סוחוי
מטה החברה | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג |
חברה בת וחברת מניות משותפות (אנ') |
מייסדים | פאבל סוחוי |
תקופת הפעילות | 1939–הווה (כ־85 שנים) |
חברת אם | תאגיד המטוסים המאוחד |
מיקום המטה |
נפת בגובוי, מוסקבה רוסיה |
בעלות |
57,06% תאגיד בניית המטוסים המאוחד 29,81% ונשאקונומבנק 10,66% הסוכנות הפדרלית לניהול רכוש המדינה |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית וביטחונית |
מוצרים עיקריים | מטוסים |
הכנסות | 1.61 מיליארד דולר (2016) |
רווח תפעולי | 76 מיליון דולר (2016) |
רווח | 35.1 מיליון דולר (2016) |
הון עצמי | 2.74 מיליארד דולר (2016) |
מנכ"ל | איגור אוזאר |
עובדים | 26,177 (2011) |
www.sukhoi.org בארכיון האינטרנט |
סוּחוֹי (ברוסית: Сухой) היא יצרנית מטוסים צבאיים ואזרחיים רוסית, אשר נוסדה בשנת 1939 על ידי מהנדס האווירונאוטיקה הבלארוסי פאבל סוחוי.
מטוסי הסוחוי שימשו ועודם משמשים כעמוד השדרה בחילות האוויר של מדינות ברית המועצות לשעבר והמדינות להן סיפקה נשק במשך שנים רבות, כגון חילות האוויר של מדינות ערב. מטוסי חיל האוויר הישראלי נלחמו בקרבות אוויר רבים נגד מטוסי סוחוי מצריים וסוריים, למשל: ב-28 באפריל 1970 הופלו שני מטוסי סוחוי-7 מצריים על ידי מטוסי מיראז' 3 ישראליים.
משרד התכנון בראשות פאבל סוחוי הוקם בשנת 1939 במוסקבה. בשנת 1949 המשרד נסגר, אך נפתח מחדש כבר בשנת 1953 והיה אחד המרכזים לפיתוח מטוסי קרב חדשים לחיל האוויר הסובייטי.
המטוס המפורסם ביותר של חברת סוחוי היה הסוחוי Su-47. המטוס החדיש ביותר המיוצר על ידי החברה הוא סוחוי Su-57, אשר מיוצר על ידי רוסיה כמדגים טכנולוגיות.
בשנות האלפיים החלה חברת סוחוי, גם בפיתוח מטוסי נוסעים (Superjet). ב-26 בספטמבר 2007 חשפה חברת סוחוי את מטוס הנוסעים המודרני הראשון (Sukhoi superjet 100) מתוצרתה, המיועד לטיסות אזוריות ויכול לשאת 78–98 נוסעים. סוחוי נחשבת גם ליצרנית מטוסי הנוסעים הגדולה ביותר ברוסיה. החברה נחשבת כאחת מיצרניות המטוסים המתקדמות בעולם לצד חברת בואינג ואיירבוס.
ב-4 באוגוסט 2006, הטילה מחלקת המדינה האמריקנית סנקציות עסקיות על סוחוי בשל חשד לסחר שלה עם איראן.
מטוסי הקרב של חברת סוחוי ושנת פיתוחם
- סוחוי-1 – 1939
- סוחוי-2 – 1939
- סוחוי-3 – 1939
- סוחוי-5 – 1944
- סוחוי-6 – 1944
- סוחוי-7 – 1953
- סוחוי-8 – 1948
- סוחוי-9 – 1946
- סוחוי-11 – 1948 (שיפור של סוחוי-9)
- סוחוי-13 – 1950 (שיפור של סוחוי-11)
- סוחוי-12 – 1942
- סוחוי-15 – 1960
- סוחוי-17 – 1965 (שיפור של סוחוי-7) מטוס בעל כנף עם גאומטריה משתנה
- סוחוי-20 – 1970 (שיפור של סוחוי-17)
- סוחוי-22 – 1973 (שיפור של סוחוי-20)
- סוחוי Su-24
- סוחוי-25 – 1979 מקבילו של ה-A-10 ת'נדרבולט II האמריקאי
- סוחוי-27 – מטוס יירוט ותקיפה. מקבילו של ה-F-15C\D איגל האמריקאי
- סוחוי-30 – 1985 (שיפור של סוחוי-27 ומקבילו של ה-F-15E)
- סוחוי-32 – 1990 (מטוס קרב-הפצצה ממשפחת סוחוי-27, נועד להחליף את הדגם הישן Su-24)
- סוחוי-33 – 1987 (שיפור של סוחוי-27 עם כנפיים מתקפלות, עבור חיל הים הרוסי)
- סוחוי-35 – 1995 (שיפור של סוחוי 30)
- סוחוי Su-34 – 1995 (שיפור של סוחוי 32)
- סוחוי 37 – 1997
- סוחוי 39 – 1995 (שיפור של סוחוי-25 עבור חיל הים הרוסי)
- סוחוי 47 – 1997
- Su-57 – בשירות מבצעי בחיל האוויר הרוסי משנת 2020
- סוחוי S-70 אוחוטניק – 2019 בלתי מאויש
- סוחוי Su-75 – 2023 מטוס חמקן מדור 5
יצרנית מטוסי הנוסעים סוחוי
חברת סוחוי לייצור מטוסים אזרחיים (Гражданские самолёты Сухого) היא חברה רוסית לייצור מטוסי נוסעים שהוקמה בשנת 2000 ונחשבת לחלק מחברת סוחוי. 25% ממניות החברה נמצאת בבעלות "אלניה איירמאקי" האיטלקית.
משנת 2008, מייצרת החברה את המטוס סוחוי סופרג'ט 100. היו תוכניות לייצור מספר דגמי מטוסים נוספים (למשל סוחוי KR-860) אך הן לא התקדמו לשלב הייצור.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של סוחוי(הקישור אינו פעיל)
- אתר החברה בארכיון האינטרנט
- סוחוי, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
מטוסים תוצרת סוחוי | ||
---|---|---|
מטוסי קרב | סוחוי 9 • סוחוי 11 • סוחוי 15 • סוחוי 27 • סוחוי 30 • סוחוי 33 • סוחוי 35 • סוחוי 37 • סוחוי 47 • סוחוי-57 • סוחוי 75 | |
מטוסי תקיפה | סוחוי 2 • סוחוי 4 • סוחוי 7 • סוחוי 17/20/22 • סוחוי 24 • סוחוי 25 • סוחוי 34 | |
מטוסי ביון | סוחוי 12 | |
כלי טיס בלתי מאוישים | סוחוי S-70 | |
אבות טיפוס | סוחוי P-1 • סוחוי T-4 • סוחוי Su-47 • סוחוי FGFA | |
מטוסי אימון | סוחוי 28 • סוחוי 29 | |
מטוסי נוסעים | Su-38 • Su-80 • סופרג'ט 100 • KR-860 • סופרג'ט ניו |
39658831סוחוי