שיחת טיוטה:איסור דיבור בתפילה
מראה
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת שמש מרפא בנושא התעוררות
נושא הערך ושמו
אני מניח שהערך רק בתחילת דרכו ואולי אני מקדים את המאוחר, אך מכיוון שכבר לחצתי על תיבת השיחה לא אסיים בלא כלום.
שם הערך ותוכנו אינם מדויקים לענ"ד, יש חלקים בתפילה בהם אין איסור לדבר/ מותר לדבר דיבורים מסוימים. שם הערך צריך להיות דיבור בתפילה והתוכן בהתאם. כדאי לך גם לבדוק חשיבות לפני שתטרח. שוחר צדק (שיחה) 21:54, 11 בפברואר 2024 (IST)
- חשיבות ברור שיש. אך אתה צודק כי יש לברר היטב את דרגות החומרה של דיבור בחלקים השונים של התפילה. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 22:03 (IDT) 22:03, 11 בפברואר 2024 (IST)
- @אלוף!. ערך בעל עתיד מיוחד. רק שכנראה יש עוד הרבה מה להרחיב.
בהצלחה! ~ תכליתי • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 22:32 (IDT) 22:32, 11 בפברואר 2024 (IST)
- אכן נראה ערך יפה! (תודה לי על הרעיון
) איך • שיחה ~ מייל • ג' באדר א' ה'תשפ"ד. 23:23, 11 בפברואר 2024 (IST)
- @למאי נ"מ, הבאתי קצת קישורים לספרים שעוסקים בענין. ~ תכליתי • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 13:05 (IDT) 13:05, 12 בפברואר 2024 (IST)
- אכן ערך בעל חשיבות עליונה ופוטנציאל גבוה במיוחד! בעז"ה לכשירחיב אולי אטה שכם וכתף... ••• נאר אמונה • שיחה • דפי משנה שלי • כתוב לי • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:06, 12 בפברואר 2024 (IST)
- יש מאוד הרבה חילוקי דינים ופרטים מתי ומה אסור או מותר לדבר, דברי קודש או חול, בינתיים זה נראה קצת כמו פרסומת של ומקדשי תיראו...מזכרוני הקט: התפילה מחולקת לעניין הדיבור: עד ברוך שאמר, בין ברוך שאמר לישתבח, בין ישתבח לקדיש, בין קדיש לברכו, בין ברכו לגאל ישראל, בין הפרקים ובאמצע הפרק, בין באהבה לשמע ישראל, בין שמע ישראל לבשכמל"ו, בין גאל ישראל לשמו"ע, בחול ובשבת, בשמו"ע, בין שמו"ע לתחנון, אחרי תחנון, דברי קודש ודברי חול, שאלת ועניית שלום, ללמוד, לענות אמן, ברכת אשר יצר, ברכות הברקים והרעמים, ברוך הוא וברוך שמו, בקריאת התורה, שמו"ת, בין גברא לגברא, בקדיש, בויכולו, במגן אבות, ועוד ועוד...שוחר צדק (שיחה) 13:34, 12 בפברואר 2024 (IST)
- @שוחר צדק שים לב כי הערך אינו עוסק בדיני הפסק בתפילה, אלא באיסור דיבור דיבורי חול בתפילה. לדוג', 'ברכת אשר יצר בין ישתבח לקדיש' אינו דיבור, זהו הפסק, וכן רוב ככל הדוגמאות שציינת למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 16:05 (IDT) 16:05, 12 בפברואר 2024 (IST)
- אכן, לגבי דיבור בתפילה שיסודו הפסק, יש הבדלים הלכתיים בין קטעי התפילה. יש גם עניין כללי להימנע מדיבור בתפילה ויש איסור על דברי חול בביהכנ"ס. הערך אמור לעסוק בדיני דיבור בתפילה. אולי באמת יש מקום להרחיב לדיני הפסק. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 17:37, 12 בפברואר 2024 (IST)
- מקומם של דיני הפסק הוא בערך נפרד דיני הפסק בתפילה (יש מקום לזה במכלול? אולי בויקישיבה), כאן עוסקים באיסור לדבר בתפילה. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 17:40 (IDT) 17:40, 12 בפברואר 2024 (IST)
- ככל שידוע לי אין איסור לדבר בתפילה בין שש"י לפיטום הקטורת, אולי עניין, ועליו וודאי שאין מקום לערך. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 17:43, 12 בפברואר 2024 (IST)
- ראה הערה 3, פסק הלכה של האליה רבה שאסור לדבר עד אחרי עלינו לשבח. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 18:25 (IDT) 18:25, 12 בפברואר 2024 (IST)
- רואה, כתוב שם אין לדבר לא ברור לי האם זה ממש איסור. בכל מקרה אם הערך לא כולל את כלל דיני דיבור בתפילה, אולי יש לו חשיבות, אבל הוא לא בנוי נכון ולא מספק לקורא את המידע הרלוונטי לנושא הערך. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 18:33, 12 בפברואר 2024 (IST)
- רגע... הערך עדיין לא בנוי, אפילו לא שלד. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 18:35 (IDT) 18:35, 12 בפברואר 2024 (IST)
- רואה, כתוב שם אין לדבר לא ברור לי האם זה ממש איסור. בכל מקרה אם הערך לא כולל את כלל דיני דיבור בתפילה, אולי יש לו חשיבות, אבל הוא לא בנוי נכון ולא מספק לקורא את המידע הרלוונטי לנושא הערך. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 18:33, 12 בפברואר 2024 (IST)
- ראה הערה 3, פסק הלכה של האליה רבה שאסור לדבר עד אחרי עלינו לשבח. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 18:25 (IDT) 18:25, 12 בפברואר 2024 (IST)
- הנושא הוא אחד. ערך על איסור הדיבור בתפילה צריך לכלול גם את המידע על המקרים שבהם מותר לדבר. שמש מרפא (שיחה) 21:09, 12 בפברואר 2024 (IST)
- והוא גם לא יכול לכלול רק את דבורי החול בלי דיבורי הקודש. שוחר צדק (שיחה) 21:13, 12 בפברואר 2024 (IST)
- לא, ידידי, יש מקרים שבהם מותר להפסיק, כמו בעת חזרת הש"ץ, אך חמור מאוד לדבר בהם. צריך לעשות פה "צוויי דינים", יש הפסק בתפילה ויש דיבור בתפילה. הפסק באמצע התפילה כדי לברך ברכה או לענות אמן אינו 'דיבור'. למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 12:36, 13 בפברואר 2024 (IST)
- אתה מכיר את הנושא של דיבור בתפילה מהמקורות, גמ'/שו"ע, או שרק מהקמפיין החשוב מאוד של "ומקדשי תיראו"? אין כאן שום צוויי דינים, דיבור בתפילה נובע מאותו איסור של הפסק, למעט בחזרת הש"ץ ובקריאת התורה ששם הוא מסיבה אחרת - כי צריך להאזין לקורא/ש"ץ, ועל זה הרי אתה לא הולך לכתוב ערך... כל שאר הדיבורים הם מדין הפסק בלבד. שוחר צדק (שיחה) 19:28, 13 בפברואר 2024 (IST)
- ככל שידוע לי אין איסור לדבר בתפילה בין שש"י לפיטום הקטורת, אולי עניין, ועליו וודאי שאין מקום לערך. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 17:43, 12 בפברואר 2024 (IST)
- מקומם של דיני הפסק הוא בערך נפרד דיני הפסק בתפילה (יש מקום לזה במכלול? אולי בויקישיבה), כאן עוסקים באיסור לדבר בתפילה. למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 17:40 (IDT) 17:40, 12 בפברואר 2024 (IST)
- אכן, לגבי דיבור בתפילה שיסודו הפסק, יש הבדלים הלכתיים בין קטעי התפילה. יש גם עניין כללי להימנע מדיבור בתפילה ויש איסור על דברי חול בביהכנ"ס. הערך אמור לעסוק בדיני דיבור בתפילה. אולי באמת יש מקום להרחיב לדיני הפסק. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 17:37, 12 בפברואר 2024 (IST)
- @שוחר צדק שים לב כי הערך אינו עוסק בדיני הפסק בתפילה, אלא באיסור דיבור דיבורי חול בתפילה. לדוג', 'ברכת אשר יצר בין ישתבח לקדיש' אינו דיבור, זהו הפסק, וכן רוב ככל הדוגמאות שציינת למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 16:05 (IDT) 16:05, 12 בפברואר 2024 (IST)
- יש מאוד הרבה חילוקי דינים ופרטים מתי ומה אסור או מותר לדבר, דברי קודש או חול, בינתיים זה נראה קצת כמו פרסומת של ומקדשי תיראו...מזכרוני הקט: התפילה מחולקת לעניין הדיבור: עד ברוך שאמר, בין ברוך שאמר לישתבח, בין ישתבח לקדיש, בין קדיש לברכו, בין ברכו לגאל ישראל, בין הפרקים ובאמצע הפרק, בין באהבה לשמע ישראל, בין שמע ישראל לבשכמל"ו, בין גאל ישראל לשמו"ע, בחול ובשבת, בשמו"ע, בין שמו"ע לתחנון, אחרי תחנון, דברי קודש ודברי חול, שאלת ועניית שלום, ללמוד, לענות אמן, ברכת אשר יצר, ברכות הברקים והרעמים, ברוך הוא וברוך שמו, בקריאת התורה, שמו"ת, בין גברא לגברא, בקדיש, בויכולו, במגן אבות, ועוד ועוד...שוחר צדק (שיחה) 13:34, 12 בפברואר 2024 (IST)
- אכן ערך בעל חשיבות עליונה ופוטנציאל גבוה במיוחד! בעז"ה לכשירחיב אולי אטה שכם וכתף... ••• נאר אמונה • שיחה • דפי משנה שלי • כתוב לי • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:06, 12 בפברואר 2024 (IST)
- אכן נראה ערך יפה! (תודה לי על הרעיון
- @אלוף!. ערך בעל עתיד מיוחד. רק שכנראה יש עוד הרבה מה להרחיב.
ראיתי שיש דיון על התוכן האמור להיכלל בערך והגבתי, אם לא הבנתי נכון, אז לא. מוטי ~ שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד • 18:38, 12 בפברואר 2024 (IST)
- צודק, הדיון אינו במקומו ובשעתו. ולך מוטי אני יכול להבטיח שאשתדל בל"נ שערך יהיה כתוב בצורה אנציקלופדית וללא רגשות וכו'.
למאי נ"מ • שיחה • ג' באדר א' ה'תשפ"ד 18:45 (IDT) 18:45, 12 בפברואר 2024 (IST)
- דיבור כולל דיבור מכל סוג שהוא חול או קודש, אתה מתכוון לכתוב ערך מיוחד על דיבור חול בתפילה? לא רואה בזה הגיון. מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:04, 13 בפברואר 2024 (IST)
- נניח שאני הולך לכתוב ערך על שיחה בשעת התפילה, יש התנגדות? למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 13:12, 13 בפברואר 2024 (IST)
- כן, כי זה חלק מנושא כללי, או שזה ערך על קמפיין מהשנים האחרונות שאין לזה חשיבות אנציקלופדית. למה לא לכתוב על הנושא בשלמותו? מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:15, 13 בפברואר 2024 (IST)
- לא הבנתי, יש סעיף בשולחן ערוך שמוזכר ומורחב הרבה באחרונים שאסור לדבר בעת התפילה, וזה לא נובע מהלכות ההפסק בתפילה, זהו דין בפני עצמו. ובכלל, מה זה קשור לקמפיין? למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 13:32, 13 בפברואר 2024 (IST)
- איפה יש בשו"ע על דיבור בכל התפילה? בכל מקרה לא כותבים ערך שלם על סעיף בשו"ע, כותבים על נושא. זה יכול לעמוד כפסקה עצמאית בערך. מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:35, 13 בפברואר 2024 (IST)
- @מוטי,
לא אהבתי , "קמפיין"??, איסור חמור שנפסק בשו"ע שאסור לדבר בשעת התפילה, וב"ה שיש התעוררות גדולה בציבור, יבורכו המעוררים. ~ תכליתי • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד 16:38 (IDT) 16:38, 13 בפברואר 2024 (IST)
- כפי שכבר דובר הדיון כאן לא מספיק מסונכרן עם הערך. לגוף התגובה נראה שלא קראת את התגובות הקודמות. בנוסף נשמע מדבריך ללא בסיס שאני מעודד דיבור בשעת התפילה, רק אציין ששיחה בטלה בבית כנסת היא איסור שמבואר במסכת מגילה וחמור מהעניין לא לדבר מתחילת התפילה עד סופה. מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 16:43, 13 בפברואר 2024 (IST)
- @מוטי, זורם איתך. יש לך אולי רעיון איך לקרוא את הערך שיעסוק בדיני הפסק בתפילה יחד עם איסור הדיבור בחלקים שונים של התפילה? למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 17:32, 13 בפברואר 2024 (IST)
- אם אתה רוצה לכלול גם דיני הפסק מסוגיםאחרים "הפסק בתפילה". אפשר להישאר בשם הנוכחי ולהתייחס לכלל דיני דיבור בתפילה להסתעפויותיהם.. מוטי ~ שיחה • ה' באדר א' ה'תשפ"ד • 22:22, 13 בפברואר 2024 (IST)
- @מוטי, זורם איתך. יש לך אולי רעיון איך לקרוא את הערך שיעסוק בדיני הפסק בתפילה יחד עם איסור הדיבור בחלקים שונים של התפילה? למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 17:32, 13 בפברואר 2024 (IST)
- כפי שכבר דובר הדיון כאן לא מספיק מסונכרן עם הערך. לגוף התגובה נראה שלא קראת את התגובות הקודמות. בנוסף נשמע מדבריך ללא בסיס שאני מעודד דיבור בשעת התפילה, רק אציין ששיחה בטלה בבית כנסת היא איסור שמבואר במסכת מגילה וחמור מהעניין לא לדבר מתחילת התפילה עד סופה. מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 16:43, 13 בפברואר 2024 (IST)
- לא הבנתי, יש סעיף בשולחן ערוך שמוזכר ומורחב הרבה באחרונים שאסור לדבר בעת התפילה, וזה לא נובע מהלכות ההפסק בתפילה, זהו דין בפני עצמו. ובכלל, מה זה קשור לקמפיין? למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 13:32, 13 בפברואר 2024 (IST)
- כן, כי זה חלק מנושא כללי, או שזה ערך על קמפיין מהשנים האחרונות שאין לזה חשיבות אנציקלופדית. למה לא לכתוב על הנושא בשלמותו? מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:15, 13 בפברואר 2024 (IST)
התעוררות
בשנים האחרונות ישנה התעוררות רבה בנושא. התוספות יום טוב לפני ארבע מאות שנה עשה על זה התעוררות רבהמשך חכמה (שיחה) 13:17, 13 בפברואר 2024 (IST)
- מעניין, אף פעם לא שמעתי על הקמפיין של התוספות יום טוב, וגם לא שמעתי על קמפיין שהחזיק באפקטיביות שלו למשך ארבע מאות שנה. למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 13:29, 13 בפברואר 2024 (IST)
- הוא חיזק את העניין לאחר גזירות ת"ח ות"ט ותיקן מי שבירך שמודפס בהרבה בכנ"ס. בציבור הליטאי יש שהנהיגו לאחר הקורונה לאומרו בכל שבת (לא יודע מה ההיקף). מוטי ~ שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד • 13:37, 13 בפברואר 2024 (IST)
- מעניין, אף פעם לא שמעתי על הקמפיין של התוספות יום טוב, וגם לא שמעתי על קמפיין שהחזיק באפקטיביות שלו למשך ארבע מאות שנה. למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 13:29, 13 בפברואר 2024 (IST)
- @מוטי, תודה על העשרת הידע, רק תמהתי על ההיתממות, כאילו ובשנים האחרונות אין קמפיין מאסיבי על זה, התעוררות וארגונים שעוסקים רק בנושא הזה, כפי שבעצמך, מורינו שליט"א, הזכרת בדף זה. למאי נ"מ • שיחה • ד' באדר א' ה'תשפ"ד (IDT) 17:26, 13 בפברואר 2024 (IST)
- זה שיש קמפיינים זה יפה, זה שיש התעוררות זה רק הקב"ה יודע. מיותר לחלוטין. שמש מרפא (שיחה) 02:15, 14 בפברואר 2024 (IST)