לדלג לתוכן

מזכירות רפואית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית

מזכיר רפואי עוסק בענייני המנהלה של המוסד הרפואי, אחת מיחידותיו או של גורם רפואי יחיד במקרה קליניקה פרטית. מזכיר רפואי לרוב מועסק בקופת חולים, בית חולים, קליניקה פרטית או תחת משרד הבריאות. תפקיד המזכיר הרפואי דורש הסמכה המשלבת היכרות וידע מקצועי ביכולות אדמיניסטרטיביות, טכניות-מחשוביות וכישורי תקשורת בין-אישית.[1] ובעיקר תוך ניהול זמן המשלב סיוע למטופלים מול ניהול משימות אדמיניסטרטיביות.[2][3]

בישראל קיימים מספר מוסדות המאפשרים לימודי תעודת מזכיר רפואי.

העיסוק במערכות הבריאות המודרניות

מזכיר רפואי באופן מסורתי עסק במשימות אדמיניסטרטיביות כמו קביעת תורים, תמלול מסמכים וניהול תיקי מטופלים. עם זאת, התפתחויות טכנולוגיות כמו תיקים רפואיים אלקטרוניים, אפשרות לרפואה מרחוק ושינויים רגולטוריים הרחיבו באופן משמעותי את תחומי אחריותם. כיום, המזכירים הרפואיים נדרשים למיומנויות טכניות גבוהות לניהול נתונים דיגיטליים, הבטחת דיוק בתיעוד אלקטרוני ותיאום תקשורת בין-תחומית. תפקידם התרחב מתפקיד פקידותי פסיבי לעמדת תמיכה דינמית ורב-גונית, התורמת ישירות ליעילות תפעולית, בטיחות מטופלים ואיכות שירות כוללת.[1]

המזכיר הרפואי בעל גישה ליומן הפגישות של כלל נותני השירות ביחידה/מוסד רפואי כולל אפשרות לקביעת תורים. כמו אפשרות הפקת התחייבויות, הדפסת הפניות ולרוב גם אחראי על ניהול המידע והרשומות האדמיניסטרטיביות והרפואיות, כשטעות או מחדל בתפקידו עלולים להוות בסיס לתביעת רשלנות רפואית.[4][5]

תפקידים

המזכיר הרפואי אחראי על: תיאום תורים ותקשורת; ניהול ותיעוד מדויק ומלא של הרשומות הרפואיות (תוצאות בדיקות, הפניות, סיכומי ביקור, מכתבי שחרור, היסטוריה רפואית ותרופות); העברת מידע למטופל לגבי תורים, הכנות לבדיקות, תוצאות בדיקות והנחיות כלליות; תיאום בין המטופל לרופאים, אחיות, מעבדות, מכונים וגורמים חיצוניים; ושמירה על סודיות ואבטחת מידע כחלק מתקנות הגנת הפרטיות; אחזור ושחזור מידע במקרה של תביעה במטרה לסייע בהליך משפטי.[5][4]

מעורבות במקרי רשלנות רפואית

למרות אפשרות שילוב תביעת רשלנות רפואית נגד המוסד הרפואי המעסיק את הצוות וגורמי הצוות המעורבים במקרה הרשלנות במוסד; מרבית התביעות מוגשות רק נגד המוסד הרפואי המעסיק. זאת מכיוון שהמוסד נושא באחריות שילוחית למעשי עובדיו במסגרת תפקידם. עם זאת במקרי רשלנות חמורה או סטייה בוטה מהנהלים שהביאה למצב של החמרה במצב רפואי או חוסר אבחון, מזכיר רפואי יכול גם כן להיכנס לתביעה ובפרט בענייני ניהול ותיעוד רשומות רפואיות. כהתעלמות מבקשה דחופה לאבחון מומחה; אי סיוע בעברת מידע מלא בעניין תורים, תוצאות בדיקות והנחיות כלליות; הפניה שגויה למטופל או אי-העברת הפניה בזמן; ו/או חריגה מתקנות הגנת הפרטיות.[5][4]

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Hakami, Zahra Mohammed Ali, et al. "The Evolving Role of the Medical Secretary in Modern Healthcare Systems: A Literature Review." Cuestiones de Fisioterapia 54.5 (2025): 948-952.
  2. Daba, Rahma Muhammad Ahmed, et al. "Medical Secretaries as Healthcare Intermediaries: Balancing Administrative Tasks and Patient Support." Journal of International Crisis and Risk Communication Research 7.S10 (2024): 233.
  3. KHUNAYFIS ALTHOBAITI, YOUSEF AHMED, et al. "The Vital Role Of Medical Secretaries In Modern Healthcare Settings." Journal of Namibian Studies 36 (2023).
  4. ^ 4.0 4.1 4.2 Almutairi, Saud Saad R., et al. "The role of medical records and medical secretary in supporting Nurses and Psychologists in Treating Chronic Mental Health Disorders." Journal of International Crisis and Risk Communication Research 7.S9 (2024): 2513.
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 Zakri, Mohammad Albar Mohammad, et al. "Role of Medical Secretaries and Health Information Management in Health Records Management." Journal of International Crisis and Risk Communication Research 7.S10 (2024): 243.

מזכירות רפואית41644437Q12325328