לדלג לתוכן

יונדאי סנטה פה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
יונדאי סנטה פה
Hyundai Santa Fe
מאפיינים כלליים
יצרן יונדאי
שנות ייצור 2000
סיווג רכב פנאי שטח
מפרט טכני
מנוע מנוע בנזין

יונדאי סנטה פהאנגלית: Hyundai Santa Fe) הוא רכב פנאי שטח (SUV) וקרוסאובר המיוצר על ידי חברת יונדאי מוטורס הדרום קוריאנית. הרכב הושק לראשונה בשנת 2000 והיה רכב ה-SUV הראשון שיוצר על ידי יונדאי. לאורך השנים הוא התפתח מדגם קומפקטי/בינוני לרכב גדול יותר, המוצע כיום לרוב בתצורת חמישה או שבעה מקומות ישיבה. הסנטה פה נחשב לאחד הדגמים המצליחים והנמכרים ביותר של יונדאי ברחבי העולם.[דרוש מקור]

היסטוריה

הדור הראשון

הדור הראשון של יונדאי סנטה פה (קוד דגם: SM) הושק בשנת 2001, והיה רכב הפנאי שטח (SUV) הראשון של יונדאי. הרכב פותח בתגובה לביקוש הגובר לרכבי SUV בשוק הצפון אמריקאי, ויועד לספק אלטרנטיבה זולה יותר לרכבי SUV יפניים ואמריקאיים פופולריים. עיצובו התאפיין בקווי מתאר עגולים ורכים יחסית לתקופה. בשנים הראשונות, הוא הוצע עם מנועי בנזין. בשנת 2002, עבר הדגם עדכון קל שכלל עיצוב מחודש של פתחי האוורור והכפתורים בקונסולה המרכזית. עם זאת, במהלך שנת 2003, דווחו מספר תלונות על הרכב, אשר כללו בעיות התחממות מנוע, וחוסר בכוח מנוע שפגעו בביצועי הרכב. למרות זאת, הדור הראשון של הסנטה פה זכה להצלחה מסחרית משמעותית ונמכר רבות, ובכך ביסס את מעמדה של יונדאי בשוק רכבי הפנאי-שטח המתפתח.[1]

הדור השני

הדור השני של יונדאי סנטה פה (קוד דגם: CM) הוצג לראשונה בשנת 2005 בארצות הברית והחל להימכר באופן נרחב כמודל 2007,[2]כאשר ייצורו נמשך עד שנת 2012. דור זה סימן שינוי משמעותי עבור הדגם, והוא גדל במידותיו והחל להציע, לראשונה, אופציה לשבעה מקומות ישיבה, מה שהפך אותו למתחרה חזק יותר בקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים.

העיצוב החיצוני של הדור השני הפך מודרני, ונקי יותר בהשוואה לקודמו, עם קווים פחות עגולים ויותר מוגדרים, ופחות חיפויי פלסטיק על המרכב. גם עיצוב הפנים שופר.[3]

הדור השלישי

הדור השלישי של יונדאי סנטה פה (קוד דגם: DM לגרסה קצרה ו-NC לגרסה ארוכה) הושק לראשונה באפריל 2012 כמודל 2013. דור זה סימן שינוי אסטרטגי משמעותי עם פיצול הדגם לשתי גרסאות נפרדות על פלטפורמת יונדאי-קיה Y6.[4]

  • יונדאי סנטה פה ספורט - זוהי הגרסה הקצרה יותר, בעלת חמישה מקומות ישיבה, ששימשה כגרסת הכניסה של הסנטה פה בשווקים רבים (בעיקר בצפון אמריקה). ייצורה נמשך עד פברואר 2018.
  • גרנד סנטה פה - זוהי הגרסה הארוכה יותר, בעלת שבעה מקומות ישיבה, שהחליפה את דגם ה"יונדאי וראקרוס" (Veracruz) בשווקים מסוימים. גרסה זו הוצגה בינואר 2013 וייצורה נמשך עד נובמבר 2018 (ואף עד 2020 כדגם "XL" בשווקים מסוימים).

הדור הרביעי

הדור הרביעי של יונדאי סנטה פה (קוד דגם: TM) הוצג לראשונה בפברואר 2018 והחל להימכר כמודל ב-2019, כאשר ייצורו נמשך עד שנת 2023. דור זה בישר על קפיצת מדרגה בשפת העיצוב ובטכנולוגיה של הדגם, והוא הוצע הן בגרסת חמישה והן בגרסת שבעה מקומות ישיבה.

העיצוב החיצוני של הדור הרביעי אימץ את שפת העיצוב החדשה והבולטת של יונדאי, המכונה לעיתים "פנסים מפוצלים" (Composite Light). הוא כלל יחידות תאורה ראשיות הממוקמות נמוך יותר בפגוש, בעוד פנסי ה-LED ליום מוקמו למעלה, בסמוך למכסה המנוע. הגריל הקדמי הענק, "גריל הקסקדה" (Cascading Grille), תפס מקום מרכזי והעניק לרכב מראה נועז ואגרסיבי יותר. תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי, עם עיצוב מודרני יותר, שימוש בחומרים איכותיים ותוספת מסך מגע צף למערכת המולטימדיה.[5]

הדור החמישי

הדור החמישי של יונדאי סנטה פה (קוד דגם: MX5) הוצג רשמית ביולי 2023 כמודל 2024, וסימן שינוי משמעותי בשפה העיצובית של הדגם. בניגוד לקווי המתאר המעוגלים של הדורות הקודמים, הדור החמישי הוא בעל עיצוב "קופסתי" וזוויתי, בהשראת רכבי שטח קשוחים, ונועד להעניק לרכב מראה "קשוח".[6]

השינוי הבולט ביותר הוא העיצוב החיצוני, עם חזית דומיננטית הכוללת יחידות תאורה קדמיות ואחוריות ייחודיות בצורת האות "H", המהוות רמז ללוגו של יונדאי. מכסה המנוע שטוח וארוך, וקו הגג גבוה, מה שתורם למרחב פנים משופר. הרכב גדל במידותיו, והוא ממשיך להציע תצורות של שישה או שבעה מקומות ישיבה, כאשר הדגש הוא על מרווח ושימושיות.[7]


מאפיינים טכניים

מנועים

בתחילה, הוצעו מנועי בנזין ארבעה צילינדרים בנפחים קטנים יותר, ולצידם מנועי V6 חזקים יותר. בדורות מאוחרים יותר, שולבו מנועי טורבו-בנזין לשיפור הביצועים ויעילות הדלק. מנועי דיזל מסוג CRDi (הזרקת מסילה משותפת) היו מרכיב קבוע וחשוב בהיצע, במיוחד בשווקים האירופיים. עם הדור הרביעי (במתיחת הפנים של 2020) והדור החמישי, יונדאי הרחיבה את ההיצע וכללה גם יחידות הנעה היברידיות ופלאג-אין היברידיות, בהתאם למגמת החשמול העולמית.[8]

תיבות הילוכים

הדגם התחיל עם תיבות הילוכים ידניות ואוטומטיות בעלות 4 או 5 הילוכים. עם התקדמות הדורות, תיבות ההילוכים הפכו משוכללות ויעילות יותר, עם מעבר לתיבות אוטומטיות בעלות 6, ובדורות מאוחרים יותר אף 8 הילוכים, מה שתרם לחיסכון בדלק ולנוחות נסיעה.

פלטפורמה

כל דור חדש של הסנטה פה לרוב התבסס על פלטפורמה מעודכנת או חדשה לחלוטין של יונדאי-קיה, במטרה לשפר את קשיחות המרכב, בטיחות הנוסעים, נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. הדור השלישי, למשל, עבר לפלטפורמת Y6, והדור הרביעי התבסס גם הוא על פלטפורמה חדשה ששודרגה במתיחת הפנים של 2020. הדור החמישי מציג פלטפורמה עדכנית שתומכת בממדיו הגדולים ובמערכות ההנעה החדשות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונדאי סנטה פה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. 2002 Hyundai Santa Fe 4-door SUV, IIHS-HLDI crash testing and highway safety (באנגלית)
  2. 2006 hyundai santa fe, www.zofona.com
  3. 2007 Hyundai Santa Fe GLS, SE, Limited - Used Car Overview / Specs / Pictures / Prices, www.jbcarpages.com
  4. Lost | Error - Hyundai Worldwide, HYUNDAI MOTORS (באנגלית)
  5. 2019 Hyundai Santa Fe – 4th-gen SUV debuts in Korea with 2.0 turbo petrol, 2.2 turbodiesel and 8-speed auto - paultan.org, Paul Tan's Automotive News, ‏2018-02-22 (באנגלית אמריקאית)
  6. חדשות רכב - הגיע ארצה לקראת תחילת שיווק: יונדאי סנטה פה חדש, באתר www.icar.co.il, ‏2025-02-12
  7. 2024 Hyundai Santa Fe Undergoes a Wild Design Transformation, ‏2023-07-17 (באנגלית אמריקאית)
  8. Hyundai Reveals More Details About the 2024 Santa Fe, The Car Guide (באנגלית)

יונדאי סנטה פה41722394Q489852