שיחה:ארנון סגל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

עיר האבות (שיחהתרומות)

יהודה, הניסוח האחרון אינו מדויק, העליה להר הבית אסורה עד שיבוא משיח צדקינו, ואז יבנה הבית המקווה,

המסורת אומרת שהבית השלישי יבנה מאש מן השמים, אך זה אינו מופיע בשום מקום הלכתי, המקור לכך הוא בגמרא סוכה דף מ"א.

מצטט: רש"י - אי נמי - דאיבני בחמיסר סמוך לשקיעת החמה והיא היא ואי קשיא דבלילה אינו נבנה דקי"ל בשבועות (דף טו:) דאין בנין בית המקדש בלילה דכתיב וביום הקים ולא בחמיסר שהוא י"ט דקי"ל בשבועות (שם) דאין בנין ב"ה דוחה י"ט ה"מ בנין הבנוי בידי אדם אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים שנא' (שמות טו) מקדש ה' כוננו ידיך:

ולכן לדעתי יש לנסח מחדש שורה זו. (זאת בעקבות הרגישות והתפלספות של אחינו הדת"ל שאוהבים מאוד לתפוס אותך על המילה בעניין זה)

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

המכלול אינו אמור לשכתב ערכים שיקריים גם אם אנו מפחדים מהדת"ל

ההלכה הפשוטה היא שלא רק שאין שום אסור לבנות בית המקדש יש מצוות עשה מהתורה שהרמב"ם מונה במנין המצוות וכתב הרמב"ם באחד מהשורשים שכל מצצווה שאין נוהגת לדורות אינה נמנית. ומי שחושב שאיזה מצווה מן המצוות בטלה בדור מן הדורות הרי הוא עובר על לאו של בל תגרע וכפר מעיקר מי"ג עיקרין ויש מאוד להישמר מזה וזה לשון הרמבם בהלכות מלכים ומלחמות פרק יא הלכה ג ועיקר הדברים ככה הן, שהתורה הזאת חוקיה ומשפטיה לעולם ולעולמי עולמים, ואין מוסיפין עליהן ולא גורעין מהן, וכל המוסיף או גורע או שגלה פנים בתורה והוציא הדברים של מצוות מפשוטן הרי זה בודאי רשע ואפיקורוס.

ולגופם של דברים

כתב הירושלמי פרק ה ה"ב ממסכת מעשר שני אמר רבי אחא זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד

עוד איתא בפסיקתא בשעה שמלך המשיח נגלה בא ועומד על הגג של בית המקדש וכ"ו

הרי לנו מן הירושלמי ומהפסיקתא שבנין בית המקדש יהיה קודם למלכות בית דוד

לגבי הקושיה מהגמרא בראש השנה יש אפשרויות שונות לתרצם כשאר הראשונים

א. המאירי מסביר שחוששים לב"ד תועים שמתוך חיבת הקודש יבאו לבנותו בליליה או ביו"ט

התפארת יעקב כתב שחוששים שמה המלט של המזבח לא יתיבש עד הבוקר

ומהגאון ר אביגדור נבנצל שמעתי שהדבר תלוי שבאם נזכה הזי נבנה המקדש בידינו אנו ובאם לא כיוון שהגיעה זמן בני הקדש הקדוש ברוך הוא יבנהו

בכל מקרה כיוון שאין זה נפק"ם מה יהיה המשפט שלבנות מקדש הוא נוגד את ההלכה הוא שיבוש גמור במקרה הטוב ובמקרה הרע הוא רשעות ואפיקורסות [על פי הרמב"ם הנ"ל]

מלאך (שיחהתרומות)

רבינו, אם כבר 'רשעות ואפיקורסות', אז עדיף שתצמיד את התואר לאלו קלי הדעת חייבי כריתות העוברים ושונים באיסור עליה להר הבית בטומאה, ובראשם מיודענו נשוא הערך, כך שכל התעסקותם בנושא אינה נובעת ממניע אחר זולת אלו שני הסיבות שמנית לעיל.

ולעצם העניין, אפי' לפי כל המקורות שמנית לעיל עדיין ברור שמצוות בנין ביהמ"ק אינה דוחה את האיסור לעלות לשם כטמאי מתים, אי לכך כאשר בימינו אנו עדיין בעוה"ר אין לנו אפר פרה, אין שום מציאות ואפשרות לבנות את ביהמ"ק, לכן המשפט: "ומצדד בהקמת בית המקדש בימינו בידי אדם" הוא נגד ההלכה.

עיר האבות (שיחהתרומות)

בהחלט,

ולכן מחכים לביאת משיח צדקינו, ואז ניטהר כולנו כדת וכדין ויפתרו כל המחלוקות (תשבי יתרץ קושיות ומחלוקות), ואז נדע באמת אם צריך לבנות את הבית בעצמנו או שהוא ירד מהשמים,

כרגע אנחנו בגלות, וכידוע שכל הפוסקים הרציניים החל מהרב קוק וכלה בהרב עובדיה, הרבנים הראשיים וכל גדולי ישראל ב50 שנים האחרונות (לפני זה (עד תש"ח) לא היו את הטיפשים שהעזו בכלל לדבר על זה...) אסרו את העלייה להר, ואנחנו כפופים למרותם.

בכל אופן הניסוח לא נכון, היות וכרגע לבנות את בית המקדש נוגד את ההלכה הצרופה (המשנה בר"ה {ב', ט'} אומרת: אם באין אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר (שמות כד, ט): "ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל"), ולכן אין לנו את האפשרות לבנות את בית המקדש.

יהודה2 (שיחהתרומות)

יוסף חיים ויכלדר השאלה מה נקרא "ההלכה", אם גדולי הפוסקים של זמננו סוברים שזה לא ניתן לנו ועלינו להמתין אז מי שרוצה לחדש מעצמו, הוא בניגוד לדבריהם. לכן בהתחלה הוספתחי בקשת הבהרה על המשפט שהוחזר אחרי שמחקת. ואחר כך הוספתי הסבר בהנחה שאם אין על זה ויכוח, אז זה אמור להישאר כך. כעת אני רואה שאתה לא מסכים, אז אני סבור גם שאין לכתוב כך עד שיוסכם כאן איך לכתוב בדיוק. מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‎‏‎‏‎‏...

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

יש לך מכתב של פוסק אחד שכותב שבאם יתאפשר לנו לבנות את בית הבחירה או להקריב קורבן ציבור שזה אסור ?

יהודה2 (שיחהתרומות)

א. נא לא לערוך לפני שיוסכם כאן.

ב. יש איסור להיכנס בטומאת מת לעזרה, ובטומאת קרי להר הבית. מי שטובל כדין מותר לו מעיקר הדין להיכנס להר הבית יש כמה טעמים למה אמרו שאסור וחייב כרת, עיקר הטעם הוא שאין בדורינו מי שיכול לפסוק בבירור שמקום כניסות אינו העזרה. אני לא יודע אם הנכנס למחנה לויה כשהוא זב, חייב כרת.

ג. בניין בית המקדש בידי אדם בזמננו, פשוט שהוא נגד מה שמקובל בכל הדורות וגם תלמידי הגר"א נבנצל או הגר"י זילברמן, אינם יכולים להכחיש את זה. לכל היותר יכולים לטעון שכולם טעו עד שבא רבם ומקום היניוח לו להתגדר בו. כך שאם נדבר על "נקודת מבט נייטרלית" וודאי שאין לכתוב שכך הדין. אמנם בערך שלפנינו הוא להיפך שהיה כתוב סתם ורוצים להוסיף שהוא שלא כדין. כאן יש לשאול שתי שאלות, 1. האם באמת אסור למי שתלמיד של גדולים (שגם גדולי הדור כיבדו אותם), לעשות כדעתם? 2. אם תמצי לומר שעושים שלא כדין האם נדרש לציין בערך? יש לציין שהמכלול כאנציקלופדיה לא בא לחנך את הציבור מה אסור ומה מותר אלא לספר את העובדות כהווייתם. כמובן למי שרוצה להחליט שכך הוא הדין ושכולם טועים (ועושים כעדר וכו' ועיין שם בקישורים), גם עליו לדעת שהמכלול לא מיועד לערער על מוסכמות ציבוריות אלא אך ורק להביא את הדברים. כמובן שבאחריות כל אחד לבדוק את מה שלא מתאים עם המוסכמות שעליהם חונך אם לקבל או לדחות. זה כבר לא תפקיד של המכלול. בדברים שיש שאלה השקפתית אם מותר לכתוב כך או אסור או חייבים, יש לשאול את הוועדה הרוחנית, אני לא חושב שכאן זה המצב.

משה מנחם (שיחהתרומות)

רק הערה קטנה וחשובה: הגר"א נבנצל שליט"א, ולהבחל"ח הגרי"ש זילברמן זצ"ל לא העלו בדעתם להתיר למישהו עלות בהר ונגוע בקצהו!

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

למלאך בישביל לבנות מותר להכנס בטומאה גם והדבר מוסכם על כל הפוסקים [עיין רמב"ם הלכות בית הבחירה ז כג ובגמ' עירובין קה.] וממלא חזרה מצווה למקומה

לא אני זה שהצמדתי את התואר רשע ואפיקורס אלא הרמב"ם הנ"ל

Vמאירי (שיחהתרומות)

"כי אתה השם באש הצתה, ובאש אתה עתיד לבנותה"

(נוסח התפלה,נחם)

בני ציון (שיחהתרומות)

באש הצתה = בידי אדם, על ידי נכרים שנכנסו וכבשום, ובאש אתה עתיד לבנותה = בידי אדם.

דוב פרח (שיחהתרומות)

אז נכון טענתי שקדושת ציון הוא אגודה חרדית ציונית

בני ציון (שיחהתרומות)

א. לא הבנתי מה הקשר: האם הוגי הציונות, הרצל וחביריו תכננו אי פעם לבנות את בית המקדש?

ב. אם מי שטוען שמצווה לבנות את בית המקדש כיום הוא "ציוני" הרי שכוונתך כנראה גם לרמב"ם ולעוד הרבה ראשונים ואחרונים.

ג. אין קשר בין מה שאני כתבתי לאגודת קדושת ציון. קדושת ציון אינה פועלת בעניין בנין בית המקדש, היא פועלת בעניין ארץ ישראל בציבור החרדי, לעורר אהבה הישנה.

Vמאירי (שיחהתרומות)

"בית המקדש הוקם מחדש כי הגיע הזמן לכך. הוא נבנה כבימים עברו, מאבני גזית שנחצבו במחצבות המקומיות והתקשו באוויר הצח. שוב עמדו העמודים, היצוקים נחושת, לפני קודש הקודשים של ישראל. העמוד השמאלי נקרא בועז והימני נקרא יכין. בחצר הקדמית עמדו מזבח אדיר עשוי נחושת וכיור המים הרחב המכונה 'ים-הנחושת', כמו בימים הרחוקים ההם, כששלמה המלך משל בארץ" (הרצל, אלטנוילנד, 1902. בתרגומה של מרים קראוס, הוצאת בבל, 1997, עמ' 267)

בני ציון (שיחהתרומות)

דווקא בערך בית המקדש מופיע, אחר ציטוט הפיסקה הנ"ל של דברי הרצל, המשפט הבא: "חזונו האוטופי לא תורגם לכדי פעולה כלשהי של התנועה הציונית בכיוון זה".

Vמאירי (שיחהתרומות)

יפה, כעת אתה ממשו.

Vמאירי (שיחהתרומות)

"כי אתה השם באש הצתה, ובאש אתה עתיד לבנותה" (נוסח התפלה,נחם)

בני ציון (שיחהתרומות)

את זה כבר אמרת. הסבתי את תשומת ליבך לכך שבית המקדש נחרב בידי אדם, ואם כך פירושו של באש הצתה כנראה כך גם פירושו של באש אתה עתיד לבנותה.

עיר האבות (שיחהתרומות)

מה המקור?

בני ציון (שיחהתרומות)

לא ראיתי את זה בשום מקור. רק כנראה לא הבנת את הדיון. מאירי רצה להוכיח שבית המקדש ייבנה בידי שמים מנוסח התפילה - "ובאש אתה עתיד לבנותה", על זה השבתי שייתכן ואותה אש שהציתה (בידי אדם) היא גם תיבנה (בידי אדם). בקיצור אין שום ראיה מכאן שבית המקדש ייבנה בידי שמים. ואל לנו להפקיע מצוות עשה זו מדאורייתא.

Vמאירי (שיחהתרומות)

"בפסיקת׳ על פסוק פתיתני ה׳ ואפת אמרו כי לא רצה הקב״ה תשרף הבית ע״י גוים כי אם שד׳ מלאכים בד׳ לפידי אש הציתו אש במקדש וגלו אותו (אלשיך איכה ב ז) "לרז״ל בפסיקתא כי בא מלאך וישם רגל א׳ על צד א׳ מהחומה ורגל אחד על צדה השני ויהרוס בה והרים קולו ואמר בואו על הכרם אשר בעלה איננו וכו׳ ומיד ירדו לעיניהם ד׳ מלאכים בד׳ לפידי אש והציתו בד׳ פנות ההיכל:" (שם ד יב)

בני ציון (שיחהתרומות)

אכן, ומכאן ראיה. כשם שבחורבנו נעשו הפעולות הטבעיות להחרבת ושריפת בית המקדש, ואז ירדו המלאכים ושרפוהו, כך בבניינו - כשנעסוק ונעשה את הפעולות הטבעיות והטכניות של הבנייה - אז ירד הבניין מן השמים בנוי ומשוכלל.

Vמאירי (שיחהתרומות)

גם יוסיפוס אומר שלא טיטוס שרף!אמנם יוסיפוס-סופרו של טיטוס חשב שהיהודים עשו זאת (והוסיף תיאורים לכך כהרגלו) אבל חז"ל ידעו את האמת. " (ה) וטיטוס שב אל הבירה והחליט להשׂתער ממחרת היום כעלות השחר על ההיכל בראש כל חילו ולכבשו. אולם האלהים כבר גזר מימים ראשונים לתת את היכלו למאכֹלת־אש והנה בא יום־הדין לקץ העתּים, הוא היום העשירי לחֹדש לוֹאוֹס (אב), אשר בו נשרף גם בית־המקדש הראשון בידי מלך בבל. ומידי היהודים יצאה האש לראשונה ומעִמָּם היתה הסִבּה. כי אחרי שוב טיטוס ממקום המלחמה, שאפו המורדים רוח מעט ויצאו עוד הפעם להַצּוֹת ברומאים. שומרי ההיכל התנגחו עם השונאים המכַבּים את הבערה (בחצר בית ה׳ הפנימית), ואלה הניסו את היהודים ורדפו אחריהם עד ההיכל. ואחד אנשי־הצבא לא חכה לפקֻדת המצביא ולא נבהל מהמעשה הנורא אשר אמר לעשות, כאִלו צֻוָּה למלא את הדבר מפי הגבורה, ותפש בידו לפיד בוער מתוך האש, ואחד מחברי האיש הרים אותו למעלה, והוא שלח את האש אל חלון־הזהב, אשר בקרבתו היה המבוא מצד צפון אל הלשכות הסובבות את ההיכל. וכאשר התלקחה הלהבה, הרימו היהודים קול צעקה נוראה, בהכּירם את גֹדל האסון, ומהרו מכל עברים לעצור בעד האש ולא חסו על חייהם ולא חמלו על כֹּחותיהם, בראות עינם באבדן מקדשם ובית־חייהם, אשר למענו שמרו את נפשותיהם. (ו) ואיש אחד רץ לבשׂר את הדבר לטיטוס, אשר נח באהלו מעמַל המלחמה. הקיסר קפץ כמו־שהוא מעל משכבו ומהר במרוצה אל ההיכל לעצור את האש, ואחריו הלכו כל שרי־הצבא, ואחריהם הלגיונות, אשר חרדו מרבצם. וצעקה נוראה וקול שאון גדול עלו למרום"

Vמאירי (שיחהתרומות)

אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: בָּעוֹלָם הַזֶּה עֲשִׂיתֶם מִשְׁכָן וּמִקְדָּשׁ שֶׁהָיוּ כַּחוֹמָה. וְלֶעָתִיד אֲנִי אֶבְנֶה אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְתִהְיֶה מֻקֶּפֶת בְּחוֹמַת אֵשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה׳ חוֹמַת אֵשׁ (זכריה ב, ט). (תנחומא כי תשא יג)

Vמאירי (שיחהתרומות)

(ז) כל רעיה בגדו בה. זה מיכאל וגבריאל שהיו מלמדים עליה זכות אמר להם הקדוש ברוך הוא מי חביב עליכם. אמרו לו [ישראל ואחר ישראל] מי חביב עליכם אמרו לו] בית המקדש אמר להם נשבע אני בשמי הגדול שאתם בעצמכם מציתים בי את האור מיד נטלו מיכאל וגבריאל שני לפידי אש והציתו אש בהיכל ה׳ והיה המקדש קורא קינה על עצמו שנאמר ממרום שלח אש בעצמותי וירדנה (איכה א׳ י״ג) וכתיב מגיד מראשית אחרית (ישעיה מ״ו ו׳) (זוטא א ז)

Vמאירי (שיחהתרומות)

קשה כשאול קנאה כשחרב בית המקדש. רשפי אש, ממרום שלח אש (שמעוני שיר השירים ח א)

בני ציון (שיחהתרומות)

אכן ישנם כמה מקומות בחז"ל שם כתוב שהקב"ה בעצמו יבנה בית מקדשו. אבל יתכן שהפירוש הוא שהוא יבנה בית מקדשו על ידינו, וכמו שבתפילת נחם אומרים כי אתה ה' באש הצתה, ושם ידוע לנו שההצתה בידי שמים נעשתה כשבידי אדם כבר היה אמור בית המקדש להישרף, כך גם הבניה אולי תהא באופן כזה.

Vמאירי (שיחהתרומות)

מכיון שאתה מתעקש לומר שראית מה שכתבתי, ואני ב ט ו ח שלא ראית. אז אני כותב בקצרה שוב (כדי שתבין) אם אני זוכר נכון, אין מקום שכתוב בו שבית המקדש יבנה בידי אדם. אם כבר כתוב הפוך (המדרשים ורש"י בגמ'ועוד, וכו') אלא שמביאים ראיות שנקטו מצווה כזאת ברמב"ם וכיו"ב, אכן, לדעת חלק מהפוסקים יש מצווה לבנות (למשל החינוך חולק). אבל לדעת רובם לא כרגע, ובודאי שלא, כשיש כל כך הרבה סכנה, לדעת כל המומחים. (ואף סכנה לדבר על כך.) במדרשי חז"ל המובאים למעלה נראה שהשם הוא הצית את האש. מיוסיפוס נראה שהדבר נראה לכל בפרהסיה, שלפחות לא טיטוס הוא המצית. מהמדרש הנ"ל מובא שגם אם הוצת בידי אדם, מעתה יבנה בידי שמים. ונזכה לעשות המוטל עלינו באמת.

בני ציון (שיחהתרומות)

יש רשימה ארוכה של מקורות בהם כתוב שבית המקדש יבנה בידי אדם, ויש מצוה לבנות בידי אדם. די אם אציין כמה מהם:

תלמוד ירושלמי:

עורי צפון ובואי תימן, רבי יוסי בר חנינה, לכשיתעוררו הגלויות שהן נתונות בצפון ויבואו ויבנו בית המקדש שהוא נתון בדרום

מגילה פ"א הי"א

ערוך לנר:

דודאי ביהמ"ק לעת"ל יבנה בנין ממש בידי אדם, ומה שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך שנדרש בתנחומא שירד למטה, הוא ביהמ"ק רוחני שיבוא לתוך ביהמ"ק הנבנה גשמי כנשמה בתוך הגוף

סוכה מא.

מנחת חינוך:

וגם היום, אפשר שאם יתנו המלכויות רשות לבנות בית המקדש, מצוה לבנות

מצוה צה

שפת אמת:

וכמו כן יש לקוות להש"י בגאולה העתידה, כשיהיה תשוקה בלבות בנ"י אליו יתברך בנדבת הלב בשמחה... הוא מצוה לדורות שמצווין לבנות בית הבחירה... כי בכל עת שיתנדבו בנ"י בלב שלם, להשתוקק לבנות לו בית, יכולין למצוא מבוקשם

פר' תרומה
Vמאירי (שיחהתרומות)

יש רשימה יותר ארוכה למה לא לבנות. שאני אביא חת"ס ורע"א. או שאני אביא את אלו ש ל א כתבו שאפשר??

בני ציון (שיחהתרומות)
בני ציון (שיחהתרומות)

יש ראשונים שחולקים על המצוות עשה של בניית בית המקדש??? מי? תוכל לציין היכן החינוך חולק?

העניין של סכנה בזה"ז הוא נושא אחר.

עיר האבות (שיחהתרומות)

מעניין למה אין אף גדול בישראל שעולה להר הבית ופועל למען מצוות עשה זו....

זאת העובדה! כך שאם זה מצווה הרי שאני מאמין שהיו לפחות מספר גדולי ישראל (מוכרים) שהיו פועלים בעניין...

בני ציון (שיחהתרומות)

אתה שואל שאלה טובה, אבל אין בכוח השאלה הזו להפקיע מידי מצוות עשה דאורייתא. (ייתכן שהגדולים חוששים לסכנת נפשות, אבל אם יתאפשר ללא סכנה בוודאי יורו לבנות בית המקדש.)

עיר האבות (שיחהתרומות)

מעניין שהאדמו"ר מחב"ד למשל שחירף את נפשו למען כל קדשו ישראל ולא חשש כלל אם ברוסיה ואח"כ בכל מיני מהלכים שעשה, לא פעל בנושא זה כלל אלא קיווה כל ימיו ופעל להבאת משיח צדקנו, על אף שהוא מן הראשונים שקבעו ללכת בשיטת הרמב"ם.

בני ציון (שיחהתרומות)

ראה למטה מה שציטטתי בשם הליובאוויטשער זצ"ל.

בני ציון (שיחהתרומות)

ולמעשה כתב מרן החזו"א:

לכן בזמן הזה אי אתיהיב רשות להקריב קרבן פסח אין לבטל

אהע"ז ס"ב אות ז

.

Vמאירי (שיחהתרומות)

עיין שם בחזו"א, שדן אם יש לסמוך על יחוס הכהונה בזמן הזה. לבד ממה שנאמר בדרך "ואפשר".

ולא דיבר על שאר האיסורים והבעיות הכרוכות בכך (ובודאי שלא דיבר על הבנין עצמו..), והכל באם תינתן "רשות" ואכמ"ל...

"אפשר דבליכא כהן אחר לא העמידו חכמים דבריהם, לכן בזמן הזה אי איתיהב רשות להקריב קרבן פסח אין לבטל בשביל שאין לנו כהן מיוחס וסגי בבדיקת ד' אמהות...ואפשר דהעמידו חכמים דבריהם אף כה"ג, ושמענו שדנו בזה רבותינו האחרונים".

בני ציון (שיחהתרומות)

ואולי צריך לפעול כדי שתינתן רשות? האם הח"כים שלנו ניסו פעם לדבר על כך עם שר הביטחון/ראש הממשלה/קבינט?

עיר האבות (שיחהתרומות)

אפשר לדעת אולי למה אתה ודומיך מצטטים כל הזמן רק מזצ"לים, הרי שמואל חי ובית דינו קיים, תן לי רב אחד שהוא בקונצנזוס שמתיר מעודד ועולה בגופו להר הבית, אתה יודע מה תן לי רב אחד כנ"ל שחושב כמוך...

Vמאירי (שיחהתרומות)

איך כתב מישהו בפורום לתורה, מזל שבני דודנו יודעים שהמדובר אך ורק בקיצונים... אחרת אפילו לא היה לך ספק שזו סכנה. (עיין ערך סערת המגנומטרים כדוגמה ממש קטנה מזעיר)

בני ציון (שיחהתרומות)

להיפך, הערבים משתוללים כי הם יודעים שכך הם ישיגו את מטרתם. אם מדינת ישראל הייתה מפעילה יד קשה בכל הנוגע לנושא זה הם לא היו מנסים בכלל להשתולל.

Vמאירי (שיחהתרומות)

ונוהגת מצוה זו בזמן שרוב ישראל על אדמתן. וזו מן המצות שאינן מוטלות על היחיד כי אם על הצבור כולן, כשיבנה הבית במהרה בימינו יתקיים מצות עשה. (צה)

Vמאירי (שיחהתרומות)

לכאו' רואים מלש' החינוך הזה שלשה דברים: 1. מקיימים את המצוה אחר הבניה.. דהיינו שאין בהוראת המצוה הכרח על בניתה, אלא די בעומד בבניונו כדי לקיים המצוה. 2. המצוה אינה מוטלת אלא על הציבור. (ויתכן אולי שאין ציבור בלא מלך, וזה תומך במה שנקט הרמב"ם העמדת מלך ומלחמת עמלק קודם לבנין הבית) 3. איננו אלא כשרוב ישראל על אדמתו. (דהיינו שכשינהגו תומ"ע דאורייתא נדבר..)

בני ציון (שיחהתרומות)

לגבי רוב ישראל על אדמתן - כמדומה שאנחנו לא רחוקים בכלל מהיום הזה. לפי הנתונים שפורסמו בערב ראש השנה האחרון כ-45 % מיהודי העולם מתגוררים בישראל. אינני יודע איך בדקו זאת והאם חישבו נכון את כל הקהילות הרפורמיות בארה"ב (שחלק מבני קהילתם נחשבים לגוים על פי ההלכה, הם מקבלים לקהילה את כל מי שאחד מהוריו -ולא משנה איזה- הוא יהודי).

קובנא (שיחהתרומות)

רוב ישראל על אדמתן זה לא שכל שבט בנחלתו? או שזה רק לגבי יובל?

בני ציון (שיחהתרומות)

רק לגבי שמיטה ויובל נדרש התנאי של חלוקת הארץ לשבטים (גם שמיטה בזה"ז רק דרבנן). אך חיוב חלה מדאורייתא מספיק רוב ישראל על אדמתן כפשוטו.

Vמאירי (שיחהתרומות)

זה באמת שאלה מענינת לגבי רוב יושביה עליה. איך מחשבים את זה מבחינה סטטיסטית.האם הכניסו את הקהילות הרפורמיות (נכון שאת הגרים שלהם אין לחשב, אבל מבחינת ילודה הם לא נטמעים, כיון שכל בת יולדת יהודים כמותה..) איך לחשב את המליונים שנטמעו עם האנוסים, המשומדים וכל כיוצא באלו. אני מעריך שלא נצא מכלל ספק עד למיצוי של כ70-80% יהודים בארץ (אולי לחומרא), וכל זה שלא נדבר על שאר י' שבטי שראל, שנפסק כמדומני ההלכה שעתידין לחזור.

בינתיים זה ספק כרת שדוחה ספק מצוה.

ובענין הסכנה העצומה בדיבורים אלו: אני רוצה לחדד נקודה נוספת. כשמצווה נדחית מחמת מצווה אחרת, למשל פיקוח נפש דוחה שבת לא אומרים שלא פשוט לחלל את השבת במקרה פיקוח נפש, ולא אומרים שיש מ"ד שאין לחללה, אלא להיפך כל התוהה ומסתפק בענינים אלו הרי זה פושע. לכן, לא נכון לומר: פשוט שאין מי שחולק שיש מצוה כיום לבנות הבית. כי ההיפך הוא הנכון! פשוט שאין מי שסובר שמותר לבנות את הבית! ומה שנוגע ל'תאוריה' ל'כמיהה' אין מקומו כאן. פשוט לדעת כל גדולי ישראל החרדים, שבנית בית המקדש, ואפילו הדיבורים על כך אסורים מחמת סכנה, ולא ייאמר ידינו לא שפכו ועיננו לא ראו. (מי יודע כמה דם היה נחסך אילולי זאת -בכל הפיגועים והשנאה האחרונים.)

בני ציון (שיחהתרומות)

להפך, המבטל הקרבת הפסח בזמנו הוא-הוא החייב כרת.

Vמאירי (שיחהתרומות)

להיפך, המזלזל בפיקוח נפש. רשע וחמירא סכנתא מאיסורא.

בני ציון (שיחהתרומות)

מדי שנה אנו חוגגים את נס החנוכה, בו חזרה העבודה לבית המקדש אחרי מלחמה עקובה מדם עם אלפי הרוגים, ואיש לא טען שעל העבודה להידחות מפני פיקו"נ. כך כותב הב"ח:

עיקר הגזירה הייתה על שהתרשלו בעבודה, וע"כ היתה הגזירה לבטל מהם העבודה. כדתניא בברייתא שגזר עליהם אותו רשע לבטל התמיד. ועוד א"ל מצוה אחת יש בידן, אם אתה מבטל אותה מידם, כבר הם אבודין. ואיזו זו, הדלקת מנורה. שכתוב בה להעלות נר תמיד. כל זמן שמדליקין אותן, תמיד הם עומדים כו'. עמדו וטמאו כל השמנים. וכשחזרו בתשובה, למסור נפשם על העבודה, הושיעם ה' על ידי הכהנים עובדי העבודה בבית ה'. ע"כ נעשה להם הנס גם כן בנרות, תחת אשר הערו נפשם, למות על קיום העבודה.

אורח חיים סי' תר"ע
Vמאירי (שיחהתרומות)

אתה חושב שעל ידי הבנה מוטעית בב"ח ניתן להסיק מסקנות?! הנה אביא לך מקורות שלפעמים דווקא הכניעה והשפלת הראש, החשש ונמיכות הרוח, הם הרצויים לפני בורא עולמים:

"(יד) וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ וַיִּקַּח אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֵלָיו אֶל מָבוֹא הַשְּׁלִישִׁי אֲשֶׁר בְּבֵית השם וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל יִרְמְיָהוּ שֹׁאֵל אֲנִי אֹתְךָ דָּבָר אַל תְּכַחֵד מִמֶּנִּי דָּבָר. (טו) וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ אֶל צִדְקִיָּהוּ כִּי אַגִּיד לְךָ הֲלוֹא הָמֵת תְּמִיתֵנִי וְכִי אִיעָצְךָ לֹא תִשְׁמַע אֵלָי.(טז) וַיִּשָּׁבַע הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ אֶל יִרְמְיָהוּ בַּסֵּתֶר לֵאמֹר חַי י״י (את) אֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ אֶת הַנֶּפֶשׁ הַזֹּאת אִם אֲמִיתֶךָ וְאִם אֶתֶּנְךָ בְּיַד הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר מְבַקְשִׁים אֶת נַפְשֶׁךָ.(יז) וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ אֶל צִדְקִיָּהוּ כֹּה אָמַר י״י אֱלֹהֵי צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אִם יָצֹא תֵצֵא אֶל שָׂרֵי מֶלֶךְ בָּבֶל וְחָיְתָה נַפְשֶׁךָ וְהָעִיר הַזֹּאת לֹא תִשָּׂרֵף בָּאֵשׁ וְחָיִתָה אַתָּה וּבֵיתֶךָ.(יח) וְאִם לֹא תֵצֵא אֶל שָׂרֵי מֶלֶךְ בָּבֶל וְנִתְּנָה הָעִיר הַזֹּאת בְּיַד הַכַּשְׂדִּים וּשְׂרָפוּהָ בָּאֵשׁ וְאַתָּה לֹא תִמָּלֵט מִיָּדָם."

דוגמה שניה גיטין נו:

"הוו בהו הנהו בריוני אמרו להו רבנן ניפוק ונעביד שלמא בהדייהו לא שבקינהו אמרו להו ניפוק ונעביד קרבא בהדייהו אמרו להו רבנן לא מסתייעא מילתא קמו קלנהו להנהו אמברי דחיטי ושערי והוה כפנא"

למיטה ידיעתי עדיין "אמרין רבנן לא מסתייעא מילתא", אנא, אל תשרפו את מה שיש לנו.

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

ליהודה 2

א. מניין לך שהדבר המקובל בכול הדורות היה שבהמ"ק לא יבנה בידי אדם יש לך מקורות [כי לי יש מקורות להפך]

ב. לכתוב שקיום מצוות עשה מהתורה הוא נוגד את ההלכה זה שיבוש חמור מאוד בתורותינו הקדושה ובי"ג עיקרין של הרמב"ם [העיקר הי'

ג.בעל קרי הנכנס לעזרה אינו חייב כרת אלא עובר על לאו

ד. במכתב הרבנים לא היה כתוב שהנכנס עובר על כרת אלא חששות אחרות שמא יבאו אחריך כאלו שאינם טהורים

ה. מקום המקדש ברור כתשובת הרדב"ז דהינו שקודש הקודשים נמצאה במקום כיפת הסלע וכן דעת הרבנים שליט"א במכתב תשובה לזק"א על דבר מה לעשות במקרה של מת בהר הבית

עיר האבות (שיחהתרומות)

מעניין למה אין אף גדול בישראל שעולה להר הבית....

זאת העובדה! כך שאם זה מצווה הרי שאני מאמין שהיו לפחות מספר גדולי ישראל (מוכרים) שהיו פועלים בעניין...

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

אין לערבב בין הדבקים הנידון פה הוא לא לעלות להר הבית אלה האם כשיתפשר לנו לבנות את ביהמ"ק האם זה נוגד את ההלכה

עיר האבות (שיחהתרומות)

אין פה שום עירבוב, כי כל הנושא כרוך אחד בשני,

יתכן ויש מחלוקות איך יבנה בית המקדש השלישי (אגב: לא מופרך בכלל שברנשינו סובר שזהו הבית הרביעי עפ"ל, היות ובזרם שהוא נמצא יש המונים את בנין הורדוס כבית השלישי), בכל אופן ברור שכל הפוסקים הסוברים שאסור לעלות להר סוברים הפוך ממה שסובר ארנון סגל, וכמובן שהם חושבים שמה שהוא אומר והשקפתו הם בניגוד להלכה,

כי אפילו אם נאמר כהשיטות שבנין הבית הוא בידי אדם הרי שזאת מצווה הבאה בעבירה, וחבל כל כך הרבה להתפלסף על זה, כי נראה לי שהרבנים וואזנר, אלישיב, עובדיה, אויערבך, הראשל"צים, ועוד ועוד, ידעו בדיוק את הרמב"ם ואת הרידב"ז ואת.. ואת.. ואת כל שאר הפילמוסים למיניהם ועם כל זאת ועל אף זאת הם לא פעלו בכדי לעלות להר ולא עודדו או פעלו בעצמם בכדי לקדם את מצוות (כדבריך) בנין הבית אלא להיפך!!!

וכל מי שיש לו טיפה שכל ישר מבין מיד מהיכן מגיעים כל הפילמוסים האלו....

Vמאירי (שיחהתרומות)

אלה טענותיך העיקריות:

1.אין מקורות לבנין הבית בידי שמים. ולהיפך יש מקורות לבניה בידי אדם. וזהו קיום עשה.

2.ברור שסמכינן על השיטה המפורסמת כרידב"ז (שכתב שכיפת הסלע היא אבן השתיה) וכך פסקו רבני זק"א.

אלה התשובות.

  1. דעת כל רבני החרדיים, שדבר כזה לא יעלה על הדעת. והוא בפירצה חמורה מאד. וגם משום פיו"נ. ולא יועילו רעיונך. דיש מקורות בשפע שהבנין יועמד בידי שמים. ורעיונות כאלו או דומים לאלו, או דומים לדומים לאלו, לא יעלו בהמודיע או יתד. ואין הוא ראיה מהלכתית, אלא אות לך כי המון בעלי הדעת אינו סובל בכגון דא. ולדעת רבים הבנתך בסוגיה מוטעת.
  2. גם אם זהו אבן השתיה, אין לנו דעה היכן מקומה אם במזבח בשיתין או בקה"ק. וגם אם כן אין לנו ידיעה את אופן וזוית עמידת הבית (מה שכתוב שנביאים העמידו את הכיוונים זהו לא דבר של מה בכך, ומה"ת שהמצפן (שמראה איזור הקרוב לקוטב הצפוני) באמת מכוין לאלו.) וגם אם כן אין לנו איך לדעת את הגדלים, ומיקום העזרות שמסביב, ומרחקן, והיחס לתוספות בהר (אם בכלל,) ומה היחס לגדלים השונים מת"ק אמה שמצאנו בבירור. וגודל הפירצה שרואים אנשים העולים להר ועולים אחריהם. והייתור בעליה זו ופריצת הגדר שגדרו ראשונים. ועוד שאינם נטהרים כראוי, ונדחקים בכל מיני דוחקי שלא להיטהר בגדיהם, ואינם חוששים למג"א שאין אנו יודעים מים חלוקים לחוש לזבות, להצריך מעין. ומה שאמרו לזק"א, מי שאמרו ואיני יודע מקורותיהם והיתרן, ואולי הוא כפיקו"נ, אולי, אם יש כזה, הוא על דרך הקל הקל תחלה. והטובלים במקווה, אינם מקפידים על חציצה כגול טבילת מצוה. והשם הטוב יכפר ואל יבוא עמנו במשפט כי לא נצדק.
  3. לענ"ד איני חושב שיש צורך דחוף ומהותי להכניס "בניגוד להלכה" בערך. כל זמן שאיננו אלא ציון דעת בעה"ב.
Vמאירי הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

ק למאירV

  1. לא כתבת שאין לזה שום מקורות אלא שהמקרות של זה זה מדרש ובמדרש יש מפרשים כהפרושים שכתבתי קודם וממול יש על כולנו חיוב מצוות עשה כלולב וכציצית וכהפרשת תרו"מ של בנית בהמ"ק והאומר שמצווה זו בטלה הרי הוא רשע ואפיקורוס כנ"ל ב. מנין לך שכל רבני החרדים נגד דעה זו ומה פירצה יש בזה שמקימים מצוות ה' [ושוב להפריד בין הדבקים אין הנידון פה הוא על עליה כיום בהר ה' כול זמן שאין לנו אפשרות להקריב קרבן כל שהו] ואדרבה הרב אביגדור נבנצל אני שמעתי {שהוא רב חרדי ואפילו מבאים את מכתביו ביתד הקד'} ממנו להדיא שבאם אתפשר מוטל עלינו לקיים את המצווה וכן מכתב מרן הגרי"ש בפניני הפרשה על פרשת תרומה וכן כתב מרן החזו"א בהלכות יוחסין
  2. לדעתך יש להוסיף "הנ"ל מצדד לבניית ביהמ"ק כדעת תורתנו הק'{שהרי לא הבאת מקורות מהתורה להפך} ולא כדעת יתד והמודיע
  3. הדבר פשוט שאבן השתיה היא מקום קה"ק עין משניות יומא פרק ה משנה ב ופקרי דר"א פרק לה ודיוק מיקום בניית הבית אינה לעיכובה כמו שכתב הרמב"ם ולגבי מקום המזבח מתוך הס' אמה של כל מקום המזבח יש ה' אמה על ה' אמה ודאיין שהם מקום המזבח. ובודאי שיש הרבה מה לידון על בניית הבית והחכמים יכריעו בדבר. כללו של דבר השאלה היא האם עומדת פה עגונה שצריך להתיר אותה ונזקקים לדבר ומכרעיים על אף שהדבר נוגע לאסור כרת או שמתרחקים מקיום מצוות ה'.
  4. לגבי מה שכתבת על עליה להר הבית הדבר אינו נוגע לנידון דנן כלל שהרי הנידון פה הוא לא על העליה להר הבית אלא על בניית ביהמ"ק רק שתעיין במג"א בהלכות פסח תנ"ז ס"ק ג' ובשו"ע שם שכתב להפך שאין צורך לחשוש לזיבה וכהן שטבל לקריו יכול לאכול חלת חו"ל
יהודה2 (שיחהתרומות)

"לדעתך יש להוסיף "הנ"ל מצדד לבניית ביהמ"ק כדעת תורתנו הק'{שהרי לא הבאת מקורות מהתורה להפך} ולא כדעת יתד והמודיע" אני לא מסכים למשפט הזה, מאחר שמדובר כאן על הוכחה נסיבתית, כלומר אם ביתד והמודיע על פי הוראת רבותיהם מתייחסים לנושא זה כאסור, זה מוכיח שדעת הרבנים האלה כך. אמנם אכן יש לדייק שאין הוכחה ברורה שדעת הרבנים היא שאסור לנסות להשתדל בימינו בשביל לבנות את בית המקדש, רק שבצורה שיש אנשים שעושים זאת כיום, יש התנגדות. מה שאתה מזכיר כפירה אינו כלום. שהרי אפילו לחלוק על מניין המצוות אינו כפירה בתורה (והרמב"ן חולק על הרמב"ם אפילו בכך שיש דווקא תרי"ג). לומר "מצוות בטילות לעתיד לבוא" גם הוא אינו כפירה שהרי העיקר הוא רק שהתורה לא תשתנה, אבל אם זה מה שכתוב בה, אז אדרבה בכך חייבים להאמין. בנוסף הטענה שאין לנו להשתדל בזמננו בבנין בית המקדש כי הוא יירד באש משמים. אינה סותרת בעצם את זה שהמצווה נקראת נוהגת לדורות שהרי גם מחיית עמלק תתבטל אחרי שיימחה שמו, ואם כן יש לומר שאחר שבנו בירושלים וקדושה זו לא נתבטלה, כבר נתקיימה המצווה לעולם. ועיין גם בספר מנחת חינוך שדן בשאלה למה לא מוזכרת עשיית הארון.

יהודה2 (שיחהתרומות)

א. מה אבא שלך אמר לך? מה אמרו אלה שלמדו אותך על המקורות, למה אחרים לא עושים כמוהם.

ב. זה מזכיר את הסיפור על זה שאמר אני מיכאל המלאך, וכשאמרו לו מניין לך, אמר הרי מפורש בדניאל שיש מיכאל המלאך ואני הרי מיכאל.

ג.וזה גם לא "מצווה" גדולה.

ד.כן כתבו שאנחנו לא בקיאים אני לא יודע מי הרבנים שלך אבל תראה במכתבים ומאמרים של הרב שך.

ה. כנ"ל שזה לא מספיק להורות באיסור כרת בדור שלנו.

בנוסף מי שמורה נגד כל המקובל בדורות הקודמים, אינו אלא גס ליבו בהוראה. ואין פוסקים על פי הרמב"ם בלבד. הרי"ף והרא"ש לא כתבו על זה כלום, השו"ע לא הביא. כל הפוסקים של אחריהם לא אמרו שחייבים להשתדל בזה אלא רק להתפלל. תירוצים על כל דבר אפשר לומר. אבל דרך ההוראה המקובלת היא האמת.

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

א.אומנם "מדרש גננת" הוא דבר גדול אבל הבבלי הירושלמי הרמב"ם הערוך השולחן החפץ חיים מעט קודמים ושוב הנידון אינו ממש רלוונטי לעכשיו אלה למתי שיוכשר הזמן ונבנה המקדש

ב. אני מדבר על בית המקדש בהר הבית לא במקום אחר

ג.יש לך אפשרות "להחליש לי" את קריעת שמע בבוקר או את תרו"מ שדרך אגב סבי לא הפרישו

ג.2השמח לקבל את הדתומטר {מודד} שלך למצוות לכיול

ד.ה יש הרבה דברים אחרים שבהם כן מורים הוראות על אף שזה נוגע לאסור כרת אפילו בדברים המתחדשים אפשרות לקימם וד"ל ב מה אם אסור כרת על מי שלא הקריב קורבן פסח במועדו בזה כן יש לך כוח להורות לקולא לא להקריב

זה מאוד איפותטי להגיד שהרי"ף והרא"ש לא פסקו את בנין בית המקדש בשעה שידוע לכול צורב שהם לא נכנסו להכריעה בכל דבר שלא נגעה לזמנם וכבר אני הבאתי מקורות להוכיח מהם שהמקובל לא היה כך.

בנוסף מי שמוראה פה לקולא זה אתה ואין אתה אלא גס בהוראה לעבור על בל תגרע ובנין בית המקדש

בנוסף להפציץ לחלל האויר מילים כמו דרך ההוראה המקובלת וזה המסורת מן הגננת עד גננת עד ממציאת המסורת. על זה אין לי להתווכח אלא להמציא מסורת הפוכה

יהודה2 (שיחהתרומות)

לגבי האם כשיתאפשר לבנות בעצמנו את בית המקדש, ראיתי אתמול שהמנחת חינוך מצדד בזה בתור "אפשר" אמנם בספר החינוך עצמו לא משמע כן שהרי כתב "כשיבנה בית המקדש תתקיים מצוות עשה" ולא כתב יקיימו ישראל וכו' משמע שהמצווה תתקיים מאיליה. וזה באמת צ"ב. בכל אופן זה פשוט שליכא למא"ד שצריך להשתדל בזמן הזה לבנות את ביהמ"ק קודם שנקבל רשות מהמלכויות. אלא שיש לטעון שם המלכויות העיקריות מסכימות זה מספיק. לגבי הקרבת פסח בזמן הזה, זה נידון בפני עצמו שהרי מקריבים אע"פ שאין בית.אלא שאכן המנחת חינוך דימה אותם. וכתב בסוגדיים שנראה לו שזה לא דעת הרמב"ם.

ליוסף חיים ויכלדר, מה שכתבתי בא. הוא תשובה שמה ששאלתי האם יש לי מקור שכך היה מקובל בכל הדורות. ואמרתי לך שעל זה לא צריך מקור, גם אתה יודע שזה כך אלא שאתה רוצה לטעון שזה טעות. מהרי"ף והרא"ש הוכחתי שהם סברו שזה לא שייך בזמן הזה שהרי לא כתבו, ואין לומר כי לא היה אפשר להגיע לא"י בזמנם שהרי גם השו"ע שכתב הלכות התלויות בארץ לא כתב את זה משום שסבר שה הלכתא למשיחא. כמו כן הח"ח (ולא בדקתי בכל הפוסקים) נראה מכל דבריו שלא סבר כן שם היה סובר גם הוא היה מעורר על זה כמו שעורר תמיד על ציפייה לגאולה. על ד, לא ענית כלום אמרתי שכך כתבו הרבנים שרוב הציבור החרדי הולך על פיהם, אתה רשאי ללכת בעיקבות רבותיך (זה גם נתון לדיון) אבל לא לומר שמי שאומר להיפך משבש (או כופר). וכי מי שיאמר שמי שלא מייבם צרת ערווה ואומר שהיא חיוב כרת הוא כופר, יוכל לטעון להגנתו שכך סברו ב"ש? ועיין ביבמות טז ע"א "אמר להם אח קטן יש לי בכור שטן הוא ויונתן שמו והוא מתלמידי שמאי והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת אבל מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא"

אני לא הוריתי כלום וגם לא דיברתי ספציפית נגד מישהו, אבל כתבתי שיש הרבה שחשודים על הדבר הזה, ועליך לבדוק.

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

אני לא מבין מה קשה להבין כידוע לכול צורב הרא"ש כתב רק על המצוות שהיו רלונטים לזמנו ולא חשב למחוק את רוב התורה והשו"ע כתב על תרו"מ כי זה היה נפק"ם לו משום שהיה גר בא"י מה שאין כן בנין ביהמ"ק שלא התפשר לו לבנות

לגבי הח"ח עיין בקונטרס שכתב תלמידו הרב שטנצלר וכן בליקוטי הלכות שלו ותראה שכן כתב שבאם זה אתפשר עלינו לחדש את העבודה ועד יותר כתב שם שעלינו לתרגל את העבודת בית המקדש בישביל ליות מוכנים בזמן

אני ציטטתי את הרמב"ם שכתב שרשעות ואפיקורסות זה מי שאומר שמצווה בטלה בזמן מן הזמנים ועל אף שיש לנו אפשרות לקימה הדבר בטל וזה שיבוש חמור מאוד בתורתנו הק' גם אם היית כותב שלא צריך לאכול מצה בפסח שחל בשמיטה

הבאר יותר ממכתב הרבנים לזק"א

בשנת תשכ"ז יצאו מכתבים של גדולי ישראל על גדירת גדר בטומאת מקדש שלא לעלות בכלל והביאו כמה טעמים הקהלת יעקב לא הזכיר שאנו לא בקיים במיקום המקדש אומנם אחר העיון יש כן רבנים שאז כן כתבו כן ולמשל הרב שך. לפני כשנתיים [בכ' תמוז ע"ז] היה פיגוע בהר הבית והיה צורך לפנות מתים מהר הבית ויתכן שזה היה גם ממקום המקדש וההלכה היא שלפנות את הטומאה מביאים כהן טהור ואם אין כהן טהור מביאים כהן טמא [רמב"ם הלכות בית הבחירה ז כג] ולא מכניסים גוי להוציא את הטומא

ועל פי זה פסקו הרבנים במכתב לזק"א וסירטטו את הגבולות היכן להביא כהן שיוציא והיכן מספיק ישראל שטבל לקריו חזינן שבדבר שנגעה לזמנינו הרבנים כן אומרים שיודעים את הגבולות

וכי יש מי שחולק על חיוב הקרבת קורבנת ובנין בית המקדש בזה הזמן כצרת ערווה

יהודה2 (שיחהתרומות)

"המשפט שלבנות מקדש הוא נוגד את ההלכה הוא שיבוש גמור במקרה הטוב ובמקרה הרע הוא רשעות ואפיקורסות [על פי הרמב"ם הנ"ל]" המשפט היה זה "ומצדד בניגוד להלכה (המחייבת להאמין שבית המקדש ייבנה על ידי ה' כשיבוא המשיח) בהקמת בית המקדש בימינו בידי אדם". הוא כמובן רוצה לבנות את בית המקדש עכשיו לפני ביאת המשיח. ועל זה אין מקורות בפוסקים שצריך להשתדל בזה. גם ברמב"ם עצמו כתוב שבית המקדש ייבנה על ידי המשיח (בהלכות מלכים). זה כמובן לא מכריח שלא ייתכן שלדעתו אם ירשו לנו יהיה אפשר לבנות, אבל על השתדלות בזה לא שמענו. וזה נוגע לעיקרי האמונה שהרי אם בית המקדש ייבנה רק על ידי המשיח, לבנותו קודם זה כאילו לא מצפה למשיח. השארתי את זה כל זמן שלא היה דיון ומחקתי בעיקבות ההתנגדות.

יוסף חיים ויכלדר (שיחהתרומות)

אתה צודק שזה נהפך לפורום ובזה נחדל

אבל לגופם של דברים האמונה בביאת המשיח אינה כרוחה בבניית בהמ"ק ככתוב בירושלמי ובפסיקתא עוד יותר יש להוסיף

הרמב"ם כותב שלא נדע מה יהיה עד שיהיה וגם הוא כותב משיח יקבץ ישראל דבר שככל הנראה כבר קרה {כיום גרים בישראל 49% מהיהודים בעולם והמגמה רק הולכת וגדלה}

ממתי השתדלות לקיום מצווה אסורה? וכמובן שאני לא מדבר על גוף העליה להר הבית

דרך אגב הערך על העליה נעול לעריכה

יהודה2 (שיחהתרומות)

למעשה אני לא יודע אם בדיון תיאורטי זה יש תועלת לנושא הערך הנושא הוא כניסה להר הבית (הלכה) או בית המקדש. שום יש לדון אם רוצים להוסיף לערך דבר או להשמיט או לשנות ניסוחים וכיו"ב. כאן כבר הוסכם שאין לשנות מהמצב הנתון.

כמו כן המכלול אינו פורום דיונים. מי שרוצה לשכנע אחרים בדעתו, שיכתוב אותה בפורום שהוא פעיל בו או בבלוג אישי שלו, ובמקרה הצורך ייתן קישור לשם.

עיר האבות (שיחהתרומות)

לפעמים יש לחדד את האווירה החרדית של המכלול...

Vמאירי (שיחהתרומות)

אני חושב, שממסיונרים של עידוד בנין המקדש מנסים לעשות נפשות... אני אומר להם: לא תצליחו בויכוח לעולם, כי לצידנו עומדים כל גדולי ישראל. אמת שאני בעד הערת הרגשי הכיסופים שנחבו בדור עניא זה אבל לא בדיבורים שהם נגד ההלכה, ומעורים היטב עם דיבורי אחיהם הלאומיים. אם בחרתם להיות מאחינו היו כמונו, ואם זרם חדש פתחתם לכם, עדיין דרכי תשובה לא נעולים. ואף על פי כן, לא אמנע מלענות לכל טענה שתציגו, היו ברוכים.

מלאך (שיחהתרומות)

כל מילה פנינה.

בני ציון (שיחהתרומות)

דווקא גדולי ישראל טוענים שמצווה לבנות את בית המקדש. למשל האדמו"ר מליובאוויטש אומר:

ועוד והיא העיקר בענין שהזמן גרמא, בניית בית המקדש השלישי בפשטות ממש. אחרי כל הפירושים בפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" כולל הפירוש "בתוך כל אחד ואחד" הרי אין המקרא יוצא מידי פשוטו. לכל לראש הפירוש בזה בנוגע להלכה למעשה שעל ישראל מוטל החיוב לבנות את בית המקדש, ובנוגע אלינו הכוונה לבנות בית המקדש השלישי בפשטות ממש"

פרשת תרומה תשנ"ב

.

Vמאירי (שיחהתרומות)

"בא אביו של תינוק ומצאו כשהוא מפרפר אמר הרי הוא כפרתכם ועדיין בני מפרפר ולא נטמאה סכין ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים וכן הוא אומר {מלכים ב כ״א:ט״ז} וגם דם נקי שפך מנשה [הרבה מאד] עד אשר מלא ירושלים פה לפה."

Vמאירי (שיחהתרומות)

יומא כג:

תנו רבנן: מעשה בשני כהנים שהיו שניהן שוין ורצין ועולין בכבש, קדם אחד מהן לתוך ארבע אמות של חבירו נטל סכין ותקע לו בלבו. עמד רבי צדוק על מעלות האולם ואמר: אחינו בית ישראל שמעו הרי הוא אומר כי ימצא חלל באדמה ויצאו זקניך ושופטיך, אנו על מי להביא עגלה ערופה? על העיר או על העזרות? געו כל העם בבכיה. בא אביו של תינוק ומצאו כשהוא מפרפר, אמר: הרי הוא כפרתכם ועדיין בני מפרפר ולא נטמאה סכין, ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים.

אימרו, מפה נראה, שלא עבודת הבית היא החשובה אצלם, אלא שפיכות דמים היא שהוקלה בעינם.

בני ציון (שיחהתרומות)

אינני מבין בעניינים ביטחוניים, לעיל הבאתי את דברי הב"ח שהערו נפשם למות לצורך חידוש העבודה, איברא עכשיו מצאתי כתוב כי השב"כ עצמו מעודד עליית יהודים להר הבית. ראו כאן בסוף הקונטרס.

ומפני שהאתר הנ"ל חסום בנטפרי, אצטט: "הרב מדן: השב"כ בעד עליית יהודים להר הבית בכנס בנושא הר הבית וזכויות היהודים לעלות למקום, חשף הרב יעקב מדן שיחה שקיים עם ראש השב"כ וראש המחלקה היהודית, בה הם טענו כי "אם לא יעלו יהודים להר, נאבד את האחיזה בהר הבית" במרכז מורשת בגין התקיים אמש (ד’) יום עיון בנושא הר הבית וזכות היהודים לעלות להר... הרב מדן חשף אמש, בדבריו בכנס, כי השב”כ עצמו בעד עליית יהודים להר הבית. “ראש השב"כ וראש המחלקה היהודית אמרו לי שאם לא יעלו יהודים להר, אנו נאבד את האחיזה בהר הבית”, סיפר הרב מדן, “בעבר נקראתי לראש השב"כ והוא נתן לי על הראש שאם לא נעלה להר לא נוכל לעמוד ולהיאחז בהר הבית. לפני חודשיים אמר לי ראש המחלקה היהודית שהוא מתגבר את הכוחות בהר והוא לא מבין למה יהודים לא עולים. אם בכירים מהשב"כ אומרים זאת אז מי אני שאתווכח? ערבים עושים את צרכיהם על ההר ומשחקים כדור־רגל, זהו חוסר מודעות של מנהיגי המדינה”" (יונתן אוריך, כיפה, י"ט תמוז תשע"ג)

Vמאירי (שיחהתרומות)

מענין, לא מצאתי באתר הרשמי.

בני ציון (שיחהתרומות)

בחיפוש קצר בגוגל מצאתי את הכתבה .

בנוסף ראה את זה

Vמאירי (שיחהתרומות)

הכל חסום. מג'וברש, אני לא מצאתי דברים כאלה שנאמרו רשמית בשום מקום. רק שאוריך כתב בגליון מזרחיסיטי בשם הרב מדן שבסודי סודות נגלה אליו ראש השב"כ ואמרו לו.... מענין אם זה היה חוות דעת רפואית ההיית סומך על כך?! כלך לך אצל הרב מדן ושתה מתורתו.

בני ציון (שיחהתרומות)

לאו. הקישור השני שהבאתי הוא פרוטוקול מדיוני הכנסת בעניין עליה להר הבית, שם מובא כי השב"כ תומך בעליה. אצטט:

"הישיבה המאתיים ושבעים ושבע של הכנסת החמש עשרה יום רביעי, י' בשבט התשס"ב (‎23 בינואר ‎2002)

הצעות לסדר היום המלצת השב"כ לממשלה להתיר עליית יהודים להר הבית

היו"ר ר' מלול: רבותי חברי הכנסת, אנחנו ממשיכים בסדר היום: המלצת השב"כ לממשלה להתיר עליית יהודים להר הבית; הצעות לסדר היום מס' ‎5773, 5774, 5775, 5777, 5783, 5794 5798,‎5803, 5805, 5806, 5813 ו ‎5816. נרשמו חברי כנסת רבים. ראשון הדוברים - חבר הכנסת עסאם מח'ול. אחריו - חברת הכנסת יהודית נאות, חבר הכנסת דהאמשה, חבר הכנסת חוגי, חבר הכנסת ביבי, חברת הכנסת גלאון, חבר הכנסת אריאל, חבר הכנסת בשארה, חבר הכנסת פינס פז, חבר הכנסת הירשזון, חבר הכנסת משעני וחבר הכנסת גפני. חבר הכנסת מח'ול, בבקשה, שלוש דקות..."

Vמאירי (שיחהתרומות)

אם השב"כ "ממליץ" לעלות או "מוכן להתיר" צ"ע. רק מענין למה האיסור כל כך חמור אפילו למלמל תפילה קלה שם....

ועוד, לעלות אתה מדבר פה?!!

עובר על מ"ע של לשמוע בקול חכמים. עובר על גזירה דרבנן. ופורץ גדר.

"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי" (ספר ויקרא, פרק י"ח, פסוק ל').

"לֹא תָסוּר, מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (ספר דברים, פרק י"ז, פסוק י"א).

ופורץ גדר - סייג של חכמים , לעבור על דבריהם. ישכנו נחש - מיתה בידי שמים; (רש"י קהלת י ח)

לאו של כניסה בטומאה. חשש כרת שאין ידוע מקום קודש הקדשים.

בחודש אלול תשכ"ז פורסם כרוז אזהרה, שבראשו חתמו הרבנים הראשיים הרב איסר יהודה אונטרמן והרב יצחק ניסים, יחד עם הרב יחזקאל אברמסקי, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב עובדיה הדאיה הרב אליעזר וולדינברג, הרב שאול ישראלי, הרב עובדיה יוסף, הרב יוסף משאש, הרב צבי יהודה קוק, ועוד עשרות רבנים לפיו:"מדורי דורות אנו מוזהרים ונמנעים מלהיכנס בכל שטח הר הבית כולו פן ניכשל ח"ו באיסור חמור בפגיעה בטהרת המקום הקדוש הזה. זאת ועוד, ברבות הימים נעלם מאיתנו המקום המדוייק של המקדש וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להכנס מבלי יודעים אל מקום המקדש וקדש הקדשים, ואז ייכשל באיסור חמור של כרת ח"ו. לפיכך אנו חוזרים ומזהירים על מה שהזהרנו מכבר שכל יהין איש ואשה להכנס לכל שטח הר הבית, בלי הבדל דרך איזה שער שנכנסים בו, ומלבד עצם הזהירות מאיסור חמור זה של פגיעה בטהרת מקום הקודש והמקדש, יש גם מצווה רבה של מורא המקדש ושמירתו.

מכשיל {את הרבים} להכנס בטומאה.

"אָרוּר מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן."

עובר על התגרות באומות ועל ג' שבועות, שלדעת הגר"א משמע שאזיל על הר הבית. ומסכן את הנפש כפי שראינו. (פשוט שלולי הכניסה, לא היה מתחיל גל הפיגועים...וכך דעת מאורנו גדולי הדור בפשיטות) רשימה חלקית. על דעת הכותב בלבד..

בני ציון (שיחהתרומות)

זה נראה שאתה מעוניין להסיט את הדיון לכיוון שנוח לך... לא טענתי שמותר לעלות כיום, טענתי רק שאם יש אפשרות להקריב קרבנות בזה"ז בוודאי שמחויבים. ובזה כו"ע מודו, השאלה אם זה אפשרי - טכנית, מיקום, כהנים מיוחסים, טהרה, סכנת נפשות, וכו', אבל עצם המצווה לא בטלה ואם זה יתאפשר בוודאי שנתחייב בכך, והמבטל הקרבת הפסח בזמנו חייב כרת.

Vמאירי (שיחהתרומות)

אני משיב למטה

עיר האבות (שיחהתרומות)

מה עניין שב"כ להר סיני?!

משה קיבל תורה מסיני ומסרה וגו'...

בני ציון (שיחהתרומות)

שוב לא הבנת את ההקשר. מאירי טען שגם אם יש מצווה להקריב קרבנות בזה"ז - אסור משום פיקו"נ, ולכן הבאתי לו ציטוט ולפיו השב"כ מעוניין שיהודים יעלו להר. להבא תקרא את כל הדיון, לא רק את הקטע האחרון.

Vמאירי (שיחהתרומות)

אין לי שום ענין בהסטת הדיון, וגם ככה לא נוח לי איתו.

אין נוח לי, שהרי עצם הדיון מהווה לדעתי סכנה, ולכן אני ממשיך לטעון לך בצורה שאיננה משתמעת לשני פנים שכל גדולי ישראל המפורסמים, מצהירים שאין כל כוונה כזאת! ורק קבוצת קנאים הזויה המעונינת ללבות את אש המריבה, המשתמשים קרדום במצוות התורה בכדי לחזק את הלאומניות ואת רוח הציונות הפסולה. ועל כך מחאתי. אנו מקובלנו מהרב שך וכלל רבותינו שאנו בגישה הנכנעת והמתרפסת והרוקדת "מה יפית" לפני הפריץ. כי באמת הדברים חמורים, ואין להעיר ולעורר עד שתחפץ, אשר יערה ממרומים ובאש עתיד לבנותה, בב"א לעולמים.

אמת, שאנחנו מצפים ומיחלים בכליון עיניים לשיבת ציון, ומתפללים על כך 2000 שנים, רבות פעמים ביום. ארצנו היא ארץ אבותינו, אך אי אפשר לסלק את הגרים מפה, ואי אפשר להתגרות בהם, הם כאן וזו המציאות הבלתי ניתנת לשינוי. כל ניסיון אחר נידון לכישלון ולסכנה קיומית. (וזה החילוק בין לעלות\להשתתף בבחירות, שזה להוסיף את האינטרסים שלנו על אלו הקיימים, לבין להקים מדינה\להחריב מסגדים. שזה להחליף ולסלק את אלו הדרים כאן קודם!) הישמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו.

אין אני צריך לראיות שהדבר מהווה סכנה עצומה. רק מי שמוחו מסוחרחר בפרץ של "כוחי ועוצם ידי" יכול לחשוב שככל שנתגרה בהם כך ירווח לנו. זה מבט עוור של המציאות בה אנו יושבים על חביות רבות של חומרי נפץ אכזריים. ואשור לא יושיענו. וגם על סוס לא נבטח ועוד לא נקרא אלוהים למעשה ידינו.

כתבתי לך, שגם השב"כ לא התכוון ולא עלתה על דעתו מעולם, שהעליה היא חובה מדין הצלת נפשות... אלא מאי, שהשב"כ משער באותו הדיון שאין הדבר מהווה סכנת נפשות. ובטוח אני בדבר, וראיות רבות לקטני אמנה שכמוך עימי, בין היתר שמעולם לא נשא איש ציבורי מרכזי לדברים כגון דא, רק קומץ הקיצונים, ועוד, שאפילו תפילה זעירה לא מורגשת, בלחש, רק שפתיו נעות, אסורה בכל תוקף ונאכפת ללא משוא פנים. אין אלו כי אם מאוויי נשואיך ורחשיהם המתממשים בדמיונם.

וַתַּעֲנוּ וַתֹּאמְרוּ אֵלַי, חָטָאנוּ לַה' -אֲנַחְנוּ נַעֲלֶה וְנִלְחַמְנוּ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּנוּ השם אלוקינו; וַתַּחְגְּרוּ, אִישׁ אֶת-כְּלֵי מִלְחַמְתּוֹ, וַתָּהִינוּ, לַעֲלֹת הָהָרָה.  וַיֹּאמֶר השם אֵלַי, אֱמֹר לָהֶם לֹא תַעֲלוּ וְלֹא-תִלָּחֲמוּ--כִּי אֵינֶנִּי, בְּקִרְבְּכֶם; וְלֹא, תִּנָּגְפוּ, לִפְנֵי, אֹיְבֵיכֶם.  וָאֲדַבֵּר אֲלֵיכֶם, וְלֹא שְׁמַעְתֶּם; וַתַּמְרוּ אֶת-פִּי ה, וַתָּזִדוּ וַתַּעֲלוּ הָהָרָה. וַיֵּצֵא הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בָּהָר הַהוּא, לִקְרַאתְכֶם, וַיִּרְדְּפוּ אֶתְכֶם, כַּאֲשֶׁר תַּעֲשֶׂינָה הַדְּבֹרִים; וַיַּכְּתוּ אֶתְכֶם בְּשֵׂעִיר, עַד-חָרְמָה. וַתָּשֻׁבוּ וַתִּבְכּוּ, לִפְנֵי ה'; וְלֹא-שָׁמַע ה' בְּקֹלְכֶם, וְלֹא הֶאֱזִין אֲלֵיכֶם. וַתֵּשְׁבוּ בְקָדֵשׁ, יָמִים רַבִּים, כַּיָּמִים, אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם.

בני ציון (שיחהתרומות)

שוב ברחת לאיזור הנוחות שלך, תוך נפנוף בסכנה הקיימת כיום. בוא נסכים לפחות על דבר אחד - אם לא הייתה סכנה הרי שהיינו מצווים להקריב קרבנות ציבור, גם בטומאה, מדין טומאה הותרה בציבור.

עוד מישהו (שיחהתרומות)

סלחו נא לי, אני פשוט מבולבל מכל הדיון פה.

מישהו יכול לעשות לי סדר, לפי א"ב, על כמה דברים דנים פה?

עיר האבות (שיחהתרומות)

דנים פה על משהו אחד ויחיד אם ללכת עם התורה הקדושה בתמימות ובפשיטות בדרך המסורה לנו מדור דור או להתפלסף בשם התורה הקדושה....

אין נושאים ישנים יותר