קבר פירוז נהאוונדי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קבר פירוז נהאוונדי
آرامگاه پیروز نهاوندی
מידע כללי
מדינה איראןאיראן איראן
קואורדינטות 33°58′11.0″N 51°24′59.5″E / 33.969722°N 51.416528°E / 33.969722; 51.416528

קבר פירוז נהאוונדיפרסית: آرامگاه پیروز نهاوندی), המכונה גם מקדש אבו לולו (בפרסית: بقعه ابولولو) וגם מַקדש בָּאבָּא שֻׁגַ'אע א-דִין (בפרסית: بقعه بابا شجاع‌الدین),[1] הוא מאוזוליאום המיוחס לפי מסורת עממית למקום קבורתו של פירוז נהאוונדי, עבד פרסי שרצח את הח'ליף האסלאמי השני עומר בן אל-ח'טאב בשנת 644 לספירה.[2]

המבנה מצוי בעיר כאשאן שבפרובינציית אספהאן באיראן,[3] והוא מתוארך לתקופת האימפריה המונגולית.[4] בתקופות מאוחרות יותר שימש כמוקד לפולחן דתי עממי ולחגיגות מסורתיות לכבוד אבו לולו, בעיקר בתקופת השושלת הסווית.

הבניין נסגר בשנת 2007 על ידי ממשלת איראן עקב לחץ מצד האיגוד הבין-לאומי של מלומדים מוסלמים.[5]

תיאור המבנה

הקבר המשוער של פירוז נהאוונדי בתוך המבנה

לפי מקורות איראניים, המבנה המקורי נבנה עוד לפני תקופת האימפריה הספווית – ככל הנראה בתקופה המונגולית (בין המאות ה-13 ל-15).[6] הכיפה והאיוואן נוספו בתקופות מאוחרות יותר, בתקופה הספווית ולאחריה.[6]

פסטיבל

הכיפה מבחוץ

לפי מקורות היסטוריים, אבו לולו נרצח מיד לאחר התנקשותו בעומר בן אל-ח'טאב במדינה – בירת ח'ליפות הראשידון – בשנת 644.[7] עם הזמן התפתחה אגדה לפיה עלי אבן אבי טאלב הציל את אבו לולו בדרך נס באמצעות תפילה מיוחדת, והעביר אותו בטלפורטציה לעיר כאשאן, שם נישא, חי ומת.[8]

במאה ה-16, עם תהליך השיעיזציה של איראן על ידי השושלת הספווית, הפך נהאוונדי לדמות נערצת בקרב השיעים, והחלו להיערך חגיגות שנתיות סביב מקום קבורתו. החגיגה נקראה עומר כושאן (בפרסית: عمرکشان – "הריגת עומר") ונחגגה ביום מות עומר – 26 בד'ו אל-חִג'ה בלוח השנה ההיג'רי.[9] לעיתים החג צוין גם ב-9 ברביע אל-אוול.[10] בחג זה כונה נהאוונדי באבא שוג'אע א-דין (בערבית: بابا شجاع الدين – "אבי אומץ-הלב של הדת"), והוצג כגיבור דתי שהציל את האסלאם מידי ח'ליף רודני.[11]

במהלך המאה ה-19 (בתקופת השושלת הקאג'ארית) החלו רשויות הדת והממשל באיראן לדכא את החגיגות בשל הרגישות הפוליטית כלפי האסלאם הסוני.[12] עם עליית הרפובליקה האסלאמית של איראן לשלטון ב-1979 נאסרה חגיגת "עומר כושאן" רשמית, אף על פי שהחג ממשיך להיחגג בחשאי באיראן.[13][14]

מחלוקות

הקבר בספטמבר 2015

במאה ה-20 ובמאה ה-21 עורר המקום מחלוקת בזירה האסלאמית: אוניברסיטת אל-אזהר דרשה מממשלת איראן להרוס את הקבר, בטענה שהוא "בלתי-אסלאמי" ו"פוגעני כלפי האסלאם הסוני". דרישה זו גרמה לקרע דיפלומטי בין איראן לבין מוסדות סוניים מרכזיים.[15] בשנת 2007, בעקבות לחץ מצד האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, נסגר האתר בצו ממשלתי.[5]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קבר פירוז נהאוונדי בוויקישיתוף

ביבליוגרפיה

  • Algar, Hamid. "Caliphs and the Caliphate, as viewed by the Shiʿites of Persia". pp. 677–679.
  • Ali, Sayyid (12 בנובמבר 2018). "Is Abu Lulu Buried in Kashan?". Iqra Online. {{cite web}}: (עזרה)
  • Anonymous (6 בספטמבר 1975) [15 Shahrivar 1354 Solar Hijri calendar]. "بقعه ابولولو / ۱۰۹۱" (PDF). دانشنامه‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران [Encyclopaedia of the History of Architecture and Urban Planning of Iran]. Registration no. 1091 (בפרסית). Ministry of Roads and Urban Development. {{cite book}}: (עזרה)
  • Calmard, Jean (1996). "Shi'i Rituals and Power II. The Consolidation of Safavid Shi'ism: Folklore and Popular Religion". In Melville, Charles (ed.). Safavid Persia: The History and Politics of an Islamic Society. Pembroke Persian Papers. Vol. 4. London: I.B. Tauris. pp. 139–190. ISBN 1-86064-023-0.
  • Fischer, Michael M. J. (1980). Iran: From Religious Dispute to Revolution. Cambridge, MA: Harvard University Press. ISBN 9780674466159.
  • Isma'il, Faraj (13 ביוני 2007). "بعد تدخل الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين : السلطات الإيرانية تغلق مزار "أبو لؤلؤة المجوسي" قاتل عمر بن الخطاب". Al Arabiya. אורכב מהמקור ב-15 ביוני 2007. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: unfit URL (link)
  • Ismail, Raihan (2016). Saudi clerics and Shī'a Islam. New York: Oxford University Press. ISBN 9780190627508.
  • Johnson, Rosemary Stanfield (1994). "Sunni Survival in Safavid Iran: Anti-Sunni Activities During the Reign of Tahmasp I". Iranian Studies. 27 (1–4): 123–133. doi:10.1080/00210869408701823. JSTOR 4310889.
  • Pellat, Charles (2011). "Abū Loʾloʾa". In Yarshater, Ehsan (ed.). Encyclopaedia Iranica.
  • Torab, Azam (2007). Performing Islam: Gender and Ritual in Iran. Leiden: Brill. doi:10.1163/9789047410546_009.

הערות שוליים

  1. Anonymous 1975.
  2. On Abu Lu'lu'a, see Pellat 2011.
  3. Algar 1990.
  4. Anonymous 1975. Quote: "اصل بنا احتمالا مربوط به دوران قبل از صفويه وبقول به دوران مغول ميرسد ولى گنبد وايوان آن ازبناهاى دوران صفويه ودورانهاى بعد مياشد.".
  5. ^ 5.0 5.1 Isma'il 2007, referred to by Ismail 2016, p. 93; Ali 2018.
  6. ^ 6.0 6.1 Anonymous 1975. Quote: "اصل بنا احتمالا مربوط به دوران قبل از صفويه وبقول به دوران مغول ميرسد ولى گنبد وايوان آن ازبناهاى دوران صفويه ودورانهاى بعد مياشد.".
  7. Pellat 2011.
  8. Fischer 1980, p. 16; Johnson 1994, p. 127, note 23. According to Ali 2018, the earliest version of the transportation story as related by Imād al-Dīn Ṭabarī in his Kāmil-e Bahāī (675 AH = 1276–7 CE) mentioned a mystical transportation to Qom, but later the story was changed to Abu Lu'lu'a's being transported to Kashan instead, possibly to authenticate the presence of the mausoleum in Kashan.
  9. Johnson 1994, p. 127, note 23; cf. Algar 1990.
  10. Calmard 1996, p. 161; Algar 1990.
  11. Calmard 1996, p. 161; Johnson 1994, p. 127, note 23; Torab 2007, p. 196.
  12. Algar 1990; Torab 2007, pp. 194–195.
  13. Torab 2007, p. 195.
  14. Torab 2007, p. 198.
  15. Ismail 2016, p. 93.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

קבר פירוז נהאוונדי41170122Q6419560