אסתר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אסתר
לידה ג'רמ"ב (3242 לבריאת העולם)
אב אביחיל
בן זוג אחשוורוש
עיסוק מלכה
בתנ"ך מגילת אסתר
אתר קבר מרדכי ואסתר באיראן, שבו קבורים, על פי מסורות שונות, אסתר המלכה ומרדכי היהודי
ציון קברם של אסתר ומרדכי היהודי בנחל צבעון בגליל העליון

אֶסְתֵּר או אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה (ובתור ביטוי עברי עממי מודרני - גם "מלכת אסתר"[1] - במיוחד בהקשר של תחפושות שמציגות אותה) היא אישיות מהתנ"ך, גיבורת מגילת אסתר, שעל פי המסופר סיכלה את מזימתו של המן להשמיד את היהודים בממלכת פרס. היא מתוארת במגילה כאשתו של המלך אחשוורוש לאחר ושתי. על פי חז"ל, היא גם אחת משבע הנביאות שהיו בעם ישראל בתקופת המקרא.

אסתר היא האישה שמסופר על אודותיה בצורה הרחבה ביותר בתנ"ך.[דרוש מקור]

שמה של אסתר

במגילת אסתר נאמר: ”וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר” (אסתר, ב', ז'). במסכת מגילה מובאת ברייתא המציגה דעות שונות על כפל שמות זה:[2]

רבי מאיר אומר: אסתר שמה, ולמה נקרא שמה הדסה? על שם הצדיקים שנקראו הדסים, וכן הוא אומר (זכריה, א', ח') "והוא עומד בין ההדסים". רבי יהודה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת שמה אסתר? על שם שהייתה מסתרת דבריה, שנאמר "אין אסתר מגדת את עמה וגו'". רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר. בן עזאי אומר אסתר לא ארוכה ולא קצרה היתה אלא בינונית כהדסה. רבי יהושע בן קרחה אמר אסתר ירקרוקת היתה וחוט של חסד משוך עליה.

רש"י מפרש כי משמעות "אסתהר", הצעתו של רבי נחמיה למשמעות השם "אסתר", היא ירח. רבי יעקב עמדין ביאר, כי "אסתהר" משמעותו כוכב נוגה, כך גם בתרגום שני[3] ובילקוט שמעוני[4].[6]

על פי המחקר האטימולוגי, להבדיל, השם "אסתר" לקוח משמה של אלה בבלית אִשתר[7] או מן המילה הפרסית סתארה (ستار‍‍ه, stara), שמשמעותה "כוכב".[8][9][10] גם שמו של מרדכי, בן-דודה של אסתר, הובן בידי החוקרים כלקוח מן המיתולוגיה המסופוטמית – משמו של מרדוך.[9][11]

על שמה העברי של אסתר, הדסה, נקראה ההסתדרות הציונית הדסה, שיסודה היה ביום פורים.

סיפור המגילה

ערך מורחב – מגילת אסתר

אסתר בת אביחיל משבט בנימין גודלה על ידי מרדכי שהיה בן-דודה.[12][13] התלמוד הבבלי מציין שמרדכי היה בן אחי האב. בנוסף סבור התלמוד הבבלי שכוונת הפסוק "לקחה מרדכי לו לבת", היא שלקח אותה לו לאישה, לאחר שהוריה מתו.[2] גם התרגום היווני למגילה (א, ח) קובע שאסתר הייתה אשתו של מרדכי.[14] כאשר חיפש המלך אחשוורוש אישה במקום ושתי, נלקחה גם אסתר אל בית המלך ונבחרה להיות המלכה מפני שנשאה חן וחסד לפניו. על פי חז"ל, לקיחה זו של אסתר הייתה "מלמעלה" ולא מרצונה. אסתר הסתירה, לבקשת מרדכי, את זהותה ואת היותה יהודיה.

כאשר המן קיבל רשות מהמלך להשמיד את היהודים, נתבקשה אסתר על ידי מרדכי לגשת אל המלך ולהתחנן להצלת היהודים. אסתר בתחילה חששה לגורלה, אך לאחר מכן היא התעשתה והחליטה לשים נפשה בכפה, ולסכן עצמה בעבור עמה. באמצעות סדרת פעולות היא מצליחה להפיל את המן מרום מעלתו ולהציל את העם היהודי מכליה. לפי חז"ל, היא גם תבעה לאחר מכן מאנשי כנסת הגדולה שייקבע החג ותיקבע המגילה לדורות, ולאחר דין ודברים קיבלה את מבוקשה.

לפני בואה של אסתר אל היכלו של המלך אחשוורוש לבקש את ביטול הגזרה של המן, שלחה אסתר בקשה אל מרדכי דרך התך, אחד מסריסי המלך: "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום, גם אני ונערֹתי אצום כן" (אסתר, ד', ט"ז). יש המקשרים לכך את תענית אסתר, הנהוגה בי"ג באדר (ערב חג הפורים), על אף שהתענית המקורית התקיימה בכלל בפסח. עם זאת, יש הטוענים[15] כי תענית זו אינה זכר לשלושת ימי התענית בימי מרדכי ואסתר, אלא זכר לתענית היהודים בי"ג באדר, ביום שנקמו באויביהם, שכן נהגו בתקופה זאת שבעת מלחמה על כל העם להיות בצום.

במחקר

חוקרים שונים ניסו לזהות את הדמויות במקורות חיצוניים למקרא. יש המזהים את אחשוורוש של מגילת אסתר עם חשיארש הראשון (מבוטא "חְשַׁיָארְשָׁה", קסרכסס ביוונית). הרודוטוס מזכיר את אמסטריס, אשתו של חשיארש, ויש שמצאו בזה דמיון-מה לאסתר.[16] לעומתם, מקורות שונים, בעיקר יהודיים, מזהים את אחשוורוש של מגילת אסתר, דווקא עם בנו של חשיארש הראשון, ארתחששתא הראשון - כך למשל תרגום השבעים ויוסף בן מתתיהו וגם חז"ל.[17] הדבר גם מתיישב עם המסופר בספר עזרא, פרק ז', בנוגע לסכום כסף עצום שנתן ארתחששתא הראשון לעזרא, לשיקום בית המקדש.

לפי מספר מקורות לאסתר היה בן מאחשוורוש. יש המזהים אותו עם המלך כורש שהצהיר על מתן הרשות ליהודים לבנות את בית המקדש. יש שאומרים שכורש היה בנו של אחשוורוש ובנה של אסתר, הוא ארתחששתא הראשון. גרסה שלישית היא כאמור, שארתחששתא הראשון הוא אחשוורוש של מגילת אסתר ולפי זה בנו דריווש השני הוא בנה של אסתר. זיהויים אלה אינם מתיישבים מבחינה כרונולוגית.[18]

במדרשי האגדה

מדרשי האגדה מוספים פרטים על המסופר במגילת אסתר:

  • בגמרא דרשו את הפסוק "וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת"[19]: "תנא משום רבי מאיר, אל תקרי לבת אלא לבית". כלומר, שאסתר הייתה אשתו של מרדכי.[20]. ועל הפסוק "וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ"[21] אמרו: "ואת מאמר מרדכי אסתר עושה, אמר רבי ירמיה שהיתה מראה דם נדה לחכמים. כאשר היתה באמנה, אתו אמר רבה בר לימא (משמיה דרב), שהיתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי"[22]. ועל דרך זו פירשו, שרק משעה שהלכה אסתר לאחשורוש ברצון היא נאסרה על מרדכי[23].
  • הצו שקבע חיפוש אחר אישה חדשה למלך חייב כל נערה שנבחרה על ידי הפקידים להתפקד בארמון המלך ולא דינה ודין משפחתה היה מוות.
  • במגילה מתוארת אסתר: ”וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה”.[24] והגמרא מרחיבה: "ארבע נשים יפיפיות היו בעולם שרה ואביגיל ורחב ואסתר".[25] במקום אחר בגמרא מוסבר שיופייה של אסתר היה יופי פנימי: "רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת הייתה וחוט של חסד משוך עליה".[26]
  • חז"ל נחלקו לגבי גילה של אסתר בזמן הסיפור: רב טען שהייתה בת כ-40, אך לדעת הרוב היא הייתה בת 75.[27]
  • לפי אחד הפירושים הבחירה של אחשוורוש באסתר הייתה עצמה בגדר נס גם משום שאסתר "ירקרוקת הייתה", כלומר בעלת עור צהוב-שחום (כשבפרס של אותה התקופה לבן היה אידיאל היופי) וכן בת כ-70,[28] בנוסף לכך שהבחירה אפשרה מאוחר יותר את נס הצלת ישראל מהשמדה.
  • מהפסוק ”וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת”[29] למד רב: "ביקש לטעום טעם בתולה - טעם, טעם בעולה - טעם".[26] עוד מספרת הגמרא על אסתר "שהייתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי".[30]
  • מסכת מגילה מתארת דיאלוג בין אסתר לחכמים בדבר הכללת מגילת אסתר בין כתבי הקודש:
”אמר רב שמואל בר יהודה:
שלחה להם אסתר לחכמים "קבעוני לדורות".
שלחו לה: "קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות".
שלחה להם: "כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס"...
שלחה להם אסתר לחכמים: "כתבוני לדורות".
שלחו לה: 'הלא כתבתי לך שלישים' (משלי כב כ) - שלישים ולא רבעים [כלומר חומש, נביאים וכתובים], עד שמצאו לו מקרא כתוב בתורה, 'כתב זאת זיכרון בספר' (שמות יז יד) - "כתב זאת" - מה שכתוב כאן ובמשנה תורה. "זיכרון" - מה שכתוב בנביאים. "בספר" - מה שכתוב במגילה”.[31]

השפעה

בתקופת גירוש ספרד, רבים מהאנוסים ראו באסתר דמות מופת ודגם לחייהם, לפי ש"בהסתירה את זהותה האמיתית בארמונו של אחשוורוש הייתה לאנוסה הראשונה".[32][33]

אסתר משמשת, בתפילות ברכה שונות, חלק מנשות המופת של עם ישראל, אשר מתפללים לברכה בזכותן. כך למשל, בנוסח ה"מי שברך" הספרדי לזבד הבת מוזכרות, בנוסף לארבע האמהות, גם מִרְיָם הַנְּבִיאָה וַאֲבִיגַיִל, וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַּת אֲבִיחַיִל”.

הרב משה איסרליש טען שיום לקחיתה לאחשוורוש או מותה נקבע כצום תשעה בטבת.[34]

בט"ז ניסן, היום השני של פסח, שבו נתלה המן, נהוג בחלק מקהילות החסידים לעשות סעודה הנקראת סעודת אסתר.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ במורפולוגיה שגויה שמסתמכת על משקל הסמיכות התקין בביטוי המקראי "מלכת שבא" (ושבשוגג קיימת - בתור סמיכות-כביכול - גם בעוד ביטויים עבריים עממיים מודרניים, כגון "קצין תורן" - עם ק' בשווא).
  2. ^ 2.0 2.1 תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ג עמוד א'
  3. ^ תרגום שני על מגילת אסתר ב' ז'
  4. ^ ילקוט שמעוני על אסתר ב', רמז תתרנ"ג
  5. ^ Koller, Aaron (2014). Esther in Ancient Jewish Thought (באנגלית). Cambridge University Press. p. 38n11. ISBN 9781107048355.
  6. ^ במחקר – "אסתהר" (īstəhăr) הוא שמו של כוכב הבוקר, נוגה.[5]
  7. ^ החל מינסן בשנות ה-90 של המאה ה-19. ראו Jensen, P. “Elamitische Eigennamen. Ein Beitrag Zur Erklärung Der Elamitischen Inschriften.” Wiener Zeitschrift Für Die Kunde Des Morgenlandes, vol. 6, 1892, p. 70. (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה).
  8. ^ Brettler, Marc; Newsom, Carol; Perkins, Pheme (2018). "Esther". The New Oxford Annotated Bible: New Revised Standard Version (באנגלית). Oxford University Press. p. 715. ISBN 9780190276065.
  9. ^ 9.0 9.1 Mary Joan Winn Leith (2011). Coogan, Michael D. (ed.). The Oxford Encyclopedia of the Books of the Bible (באנגלית). Oxford University Press. p. 252. ISBN 9780195377378. Esther, cognate with Ishtar... and/or the Persian word stara, "star".
  10. ^ Fox, Michael V. (2010). Character and ideology in the book of Esther (2nd ed.). Wipf & Stock. p. 30. ISBN 9781608994953. The name Esther is derived from either the name of the Babylonian goddess Ishtar or the Persian word stdra, "star".
  11. ^ כינוי יהודים שתפסו משרות חשובות בשמות של אלילים לשם כבוד מצוי גם אצל דניאל (ראו ספר דניאל, פרק ד', פסוק ה'). בחז"ל מכונה מרדכי גם בשם העברי "פתחיה" על שם חכמתו (תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף ס"ה עמוד א')
  12. ^ ההתייחסות למרדכי כאל דודה של אסתר מקורה בתרגום שני על מגילת אסתר (פרק ב' פסוק ז')
  13. ^ הרב ד"ר ארי זיבוטפסקי, על מרדכי ואסתר
  14. ^ יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן, לא כך כתוב בתנ"ך, עמ' 209.
  15. ^ כך נפסקה ההלכה בשולחן ערוך
  16. ^ כתבי הרודוטוס ז,61; שם 114; ט,109-112. הרודוטוס מייחס למלכה זו מעשי אכזריות שונים, ולכן יש שזיהו אותה עם ושתי
  17. ^ מדרש ויקרא רבה, פרשה י"ג, פסקה ה'
  18. ^ תנ"ך על הפרק - עזרא ע א - רס"ג, באתר xn--febl3a.co.il
  19. ^ אסתר ב ז
  20. ^ מגילה יג א
  21. ^ אסתר שם כ
  22. ^ מגילה שם ב
  23. ^ שם טו א. ראו גם תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ע"ד עמוד ב'
  24. ^ מגילת אסתר, פרק ב', פסוק ז'.
  25. ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ט"ו עמוד א'.
  26. ^ 26.0 26.1 תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ג עמוד א'.
  27. ^ בראשית רבה, פרשה ל"ט, פסקה י"ג
  28. ^ בראשית רבה לט יג
  29. ^ אסתר, ב', י"ז.
  30. ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ג עמוד ב'.
  31. ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ז' עמוד א'.
  32. ^ עשהאל אבלמן, תולדות היהודים - היסטוריה ישראלית, ישראל: כנרת, זמורה, דביר, 2019, עמ' 231
  33. ^ צופיה הירשפלד, יוצאים מהמחבוא: האנוסים נחשפים, באתר ynet, 21 ביוני 2011
  34. ^ רמ"א, מחיר יין, ירושלים תשט"ז, עמ' מד, פרק ב פסוק טז, באתר היברובוקס
  35. ^ ציון, מישאל מחבר תוכן טקסטואלי נוסף שנאן, אביגדור, 1946- עורך, מגילת אסתר : פירוש ישראלי חדש : הדי מגילת אסתר בארון הספרים היהודי לדורותיו = Esther : a new Israeli commentary


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35585621אסתר