רב בית ספר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רב בית ספר הוא רב חינוכי הנהוג בעיקר במוסדות חינוך תורניים וממלכתיים-דתיים, אך לעיתים גם בבתי ספר כלליים בהם שמים דגש על ערכי מורשת וזהות.

רב בית הספר מהווה סמכות הלכתית בנוסף לדמות חינוכית, רוחנית וחברתית במוסד החינוכי אך הינו כפוף למנהל המוסד ולמערכת החינוך. התפקיד משלב ידע תורני עם כישורים פדגוגיים, בינאישיים, חברתיים וניהוליים.

רב בית הספר אחראי על הדרכה כקיום שיעורי תורה ושיחות חינוך לתלמידים ולצוות, וקיום מעגלי שיח בנושאי אמונה, מוסר ואקטואליה מזווית תורנית. בנוסף מסייע ביצירת אקלים רוחני חיובי, מעודד שמירה על צביון דתי וקיום מצוות, ומטפח את הקשר של התלמידים למורשתם תוך מתן ייעוץ אישי בענייני דת לתלמידי בית הספר בו הוא מכהן.[1][2][3]

התפקיד לרוב ידרוש גם יכולת מנהיגות ויצירתיות. כחלק מהתפקיד על רב בית הספר להיות לתלמידים מודל לחיקוי.[2][3]

רב בית הספר הוא הסמכות ההלכתית העליונה במוסד, ונדרש לפסוק הלכה ולהכריע בשאלות הלכתיות שמתעוררות בחיי היומיום של בית הספר, לדוגמה בנושאי תפילות וברכות ודיני צניעות. תפקידו כולל גם דאגה לצביון הדתי של המוסד מבחינת תמונות, כרזות, לבוש, שירים ומוזיקה, ולוודא שהאווירה הכללית הולמת את הערכים שעליהם מושתת בית הספר.[4]

תפקידים

רב בית הספר אחראי יחד עם ההנהלה על קבלת החלטות בנושאים רוחניים, כמו על גיבוש חזון רוחני לבית הספר והטמעת ערכים יהודיים ואוניברסליים במארג החיים הבית-ספרי.[2][3] בנוסף ל:

אירועי מעגל השנה וחיי בית הכנסת: אחראי על ארגון וניהול אירועי חגי ישראל ומועדיו בבית הספר; מוביל תפילות יומיומיות, תפילות ראש חודש וחגים; מעביר ריענוני הלכות חג לפני חגים, ודרשות ושיחות תוכן הקשורות למועדים. לרוב משמש גם כגבאי הראשי של בית הכנסת הבית-ספרי, אם קיים כזה, ודואג לתקינות ספרי התורה, תשמישי הקדושה וההיבטים הלוגיסטיים של התפילות. אחראי על תכנון וביצוע אירועים מיוחדים הקשורים לחיי הדת והמסורת, כמו סדר פסח בית ספרי, הדלקת נרות חנוכה מרכזית, אירועי חגים כמו פורים שפיל, סעודות מצווה, ימי עיון תורניים ועוד.[2][3]

פיתוח צוות ותוכניות לימודים: אחראי על בפיתוח והתאמת תוכניות הלימודים במקצועות הקודש כתלמוד, הלכה, תנ"ך ומחשבת ישראל תוך התחשבות ברמה הדתית והלימודית של התלמידים, ובהתפתחות העדכנית בתחום החינוך התורני. מעורב לעיתים קרובות בפיתוח מקצועי של צוות המורים, בעיקר המלמדים מקצועות קודש. לעיתים רב בית הספר יקיים קשרים ויזמין רבנים אורחים לשיעורים ואירועים.[2][3]

ממשק מול הורים וקהילה: רב בית הספר משמש בשירות ההורים כלי ייעוץ מקצועי דתי-רוחני לתקשורת והעשרה אמונית, הלכתית ודתית של התלמידים. עשוי להשתתף באסיפות הורים, להעביר שיחות להורים, ולסייע בפתרון קונפליקטים או דילמות העולות מהפער בין הבית לבית הספר בנושאי דת.[2][3]

במסגרת "אופק חדש"

הסכם "אופק חדש" מאפשר, במסגרת הכללים למינוי בעלי תפקידים בבתי הספר היסודיים בישראל, למנות עובדי הוראה לתפקידים שונים, ובהם רב בית ספר (בחינוך הממלכתי-דתי בלבד). בגין מילוי תפקיד זה זכאי העובד לגמול תפקיד בשיעור 10%.[5]

לקריאה נוספת

  • יעקב ב' יבלון, שירה אילוז ושולמית הרשקוביץ, תרומתה של התנסות סימולטיבית להכשרת רבני בתי ספר ור"מים לעבודה עם תלמידים במצבי קונפליקט, עמ' 209–222 בספר: התנסות סימולטיבית בהוראה ובלמידה : היבטים תאורטיים ומחקריים, יעקב יבלון, שירה אילוז ומאירה איזנהמר, מכון מופ"ת, רעננה, 2022.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. Rosenberg, Stuart E. "The Rabbi as Teacher." Religious Education 56.3 (1961): 168-172.
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 Levin, Ariel, Daniel Dashevsky, and Eli Kohn. "The professional identity of elementary school rabbis in the national-religious education system in Israel." British Journal of Religious Education 46.2 (2024): 150-164.
  3. ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 Grant, Lisa D., and Michal Muszkat-Barkan. "Rabbis as educators: Their professional training and identity formation." International handbook of Jewish education. Dordrecht: Springer Netherlands, 2011. 1001-1020.
  4. Yablon, Yaacov B. "Students' willingness to seek help from school rabbis for dealing with school violence." Religious Education Journal of Australia 29.1 (2013): 16-21.
  5. תפקידים בבתי הספר היסודיים העובדים במתכונת ב'אופק חדש', באתר משרד החינוך
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

רב בית ספר41607892