טיסה 692 של יונייטד איירליינס
תאריך | 1 בנובמבר 1955 |
---|---|
מיקום | מעל שמי העיר לונגמונט, קולורדו |
גורם | פיצוץ פלילי מכוון |
הרוגים | 44 |
ניצולים | 0 |
המעורבים באסון | |
כלי טיס | |
כלי טיס | דאגלס DC-6B |
מספר זנב | N37559 |
מוצא | דנוור, קולורדו, ארצות הברית |
יעד | פורטלנד, אורגון, ארצות הברית |
מפעיל | יונייטד איירליינס |
נוסעים | 39 |
אנשי צוות | 5 |
התרסקות טיסה 692 של יונייטד איירליינס אירעה ב-1 בנובמבר 1955. הטיסה, טיסת פנים בארצות הברית, יצאה מדנוור, קולורדו לכיוון פורטלנד, אורגון. תשע דקות אחר ההמראה, מעל שמי קולורדו, התפוצצו במטוס מקלות דינמיט שהטמין בו בנה של נוסעת שקיווה לקבל את ביטוח החיים שלה. בהתרסקות נהרגו כל 44 הנוסעים ואנשי הצוות.
טיסה ופיצוץ
טיסה 629 של יונייטד איירליינס המריאה משדה התעופה לה גווארדיה בניו יורק ב-1 בנובמבר 1955, וערכה עצירת ביניים מתוכננת בשיקגו לפני שהמשיכה לשדה התעופה סטייפלטון בדנוור, ונחתה באיחור של אחת עשרה דקות בשעה 18:11. בדנוור המטוס תודלק ב-3,400 גלונים אמריקאיים (2,800 אימפולס גלונים; 13,000 ליטר) של דלק וצוותו הוחלף. קפטן הול, ותיק מלחמת העולם השנייה, קיבל את הפיקוד על הטיסה לקטעים לפורטלנד וסיאטל .
טיסה 629 המריאה בשעה 18:52 ובשעה 18:56 ביצעה את השידור האחרון שלה, בו נאמר שהיא חולפת על פני מטוס האומני של דנבר . שבע דקות לאחר מכן, פקחי התנועה האווירית של סטייפלטון ראו שני אורות בהירים מופיעים לפתע בשמיים מצפון-צפון-מערב לשדה התעופה. שני האורות נצפו במשך 30-45 שניות, ושניהם נפלו לקרקע בערך באותה מהירות. לאחר מכן ראו הבקרים הבזק בהיר מאוד שמקורו בקרקע או בסמוך לה, עוצמתי מספיק כדי להאיר את בסיס העננים 3,000 מטר מעל מקור ההבזק. לאחר שצפו באורות המסתוריים, קבעו הבקרים במהירות שאין כלי טיס במצוקה ויצרו קשר עם כל כלי הטיס שטסו באזור; כל הטיסות זוהו במהירות למעט טיסה 629.
עד מהרה החלו להגיע שיחות טלפון רבות מחקלאים ותושבים אחרים ליד לונגמונט, שדיווחו על פיצוצים עזים ופסולת לוהטת שנפלה משמי הלילה - שרידי טיסה 629. צוותי חיפוש קרקעיים שהגיעו לאתר ההתרסקות קבעו כי כל 44 האנשים שהיו על סיפון ה-DC-6B נהרגו. פסולת התאונה הייתה על פני 16 קמ"ר של מחוז וולד .
התפרקות נרחבת של כל המטוס התרחשה באוויר, וחלקים גדולים מהכנפיים, המנועים והחלקים המרכזיים נמצאו בשני מכתשים במרחק של 46 מטרים זה מזה. מטען הדלק הגדול התלקח בפגיעה, בהתאם לדפוסי השריפה. השריפות היו כה עוצמתיות שלמרות המאמצים לכבות אותן הן המשיכו לבעור במשך שלושה ימים.
היו ספקולציות מוקדמות שמשהו שאינו בעיה מכנית או טעות של הטייס היה אחראי להתרסקות, בהתחשב בעוצמת הפיצוץ באוויר. גיליון ה-2 בנובמבר של הניו יורק טיימס דיווח על עד ראייה לטרגדיה שתיאר את מה ששמע: "קונרד הופ, חקלאי שגר ליד זירת ההתרסקות, אמר שהוא ובני משפחתו 'שמעו פיצוץ גדול - זה נשמע כאילו פצצה גדולה התפוצצה ורצתי החוצה וראיתי אש גדולה ממש מעל מכלאת הבקר. צעקתי בחזרה לאשתי שעדיף לה להתקשר למכבי האש ולאמבולנס כי מטוס עומד להתרסק. ואז הסתובבתי והוא התפוצץ באוויר ' . "
קורבנות
כל 44 האנשים שהיו על סיפון המטוס נהרגו. גילאי הקורבנות נעו בין 13 חודשים ל-81 שנים.
את ביטוח החיים קנה ג'ק גילברט גרהם, צעיר בן 23, עבור אמו מעט לפני ההמראה במכונה אוטומטית. ערכו היה 37,500 דולר (שווה ערך ל-440,000 דולר ב-2024). למעשה, גם אלמלא הייתה מזימתו מתגלה הוא לא היה זוכה בכסף, שכן אמו לא חתמה על מסמכי הביטוח. ב-11 בינואר 1957 גרהם הוצא להורג באמצעות תא גזים בקולורדו.
ראו גם
לקריאה נוספת
- קולין אוואנס, יומני חקירה, ירושלים: כרטא, 1998 (עמ' 100-102).
קישורים חיצוניים
- תיק החבלה והיסטוריית המטוס של טיסה 692 של יונייטד איירליינס, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)

טיסה 692 של יונייטד איירליינס41354531Q2910683