בה עסק בפיתוחים שונים של מכוניות, טרקטורים ומיכון חקלאי אחר וכן אמצעים להגברת הבטיחות בנסיעה. בין השאר תיכנן מכונית 4X4 עבור מרוצי פורמולה 1. המכונית, Ferguson P99, התחרתה לראשונה בשנה בה נפטר.
קישורים חיצוניים
24965086הארי פרגוסון