עורכי אספקלריה האם אכן הרי אילת הם בדרום ארץ ישראל או בדרום מדינת ישראל?
שיחה:הרי אילת/ארכיון
אני לא מכיר שיטה שמחשיבה אותם כארץ ישראל... אבל מה למען השם זה קשור לעורכי אספקלריה?
הערך חסום לעריכה למי שלא עורך אספקלריה
כרגע תיקנתי, אך צריך למכלל את התבנית בסוף
אם אילת היא בארץ ישראל, הדבר נתון למחלוקת האחרונים. כשלמיטב ידיעתי רוב רובם של הפוסקים סבורים שאיננה בארץ. (נראה לי ש"הערבה הדרומית" נחשבת ליבול חו"ל לכו"ע)
הערבה הדרומית אכן לרוב השיטות. אבל אילת זה לכו"ע.
עיין לדוגמה בילקוט יוסף מצוות התלויות בארץ:
"וכתב בספר עיר הקודש והמקדש ח"ג פי"ט אות ה' דאילת דינה כאר"י לענין יו"ט שני עפ"ד הריטב"א דכל הנגב דינו כיו"ט אחד כיום שהוא מכיבוש עולי מצרים ומסתמך על תבואות הארץ בשם רס"ג הנ"ל וכ"כ הגרצ"פ פראנק במקראי קודש ח"ב סימן נב או' כ ע"ש ובשו"ת ציץ אליעזר ח"ג סי' כג טעם שגם להרמב"ם יש לנהוג יום אחד ובספר ברוך שאמר עמ' רפט הביא בשם בעל הציץ אליעזר ששמע מהחזון איש שיש לנהוג באילת יום טוב אחד בלבד ואמנם בשערי יצחק סי' יב ז' כתב בשם ספר המעשר והתרומה עמ' מג כתב שיש לנהוג באילת ב' ימים טובים שהיא אינה אילת שהוזכרה בתנ"ך וראה עוד בכרם ציון על שביעית מדור גבולות הארץ ובהגדה של פסח של הר"מ שטרנבוך עמ' קלז ובספר יו"ט שני כהלכתו עמ' קעב האריך בזה והביא בשם הגרי"ש אלישיב שהעיר אילת ספק גמור אם נכבשה ע"י עולי מצרים ולכן צריך לנהוג בה יו"ט שני לחומרא לענין מלאכה וחמץ בשמיני של פסח וכתב עוד בשמו עמ' קע דבמקומות הרחוקים מירושלים פוק חזי מאי עמא דבר וכיון שלא נהגו יו"ט שני במקומות הרחוקים הרי דנפסקה ההלכה כהריטב"א ודלא כהרמב"ם וע"ש שהביא בשם הגרש"ז אויערבאך שיתכן שאילת של היום נמצא במקומות שכבשו ויש קצת סברא ששלטון אחד של ישראל מצרפה עם שאר ארץ ישראל לענין זה ועל כן צ"ע לשמור שם יום טוב שני כדין חול לארץ או רק לחומרא ומרן אאמו"ר שליט"א אמר לי שאין צריך לחוש להחמיר ולעשות ב' ימים טובים באילת ואף גבי פסח יש להקל לאכול חמץ באסרו חג ולענין תפילין אין להחמיר ואין לעקור מנהג פשוט שכל שיש ספק אם היו שלוחי בית דין מגיעים לשם הולכים לקולא שכל דין יו"ט שני של גלויות הוא מנהג אבותינו בידינו ובכהאי גוונא לא תיקנו לעשות שם שני ימים טובים של גלויות "
אני לא חושב שיש פוסק אחד רציני הנמנה על הציבור החרדי שמחשיב את אילת כחלק מא"י.
הסבורים שכן הם רבנים (שאינני מכיר את מידת בקיאותם) הנמנים בדר"כ על הציבור הדת"ל שמנסים בכל דרך להכשיר אותה כחלק מחזון ארץ ישראל השלמה. תקן אותי אם אני טועה.
ומה שכתבת בעניין יו"ט שני של גלויות הוא נידון בנפרד האם להקל או להחמיר אך לא להחשיבה כחלק מארץ ישראל אליבא דאמת.
לדעתי מספק יש לכתוב מדינת ישראל.
ר' יחיאל מיכל טוקצינסקי . בעל הציץ אליעזר. הרב אלישיב ("ספק גמור") הגרש"ז???
זה הכל לענין יו"ט שני. אתה בטוח שגם לענין שביעית?
לא. אני דיברתי על השאלה אם היא נחשבת לארץ ישראל. וזהו הספק לגבי כיבוש עולי מצרים וכו'
גם הנ"ל הסתפקו ולא הכריעו, ולעניין יו"ט שני פסקו להקל.
ולכן דעתי על מדינת ישראל כפשרת הלשון.
אם זה ספק, אז לדעתי עדיף לכתוב מה שודאי - בדרומה של מדינת ישראל.
אכן. לכך כוונתי כל העת.