גביהא בן פסיסא
גביהא בן פסיסא היה חכם יהודי מתקופת בית המקדש השני, בזמנו של שמעון הצדיק. לפי המסופר בתלמוד הבבלי, השתתף, כנציג היהודים, בוויכוח עם בני אפריקה ועם בני ישמעאל, שנערך לפני המלך אלכסנדר מוקדון. בבראשית רבה הוא מוזכר בשם גביעה בן קוסם. בספר הערוך (ערך גביע) מסביר שנקרא בשם "גביעה" על שם שהיה אדם גיבן, עובדה שהוזכרה בחלק מן הוויכוחים על ידי יריביו.
מוצא משפחתו ותפקידו
לפי המובא בסדר הדורות, גביהא נמנה בין הכהנים בני אהרן, ואף פעל כשומר בית המקדש (באחד משלשה מקומות בהם שומרים הכהנים)[1].
האגדות בתלמוד הבבלי
גביהא בן פסיסא מוזכר במספר מקורות אגדה יהודיים כמי שהשתתף בוויכוחים מול הגויים בנושא הבעלות על ארץ ישראל, בית המקדש ותחיית המתים.
חכמי ישראל העריכו את גביהא ואמרו לו: עליך הכתוב אומר (משלי כג, כה): "ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך". וכתוב (משלי כז, יא): "חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר"[2].
ויכוח על ארץ ישראל
בתלמוד הבבלי ובמקורות נוספים מסופר על ויכוח שהתקיים לפני המלך אלכסנדר מוקדון, בעקבות פניות אליו מצידם של "בני אפריקיא" המיוחסים לצאצאי כנען, ודרשו את ארץ ישראל. גביהא ביקש רשות מחכמי ישראל לייצג אותם בוויכוח[3]:
- כשבאו בני אפריקיא לדון עם ישראל לפני אלכסנדרוס מוקדון, אמרו לו:
- ארץ כנען שלנו היא, שכתוב (במדבר לד, ב) אֶרֶץ כְּנַעַן לִגְבֻלֹתֶיהָ, וכנען אביהם של האנשים הללו היה!
- אמר להם גביהא בן פסיסא לחכמים:
- תנו לי רשות ואלך ואדון עמהן לפני אלכסנדרוס מוקדון, אם יניצחוני - אִמרו 'הדיוט שבנו ניצחתם!', ואם אני אנצח אותם - אמרו להם 'תורת משה ניצחתכם!'
- נתנו לו רשות והלך ודן עימהם.
- אמר להם: מהיכן אתם מביאים ראָיה?
- אמרו לו: מן התורה.
- אמר להן: אף אני לא אביא לכם ראייה אלא מן התורה, שנאמר (בראשית ט, כה): וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן, עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו: עבד שקנה נכסים - עבד למי ונכסים למי? ולא עוד, אלא שהרי כמה שנים שלא עבדתונו!
- אמר להם אלכסנדרוס המלך: החזירו לו תשובה!
- אמרו לו: תנו לנו זמן שלשה ימים! נתן להם זמן. בדקו, ולא מצאו תשובה. מיד ברחו, והניחו שדותיהן כשהן זרועות וכרמיהן כשהן נטועות, ואותה שנה שביעית הייתה.
עוד מסופר שם, שבדרך דומה דחה גביהא גם את טענותיהם של המצרים, שדרשו החזרים על הממון הרב שלקח עם ישראל בצאתם ממצרים; וכן את טענתם של בני ישמעאל ובני קטורה לחלוק ביניהם את ארץ ישראל.
תחיית המתים
התלמוד הבבלי מביא דו-שיח בינו לבין מין, שזילזל בעיקרון תחיית המתים[4]:
- אמר לו מין אחד לגביהא בן פסיסא: אוי לכם, רשעים, שאתם אומרים שהמתים עתידים לחיות: אלו שעכשיו חיים עתידים למות, ומי שכבר מת יחיה?!
- אמר לו גביהא: אוי לכם, רשעים, שאתם אומרים שהמתים לא יחיו: מי שאינו קיים נולד וחי, מי שחי כבר לא כל שכן?
- אמר לו: 'רשעים' קראת לנו? אם אקום (בתחיית המתים) אבעט בך ואיישר את גבנוניתך!
- אמר לו (גביהא): אם אתה עושה כן - רופא אומן תיקָרא ושכר הרבה תיטול.
כניסה לבית המקדש
במגילת תענית מסופר, שאלכסנדר מוקדון עלה לירושלים, ורצה להיכנס להר הבית. אמרו לו כותיים: שרי יהודה אין מניחין אותך ליכנס לבית קדשי הקדשים שלהם, מפני שאתה ערל. מה עשה גביהא בן פסיסא? עשה נעלי זהב ונתן בהם שתי אבנים טובות, והלך ללוות את המלך בביקורו. כשהגיע להר הבית אמר לו: אדוני המלך, אתיר מנעליך ואנעלך הנעליים הללו, שהרצפה חלקה. כשהגיע לקודש הקודשים אמר לו גביהא: מכאן ולפנים אי אפשר ליכנס. אמר לו אלכסנדר: אני נכנס, וכשאצא אשווה לך גביהתך, איישר את גבנוניתך. אמר לו: אם אתה עושה כן - רופא אומן תיקרא, ושכר הרבה תיטול. מסופר, שהכיש נחש את אלכסנדר מוקדון, וחזר בו מכוונתו להיכנס לקודש הקודשים[5].
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
טקסט בוויקיטקסט: גביהא בן פסיסא |
- הרב אהרן הימן, "גביהא בן פסיסא", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק א', עמודים 300-299, באתר היברובוקס
- תלמוד בבלי, סנהדרין צא ע"א, הוויכוחים של גביהא בן פסיסא
- תלמוד בבלי, סנהדרין צא ע"א - טקסט, הוויכוחים של גביהא בן פסיסא
הערות שוליים
- ^ סדר הדורות דף רטז (מהדורת "ספרי אור החיים", בני ברק, תשס"ג). ספר הערוך, ערך (גביהה בן פסיסא).
- ^ מגילת תענית פרק ג.
- ^ סנהדרין צא ע"א; מגילת תענית פרק ג; בראשית רבה פרשה ס"א.
- ^ סנהדרין צא ע"א, בתרגום לעברית.
- ^ מגילת תענית פרק ג. בספר "תולדות תנאים ואמוראים" (א עמ' 300), כתב ר' אהרן היימאן, שאלכסנדר לא מת מאותה הכשה.