למיטב ידעתי והבנתי ולאחר לימוד רצוף ב4 שנים האחרונות אני יכול לומר כי הנתיבות הוא ספר הלכה. אמנם הוא אכן מאריך ולעיתים מתרחב, אבל מטרתו היא פסיקת הלכה, לעומת זאת על הקצות אכן מתאים לומר שהוא ספר עיון ופלפול.
שיחה:נתיבות המשפט/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
בערך הוא מכונה "ספר הלכתי-עיוני".
אגב, גם מהתנצלות המחבר בראש ההקדמה משמע שהוא ראה בו ספר הלכתי, שכן הוא משווה את הספר לחוות דעת.
"למיטב ידיעתי" מצטלצל כמחקר מקורי. ולגופה של טענה ספר הנתיבות מוכר כאחד מספרי הפסיקה המרכזיים. (בעל משקל יותר מהקצות)
עיון אינו שם נרדף לפלפול.
עיון הכוונה שהוא אינו נצמד לביאור ההלכה כשאר מפרשי השולחן ערוך, אלא מרחיב בביאור הסוגיות.
מכלולאים פעילים הטו שכם והוסיפו את הידוע לכם, על תאריכי ההדפסה: מתי נדפס לראשונה בנפרד ובצמוד לשולחן ערוך, קבלתו כפוסק מכריע ועוד
ביאורו 'נתיבות המשפט' על שו"ע חושן משפט נדפס לראשונה בזולקווא בשנים תקס"ט-תקע"ו (1809-1816), ובו הוא מתווכח הרבה עם הספר 'קצות החושן' לבן זמנו המבוגר ממנו ר' אריה ליב הכהן. תשובות רבות שלו מצויות בספרי רבני זמנו.
למאגר הוכנסה המהדורה המתוקנת של 'נתיבות המשפט', כפי שנדפסה במהדורה החדשה של שולחן ערוך חו"מ היוצאת לאור על ידי מכון 'מורשה להנחיל', ירושלים תשנ"ב (1992) ואילך
מתוך ביבליוגרפיה של פרויקט השות
יש בהקדמה של המהדורה החדשה, שהוא שינה במקומות רבים בגלל השגות הקצות החושן אבל בטעות בהמשך הדפיסו את המהדורה הראשונה. רק בדור האחרון תיקנו את זה.
אין נושאים ישנים יותר