שי דניאל, ערכתי את הוספתיך החשובות.
שים לב לזה, אם תרצה להרחיב את הערך באופן משמעותי. (יש להיזהר לא להעתיק משם, כי אם להשתמש במקורות)
שי דניאל, ערכתי את הוספתיך החשובות.
שים לב לזה, אם תרצה להרחיב את הערך באופן משמעותי. (יש להיזהר לא להעתיק משם, כי אם להשתמש במקורות)
בערך "כזית" לדעתי חבל שהורדת את הפסקה "עם זאת ראשונים באירופה וכו'" שהרי יש לזה מקורות.
כן, אבל הקורא מתרשם כאילו כך הוא גודל הזית שהיה בזמן התלמוד, ולא מודגש בפניו שהתוספות היו צריכים ללמוד את גודל הזית משתי סוגיות סותרות כי לא היו להם זיתים.
התוספות לא המציאו את השיעורים, וכבר בתלמוד "שיערו" חז"ל את גודל הזית. כנראה משום שלא רלוונטי מה גודל הזית בזמן התלמוד, וצריך לדעת לאיזה זית מכוונת ההלכה למשה מסיני, הוא לאיזה כיוון יעבץ (אישיות מהתנ"ך).
בודאי שהם לא המציאו, אך מכורח הנסיבות מי שלא ראה זית מימיו ונאלץ ללמוד זאת משתי סוגיות סותרות אינו יכול להוות תחליף לפוסקים אחרים שראו והעידו שהזית במציאות קטן בהרבה מחצי ביצה.
טוב, לע"ע, למשפט "עם זאת, ראשונים באירופה שלא הכירו את גדלי הזיתים" אין מקור, ונחשב כמחקר מקורי. (עובדה שהיא נמחקה בויקי)
לא חושב שהיה אי פעם רלוונטי מה גודל הזית בזמן התוספות. ואפילו לא בזמן התלמוד.
בעלי התוספות, ברגע שיש להם סתירה לוגית בין שני המקומות בתלמוד, יצטרכו ליישב זאת איכשהו. לא יועיל להם לומר שהם יודעים ששיעור הזית אינו כפי המשתמע מאחד המקומות בתלמוד, מכיון שהתלמוד עצמו סותר זאת במקום אחר.
המציאות לא מכתיבה הלכות, כי אם ההלכה למשה מסיני היא הקובעת, ולכן אף אם ידעו בעלי התוספות מה גודל הזית, הם לא התחשבו בכך, מאחר ואין הגודל הנוכחי - קובע.
לגבי הסתירה, הפרי חדש (סימן תפו ס"א) שראה את גודלם של הזיתים תירץ את הסתירה באופן אחר. ואם התוספות היו רואים ודאי שהם לא היו מגדילים את הזיתים נגד המציאות הנראית לעין בשביל לתרץ קושיא או סתירה.
לא זמין בפניי כעת. בכל מקרה זה פחות רלוונטי לערך למה הם היו צריכים לשער אחרת, מאחר והם היו צריכים ליישב את הסתירה בתלמוד.