קאדנס
קאדנס הוא מונח ברכיבת אופניים המתאר את קצב דיווש רוכב האופניים על פי מספר סיבובי הארכובה (קראנק) בדקה (סל"ד). הקאדנס נמדד ביחס ישיר למהירות הגלגל, אך הוא מדידה מובחנת המשתנה עם ההילוכים כאשר שינויים בהם משנים את היחס בין סל"ד הארכובה לסל"ד הגלגל.
על פי רוב לרוכב אופניים יש קאדנס מסוים בו הוא מרגיש הכי נוח לפדל. ברכיבה על אופניים בעלי הילוכים רבים, ניתן לשמור על הקאדנס המועדף באמצעות משחק עם ההילוכים במגוון רחב של מהירויות. רוכבי אופניים מקצועיים כמו גם חובבים, בדרך כלל רוכבים בקאדנס סביב 65–85 סל"ד. על פי מדידת קאדנס שנעשתה בשבעה רוכבי אופניים מקצועיים במהלך מרוץ אופניים של שלושה שבועות, הם רכבו בקאדנס סביב ה-90 סל"ד במישור ובשלבים של רכיבות ארוכות (~190 ק"מ) כמו גם ברכיבות נגד השעון. זאת, בעוד במהלך עליות חדות למעברי הרים (~15 ק"מ) הם רכבו בקאדנס של כ-70 סל"ד.[1]
קאדנס גבוה מכונה "ספינינג", בעוד מתייחסים לקאדנס נמוך כ"מעיכה" או "טחינה" ("Mashing", "Griding").
לכל רוכב אופניים יש תחום צר של קאדנס הנוח לו, בדרך כלל קטן מהתחום הרחב שצוין מעלה. הדבר משפיע על מספר וטווח ההילוכים המתאימים לתנאי הרכיבה.[2]
קיים מד קאדנס המשדר את נתון הקאדנס לרוכב בזמן אמת. כמו כן, ישנם מחשבי רכיבה המקובעים לכידון ומציגים את הנתון לרוכב.
ראו גם
הערות שוליים
- ^ Alejandro Luc??A, Jes??S Hoyos, Jos?? L. Chicharro, Preferred pedalling cadence in professional cycling:, Medicine and Science in Sports and Exercise 33, 2001-08, עמ' 1361–1366 doi: 10.1097/00005768-200108000-00018
- ^ Cycling Cadence and Bicycle Gearing, web.archive.org, 2012-02-04
27967140קאדנס