עוזר צלם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עוזר צלם ביחד עם הצלם על סט צילומים

עוזר צלם הוא חבר במחלקת הצילום בצוות הפקה קולנועית שתפקידו העיקרי הוא לשמור על הפוקוס האופטי של עדשת המצלמה על הנושא או הפעולה המצולמים.

"משיכת פוקוס" (pulling focus) מתייחסת לפעולת שינוי מרחק הפוקוס של עדשת מצלמה בהתאם למרחקו של נושא נע ממישור הפוקוס של המצלמה, או בהתאם לשינוי במרחק בין אובייקט סטטי למצלמה נעה. לדוגמה, אם שחקן נע ממרחק של 8 מטרים (26 רגל) ל־3 מטרים (9.8 רגל) ממישור הפוקוס, עוזר הצלם משנה את הגדרת המרחק בעדשה בהתאמה מדויקת לתנועת השחקן. עוזר הצלם עשוי גם להעביר את הפוקוס מאובייקט אחד לאחר בהתאם לדרישות השוט, תהליך המכונה "רק פוקוס" (rack focusing).[1]

משיכת פוקוס

לעיתים קרובות ישנו מרווח טעות מצומצם מאוד, בהתאם לפרמטרים של כל שוט. תפקידו של עוזר הצלם הוא בעל חשיבות רבה בתהליך ההפקה הקולנועית. ברוב המקרים, תמונה "רכה" (לא בפוקוס) נחשבת לבלתי שמישה, משום שלא ניתן לתקן שגיאה כזו בפוסט־פרודקשן שניתן להסיר פרטים מתוך פריים, לא ניתן להחזיר פרטים שלא צולמו כראוי עקב חוסר פוקוס. ייתכן כי שחקן לא יוכל לשחזר הופעה טובה באותה רמה בטייק נוסף, ולכן מצופה מעוזר הצלם לבצע את עבודתו ללא רבב בכל טייק.

מתודולוגיה

לאחר שמיקום המצלמה או ה"שוט" הכללי נקבע על ידי צלם הקולנוע (ה־DOP) ומפעיל המצלמה, עוזר המצלמה הראשון מתחיל למדוד את המרחקים בין הסימונים של השחקנים לבין מישור הפוקוס של המצלמה. מרחקים אלו נרשמים באמצעות סימונים בעיפרון גריז או עט על טבעת הפוקוס של העדשה; סימונים דומים עשויים להופיע גם על דיסק הסימון או הטבעת של כל מערכת "פולו פוקוס" שנמצאת בשימוש. באופן מסורתי, עוזר הצלם הסתמך רק על הסימונים הללו ועל תחושת המרחק המפותחת שלו כדי להשיג תוצאות מדויקות. בעשור האחרון, עם המעבר הגובר למצלמות דיגיטליות, מסכים איכותיים יותר ו"וידאו טאפ" ברזולוציה גבוהה, קיבל עוזר הצלם כלים נוספים המסייעים לו לשמור על פוקוס נכון. מסך באיכות HD עשוי להיות שימושי במיוחד כשאין זמן למדוד ולסמן את כל המרחקים הדרושים, או כאשר לא ניתן לבצע חזרות מוקדמות. במרבית ההפקות המודרניות, נעשה שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות להעברת וידאו, אשר שולחות אות HD או 4K ישירות לעוזר הצלם.[2]

עוזר המצלמה הראשון עשוי לבצע מדידות סביבה כלליות כדי להבין מהם המרחקים בין נקודות התייחסות – כמו דוגמאות על הרצפה או הקירות, ריהוט, וכל אלמנט נוסף בסביבה – על מנת לשער במהירות מרחקים משוערים בין המצלמה לנושא גם בתנאים כאוטיים.

ה־1st AC כפוף לצלם הראשי, עובד לצד מפעיל מצלמה, ומפקח על עוזר המצלמה השני (המכונה גם "קלפר לודר") ועל כל שאר חברי מחלקת המצלמה.

הערות שוליים

  1. Bordwell, David (4 בינואר 2016). Film art : an introduction. Thompson, Kristin, 1950-, Smith, Jeff, 1962 December 17- (Eleventh ed.). New York, NY. p. 193. ISBN 978-1-259-53495-9. OCLC 920966698. {{cite book}}: (עזרה)
  2. "What are the Components of a Camera Rental Package?". Camera Rentals NYC (באנגלית). נבדק ב-2024-09-12.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

עוזר צלם40989156Q1639269