PICO-8
מפתח | Lexaloffle Games |
---|---|
מחזור חיים | April 2015 – הווה |
מערכת הפעלה | Windows, Mac OS, Linux |
https://lexaloffle.com/pico-8.php |
PICO-8 הוא מכונה וירטואלית ומנוע משחק שנוצרו על ידי Lexaloffle Games. זוהי קונסולת משחקי וידאו פנטזיה.[1] המחקה את היכולות הגרפיות והסאונד המוגבלות של מערכות 8 סיביות של שנות ה-80 כדי לעודד יצירתיות וכושר המצאה בהפקת משחקים מבלי להציף את האפשרויות הרבות של מנועי משחק מודרניים. מגבלות כאלה גם מעניקות למשחקי PICO-8 מראה ותחושה מסוימים, של משחקי רטרו, למרות שכולם מהעשור האחרון.[2]
משתמשים יכולים לייצא את המשחקים שלהם כמשחקי אינטרנט HTML5 או להעלות את היצירות שלהם ל־BBS הרשמי של Lexaloffle, שם משתמשים אחרים יכולים לשחק במשחקים בדפדפן אינטרנט ולהציג את קוד המקור.[3] ניתן לייצא משחקי PICO-8 גם כתוכנה עצמאית, שיפעלו ב- Windows, macOS או Linux .[4]
יכולות
תוכנית PICO-8 משלבת עורך קוד Lua, כלים ליצירת ספרייט ומפות, ועורך אפקט קול אודיו ומוזיקה. התוכנה יכולה לטעון משחקים שנשמרו באופן מקומי במחשב, בצורה של טקסט או כתמונות .png מקודדות במיוחד. הממשק תומך גם במצב עילוי, שבו ניתן לצפות במשחקים שהועלו ל-BBS ולאחר מכן לשחק בתוכנית PICO-8.[5]
משחקי PICO-8, כמו גם ממשק התוכנית עצמה, מוגבלים ל-128 × 128 פיקסלים, תצוגה של 16 צבעים ופלט אודיו של 4 ערוצים.[6]
החל מגרסה 0.1.11,[7] משתמשים רשאים לייצא מחסניות Pico-8 כקובצי הפעלה עצמאיים עבור Windows, Linux (64 סיביות), Mac ו-Raspberry Pi.
פלטת צבעים
פלטת PICO-8 מכילה 16 צבעים בלבד. ניתן להחליף את הצבעים בלוח הצבעים בסט צבעים שונה על ידי הוספת עדכון פלטה עם מזהה צבע גדול מ-128. צבעים אלה אינם מוכרים רשמית על ידי היוצרים; עם זאת, הם מאומצים על ידי הקהילה ומקבלים שמות לא רשמיים. [8]
התפתחות
ג'וזף קיבל השראה ממערכת ישנה יותר תוך הגדרת מגבלות ל-PICO-8. פלטת 16 צבעים נוצרה בהשראת Commodore 64, מעקבים עם 4 ערוצים מ־Amiga 500 ואסתטיקה כללית מחומרה אחרת משנות ה-80 כמו Apple II ו- Famicom. הוא טבע את המונח קונסולת פנטזיה כדי לתאר מערכות כמו PICO-8 שיש להן מגבלות מכוונות כדי להתאים לחומרה היפותטית.[9]
חוּמרָה
בתור קונסולת פנטזיה, ל-PICO-8 אין חומרה רשמית שהיא מבוססת עליה וכל המגבלות שלה הן חיקוי גרידא. חובבי מחשב וחומרה של Homebrew בכלל מנסים להתאים את PICO-8 במכשירים מתקדמים. ל-PICO-8 יש תמונה רשמית עבור Raspberry Pi ו־CHIP (נשלח מותקן מראש ב-Pocket CHIP), [10] והקהילה הצליחה להריץ ישירות את התוכנה הרשמית או את המשחקים באמצעות אמולטורים של PICO-8 הזמינים ב- RetroArch במחשבי לוח אחרים .[11] [12] [13]
למרות שלא ניתן להפעיל את PICO-8 בעצמו על מכשירים שאינם לפחות i386 / amd64 או ARM-64 בגלל מספר ספריות, אנשים הצליחו לחקות משחקי p8 בקונסולות כף יד שונות בעלות נמוכה באמצעות אמולטורים בקוד פתוח כגון Fake- 08 ו- tac08, שיכולים לתפקד אפילו במכשירים המבוססים על מיקרו-בקרים של 32 סיביות (בעיקר ESP32 ).[14] [15]
אימוץ
שחרורו של PICO-8 משך את תשומת לבם של מתכנתים ומפתחי משחקי וידאו שנהנו מהאתגר של פיתוח תחת מגבלות אלו, ודרבן את הפיתוח של מנועי משחקים דומים עם מגבלות מכוונות בסגנון רטרו. מנועים אלו מכונים כיום בדרך כלל "קונסולות פנטזיה", בהתבסס על הגדרת המונח באתר של PICO-8, ומדמות באופן גס את המגבלות הנוקשות של קונסולות ומחשבים ישנים. בין אלה ניתן למנות את TIC-80, שמעצב את עצמו כ"מחשב פנטזיה", ו-Pixel Vision 8, המאפשר למשתמש לציין את מגבלות החומרה המדומות שבהן הוא מעוניין לפתח.[16] הפיתוח של קונסולות פנטזיה, כמו גם פיתוח משחקים עבורן, התפתח לתת-קהילת פיתוח ותכנות משחקים משלה, כמעט אך ורק חובבים.[9]
PICO-8 זכה לתשומת לב נוספת בשנת 2018 עם שחרורו של Celeste . נוצר במקור כמשחק PICO-8 למשחק ג'אם, Celeste Classic הפך לאחד המשחקים הפופולריים ביותר ב-PICO-8 BBS, מה שגרם למפתחים להרחיב את הקונספט למשחק רחב יותר וממומש במלואו. גרסת ה-PICO-8 המקורית של Celeste ניתנת להפעלה מלאה כביצת פסחא בגרסה המלאה של המשחק.[17]
תוכנת פולי קאד נמוכה בשם picoCAD מבוססת על PICO-8 וניתן להשתמש בה לייצור דגמים לשימוש ב-PICO-8 בפנים ובחוץ, מסוגל לייצא דגמים OBJ/MTL וכן GIF כהנפשת מודל מסתובבת. מאז השקתו, נעשה שימוש ב-picoCAD במשחקי PICO-8 תלת-ממדיים רבים ביצירת דגמים. התוכנה זכתה לפופולריות בקהילת פיתוח משחקי רטרו ופיקסלים כללית בשל אסתטיקת הרטרו הייחודית שלה.
מספר רימייקים ועיצובים של משחקי רטרו ומודרניים ידועים כאחד נעשים ב-PICO-8. הבולטים שבהם כוללים Terra (Terraria), Poom (Doom), Fuz (Fez), Low Mem Sky (No Man's Sky) ו-unDUNE II (Dune II).
במרץ 2024, מספר משחקי PICO-8 נוספו כעמדות משחק ל־Arcade Legend, משחק VR שבו שחקנים יכולים לשחק במשחקי ארקייד רטרו.[18]
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של PICO-8
הערות שוליים
- ^ Debock, Arnaud (באוגוסט 2015). PICO-8 Zine #1. נבדק ב-17 בנובמבר 2016.
{{cite book}}
: (עזרה) - ^ "PICO-8 website". PICO-8 Fantasy Console. נבדק ב-12 במרץ 2020.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "PICO-8 BBS". Lexaloffle. נבדק ב-20 בפברואר 2019.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "PICO-8 Fantasy Console". www.lexaloffle.com. נבדק ב-2020-05-15.
- ^ "PICO-8 Manual". www.lexaloffle.com. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ Hossam, Mostafa (16 באוגוסט 2016). "Alone in the Dark is still creepy in its brightly-colored remake". Kill Screen. ארכיון מ-17 בנובמבר 2016. נבדק ב-17 בנובמבר 2016.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "about 0.1.11 binary exports".
- ^ "Nerdy Guide | PALETTES". nerdyteachers.com. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ 9.0 9.1 Altice, Nathan (22 בינואר 2016). "The Modest Fantasy of the PICO-8". Paste.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "PocketCHIP online documentation". Next Thing Co. אורכב מ-המקור ב-8 באפריל 2018. נבדק ב-19 בינואר 2017.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "PICO-8 for Raspberry Pi". www.lexaloffle.com. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ "PICO-8 For PocketCHIP". www.lexaloffle.com. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ "RetroArch announce the Open Hardware project, plus a new fantasy console core". GamingOnLinux (באנגלית). 2021-02-22. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ "Simple handheld PICO-8 devices (summer 2021)". www.lexaloffle.com. נבדק ב-2024-06-03.
- ^ Labs, peX (2024-06-01). "PeX Labs: Building my own game console for PICO-8". Medium (באנגלית). נבדק ב-2024-06-03.
- ^ "TIC80 - A Better Pico8?". 8bitnews.io (באנגלית). נבדק ב-2024-06-04.
- ^ "FEATURE: Our favourite Easter Eggs on Switch | Switch Player" (באנגלית אמריקאית). 2020-04-11. נבדק ב-2024-04-19.
- ^ "Arcade Legend Indie Update Brings Pico-8 Retro Cabinets Into VR". UploadVR (באנגלית). 2024-03-07. נבדק ב-2024-04-19.
38966027PICO-8