לדלג לתוכן

טיוטה:תוספות רי"ד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית

תוספות הרי"ד הוא קובץ תוספות מאת רבי ישעיה מטראני הנודע בכינוי "הרי"ד".

מאפייני הספר

רבים תמהו גבי שם הספר, שכן אין דרכו של המחבר כדרכם של רבותינו בעלי התוספות כלל, ועל אף שהושפע רבות משיטה זאת בלומדו אצל רבי שמחה משפיירא, ורבינו יצחק אור זרוע אין סגנונו כסגנון התוספות, לדוגמא אינו משתמש בלשון "וא"ת" ו"וי"ל" כתוספות, אלא "קשיא לי", "ראיתי מקשים", וזאת כיון שבקבצי התוספות המאספים אינם מתייחסים לדבריהם כעיקר, אלא לדברי בעלי התוספות שקדמו להם, ואילו הרי"ד כל דבריו מבוססים על דברי עצמו[1].

ובאמת הרי"ד עצמו לא היה מכנה את חיבורו "תוספות", אלא את תוספותיו, פירושו לתורה, ותשובותיו, היה מכנה קונטרסים, אך בראש חלק מכתבי היד של החיבור מופיעה הכותרת "תוספות הרי"ד", אך יש חלק אשר קראו לחיבור "חדושי הרי"ד".

הרי"ד כתב את ספרו במספר מהדורות, ופעמים רבות במהדורות האחרונות היה חוזר בו מדבריו במהדורות הראשונות.

כדרכם של התוספות, מרבה לעסוק ולפלפל בדברי רש"י, שמכנהו "המורה", אך עם כל זאת, לא מהסס לחלוק על גדולי הדורות שלפניו, כגון רבנו חננאל, הרי"ף, רש"י ועוד, וכמו שכתב באחת מתשובותיו[2]:

אני מה שנראה לי להוכיח מתוך הספר אני כותב ואל תחזיקוני בזה כזהוהי הלב כי אני מכיר בעצמי שצפורנן של אותם הרבנים הראשונים הקדושים יפה מכרסינן ולא לשומרי פתח מדרשם, אך זה יש כי כל דבר שאינו נראה לי מתוך הספר אי אמרה יהושע בן נון לא צייתנא ליה, ואיני נמנע לכתוב מה שנראה לי, כי כך דרך התלמוד, לא נמנעו דרך אחרוני האמוראים מלדבר על הראשונים וגם על התנאים, וכמה משניות סתרו מעיקרם וכמה דברי רבים בטלו, ופסקו הלכה כיחיד, כל שכן שבדבר זה חולקים רבנים גדולים, ויש לנו לתור ולחקור מתוך הספר הראיות ברורות ולראות כמי ההלכה נוטה, ואין בנו כוח ודעת לשקול בפלס הרים מי גדול מחבירו ,הלכך נניח הרבים ההמה עליהם השלום בכבודם ונחזור לבינת הספרים לראות להיכן הדין נוטה

תשובות הרי"ד, סי' ו

הדפסת החיבור

מסכת שבת: בעיקר מהדורה תליתאה ורביעאה, נדפס לראשונה בלבוב ה'תרכ"ב.

מסכת עירובין: מהדורה תנינא עד רביעאה[דרושה הבהרה].

הערות שוליים

  1. הרב דוד מצגר, תוספות הרי"ד - קידושין, מבוא העורך, באתר אוצר החכמה
  2. וכיוצא בזה בסי' סב