דיפלומט אחזקות
נתונים כלליים | |
---|---|
בורסה | הבורסה לניירות ערך בתל אביב |
סימול | דיפל |
תקופת הפעילות | 1963–הווה (כ־61 שנים) |
חברות בנות | דיפלומט מפיצים (1968) בע"מ |
משרד ראשי | קריית שדה התעופה |
שווי שוק | 1.22 מיליארד ש"ח (1 בדצמבר 2024) |
הכנסות | 2.73 מיליארד ש"ח (2021)[1] |
רווח תפעולי | 128 מיליון ש"ח (2021)[1] |
רווח | 89.8 מיליון ש"ח (2021)[1] |
הון עצמי | 616 מיליון ש"ח (2021)[1] |
סך המאזן | 1.35 מיליארד ש"ח (2021)[1] |
מנכ"ל | נועם וימן |
www.diplomat.co.il/he |
דיפלומט אחזקות בע"מ היא חברה ציבורית ישראלית לייבוא והפצה של מוצרי מזון וטיפוח אישי. החברה נוסדה בשנת 1963 ובשנת 2021 הפכה לחברה ציבורית. עיקר פעילותה נעשית באמצעות החברה הבת דיפלומט מפיצים (1968) בע"מ, המוכרת במותג דיפלומט, וחברות בנות שלה. החברה מפיצה את מוצריהן של חברת פרוקטר אנד גמבל וחברות נוספות, ובנוסף לשוק הישראלי פועלת בשוק הייבוא בגאורגיה, בדרום אפריקה, בניו זילנד ובקפריסין.
נכון לתחילת שנת 2021, דיפלומט מפיצים היא חברת ההפצה הגדולה בישראל עם מחזור של כ-1.2 מיליארד שקלים ב-9 החודשים הראשונים של שנת 2020.[2]
היסטוריה
"דיפלומט אחזקות" הוקמה בשנת 1963 על ידי רוברט (בוב) מנדל, ועסקה בייצור ומכירה של סכיני גילוח תחת המותגים "פרמה-שרפ", "דיפלומט", "בונד" ועוד, ובייצא תחת מותגי הלקוחות. בשנת 1968 הוקמה החברה הבת "דיפלומט מפיצים (1968)" כעסק משותף של משפחת וימן ומשפחת מנדל,[3] על מנת לשמש כזרוע ההפצה בישראל של החברה. בשנת 1996 מכרה החברה את פעילות ייצור סכיני הגילוח.
בשנת 1992 החלה החברה לייבא ולהפיץ את מוצרי הענקית האמריקאית פרוקטר אנד גמבל, שבאמתחתה מותגי ג'ילט, אותם רכשה פרוקטר אנד גמבל ב־2005 מהמיליארדר וורן באפט. בשנת 1995 הפכה החברה למפיצה הבלעדית של פרוקטר אנד גמבל בישראל. בנוסף, דיפלומט היא היבואנית הרשמית של חברת המזון היינץ, אבקות הכביסה טייד ואריאל, השוקולד מילקה, קפה ג'ייקובס, מותג הצ'יפס פרינגלס, סוללות דורסל ודגני הבוקר קלוגס.
הפעילות בישראל, שהיא תחום הפעילות העיקרי של החברה, נעשית באמצעות שלושה תאגידים: דיפלומט מפיצים (1968) בע"מ, סטארקיסט פודור בע"מ וראקוטו דיפלומט אינטרנשיונל – שותפות מוגבלת. בנוסף לישראל, החברה פועלת בשוק הייבוא בגאורגיה (החל מ-2008), בדרום אפריקה (החל מ-2011), בקפריסין (החל מ-2011) ובניו זילנד (החל מ-2016), ומפיצה גם שם את מוצרי פרוקטר אנד גמבל. הפעילות במדינות אלה נעשית באמצעות חברות בנות (חברה נפרדת לכל מדינה) שבבעלותה המלאה או בשליטתה של "דיפלומט מפיצים (1968)".
מוצרי החברה נמכרים לרשתות מזון קמעונאיות גדולות וקטנות, רשתות בתי מרקחת, מינימרקטים, מכולות, סיטונאים, מסעדות ועוד.
במרץ 2021 נרשמו ניירות הערך של החברה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, והחברה גייסה כ-300 מיליון ש"ח תמורת כ-20% ממניותיה.[4]
מותגים מיובאים
סל המוצרים שהחברה משווקת, מוכרת ומפיצה כולל יותר מאלפיים מוצרים. עם המותגים המיובאים על ידי החברה נמנים:
- פרינגלס - חטיף תפוחי אדמה (החל משנת 2013[5])
- דגני הבוקר של קלוגס (כנ"ל)
- טונה סטארקיסט
- היינץ - רטבים
- מוצרי אוראו[6]
- מוצרי מילקה[6]
- פרוקטר & גמבל - מוצרי צריכה (מיובאים מז'נבה, על אף של-P&G שלוחה ישראלית[7])
- Rein dijone - חרדל
- Lotus - ביסקוויטים וממרח מבוסס על הביסקוויטים
- Kikoman - רוטב סויה
- Marchio L'antico- חומץ בלסמי
- Mestemacher - לחמי בריאות. גרנולה ומוזלי
- Hermesetas - ממתיק מלאכותי
עם מותגי העבר של החברה נמנים Old Spice, (של פרוקטר & גמבל) אשר הוסר מהמדפים בישראל בתחילת שנת 2014.[8]
מותגים ישראליים
- מאיר בייגל - מוצרי בייגלה
- ג'השאן - זיתים כבושים ושמן זית
- טבע נוטרילון - תרכובת מזון לתינוקות
מודל עסקי
דיפלומט היא בין החברות הבולטות מבין היבואנים והמפיצים בישראל והיא מסתייעת בגודלה ובדומיננטיות שלה כדי להגביר את רווחיה, שעומדים, על פי תשקיף של החברה על שיעור רווחיות גולמית של כ-21.2% בישראל וכ-15.6% בדרום אפריקה (הרווחיות היא ממוצעת, ומשתנה בין תחומי המוצרים השונים).[9][10]
בתחום הייבוא, דיפלומט מתחרה בעיקר ביבואנים מקבילים, ונהנית מדומיננטיות רבה לעומתם בשוק הישראלי. בזכות דומיננטיות זו, מייצרים דיפלומט הסכמי בלעדיות להפצה של מותגים מובילים, מה שפוגע ביכולתם של ייבואנים אחרים לשווקם. הדומיננטיות הרבה של דיפלומט בישראל סייעה לחברה ליצור שיתופי פעולה מול רשתות המרכולים שקונות את מוצריהן מדיפלומט, בטענה שלמרות המחיר הגבוה יותר מדובר בהפצה אמינה ויציבה. זאת להבדיל מהשוק הדרום-אפריקאי בו דיפלומט אינה נהנית מייתרון זה, ומרכולים רבים מייבאים דרך ערוצים מוזלים יותר. בדרום אפריקה מגדילה דיפלומט את רווחיה העסקיים באמצעות עבודה מול נקודות מכירה רבות (כ-19,000, לעומת כ-3,000 בישראל), וכן מכירה בשולי רווח נמוכים יותר.[9][10] ייבואנים מקבילים שהתראיינו בתקשורת הישראלית פרטו שיטות שונות שלטענתם מיישמת דיפלומט כדי לנצל את שליטתה בשוק להגברת הרווחיות, לדוגמה, מונעת מחירים נמוכים מהקמעונאים אם הם לא יעניקו לה בלעדיות בתחומי הייבוא האחרים שלה, או מעלה את המחירים עבור חלק ממוצריה הרבים אם רשת מרכולים רוצה להפסיק רכישה של מוצר בודד שביכולתה לרכוש במחיר זול יותר.[11]
בתחום ההפצה, דיפלומט מתחרה בעיקר בחברת ההפצה העצמאית שהקימה שופרסל בשנת 2018, והפכה בתוך זמן קצר לדומיננטית בזכות הפריסה הרחבה של מרכולי שופרסל בישראל, והדומיננטיות שלהם בשוק המזון. על אף שדיפלומט מפיצים בפריסה ארצית בסכום גדול יותר משופרסל, החיסרון של דיפלומט מול שופרסל הוא בהיעדר הכדאיות להפיץ את מוצריה בהיקפים מסוימים לאזורים מרוחקים יחסית. כדי להתגבר על פער זה, בשנת 2021 קיבלה דיפלומט אישור מרשות התחרות לאחד את מערך ההפצה שלה עם אלו של החברות ליימן שליסל וגורי, וליצור מערך משותף בשם "נילוס", שיבצע הפצות מרוכזות עבור שלוש החברות למקומות מרוחקים או נקודות מכירה קטנות. ברשות התחרות חייבו את ההתאחדות בהסתייגות מסוימות, אולם הזהירה ש"החשש מהפעלת כוח שוק כאמור עשוי לגדול ככל שהמיזם יגדל".[10]
פערי השכר בחברה הם בין הגדולים בחברות הבורסאיות בישראל - ב-2021 הייתה עלות העסקתו של המנכ"ל ובעל השליטה, גבי וימן, 24.8 מיליון ש"ח, פי 290 מעלות השכר הממוצעת לעובד.[12]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של דיפלומט אחזקות - הפעילות העולמית
- אתר האינטרנט הרשמי של דיפלומט אחזקות - הפעילות בישראל
- תשקיף של דיפלומט אחזקות בע"מ, באתר "מאיה", 25 בפברואר 2021
- שי אספריל, השתלטות לא דיפלומטית, באתר כלכליסט, 15 בינואר 2015
- אורה קורן, העולם המתוק של היבוא הבלעדי, באתר TheMarker, 26 ביוני 2016
- מי עומד מאחורי המותגים שאנחנו משלמים עליהם יותר מבכל העולם?, כאן חדשות, 1 במרץ 2021
- דיפלומה בהינדוס תודעת הצרכנים: דיפלומט מאיימת בהתייקרויות - למרות עלייה במכירות וברווח
- מלחמת השוקולד: בקרב בין שתי הפרות, רק הצרכנים מפסידים
- דיפלומט אחזקות בע"מ, באתר הבורסה לניירות ערך בתל אביב
- דיפלומט אחזקות בע"מ, באתר "מאיה"
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 דיפלומט אחזקות בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
- ^ עדי דברת-מזריץ, "זה יהיה הם מול שופרסל - וכל השאר יפסידו", באתר TheMarker, 2 במרץ 2021
- ^ גולן חזני, דיפלומט מתרחבת ועוברת לאזור התעשייה יד חנה, באתר כלכליסט, 27 במאי 2018
- ^ נורית קדוש, הסתערות על דיפלומט: השלימה הנפקה ראשונית לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, באתר כלכליסט, 4 במרץ 2021
- ^ אורנה יפת, בוקר חדש לדיפלומט: הכרעה בקרב התרנגולים, באתר כלכליסט, 4 ביולי 2013
- ^ 6.0 6.1 מרוויחים ובוכים: ביטול הבונוס למנכ"ל דיפלומט היה מכסה יותר מ־4 שנים של התייקרויות | כלכליסט, באתר calcalist, 2022-08-23
- ^ אילנית חיות, יצרן מזון ישראלי: "היבואנים חוגגים - ורק עלינו מתנפלים", באתר גלובס, 12 באוקטובר 2014
- ^ נורית קדוש, "לא נזמין אולד ספייס, אין למותג יותר ביקוש", באתר כלכליסט, 26 בפברואר 2014
- ^ 9.0 9.1 עדי דברת-מזריץ, אם שופרסל ורמי לוי נכנעו ליבואנים — איזה סיכוי יש לצרכן?, באתר TheMarker, 18 בפברואר 2021
- ^ 10.0 10.1 10.2 עדי דברת-מזריץ, "זה יהיה הם מול שופרסל - וכל השאר יפסידו", באתר TheMarker, 2 במרץ 2021
- ^ אילנית חיות, "הייתי מבעיר את הממשלה שתפתח השוק ליבוא ותוריד מחירים", באתר גלובס, 11 בספטמבר 2014
- ^ דורון ברויטמן, פערי שכר חריגים בדיפלומט משאירים אבק לשאר החברות הגדולות בבורסה, באתר כלכליסט, 31 במאי 2022
34571262דיפלומט אחזקות