ימנייה
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
איירבוס A310 של החברה | |||||||||||
נתונים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
תקופת הפעילות | 1962–הווה (כ־63 שנים) | ||||||||||
מיקום המטה |
![]() | ||||||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
www.yemenia.com |

ימנייה - נתיבי תעופה תימניים (בערבית: الخطوط الجوية اليمنية) היא חברת התעופה הלאומית של תימן. החברה מתפעלת קווי שירות פנים ארציים וטיסות בינלאומיות ל-11 יעדים במזרח התיכון, אסיה, אפריקה ואירופה. בסיסה המרכזי הוא בנמל התעופה הבין-לאומי בצנעא, ויש לה בסיס משני בנמל התעופה בעיר עדן. כמו כן, היא חברה בהתאחדות חברות התעופה הערביות.
היסטוריה
החברה נוסדה ב-4 באוגוסט 1961, כקווי אוויר תימן (Yemen Airlines), והחלה לפעול בשנת 1962. בשנת 1972, לאחר שהולאמה, עברה ארגון מחדש ושמה שונה לנתיבי אוויר תימן (Yemen Airways). השם ימנייה אומץ ב-1 ביולי 1978, לאחר שבראשית 1977 הקימו ממשלות צפון תימן וערב הסעודית חברת תעופה משותפת. חברת התעופה שבסיסה בעדן, אלימדה, אוחדה לתוך החברה המשותפת. חברת ימנייה שייכת לממשלת תימן (51%) ולממשלת ערב הסעודית (49%).
ב-21 בינואר 2001 חטף גבר עיראקי מטוס בטיסה 448 של ימנייה. המטוס נחת בנמל התעופה הבינלאומי אמבולי-ג'יבוטי של העיר ג'יבוטי. לא היו נפגעים.
ב-20 בינואר 2010 הודיע ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון כי הוא משעה את כל הטיסות בין בריטניה לתימן בשל חששות מפעולות טרור.
ב-6 במאי 2025 בעקבות תקיפות צה"ל בשדה התעופה בצנעא, הושמדו על הקרקע שני מטוסי איירבוס A320, מטוס A330[1][2] ומטוס איליושין Il-76 הנושא רישום 7O-ADF.[3]
ב-28 במאי 2025 בעקבות תקיפות צה"ל בשדה התעופה בצנעא, הושמד על הקרקע מטוס איירבוס אחד נוסף לפחות (איירבאס A320 (אות קריאה 7O-AFF) ). לאחר תקיפה זו נותרו 3 מטוסים פעילים בלבד בצי החברה. המטוסים מופעלים בעיקר מנמל התעופה של עדן עקב חשש שמא יושמדו גם הם על ידי חיל האוויר הישראלי.
צי המטוסים
נכון ליוני 2025 חברת ימנייה נותרה ללא מטוסים בשליטת החות'ים[4], כך למשל מטוס רישום 7O-AFD טס ביוני 2025 מעדן. זאת בעקבות תקיפות חיל האוויר הישראלי כנגד מטרות אסטרטגיות של החות'ים בתימן במסגרת מלחמת מלחמת חרבות ברזל והתקיפות של החות׳ים כנגד מדינת ישראל.
ב-6 במאי 2025 במסגרת מבצע עמידת ראש, תקף חיל האוויר הישראלי מטרות אסטרטגיות בתימן, בהן שדה התעופה הבינלאומי בצנעא. בתקיפה הושמדו שלושה מתוך ארבעה מטוסים של חברת ימנייה.
ב-28 במאי 2025 יצא חיל האוויר במבצע תכשיט זהב במהלכו הותקף המטוס האחרון של חברת ימנייה בשליטת החות'ים, כחצי שעה לאחר נחיתתו בנמל התעופה הבין-לאומי צנעא .
תאונות והתרסקויות
- ב-2000 וב-2001 סבלו מטוסים של ימנייה מתאונות במהלך ניסיונות המראה.
- ב-30 ביוני 2009 דווח על היעלמות מטוס A310-300 של ימנייה לאחר המראה מקומורו. בטיסה זו, טיסה 626 של ימנייה, נהרגו 154 בני אדם וניצלה ילדה אחת, באהיה בקארי (Bahia Bakari) שהפכה לאחר הטרגדיה למפורסמת במולדתה, צרפת.
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של ימנייה
מדיה וקבצים בנושא ימנייה באתר Airliners.net
- פרטי צי המטוסים של חברת ימנייה
הערות שוליים
- ↑ Yemenia - Yemen Airways Fleet Details and History, Planespotters.net, 2025-05-07 (באנגלית)
- ↑ Damages from Israeli strike on Sanaa airport amounts to $500m., Yemen assesses, The Jerusalem Post | JPost.com, 2025-05-07 (באנגלית)
- ↑ ליאור בן ארי, עינב חלבי, אלישע בן קימון, החות'ים איימו ב"הפתעות", וירו כטב"ם: "נזק של חצי מיליארד דולר בנמל בצנעא", באתר ynet, 7 במאי 2025
- ↑ Flightradar24, Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map, Flightradar24 (באנגלית)
ימנייה41368660Q662091