דרך שירות
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
דרך שירות הוא אחד מן התנאים הנצרכים כדי להכשיר את עבודת הכהנים בבית המקדש, שכל עבודה צריכה להעשות בדרך הרגילה שבה משרתים.
צורת ההקרבה
מספר הלכות נקבעו על ידי חז"ל כדי שהעבודה תהיה דרך שירות:
הלכות מוסכמות
- אם הכהן עצמו נתלה על וו וקיבל את הדם, הקרבן פסול[1] מכיון ש"אין דרך שירות בכך"[2].
ספיקות של חכמי הגמרא
- שאל רמי בר חמא את רב חסדא, מה דין מזרק שהונח בתוך מזרק אחר וכך שימש לקבלת הדם, האם הקבלה נחשבת לקבלה כשרה או שמא אין דרך שירות בכך. רב חסדא ציטט לו מברייתא של רבי ישמעאל שבה מפורש שדרך שירות בכך[3].
- לפי גרסא אחת בגמרא, רבי אמי הסתפק אם נעקרה אבן מרצפת העזרה והכהן עמד במקומה ועבד את העבודה, אם עבודתו כשרה מכיון שכאשר דוד המלך קידש את רצפת העזרה הוא קידש את כל מקומה עד התהום או שמא אין דרך שירות בכך[4]. להלכה קובע הרמב"ם[5] שהעבודה כשרה, והראב"ד פוסל שהעבודה פסולה משום שאין דרך שירות בכך.
פרשנות
לפי פירושו של הגרי"ז[6], "דרך שירות" הוא כלל הקובע רק אם העבודה נעשית כדרך שירות או לא, ובמידה ולא - הדבר גורם לפסול אחר לחול. כדלהלן:
- במקרה של כהן העומד על מקומה הריק של אבן שנעקרה ממקומה[4] השאלה היא זו דרך שירות היא האם יש כאן עמידה על הרצפה או לא, ולפי גרסת הרמב"ם שהשאלה היא על עמידה על אבן שנעקרה ממקומה, הספק הוא שאם דרך שירות בכך אין האבן חציצה, אך אם אין דרך שירות בכך האבן חוצצת בין הכהן לרצפה.
- גם לגבי כהן האוחז שני כלי שרת זה בתוך זה[3], הספק הוא אם דרך שירות לקבל בשני כלים, ואם כן הכלי החיצוני אינו חוצץ בין ידי הכהן לכלי הפנימי, או שמא אין דרך שירות בכך ואם כן הכלי החיצוני חוצץ.
הערות שוליים
- ^ בניגוד לשחיטה, שבו השחיטה צריכה להיות על ירך ולא השוחט עצמו
- ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף כ"ו עמוד א'
- ^ 3.0 3.1 תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף נ"ח עמוד א'
- ^ 4.0 4.1 תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף כ"ד עמוד א'
- ^ משנה תורה לרמב"ם, הלכות בית הבחירה, פרק א', הלכה י'.
- ^ על זבחים כו א