בערך נכתב כי אף שבמקור איסורי גברא וחפצא הינם בנדרים ושבועות כמבואר בנדרים ב ב בבריסק הרחיבו זאת גם למשל לאיסורי אכילה. והנה מלבד שהגדרה זו אינה נכונה, אין זה חידוש של בריסק אלא דברים ערוכים בחידושי ריטב"א נדרים יג ב ועוד
שיחה:שיטת בריסק/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
שום דבר בשיטת בריסק אינו חדש לגמרי, החידוש הוא בצורת השימוש במושגים.
נכון וזה לא מוסבר בערך בכלל
וביתר ביאור, בערך נראה כאילו במקור החילוק בין גברא לחפצא נאמר רק בנדרים לשבועות,ובבריסק לקחו זאת לעוד נושאים, ובאמת קודם לבריסק השתמשו עם הנ"ל לשבועות ונדרים וכיוצא בהם, ובבריסק השימוש היה שונה.
המאפיינים שניתנים בתחילת הערך הינם של בריסק כפי ההתגלגלות שלה בימינו ר' חיים לא עסק בקדשים דוקא רק שמטבע הדברים בגלל שהבחורים שלמדו אצלו בקיבוץ וכן אצל הגרי"ז היו אחר לימוד בישיבות ולאחר שסיימו מחזור בנשים-נזיקין ולכן למדו קדשים וכדרכו של כל דבר טכני הדבר הפך למנהג קדוש (וכבר מצאו לו סיבות עמוקות) ואין זה מאפיין את השיטה הלמדנית שחידש אפשר לראות שכל גדולי תלמידיו בישיבותיהם עסקו בנשים-נזיקין ואינני יודע אם הערך עוסק בבריסק כקהילה או כשיטה האופי של הערך הוא כשיטה ויש להשמיט פרט זה ואפשר לכתוב ערך על בריסק כקהילה
זה לא כתוב בפתיח אלא בפנים, כך שזה מתאים יותר, עכ"פ הוספתי כמה מילים - לעיונך, לי זה כן נראה תקין אף שאיני בקי בנושא, דוקא משום שכך זה נתפס בעיני הציבור. אם יש לך השגות עם ביסוס אתה מוזמן להביא ניסוח מקורי. (-אני מתכוון ניסוח עם מקור..)
שיטת רב חיים
?
אין נושאים ישנים יותר