מהפכת האופנה
מהפכת האופנה היא תנועה עולמית הפועלת במאה מדינות ברחבי העולם, ששמה לה למטרה להעלות את המודעות לנזקים הסביבתיים של תעשיית האופנה ולהגביר את השקיפות של בשרשרת אספקת האופנה. תנועת מהפכת האופנה הגדירה את יום השנה לאסון רנא פלאזה בבנגלדש כיום מהפכת האופנה. בשנים 2014–2018 מיליוני אנשים ברחבי העולם קראו לחברות האופנה לענות על השאלה מי מייצר את הבגדים שלי? ההאשטאג #WhoMadeMyClothes הפך לטרנד מוביל בטוויטר.[1]
היסטוריה
מהפכת האופנה הוקמה בשנת 2013 בתגובה לאסון רנא פלאזה בבנגלדש על ידי מעצבות אופנה בריטיות, קארי סומרס ואורסולה דה קסטרו. הן זיהו את קריסת המפעל כזרז להעלאת מודעת ושינוי בתעשייה.
יום מהפכת האופנה / שבוע מהפכת האופנה
יום המהפכה באופנה מתקיים מדי שנה ב-24 באפריל, ביום השנה לקריסת בניין רנא פלאזה בשנת 2013. באסון נהרגו 1,133 ומעל 2,500 נפצעו. בשנת 2016 התרחבה הפעילות לשבוע שלם. יום המהפכה האופנה מתקיים על מנת להדגיש את השפעת תעשיית האופנה על כדור הארץ, העלאת המודעות לניצול עובדים, שקיפות שרשרת האספקה הודגשה גם ביום מהפכת האופנה.[2]
יום מהפכת האופנה הראשון התקיים ב־24 באפריל 2014 ההאשטאג שהוביל את היום היה #insideout (בתרגום חופשי: הפוך), שהפך לטרנד עולמי בטוויטר. [3][4] המארגנים קראו לאנשים ללבוש את הבגדים הפוך, לחשוף את תווית המידע ולהעלות תמונות לרשות החברתיות .[5] מטרת הקמפיין הייתה לעורר את צרכני האופנה לחקור מי מייצר את הבגד שלהם והיכן.[6]
בשנת 2015 ההאשטאג שהוביל את היום #WhoMadeMyClothes (מי ייצר את הבגדים שלי?) והפך לסיסמה המזוהה עם תנועת מהפכה האופנה. מעצבת האופנה סטלה מקרטני שיתפה עם מעל למיליון העוקבים שלה תמונה שלה לובשת ז'קט מהקולקציה שלה הפוך כשהתווית בחזית עם הכיתוב: "הצג את התווית שלך ושאל מי ייצר את הבגדים לי? יום מהפכת האופנה. המטרה הייתה להפעיל לחץ על חברות הבגדים שיגיבו לדרישת הצרכנים לשקיפות ויחשפו את תהליכי ייצור הבגדים ואת האנשים העובדים בייצורם.[7] בשבוע מהפכת האופנה בשנת 2018, 3.25 מיליון אנשים תייגו תמונות תחת האשטאג #WhoMadeMyClothes.[8]
כתגובה לשאלה מי ייצר את הבגדים שלי, החל קמפיין #imadeyourclose (אני ייצרתי את הבגדים שלך) שגם אותו יזמה תנועת מהפכת האופנה. כמה מאות חברות ברחבי העולם, עובדים בתעשיית האופנה, התצטלמו עם ההאשטאג #imadeyourclose.[9][10]
פעילויות נוספות
החל משנת 2017 מהפכת האופנה מפרסמת דוח שקיפות תעשיית האופנה. בשנת 2017 נבדקו 50 חברות, בשנת 2018 נוספו עוד 50 ובשנת 2019 נסקרו 200 חברות. מטרת הדוח על פי הכותבים היא ליצר שיח עם מותגי האופנה והקמעונאים הגדולים בעולם על מנת להגביר את השקיפות שלהם.[11][12][13]
לקראת יום מהפכת האופנה ב-2018, פרסמה התנועה את המניפסט למהפכת האופנה[14] שכקורא לעבודה הוגנת, חופש התאגדות, סולידריות, הגנה על הסביבה, אופנה בת קיימא, כבוד למסורות ותרבויות, שקיפות בשרשרת האספקה ולקיחת אחריות.[15]
לקראת בלאק פריידיי ב-2018 פרסמה תנועת מהפכת האופנה סקר שערכה עבורה חברת המחקר Ipsos MORI. הסקר נערך באופן מקוון, בקרב 5,000 משתפים בין הגלאים 16 ל 75 שנה בחמשת השווקים הגדולים באירופה: גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה וספרד. צרכנים שנסקרו הטילו אחריות הן על המותגים והן על הממשלות להבטיח ייצור בר-קיימא וכי עליהם לטפל בשכר הוגן, שמירה על הסביבה, שינויי אקלים ואי-שוויון מגדרי. רוב המשיבים חושבים שעל ממשלות למלא תפקיד מכריע בשינוי דרכי הייצור של בגדים וכי מותגים צריכים לחשוף מידע על אופן ייצורם של בגדים, נעליים ואביזרים, עם אילו ספקים הם עובדים, ודרכי העסקה של העובדים לאורך כל שרשרת הייצור.[16] צעירים מדור ה-Z וילידי המילניום אמרו שהם מתחשבים בסוגיות חברתיות כשהם קונים בגדים, בהשוואה לנסקרים מבוגרים יותר.[17]
הערות שוליים
- ^ Dearden, Lizzie (24 באפריל 2015). "Fashion Revolution Day: #whomademyclothes campaign remembers Rana Plaza disaster". The Independent. London.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "Home". Fashion Revolution (באנגלית בריטית). נבדק ב-2020-02-18.
- ^ "Fashion Revolution Day 2015". Oxfam. אורכב מ-המקור ב-7 באפריל 2015.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ The Guardian, Stephanie Hepburn (14 באפריל 2015). "Can a hashtag change the fashion industry?". The Guardian.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ Amelia Butterly, People are wearing clothes inside out to mark Fashion Revolution Day, BBC Newsbeat, 2015-04-24 (באנגלית)
- ^ מאת אור קרמר, יוזמי "יום מהפכת האופנה" רוצים שתחשבו פעמיים לפני שאתם קונים עוד חולצה, באתר טיים אאוט, 2014-04-23
- ^ Linda Sharkey, This is why people are wearing their clothes insideout, The Independent, 2015-04-24 (באנגלית)
- ^ Blanchard, Tamsin (2019-04-22). "Who Made My Clothes? Stand up for workers' rights with Fashion Revolution Week | Tamsin Blanchard". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2020-04-03.
- ^ Genevieve Scarano, Genevieve Scarano, Fashion Revolution Challenge Ignites Industry-Wide Responses, Sourcing Journal, 2016-07-25 (באנגלית)
- ^ Who Made Your Clothes? Q&A with Carry Somers of Fashion Revolution | DANSK Magazine, www.danskmagazine.com
- ^ Adidas, Reebok And Patagonia Are Winning The Fashion Transparency Game, British Vogue (באנגלית)
- ^ מור הופט, דו"ח שקיפות תעשיית האופנה: עלייה של 5% במדד השקיפות, אך הדרך לשינוי עוד ארוכה, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 26.04.2018
- ^ Conlon, Scarlett (2019-04-24). "The Fashion Transparency Index: 2019 report ranks world's biggest brands". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2020-04-03.
- ^ MANIFESTO, Fashion Revolution (באנגלית)
- ^ מור הופרט, המניפסט הפאשניסטי: מסר של שינוי רדיקלי בעולם האופנה, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 23.04.2018
- ^ Consumers want more transparency and action from fashion brands, Sustainable Fashion - Eco Design - Healthy Lifestyle - Luxiders Magazine, 2019-01-10 (באנגלית)
- ^ יעל אלנתן, דו"ח חדש: דור ה'בלאק פריידי' דורש מחברות האופנה אחריות סביבתית, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 21.11.2018
34619082מהפכת האופנה