שדה התעופה גטצ'ינה
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית שדה תעופה ריקה. שדה התעופה גטצ'ינה היה שדה תעופה צבאי בעיר גאטצ'ינה, מחוז לנינגרד, שהיה ממוקם בחלק המערבי של העיר.
היסטוריה
במסמכים ההיסטוריים של המאה ה-19 - תחילת המאה ה-20, מכונה שטח זה שטח צבאי. בשנת 1862 דיווח העיתון "ידיעות פלך סנקט פטרבורג" כי החלו לעבוד על "עקירת גדם בעשר חורשות במגרש האימונים מול ארמון גטצ'ינה". השדה הצבאי שימש לתרגילי הגדוד "גדוד קיראסיר של משמרות הוד מעלתה". בקיץ, כאשר גדוד קיראסיר שוכן במחנות האימונים של קרסנוסלסקי או דודרהוף, השדה הפך זמנית למקום שעשועים וירידים. אחד האירועים הבידורים העיקריים היו הגרלות שונות שהכנסותיהן הועברו לקרנות צדקה.
שדה התעופה הצבאי הראשון ברוסיה
בסתיו 1908 נשלחו לצרפת קצינים של הצבא כדי ללמוד את נושא התעופה בצבא. במהלך האימונים טסו הקצינים במטוס עם וילבר רייט, שהציע למחלקה הצבאית הרוסית לקנות 10 כלי תעופה תמורת 200 אלף רובל. בדיון בהצעה זו בישיבה במטה ההנדסה הראשי, האלוף קובאנקו יצא נגד רכישת מטוסי האחים רייט, מתוך אמונה שהם אינם מתאימים לצבא. קובאנקו ביקש להקצות כספים לבניית חמשת המטוסים שלו בסדנאות פארק בית הספר לקצונה אווירית. המועצה הצבאית נעתרה לבקשתו של ב-20 בדצמבר 1908. להפעלת מטוסים, פרק הכדורים הפורחים בסנקט פטרבורג התברר כשטח לא מתאים בשל גודלו הקטן יחסית. המחלקה הצבאית העלתה את נושא בניית שדה תעופה ואחד הנושאים המורכבים של בניית שדות תעופה היה נושא האדמות, שכן קשה היה למצוא שטחים שלא היו שייכים לאנשים פרטיים. בפרברי פטרבורג, המתאימים ביותר היו השדות הצבאיים בגטצ'ינה וקרסנוסלסקי, כמו גם שטח מחנה אוסט-איז'ורה. השדה הצבאי בגטצ'ינה, שנמצא מול הארמון הקיסרי, נחשב המתאים ביותר לבניית שדה תעופה - הקיסר רצה לראות את טיסות תעופה מחלונותיו. גורם אטרקטיבי היה נוכחות מישור אחר בסמוך - ליד הכפר סאליזי (כיום - קוטלניקובו), שם, בהתאם לתוכנית המחלקה הצבאית, היה מגרש האימונים של חיל האוויר שאך זה הוקם.
בשנת 1909 נערכה טיסת בכורה במטוס כשהטיסה בוצעה על ידי הטייס הצרפתי ז'ורז' לגאנייה. בסתיו 1909 אושר להקים שדה תעופה בגטצ'ינה לבדיקות והטסת מטוסים. עד מהרה הוקמו שני ההאנגרים באתר המיועד וב-22 בספטמבר הוצבו בהם מטוסים. הקמת מבני שירות ומסלולים הייתה בעיצומה. ב-3 במאי 1910 הוקמה בגטצ'ינה מחלקת התעופה של בית הספר לקציני התעופה.[1]
באפריל 1910 מפקד חיל האוויר הרוסי הקיסרי, אלוף א. מ. קובאנקו מינה את הקצין גורשקוב לראש שדה התעופה גצ'טינה והפקיד תחתיו צוות חיילים לעבוד על בניית שדה התעופה.
עד 14 במאי הסתיימו כל העבודות העיקריות בשדה התעופה. בשלב זה, שני מטוסי פארמן ואחד רייט נמסרו לשדה התעופה. מלבד האנגרים ל-10–12 מטוסים, בפאתי שדה התעופה גדלה עיירה קטנה עם בתי מלאכה, אחסון דלק, תחנת מזג אוויר מאולתרת וחצרות משרדים. שדה התעופה היה שייך למעשה למחלקה הזמנית של בית הספר לקציני תעופה. באוגוסט 1910 התקיים בשדה התעופה קורס סיום של מחלקת התעופה בבית הספר לקציני תעופה. בשנים 1910–1916 הוכשרו כאן 342 טייסים (269 קצינים ו-73 בעלי דרגות נמוכות).
בשנת 1910 אורגן בשדה התעופה הצבאי מועדון התעופה הרוסי. בית הספר של האיגוד הרוסי הראשון לאווירונאוטיקה (PRTV) נפתח, שבשנת 1911 הקים את בית הספר לתעופה הפרטי הראשון. בין בוגריה הראשונים, לידיה זברבה (הטייסת הרוסית הראשונה) וקונסטנטין ארצ'ולוב, אלוף הפלות רוסי. בנוסף, כאן התבסס מועדון התעופה הקיסרי הכל-רוסי, שהנפיק תעודות טייס ברוסיה וביצע את רישומם הבינלאומי.[1]
בשנת 1917, אחרי מהפכת פברואר, המשיכו הכשרות בית הספר, אך עם הפרעות באספקת המטוסים, מנועים, חלפים ודלקים.[1]
שדה תעופה של חיל האוויר הסובייטי
ב-5 באפריל 1917 הצבא האדום השתלט על שדה התעופה והוועדה הצבאית המהפכנית של העיר התמקמה בשדה תעופה זה. במהלך מלחמת האזרחים, לפני כיבוש גטצ'ינה על ידי כוחותיו של הגנרל קרסנוב, חיילי הפלוגה הטכנית של בית הספר הוציאו משימוש כמעט את כל כלי הטיס כדי שהמשמרות הלבנים לא ישתמשו בהם. ב-1 באפריל 1918 נקרא בית הספר הצבאי בשם "בית הספר לתעופה הסוציאליסטית של צי האוויר האדום של הפועלים והאיכרים". בית הספר פיתח אימונים לטייסי תעופה. אך בשל איום של מתקפה גרמנית על פטרוגרד, החליטה המועצה הצבאית המהפכנית של הרפובליקה לפנות את בית הספר לתוך המדינה, לעיר סמרה. שלוש מאות מטוסים, מספר גדול של חלפים ומנועים, מתקני אחסון נרחבים, רכוש האנגר, סדנאות תעופה הוכנו לפינוי.
לאחר פינוי בית הספר לתעופה בשנת 1918, התמקמו בשדה התעופה גדודים של חיל האוויר הסובייטי. בסוף שנות השלושים של המאה העשרים חיל האוויר של הצבא האדום עבר ממבנה חטיבה למבנה חטיבה-גדוד. שדה התעופה שימש בחלקו לאחסון מפציצים[2] ובמהלך מלחמת העולם השנייה מטוסי חיל האוויר הסובייטי יצאו לגיחות אוויריות מעל פינלנד, עד לכיבוש השטח בידי הנאצים.
שדה התעופה שימש את התעופה הגרמנית. באוקטובר 1941 התבססה כאן הקבוצה השנייה של כנף הקרב ה-54 של הלופטוואפה, של מפציצי Bf 109, שצאו מכאן לפשיטות בחזית לנינגרד.[3][4]
במהלך הכיבוש, נמצא כאן גם סניף של מחנה הריכוז דורכנגלאגר 154 (Durchganglager) בפאתי שדה התעופה. האסירים שימשו לתחזוקה של שדה התעופה.[5]
בתחילת נובמבר, תצלומי אוויר של חיל האוויר הסובייטי בשדות תעופה ליד לנינגרד הבחינו בהכנות להפצצה גדולה ב-7 בנובמבר 1941. אנדריי ז'דאנוב, על בסיס מידע זה, העלה את נושא מניעת הפשיטות של לופטוואפה על לנינגרד במהלך החג. מטה חיל האוויר פיתח תוכנית נגד שדות התעופה של האויב. סיור מטרות נוסף בוצע, וב-6 בנובמבר בוצעו הפצצות על השדה ודווח כי הם הרסו חמישה ופגעו בשמונה כלי טיס גרמנים. בנובמבר, וגם מאוחר יותר - באביב 1942, פשטו מטוסי תקיפה Il-2 של גדוד תעופת התקיפה 174 על שדה התעופה והפציצו אותו.[6]
ביוני 1942 הגיעה קבוצה I של טייסת הקרב ה-54 ללינדמנשטאדט (השם שניתן לעיר על ידי הכובשים בשנת 1942,[7] שהייתה מצוידת במסרשמיט Bf 109 חדשים.[8] חומרי הארכיון של גרמניה הנאצית מציינים בשנת 1942 שני מקרים נוספים של הפגזות מוצלחות על שדה התעופה בגטצ'ינה (שהנאצים כינו אותו לינדמאנשטאדט) על ידי ארטילריה סובייטית: ב-24 בפברואר הופצצו דגמי Bf 109F-2 וב-7 בספטמבר - Bf 109G-2 מהטייסת השלישית JG54. מספטמבר עד דצמבר 1942 שוכנה כאן הקבוצה השלישית של טייסת המפציצים הראשונה, שצוידה במטוסי Ju 87D.[9]
החל מ-14 בינואר 1944, שדה התעופה היה נתון לתקיפות חוזרות ונשנות על ידי תעופת חזית לנינגרד והצי הבלטי במהלך מבצע רעם ינואר, לאחר הסרת המצור על לנינגרד[10]. ב-26 בינואר 1944 שוחררה גטצ'ינה על ידי הצבא האדום. בפברואר-מאי, גדודי תעופה שצוידו במפציצי Pe-2 ויאק-9 התמקמו בשדה התעופה.
לאחר המלחמה
לאחר המלחמה החלו אימוני טיסה אינטנסיביים ופיתוח שדה התעופה. באותה תקופה נכנסו לשירות MiG-15bis ומיג-17. מאז 1963 שימש שדה התעופה גצ'טינה למטוסים חקלאיים, לפיזור דשנים וחומרי הדברה בשדות חוות קולקטיביות באביב ובקיץ.[11]
בתחילת שנות ה-70 הודיעה ועדת הבינוי הממשלתית על תחרות לפרויקט לבניית מגורים בעיר גטצ'ינה. במקום הראשון זכה צוות אדריכלים צעירים ומהנדסים של מכון LenNIIproekt בראשות ו. נזארוב וי. יפאנוב. על פי התוכנית הכללית של גטצ'ינה, שאושרה בשנת 1972, השטח של שדה התעופה לשעבר הוקצה לבנייה ובניית דיור החלה כאן בסוף שנות ה-70.
קישורים חיצוניים
- זכארוב ו. שדה התעופה הצבאי הראשון (סדרת "העבר של מולדתנו") (ברוסית)
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 "Гатчинский аэродром. К 100-летию российских ВВС" (ברוסית). Гатчина сквозь столетия. נבדק ב-2014-02-02.
- ^ Мельтюхов М. И. Прибалтийский плацдарм (1939-1940 г.г.). Возвращение Советского Союза на берега Балтийского моря — М.: Издательство "Алгоритм", 2014.
- ^ Хаупт В. Группа армий «Север». Бои за Ленинград. 1941—1944. — М.: ЗАО Центрполиграф, 2005. — (За линией фронта. Мемуары).
- ^ Бишоп К. Эскадрильи Люфтваффе 1939—1945. Краткий справочник-определитель самолётов. — М.: Эксмо, 2006. — (Военная техника III Рейха).
- ^ Цитадель под Ленинградом : Гатчина в годы Великой Отеч. войны : [Сб.] / Сост. И. Г. Любецкий. — СПб. : Лениздат, 1992. — 314 с. — 50000 экз. — מסת"ב 5-289-01409-8.
- ^ Растренин О. В. Легендарный Ил-2. Как «летающий танк» стал «чёрной смертью» — М.: ЭКСМО: Яуза, 2012. — (Легендарные машины войны)
- ^ אם כי במסמכים רשמיים היא המשיכה להיקרא גטצ'ינה
- ^ Медведь А. Н., Хазанов Д. Б. Истребитель «Мессершмитт Bf 109». Германский «король воздуха» — М.: Коллекция: Яуза: ЭКСМО, 2011.
- ^ Залесский К. Люфтваффе : военно-воздушные силы Третьего рейха : [организация, структура, знаки различия, боевые награды, биографии]. — М.: Яуза : Эксмо, 2005. — 729 с. — (III Рейх. Уникальная энциклопедия). — 5000 экз. — מסת"ב 5-699-13768-8
- ^ Морозов М. Э. Торпедоносцы Великой Отечественной. Их звали «смертниками» — М.: Коллекция: Яуза: ЭКСМО, 2011.
- ^ "История Гатчинского аэродрома" (ברוסית). Гатчина — вчера, сегодня….
34126938שדה התעופה גטצ'ינה