תופעת אינטרנט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.

בתרבות האינטרנט, תופעת אינטרנטאנגלית: Internet phenomenon), או מֶם אינטרנט (Internet meme), הם תוכן, לרוב הומוריסטי, שמתפשט באופן "ויראלי" באמצעות מרשתת האינטרנט, כגון שירים, סרטונים ויראליים, פרסומות, אגדות אורבניות, ידוענים לרגע וסלנג. יש המייחסים באופן שגוי את המושג "מם אינטרנט" רק לתמונות עם כיתוב מצחיק אך, כאמור, המושג רחב יותר.

הפופולריות של תופעות אלו גדלה יחד עם ההתרחבות של רשת האינטרנט ובמיוחד של כלים המאפשרים חיפוש והפצה קלה, כמו גוגל ויוטיוב. לרוב, תופעות אלו מתאפיינות בתקופת פריחה מהירה (הגעה לידיעת קהל רחב תוך ימים או שבועות ספורים) שלאחריה תקופת דעיכה.

להלן מספר דוגמאות ידועות של תופעות אינטרנט שזכו לפרסום רב לתקופה מסוימת:

ברני סנדרס

במהלך טקס ההשבעה של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית בינואר 2021 צולם ברני סנדרס יושב ב"ריחוק חברתי" על כיסא מתקפל עטוף במעיל "עממי" כבד וכפפות צמר. תוך זמן קצר התמלאה הרשת בתמונות של סנדרס יושב באתרים שונים, משתתף באירועים היסטוריים ועוד. כך למשל התפרסמה תמונה של סנדרס יושב עם פורסט גאמפ, עם גיבורי "משחקי הכס", עם מלכת הממלכה המאוחדת, מתארח בחדר הסגלגל, יושב על מאדים, יחד עם תופעות רשת אחרות[1] ובאינספור אתרים אחרים. בנוסף התפרסמו ברשת אתרים המאפשרים לשלב את התמונה בכתובות גוגל מפות ועוד.

ברוסיה הסובייטית

"ברוסיה הסובייטית" (באנגלית - In Soviet Russia) הם משפטים הומוריסטיים שיצר יעקב סמירנוף, קומיקאי, צייר ומורה ממוצא רוסי-אמריקאי (ממשפחה יהודית).

האמרה המקורית:

  • באמריקה, אתה תמיד יכול למצוא מסיבה (In America, you can always find a party). ברוסיה, מסיבה (גם: מפלגה) תמיד מוצאת אותך (In Soviet Russia, Party always finds you).
דוגמאות אחרות
  • באמריקה, אתה צופה בטלוויזיה (In America, you watch television). ברוסיה, טלוויזיה צופה בך (In Soviet Russia, television watches you).
  • באמריקה, אתה נוהג במכונית (In America, you drive car). ברוסיה, מכונית נוהגת (גם: מנהיגה) בך (In Soviet Russia, car drives you).
  • באמריקה, אתה מאזין לרדיו (In America, you listen to radio). ברוסיה, הרדיו מאזין לך (In Soviet Russia, radio listens to you).

Covfefe

ביטוי זה התפשט החל משנת 2017 בעקבות ציוץ של דונלד טראמפ.

אתגר דלי הקרח

אתגר דלי הקרח (באנגלית: Ice Bucket Challenge), הוא תופעת אינטרנט שהתחילה באוגוסט 2014. האתגר מציב בפני המשתתף החלטה בעלת שתי אפשרויות, השלכת דלי מלא במי קרח על ראשו, או נתינת תרומה כספית לעמותות ALS במטרה לעורר מודעות למחלה חשוכת המרפא.

התייר ממגדלי התאומים

התייר ממגדלי התאומים הוא אגדה אורבנית מפורסמת, שהופצה באינטרנט. המטייל צולם על גג מגדלי התאומים בשניות שקדמו לפגיעת המטוסים בפיגועי 11 בספטמבר. בתמונה, שהופצה באמצעות הדואר האלקטרוני, אכן נראה ברקע מטוס בדרכו למגדלי התאומים. לבסוף נודע כי זוהי תמונה שנעשתה בדרך של גזירה והדבקה.[2]

התפרצות מנטוס

סילון נוזל שנוצר כאשר מוסיפים מנטוס למשקה מוגז

התפרצות כתוצאה מהתגרענות, או בלשון עממית התפרצות מנטוס, היא תופעה המתרחשת כשמכניסים סוכריות מנטוס לתוך בקבוק משקה מוגז. לאחר זמן קצר ניתז מאליו המשקה המוגז, מפתח הבקבוק, בסילון חזק שגובהו עשוי להגיע למספר מטרים. חלק מהאנשים אף סוגרים את הבקבוק לפני התרחשות התגובה הכימית, דבר הגורם להתפוצצות הבקבוק. תוצאות דומות מתקבלות אם מבצעים את הניסוי בהכנסת מוצק מסיס אחר, כמו מלח או סוכר, במשקה מוגז כלשהו.

הניסוי בוצע על ידי אנשים רבים שתיעדו את מעשיהם והעלו סרטים ותמונות לאתרי אינטרנט שונים. לאחר פרסום קטע מקורי במיוחד, קנתה חברת קוקה-קולה את זכויות היוצרים שלו והחלה לעשות שימוש מסחרי בקטע.[3]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תופעת אינטרנט בוויקישיתוף
  • Top 10 Web fads, באתר CNET (באנגלית)
  • Memes on the Internet - מאמר הדן בהתפשטות ממים באינטרנט (באנגלית)
  1. ^ שרונה מצליח, סרטון, באתר טוויטר
  2. ^ tourist of death - כולל את התמונה המקורית (באנגלית)
  3. ^ Mixing Diet Coke and Mentos Makes a Gusher of Publicity - מאמר על תופעת האינטרנט של הניסוי, 12 ביוני 2006 (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39077074תופעת אינטרנט