ראיין AQM-91 פיירפליי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ראיין AQM-91 פיירפליי
Ryan AQM-91 Firefly
Ryan AQM-91 Firefly
Ryan AQM-91 Firefly
מאפיינים כלליים
סוג כלי טיס בלתי מאויש
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן ראיין איירונאוטיקל קומפני
טיסת בכורה ספטמבר 1968
תקופת שירות 1968–הווה (כ־56 שנים)
יחידות שיוצרו 28
משתמש ראשי חיל האוויר האמריקאי
ממדים 
אורך 10.40 מטר
מוטת כנפיים 14.50 מטר
משקל ריק 1,725 ק"ג
משקל טעון 2,450 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 815 ק"מ)
טווח טיסה מרבי 2,000 מייל (3,700ק"מ)
שהות באוויר 4.5 שעות
סייג רום 23,700 מטר

ראיין AQM-91 פיירפלייאנגלית: Ryan AQM-91 Firefly) הוא כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) מתוצרת ראיין איירונאוטיקל קומפני האמריקאית. הכטב"מ פותח בתקופת מלחמת וייטנאם לביצוע טיסות מעל הרפובליקה העממית של סין, למטרות סיורי אוויר ("Aerial reconnaissance" (אנ')).[1]

טיסת הבכורה נערכה בספטמבר 1968.

יוצרו 28 יחידות.[2]

"ראיין AQM-91 פיירפליי"

[3]

  • דגמי "ראיין AQM-91 פיירפליי" יוצרו בעקבות דרישה של המודיעין האמריקאי למזל"ט ארוך טווח עם יכולת שרידות גבוהה לאחר שמטוסי הריגול האמריקאים מסוג לוקהיד U-2 הפכו פגיעים בעקבות טילי קרקע-אוויר שפרשו הסינים באזור האגמים לופ נור בחלקו הדרומי מזרחי של המחוז האויגורי האוטונומי שינג'יאנג שבצפון מערב סין העממית, בעקבות הפיכת האזור לאתר ניסוי בנשק גרעיני[4].
  • טיסות הבדיקה של ה-"ראיין AQM-91 פיירפליי" בוצעו מעל דרום-מערב ארצות הברית.
  • "ראיין AQM-91 פיירפליי" היה משוגר ממטוס תובלה מדגם "לוקהיד 130DC הרקולס" ("Lockheed DC-130" (אנ')).
  • המנוע שהורכב בדגם, נבנה על החלק העליון של גוף המטוס כדי להקטין את שטח חתך מכ"ם שלו ואת החתימה האינפרא - אדומה ("Infrared signature" (אנ')) כפי שמוצג על הקרקע, כמו גם שני זנבות תאומים בעלי כיוון פנימי כדי להסתיר את זרם המפלט.[5]
  • גוף ה"ראיין AQM-91 פיירפליי" נבנה עם תחתית שטוחה.
  • כלי הטיס נבנה באמצעות אחוז גבוה של חומרים מורכבים מפלסטיק (חומר מרוכב).
  • לקצות הכנפיים המובילים ניבנו משולשים של חומר סופג מכ"ם.
  • מנוע מסוג "טורבוג'ט" ("Turbojet" (אנ')) מתוצרת ג'נרל אלקטריק סוג מנוע "General Electric J97" (אנ') טיפוס מנוע "YJ97-GE-3".
  • משקל מנוע - 1,815 ק"ג.
  • למנוע הדגם פליטה מנוע מעורבב עם אוויר קריר כדי להפחית את החתימה האינפרא אדומה שלה.
  • לדגם מערכת טייס אוטומטי של ניווט מדויק, מטען סיור, מערכת הרס עצמי, כדי להבטיח שהציוד הרגיש שלו לא ייפול לידיים של האויב, והיה עליו לשאת אמצעי-נגד אלקטרוניים כדי לשפר עוד יותר את שרידותו.
  • מערכת ההדרכה נועדה לספק דיוק של ניווט עם שגיאה של לא יותר מחצי אחוז.
  • קוטר גוף כלי טיס - 97 ס"מ.
  • בכתב"מ הורכבה מצלמה "Aek KA-80A" אופטית מסוג "Optical Bar Camera" (אנ') (הכתב"מ יכול היה לשאת בנוסף מצלמה תרמוגרפית ("Thermographic camera" (אנ') ומודיעין אותות).
  • מצלמות ה"ראיין AQM-91 פיירפליי" מכסים אזור של: 1,720 מייל (אורך) ו-43 מייל (רוחב).[6]

ראו גם

ראיין איירונאוטיקל קומפני

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראיין AQM-91 פיירפליי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "ראיין AQM-91 פיירפליי" designation-systems.net/dusrm/m-91
  2. ^ "ראיין AQM-91 פיירפליי" militaryfactory.com/aircraft/detail
  3. ^ "ראיין AQM-91 פיירפליי" - מפרט חלקי designation-systems.net/dusrm/m-91
  4. ^ לופ נור שימשה אתר הניסויים בנשק גרעיני של סין. הניסוי הסיני הראשון בפיצוץ פצצת אטום (ניסוי אטומי מס' 596) בוצע בלופ נור בשנת 1964. ב-17 ביוני 1967 פוצצה סין באתר את פצצת מימן הראשונה שלה. עד 1996 בוצעו באתר בסך הכול 45 ניסויים בנשק גרעיני
  5. ^ "ראיין AQM-91 פיירפליי" aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads
  6. ^ "ראיין AQM-91 פיירפליי" nationalmuseum.af.mil/Visit/Museum-Exhibits/Fact-Sheets/Display/Article/198027/teledyne-ryan-aqm-91a-compass-arrow
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

28307349ראיין AQM-91 פיירפליי