ריקוד הקנים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ריקוד הקנים (נקרא גם אולמגהה; באנגלית: Reed Dance או Umhlanga) הוא טקס מסורתי, שנערך בממלכת אסוואטיני (סווזילנד), ובאזור קוואזולו-נטאל שבדרום אפריקה. הטקס נמשך כשבוע ומשתתפות בו עשרות אלפי נשים רווקות ללא ילדים בכל שנה.[1]

מקורות היסטוריים

טקס ריקוד הקנים הוא התפתחות מודרנית של המנהג העתיק ה"אמקוואשו", טקס צניעות מסורתי. במהלך הימים בהם נערך הטקס, על נשים בנות 18 ומטה ועל גברים בני 19 ומטה ללבוש ביגוד שמזהה אותם כאסורים למגע. אדם שלא כיבד את החוק המסורתי, נקנס בחיה אחת, לרוב פרה. הגדרת מסגרת הזמן במהלכה הטקס מתקיים, נעשתה על ידי הצ'יף והייתה לא קבועה. בסיום תקופת הצניעות נשים שהגיעו לגיל נישואים רקדו מסביב לבית הצ'יף בבגדים מסורתיים צבעוניים.[1]

מסורות

ריקוד הקנים הוא צעדת נשים בהשתתפות עשרות אלפי משתתפות. לרוב, הנשים הצעירות לבושות בחצאיות מסורתיות העשויות חרוזים וגדילים. הן עונדות צמידים, שרשראות ועדיים שמסמלים את מעמדן המשפחתי ובאם הן מאורסות.[2] הנשים נושאות עימן קנים ארוכים, המופקדים בהגיען אל המלך. מרבית המשתתפות הן צעירות בגילי העשרה, אך בצעידה באסוואטיני ישנן גם ילדות ואף פעוטות.[3]

ריקוד הקנים באסוואטיני (סווזילנד)

בממלכת אסוואטיני, ריקוד הקנים אומץ תחת שלטונו של הצ'יף סובהוזה השני בשנות ה-40 של המאה ה-20. הטקס הסווזי הוא בן שמונה ימים, כאשר תחילתו נחגגת באופן משפחתי ורק היומיים האחרונים הם חגיגה ציבורית שנערכת בכפר המלכותי לודז'ידזיני.[4]

בשנותיה הראשונת של המסורת, הנשים הצעירות רקדו בפני המלכה על מנת להביע את נאמנותן כלפי משפחת המלוכה. הן הגיעו מכל רחבי הממלכה לבושות בבגדים צבעוניים, ושרו שירים בשבח המלכה. כיום, מתקיימת צעידה של נשים רבות לכבודו של המלך, שמטרתה לסמל את אחדותה של הממלכה. כמו כן, המלך עשוי להפוך את אחת המשתתפות לכלתו, כפי שעשה כבר 15 פעמים, מסוואטי השלישי, מלך אסוואטיני.[5]

מסורת חדשה זו, התפתחה והתרחבה, ובשנים האחרונות בין שישים לשבעים אלף נערות ונשים מרחבי הממלכה עולות לרגל לבית המלוכה על מנת לרקוד בפני מסוואטי השלישי. עשרות אלפי הנשים מגיעות ברגל, באוטובוסים, בטרמפים, ואפילו נשלחות על גבי משאיות ממשלתיות ללודז'ידזיני.[2]

ריקוד הקנים בקוואזולו-נטאל

שבט הזולו חוגג את טקס הקנים במשך ארבעה ימים בתחילת ספטמבר כל שנה סביב הארמון המלכותי אמכובני שבדרום אפריקה. המסורת העתיקה חודשה באזור זה, בשנת 1991 על ידי המלך גודוויל ז'ולתיני, כאמצעי לעידוד צניעות ושמרנות. על מנת להשתתף בטקס, על הנשים הצעירות לעבור בדיקה גופנית, כאשר הן יסומנו באופן פיזי אם הן לא עברו בהצלחה את הבדיקה. עם זאת, עבור עשרת אלפים הנערות שמשתתפות בטקס מדי שנה, מהווה ריקוד הקנים טקס מעבר והתבגרות המסמל את הפיכתן לנשים. מוקד הטקס, והמקור לשמו הוא מצעד קני הנחל המבטא את הקשר המיתי העמוק של בני הזולו למסורת ולטבע.[3]

כיום, ממשלת דרום אפריקה משתפת פעולה עם בית המלוכה של שבט הזולו על מנת לקדם במהלך האירוע זה לכידות חברתית ורעיונות חינוכיים. כך למשל בשנת 2016, חברי פרלמנט קידמו במהלך חגיגות הקנים את המאבק בסחר בבני אדם.[6]

ביקורת

המסורת השנתית של ריקוד הקנים, מעוררת לא פעם ביקורת ציבורית רחבה באסווטיני. העלות הגבוהה של הטקס אשר במרכזו עומדים המלך ונשותיו, משווים למשפחת המלוכה תדמית בזבזנית. ממלכת אסווטיני היא אחת מהמדינות העניות בעולם, בה 63 אחוזים מהאזרחים חיים מתחת לקו העוני. הטקס ההמוני, יחד עם המנהג לחלק לנשות המלך החדשות מכוניות BMW וארמון משלהן, אינם מתיישבים עם מצבה הכלכלי הקשה של הממלכה.

כמו כן, אסווטיני היא גם אחת המדינות בהן תפוצת מגפת האיידס היא מגבוהות בעולם. על כן, רבים רואים בריבוי הכלות הצעירות של המלך מסוואטי השלישי מסר שגוי לצעירים. למעשה, ב-2005, הטקס השנתי כלל את ביטולו של איסור מלכותי של התנזרות לרווקות שהוצא ב-2001 במטרה להאט את התפשטות האיידס במדינה. אלפי נשים צוו להסיר את צעיפי ההתנזרות שכרכו סביב צוואריהן על מנת לסמל עצמן כאסורות למגע. ימים בודדים לאחר שפרסם את תקנה זו, התחתן מסוואטי עם נערה צעירה וקנס את עצמו בפרה אחת. מהלך זה, הוביל למחאות רבות של צעירים על התנהלות המלך ביחס לצו שהוא עצמו קבע.

גם על טקס ריקוד הקנים שנערך על ידי שבט הזולו נמתחת ביקורת בשנים האחרונות. ארגוני נשים קוראים למארגני הטקס, בראשם מלך זולו גודוויל זווליטהיני לסיים את מנהג הבדיקה הגופנית הנערך במהלכו. ארגונים אלו, טוענים כי הבדיקה היא פולשנית ופוגעת בזכויתיהן של הנשים הצעירות שעוברות אותה. בתגובה לכך, זווליטהיני טען כי אחת המטרות של הבדיקה יחד עם הטקס היא מעקב ומניעה של פגיעות בילדות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריקוד הקנים בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Nkosi, G. S. (2013). Umkhosi Womhlanga (Reed Dance) as a tourism enterprise in KwaZulu-Natal: Perceptions, policies and practices (Doctoral dissertation, University of Zululand)
  2. ^ 2.0 2.1 None, E. M. (2010). Aesthetics from the Swazi perspective: The case of the Swazi umhlanga/reed dance. Muziki, 7(1), 130-, policies and practices (Doctoral dissertation, University of Zululans
  3. ^ 3.0 3.1 Firenzi, T. (2012). The Changing Functions of Traditional Dance in Zulu Society: 1830–Present. The International Journal of African Historical Studies, 45(3), 403-425
  4. Sone, E. M. (2010). Aesthetics from the Swazi perspective: The case of the Swazi umhlanga/reed dance. Muziki, 7(1), 130-139
  5. Masango, L. P. (2008). Reading the Swazi reed dance (umhlanga) as )a literary traditional performance art (Doctoral dissertation
  6. Dawood. (2019). Thousands expected to descend on KZN for Reed Dance. accessed 18 February 2020[
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

ריקוד הקנים40263066Q2382828