לדלג לתוכן

סיווג קרנגי למוסדות השכלה גבוהה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית

סיווג קרנגי של מוסדות להשכלה גבוההאנגלית: The Carnegie Classification of Institutions of Higher Education) או בקיצור סיווג קרנגי, הוא מסגרת לסיווג מכללות ואוניברסיטאות בארצות הברית שנוצר בשנת 1970 על ידי "קרן קרנגי לקידום ההוראה" (Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching) והוא מנוהל על ידי המועצה האמריקאית לחינוך (American Council on Education).[א]

המסגרת משרתת בעיקר מטרות חינוכיות ומחקריות, במיוחד כשחשוב לזהות קבוצות של מוסדות דומים.[1] הסיווג מתמקד בדרך כלל בסוגי התארים המוענקים וברמת הפעילות הקשורה, כמו מחקר.

היסטוריה

סיווג קרנגי נוצר על ידי ועדת קרנגי להשכלה גבוהה (Carnegie Commission on Higher Education) בשנת 1970 ופורסם לראשונה ב־1973, ועודכן מספר פעמים, הפעם האחרונה ב־2021].[1] דו"ח 2005 עיבד באופן יסודי את מערכת הסיווג, ומאז שומרים העדכונים (כולל עדכון 2015) על אותו מבנה של שישה סיווגים מקבילים.[1][2]

בשנת 2015, העבירה קרן קרנגי (Carnegie Foundation) את האחריות על הסיווג הראשי ל"מרכז לחקר העל־תיכוני" (Center for Postsecondary Research) באוניברסיטת אינדיאנה.[3] סיווג ההתנדבות בנושא "מעורבות קהילתית" (Community Engagement) מנוהל על ידי מכון "תכלית ציבורית" (Public Purpose Institute) באלבִּיוֹן קולג' (Albion College) במישיגן.[4] במרץ 2022, עברו סיווג קרנגי והסיווג בנושא ההתנדבות ל"מועצה האמריקאית לחינוך" (American Council on Education), ארגון ללא מטרות רווח בוושינגטון די. סי..[5]

הסיווג בסיסי

מספר המוסדות בכל קטגוריה מצוין בסוגריים.[2]

מכללות

מכללות הן מוסדות המעניקים בעיקר לימודי תעודה.[6]

  • מכללה ממוקדת מקצוע, בהיקף גדול או בינוני (193)
  • מכללה ממוקדת מקצוע, בהיקף קטן (168)
  • מכללה שאינה ממוקדת, בהיקף גדול (78)
  • מכללה שאינה ממוקדת, בהיקף גדול בינוני (265)
  • מכללה שאינה ממוקדת, בהיקף קטן (204)

תואר עמית/בוגר

מוסדות המעניקים בעיקר תעודות, אך גם תארים ראשונים או שניים:[6]

  • מוסדות לתואר ראשון או שני, ממוקדי מקצוע (51)
  • מוסדות לתואר ראשון או שני שאינם ממוקדי מקצוע (50)

תואר ראשון

מוסדות לתואר ראשון, המעניקים בעיקר תארים ראשונים ואין להם תוכניות לימודים משמעותיות לתואר שני.[6]

  • תואר ראשון מעורב (82)
  • תואר ראשון מקצועי (53)
  • תואר ראשון מקצועי בהיקף קטן (247)

תואר ראשון/תואר שני

מוסדות המציעים תוכניות לתואר ראשון ושני, אך אין להם תוכניות משמעותיות לתואר דוקטור.[6]

  • שילוב של תואר ראשון, תואר שני, בהיקף בינוני וגדול (87)
  • שילוב של תואר ראשון, תואר שני, בהיקף קטן (39)
  • שילוב של תואר ראשון, תואר שני, ממוקד מקצוע, בהיקף גדול ובינוני (129)
  • תואר ראשון, תואר שני ממוקדי מקצוע, בהיקף קטן (121)

תואר ראשון/תואר שני-תואר דוקטור

מוסדות המציעים תוכניות לתואר ראשון ושני, וכן תוכניות לתואר דוקטור:[6]

  • שילוב של תואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, בהיקף גדול (107)
  • שילוב לימודים לתואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, בהיקף בינוני (100)
  • שילוב של תואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, בהיקף קטן (30)
  • תואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, ממוקדי מקצועות בהיקף גדול (41)
  • תואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, ממוקדי מקצועות (135)
  • תואר ראשון, תואר שני, תואר דוקטור, ממוקדי מקצוע בהיקף קטן (58)

מוסדות המיקוד המיוחדים

מוסדות בעלי מיקוד מיוחד מתמקדים או מעניקים תארים בעיקר בקטגוריה אחת.[6]

  • לימודים יישומיים ולימודי קריירה (323)
  • אמנויות ומדעים (221)
  • אומנויות, מוזיקה ועיצוב (89)
  • עסקים (120)
  • לימודי תואר שני (68)
  • משפטים (27)
  • בתי ספר ומרכזים רפואיים (68)
  • סיעוד (240)
  • מקצועות בריאות אחרים (197)
  • טכנולוגיה, הנדסה ומדעים (42)
  • לימודי תאולוגיה (294)

מוסדות מחקר

החל משנת 2025, תוארי מחקר מוענקים בנפרד מסיווגי מוסדות. המוסדות מסווגים לפי סכום הוצאות המחקר שלהם ומספר תוארי דוקטור למחקר שהוענקו.[7]

  • מחקר 1 (R 1): הוצאות גבוהות מאוד ותפוקת דוקטורטים (187)
  • מחקר 2 (R 2): הוצאות גבוהות והפקת דוקטורטים (139)
  • מכללות ואוניברסיטאות מחקר: (216)

גודל והגדרה

גודל וסביבה מסווג מוסדות לפי מספר הסטודנטים בהם ואחוז הסטודנטים המתגוררים בקמפוס. זה לא חל על מוסדות לתארים מתקדמים ומקצועיים (בלבד) ולא על מוסדות בעלי התמחות מיוחדת.[8]

גודל

גודל המוסדות מבוסס על מספר הסטודנטים מחושב על ידי הוספת מספר הסטודנטים בתוכנית מלאה לשליש ממספר הסטודנטים בתוכנית חלקית. מכללות דו-שנתיות מסווגות באמצעות סולם שונה ממוסדות ארבע-שנתיים ומעלה.[8]

  • לימודים דו-שנתיים בהיקף קטן מאוד (VS2), פחות מ-500 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • לימודים דו-שנתיים בהיקף קטן (S2), לפחות 500 אך פחות מ-2,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • לימודים דו-שנתיים בהיקף בינוני (M2), לפחות 2,000 אך פחות מ-5,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • דו-שנתי גדול (L2) - לפחות 5,000 אך פחות מ-10000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • לימודים דו-שנתיים גדולים מאוד (VL2) - 10,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • מוסד ארבע שנתי בהיקף קטן מאוד (VS4), פחות מ-1,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • מוסד קטן ארבע שנתי (S4), לפחות 1,000 אך פחות מ-3,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • לימודים בינוניים ארבע-שנתיים (M4), לפחות 3,000 אך פחות מ-10,000 תלמידים בתוכנית מלאה.
  • לימודים גדולים של ארבע שנים (L4), יותר מ-10,000 תלמידים בתוכנית מלאה.

סביבה

סביבת הלימודים מחושבת על פי אחוז הסטודנטים לתואר ראשון בתוכנית מלאה, המתגוררים בדיור המנוהל על ידי המוסד הלימודי.[8] מוסדות דו-שנתיים אינם מסווגים בסיווג זה.

  • בעיקר ללא מגורים (NR): פחות מ-25 אחוז מהסטודנטים לתואר ראשון או פחות מ-50 אחוז הרשומים לתוכנית מלאה גרים בקמפוס.
  • מגורים (R): (א) לפחות 25 אחוז מהסטודנטים לתואר ראשון גרים בקמפוס וכן (ב) לפחות 50 אחוז אך פחות מ-80 אחוז לומדים בתוכנית מלאה.
  • מגורים בעלי אופי מובהק (HR): לפחות מחצית מהסטודנטים לתואר ראשון הלומדים לתואר גרים בקמפוס ולפחות 80 אחוז מהם לומדים בתוכנית מלאה.

מהדורת 2005

תוכנית הסיווג משנת 2005 הציגה "קבוצה של סיווגים מרובים ומקבילים", ה"מאורגנים סביב שלוש שאלות מרכזיות: 1) מה נלמד? 2) מי לומד? 3) באיזו סביבה?".

בנוסף נשקל וסווג על פי "כיצד מוסדות מבקשים לנתח, להבין ולשפר את לימודי התואר הראשון".

פרסום הסיווגים

קרן קרנגי אינה מדפיסה את מערכות הסיווגים, אלא מפרסמת אותם באתר האינטרנט שלה.

ביאורים

  1. American Council on Education היא ארגון ההשכלה הגבוהה, המייצג כ-1,600 מכללות ואוניברסיטאות בארצות הברית, המעניקות תארים. במוסדות אלו לומדים כשני שלישים מכלל הסטודנטים, במוסדות המוסמכות בארצות הברית להעניק תארים.

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 Carnegie Classifications | Home Page, carnegieclassifications.iu.edu
  2. ^ 2.0 2.1 Basic Classification Tables, www.carnegiefoundation.org (באנגלית)
  3. IU research Center to House Carnegie Classification of Institutions of Higher Education – Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching (באנגלית)
  4. 2015 Carnegie Classification of more than 4,660 universities and colleges released, ‏Feb. 2, 2016
  5. Emma Whitford, Carnegie Classifications Find a New Home, ‏February 9, 2022
  6. ^ 6.0 6.1 6.2 6.3 6.4 6.5 Institutional Classification Technical Manual, carnegieclassifications.acenet.edu, ‏Updated October 10, 2025
  7. 2025 Research Activity Designations, Carnegie Classification of Institutions of Higher Education® (באנגלית)
  8. ^ 8.0 8.1 8.2 Size & Setting Technical Details, www.carnegiefoundation.org (באנגלית)

קישורים חיצוניים

סיווג קרנגי למוסדות השכלה גבוהה42105401Q4223026