Nvidia RTX
מחזור חיים | 13 באוגוסט 2018 – הווה (6 שנים ו־16 שבועות) |
---|---|
מערכת הפעלה |
Microsoft Windows Linux macOS |
נכתבה בשפות | CUDA |
סוג רישיון | קנייני |
קטגוריה | טכנולוגיית רינדור |
developer.nvidia.com/rtx |
Nvidia RTX היא טכנולוגיית רינדור לניתוב קרניים בזמן אמת, המפותחת על ידי Nvidia. בעבר, ניתוב קרניים הייתה פעולה שדרשה כוח חישוב גדול ולכן יושמה ביישומים בזמן לא אמת (לדוגמה, CGI באפקטים חזותיים בסרטים ורנדורים פוטוריאליסטיים), כאשר משחקי וידאו נאלצו להשתמש ברסטוריזציה לרנדור. RTX מקלה על פיתוחים חדשים בתחום, בכך שהטכנולוגיה מאפשרת רינדור תמונות אינטראקטיביות המגיבות למקורות אור, צללים והשתקפויות.[1] הטכנולוגיה רצה על ליבות מעבדים גרפים מסוג וולטה, טיורינג ואמפר תוצרת החברה ופועלת על בסיס ליבות הטנזור (וליבות ה-RT החדשות בטיורינג), על מנת להאיץ את ניתוב הקרניים ובכך לאפשר רינדור בזמן אמת.[2][3][4]
במרץ 2019, החברה הכריזה כי מעבדים גרפיים ספציפיים מסדרת GeForce 10 (פסקל) ו-GeForce 16 (חלק ממעבדי טיורינג) יקבלו עדכון לדרייבר אשר יאפשר תמיכה תוכנתית בחלק מרכיבי ה-RTX, אף על פי שהביצועים של אותם מעבדים גרפיים יפגעו משמעותית עקב כך שמדובר אך ורק בתמיכה תוכנתית (ברמת DirectX) הנובעת מהחוסר בליבות RT ייעודיות.[5]
Nvidia חברה למיקרוסופט, על מנת לתמוך בממשק לניתוב קרניים בתוכנת ה-DirectX.[6] במעבדי פסקל וסדרת GeForce 16 הממשק שנמצא בשימוש הוא Vulkan.
רכיבים
בנוסף לניתוב קרניים, RTX כולל בינה מלאכותית מובנת, פורמטי מודלים (Assets) נפוצים, תמיכה ברכיבי CUDA ו-API של סימולציה. הרכיבים של RTX הם:
- פיצ'רים המונעים דרך בינה מלאכותית (NGX)
- פורמטי מודלים (USD ו-MDL)
- רסטורציה ושימוש בשיידרים (צללים) מתקדמים
- תמיכה בניתוב קרניים בממשקים הבאים: OptiX, Microsoft DXR ו-Vulkan[6]
- כלי סימולציה:
- CUDA 10
- Flex
- PhysX
ניתוב קרניים
- ערך מורחב – ניתוב קרניים
בגרפיקה ממוחשבת, ניתוב קרניים מייצר תמונה על ידי ניתוב קרני אור וירטואליים דרך כל פיקסל במישור התמונה ומדמה את האפקטים במגע עם אובייקטים וירטואליים.
RTX עובד על ידי שימוש במבנים ואלגוריתמים מואצים כדי לבנות ולעדכן מבני נתונים מרחביים. המבנים המואצים פועלים ב-2 רמות.[2]
פיתוח
ממשקי תכנות יישומים המשתמשים ב-RTX
Nvidia OptiX
Nvidia OptiX הוא חלק מחבילת Nvidia DesignWorks. OptiX הוא ממשק עילי, או "ישירות לאלגוריתם", כלומר הוא מתוכנן לשמש כמעטפת לכלל האלגוריתם בו ניתוב קרניים משמש חלק ולא לשמש כמעטפת לניתוב קרניים בלבד. הדבר מאפשר למנוע ה-OptiX לממש את האלגוריתם הגדול מבלי לשנות את קוד התוכנה.
בנוסף לרנדור גרפיקה ממוחשבת, הממשק מסייע בתחומים שונים, כמו אופטיקה, אקוסטיקה, מחקרים על קרינה ואלקטרומגנטיות, שאילתות מבינה מלאכותית וניתוח התנגשויות פיזיות.
קישורים חיצוניים
- NVIDIA RTX באתר של החברה (באנגלית)
- רפאל בן-ארי, מה זה Ray Tracing והאם מדובר במהפיכה בגיימינג?, באתר גאדג'טי, 21 באוגוסט 2018
- רפאל בן-ארי, 11 משחקים גדולים יתמכו ב-Ray Tracing של כרטיסי NVIDIA GeForce RTX החדשים, באתר גאדג'טי, 21 באוגוסט 2018
- יאן לנגרמן, חברת nVidia מוסיפה תמיכה ב-DirectX Raytracing לכרטיסי מסך מדורות קודמים, באתר גאדג'טי, 12 באפריל 2019
- ליאור מתתיהו, על NVIDIA RTX ועתיד ה-Ray-Tracing בגיימינג – בשיתוף Gigabyte Aorus, באתר HWzone, 2 בינואר 2020
הערות שוליים
- ^ רישי אלווני, Microsoft and Nvidia Tech to Bring Photorealistic Games With Ray Tracing, אתר NDTV, 21 במרץ 2018 (באנגלית)
- ^ 2.0 2.1 דייב אלטווילה, Nvidia And Microsoft Lay Foundation For Photorealistic Gaming With Real-Time Ray Tracing, אתר פורבס, 19 במרץ 2018 (באנגלית)
- ^ טום וורן, Nvidia announces RTX 2000 GPU series with ‘6 times more performance’ and ray tracing, אתר The Verge, 20 באוגוסט 2018 (באנגלית)
- ^ אנדרו הוייל, ג'סטין ג'ף, Nvidia reveals $800 GeForce RTX 2080 at Gamescom 2018, אתר CNET, 20 באוגוסט 2018 (באנגלית)
- ^ סמית סרקאר, Nvidia bringing new ray tracing tech to GTX graphics cards, אתר Polygon, 18 במרץ 2019 (באנגלית)
- ^ 6.0 6.1 Turing Extensions for Vulkan and OpenGL, באתר החברה (באנגלית)
34837799Nvidia RTX