U-29 ‏(1936)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
U-29
U-33, צוללת מטיפוס VIIA
U-33, צוללת מטיפוס VIIA
U-33, צוללת מטיפוס VIIA
תיאור כללי
צי הצי הגרמני במלחמת העולם השנייה
דגל הצי דגל הצי הגרמני
סדרה הצוללות מדגם VIIA
ציוני דרך עיקריים
הוזמנה 1 באפריל 1935
תחילת הבנייה 2 בינואר 1936
הושקה 29 באוגוסט 1936
תקופת הפעילות 17 בדצמבר 193617 באפריל 1944 (7 שנים ו־17 שבועות)
אחריתה הוטבעה ב-5 במאי 1945
מידות
הֶדְחֶק 626 טון בציפה, 745 טון בצלילה
אורך 64.51 מטר, 45.5 מטר אורך גוף הלחץ
רוחב 5.85 מטר, 4.7 מטר רוחב גוף הלחץ
שוקע 4.37 מטר
נתונים טכניים
מהירות 17 קשר בציפה, 8 קשר בצלילה
עומק צלילה 220 מטר
גודל הצוות 44 עד 60 איש
טווח שיוט 11,500 ק"מ בציפה במהירות 10 קשר, 135–174 ק"מ בצלילה רציפה במהירות 4 קשר
הנעה 2 מנועי דיזל 6 צילינדרים בעלי 2,100–2,310 כוח סוס, 2 מנועים חשמליים בעלי 750 כוח סוס
אמצעי לחימה
חימוש 5 צינורות טורפדו 21 אינץ' – 4 בחרטום ו-1 בירכתים, תותח 88 מ"מ על הסיפון, 220 פגזים, תותח נ"מ 20 מ"מ, 11 טורפדות

הצוללת הגרמנית U-29 הייתה צוללת מטיפוס VIIA של הקריגסמרינה של גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה.

היא הונחה ב-2 בינואר 1936, הושקה ב-29 באוגוסט ונכנסה לשירות ב-10 בנובמבר. במהלך הקריירה שלה הייתה U-29 מעורבת בשבעה סיורי מלחמה בפיקודו של קפיטן-לויטננט אוטו שוהארט.

תכנון

כאחת מעשר הצוללות הגרמניות הראשונות מטיפוס VII שהוגדרו מאוחר יותר כצוללות מטיפוס VIIA, ל-U-29 הייתה תפוסה של 626 טונות (616 טונות ארוכות) כאשר שטה על פני השטח ו-745 טונות (733 טונות ארוכות) בזמן הצלילה. היה לה אורך כולל של 64.51 מטרים (211 רגל 8 אינץ'), אורך גוף לחץ של 45.50 מטרים (149 רגל 3 אינץ'), רוחב של 5.85 מטרים (19 רגל 2 אינץ'), גובה של 9.50 מטרים (31 רגל 2 אינץ'), ושוקע של 4.37 מטרים (14 רגל 4 אינץ'). הצוללת הונעה על ידי שני מנועי MAN M 6 V 40/46 ארבע פעימות, שישה צילינדרים דיזל, שהפיקו סך של 2,100–2,310 כוחות סוס (1,700 קילוואט) לשימוש תוך כדי פני השטח, שני מנועים חשמליים שתי פעימות של BBC GG UB 720/8 המפיקים סך של 750 כוחות סוס (550 קילוואט) לשימוש בזמן הצלילה. היו לה שני צילינדרים ושני מדחפים בקוטר 1.23 מטרים (4 רגל). הצוללת הייתה מסוגלת לפעול בעומקים של עד 230 מטרים (750 רגל).

לצוללת הייתה מהירות מרבית מעל פני השטח של 17 קשרים (31 קמ"ש) ומהירות צלילה מקסימלית של 8 קשרים (15 קמ"ש). כשהצוללת מתחת לפני המים, היא יכלה לפעול לאורך 73–94 מיילים ימיים (135–174 ק"מ) במהירות של 4 קשרים (7.4 קמ"ש); כאשר עלתה, היא יכלה לשוט לטווח של 6,200 מיילים ימיים (11,500 ק"מ) במהירות של 10 קשרים (19 קמ"ש). ל-U-29 הותקנו חמישה צינורות טורפדו בקוטר 53.3 סנטימטרים (21 אינץ') (ארבעה מותאמים בחרטום ואחד בירכתיים), 11 טורפדות, תותח ימי 8.8 ס"מ (3.46 אינץ') SK C/35 אחד, 220 פגזים ותותח נ"מ 2 ס"מ (0.79 אינץ') C/30 אחד. לצוללת היו בין 44 ל-60 אנשי צוות.

היסטוריית שירות

אה"מ קורייג'וס טובעת לאחר שטורפדה על ידי U-29

U-29 הייתה אחראית להטבעת נושאת המטוסים אה"מ קורייג'וס, ב-17 בספטמבר 1939, ספינת המלחמה הבריטית הראשונה שטבעה במלחמה על ידי פעולת אויב. מפקד כוח הצוללות הגרמני, קומודור קרל דניץ, ראה את טביעתה של קורייג'וס כ"הצלחה נפלאה" וגרוס-אדמירל אריך רדר, מפקד הקריגסמרינה, הורה להעניק לשוהארט את עיטור צלב הברזל דרגה ראשונה ולכל שאר אנשי צוות U-29 את צלב הברזל דרגהה שנייה.

במהלך הקריירה של U-29, היא הטביעה שתים עשרה ספינות, בסך הכל 67,277 טונות רישום ברוטו (GRT) וספינת מלחמה אחת בהדחק של 22,500 טון. בתחילת 1941, U-29 הוצאה מתפקידה בקו החזית והוקצתה מחדש לשייטת הצוללות ה-24 כצוללת אימונים. הצוללת שימשה בתפקיד זה עד ה-17 באפריל 1944, אז הוצאה משימוש ושימשה להדרכה.

גורל

U-29 הושמדה במפרץ קופפרמולן, (מזרחית לפלנסבורג), ב-5 במאי 1945 כחלק ממבצע רגנבוגן. שרידי הצוללת עדיין היו במקום בשנת 1993.

סמל הצוללת

הסמל של U-29 היה עלה אלון, עם עוגן וסכין או פגיון. היא גם חלקה את הסמל הזה עם U-3‏, U-120‏, U-747‏, U-1274 ו-U-1308‏.[1]

הערות שוליים

  1. ^ Helgason, Guðmundur. "Emblems". German U-boats of WWII - uboat.net. נבדק ב-8 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37877078U-29 (1936)