וסטלנד לינקס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
וסטלנד לינקס
הלינקס בשירות זרוע האוויר של הצבא הבריטי
הלינקס בשירות זרוע האוויר של הצבא הבריטי
מאפיינים כלליים
סוג מסוק סיור, תובלה, לוחמה ימית, חיפוש והצלה
יצרן Westland Helicopters, אגוסטה וסטלנד, איירוספסיאל
טיסת בכורה 21 במרץ 1971
תקופת שירות 1978–2017 (כ־39 שנים)
צוות 2-3
משתמש ראשי הצבא הבריטי
הצי המלכותי הבריטי
הצי של קוריאה הדרומית
ממדים 
אורך 15.24 מ'
גובה 3.67 מ'
ביצועים 
טווח טיסה מרבי 528 ק"מ
תרשים

וסטלנד WG.13 לינקסאנגלית: Westland Lynx) הוא מסוק תובלה, סיור ולוחמה ימית, שפותח על ידי חברת וסטלנד הבריטית ומיוצר כיום על ידי חברת לאונרדו האיטלקית.

מסוק הלינקס מחזיק עד היום בשיא מהירות למסוק; כאשר ב-11 באוגוסט 1986 קבע לינקס מדגם AH.1 שיא מהירות טיסה של 400.87 קמ"ש[1]. הלינקס נחשב לאחד המסוקים המוצלחים של המאה ה-20 בזכות יכולות הטיסה והמודולריות שלו, למעלה מ-450 מסוקי לינקס נוצרו בלמעלה מ-40 דגמים שונים; הוא זכה להערכה בין לאומית רבה ונכנס לשירות ב-17 מדינות שונות ונכון ל-2024 נמצא עדיין בשירות בשמונה מדינות[2].

פיתוח

סופר לינקס של חיל הים הברזילאי

באמצע שנות ה-60, החלה חברת וסטלנד בפיתוח מסוק תובלה בינוני כתחליף לוסטלנד סקאוט ולווסטלנד ואספ וכחלופה מתקדמת יותר לבל UH-1 אירוקוי; תחת השם הראשוני וסטלנד WG.13. כחלק מהסכם המסוקים האנגלו-צרפתי שנחתם בפברואר 1967, החברה הצרפתית איירוספסיאל לקחה על עצמה 30 אחוז מעבודות הפיתוח והייצור בתוכנית, ווסטלנד ביצעה את השאר. הכוונה הייתה שצרפת תרכוש את הלינקס עבור הצי שלה ותרכוש גרסה של סיור קרב עבור הצבא הצרפתי, כאשר הממלכה המאוחדת תרכוש בתמורה את האיירוספסיאל גאזל והאיירוספסיאל SA 330 פומה. באוקטובר 1969, הצבא הצרפתי ביטל את הדרישה שלו בדגם מסוק סיור הקרב[3].

אב הטיפוס הראשון של לינקס יצא לטיסת הבכורה שלו ב-21 במרץ 1971. בשנת 1972 שבר לינקס את שיא המהירות העולמי מעל 15 ו-25 ק"מ בטיסה במהירות של 321.74 קמ"ש. הוא גם קבע שיא חדש של 100 ק"מ במעגל סגור זמן קצר לאחר מכן, טס במהירות של 318.504 קמ"ש. ב-11 באוגוסט 1986, מסוק לינקס מספר זנב G-LYNX, ששודרג עם מנועי Gem 60 ולהבי הרוטור הבריטיים (BERP), קבע שיא מהירות מוחלט למסוקים לאורך מסלול של 15 ו-25 ק"מ בהגיעו ל-400.87 קמ"ש; שיא עולמי רשמי של ה-FAI שהוא מחזיק עד היום.

הצבא הבריטי הזמין למעלה מ-100 מסוקי לינקס תחת הכינוי לינקס AH.1 ("מסוק צבאי סימן 1") לבצע מספר תפקידים שונים, כגון תובלה, ליווי חמוש, לוחמה נגד טנקים (עם שמונה טילי TOW), משימות סיור ופינוי מוסק; משלוחים של מסוקי ייצור החלו בשנת 1977. דגם משופר עם מנועי Gem 41-1 או Gem 42 ותיבת הילוכים משודרגת כונה לינקס AH.5; רק חמישה נבנו להערכה, אך על בסיסו פותח ה-AH.7, שכלל רוטור זנב חדש שמקורו ב-"וסטלנד 30" (הדגם האזרחי), שלדת אוויר מחוזקת, אוויוניקה משופרת ועזרי הגנה[4].

הגרסה הימית הראשונית של הלינקס, שכונה לינקס HAS.2 בשירות הבריטי, או לינקס Mk.2(FN) בשירות צרפתי; דגם זה צויד בכן נסע בצורת תלת אופן (במקום מגלשיים), מערכת ריסון לסיפון, להבי רוטור ראשיים מתקפלים, מערכת ציפה חירום ומכ"ם מותקן באף. לינקס משופר עבור הצי המלכותי, ה-HAS.3, היה בעל מנועי Gem 42-1 סימן 204, תיבת הילוכים משודרגת, מערכת ציפה חדשה ומערכת Orange Crop ESM. ה-HAS.3 קיבל גם עדכונים שונים אחרים בשירות, שדרוג דומה ללינקס הצרפתי היה ידוע בשם לינקס Mk.4(FN)[5].

סופר לינקס ולינקס שדה קרב

ב-1984 הוכרז פיתוח הלינקס 3, הוא כלל שיפורים שונים בהם תצורת גוף מתוח, זנב מעוצב מחדש, מנועי Gem 60-3/1, כן נסע תלת אופן על גלגלים (כמו בלינקסים הימיים), להבי רוטור BERP וקיבולת דלק מוגברת. הפרויקט בוטל בשנת 1987 עקב חוסר הצלחה מסחרית כאשר רק אב טיפוס אחד של נבנה[6], אך על בסיס פיתוח זה פותח הלינקס AH.7 – ששווק על ידי וסטלנד בשם לינקס שדה קרב בסוף שנות ה-80. אב הטיפוס טס לראשונה בנובמבר 1989 וב-1991 החל להיכנס לשירות, בשימוש הצבא הבריטי גרסה זו כונתה לינקס AH.9.

בתחילת שנות ה-90, וסטלנד שילבה חלק מהשדרוגים הטכנולוגיים והעיצוביים של הלינקס 3 הימי לתוך דגם חדש בשם סופר לינקס; דגם זה כלל להבי רוטור BERP, רוטור הזנב זהה לוסטלנד 30 האזרחי, מנועי Gem 42, מכ"ם 360 מעלות חדש מתחת לאף וצריח חיישן אלקטרו-אופטי אופציונלי המותקן על האף. מסוקי לינקס HAS.3 בשירות הצי המלכותי ששודרגו לתקן הסופר לינקס נודעו בשם לינקס HMA.8. משנות ה-90 ואילך החלה וסטלנד להציע את הסופר לינקס 200, שהיה מצויד במנועי LHTEC CTS800, ואת הסופר לינקס 300, שכלל תא טייס משודרג ואוויוניקה בדומה באגוסטה וסטלנד AW101. בשנת 2002, Flight International דיווחה כי יותר מ-40 גרסאות של הלינקס היו בשירות, וסך הכל כ-400 מסוקים ברחבי העולם.

לינקס העתיד והוויילדקט

ערך מורחב – אגוסטה וסטלנד AW159 ויילדקט

בשנת 1995 הוחלט לשדרג את ציי מסוקי הלינקס של הצבא הבריטי והצי המלכותי לגרסה מתקדמת המבוססת על הסופר לינקס 300, בעל זנב חדש, כן נסע משודרג, תא הטייס חדש, אוויוניקה וחיישנים משודרגים. דגם זה נקרא תחילה לינקס העתיד ומאוחר יותר פותח כמסוק נפרד תחת השם אגוסטה וסטלנד AW159 ויילדקט. למרות שהלינקס הוא המקור והבסיס לעיצובו, הוויילדקט שונה מהותית; רק כ-5% מהרכיבים שלו, כגון מערכת הדלק ותיבת הרוטורים הראשית, זהים לרכיבים בגרסאות המאוחרות של הלינקס[7].

דגמים עיקריים

זוג מסוקי לינקס AH.9A של זרוע האוויר של הצבא הבריטי במעמד פרישת המערך משירות הזרוע, 2015

דגמים יבשתיים

  • לינקס AH.1: הדגם היבשתי הראשוני שפותח עבור זרוע האוויר, הוא כלל זוג מנועי Gem 2 עם 900 כ"ס כל אחד; 113 נבנו ונכנסו לשירות בין 1977 ל-1984.
    • לינקס AH.1GT: חבילת שדרוג של ה-AH.1 לסטנדרט ה-AH.7, כולל מנועים משופרים וזנב רוטור משודרג.
    • לינקס סימן 28: גרסת יצוא למשטרה הקטרית.
  • לינקס AH.5: דגם יבשתי משודרג עם זוג מנועי Gem 41-1 בעלי 1,120 כ"ס כל אחד ותיבת הילוכים משופרת (הדגם נזנח לטובת ה-AH.7).
    • לינקס AH.7: הדגם הנרחב הבא אחרי ה-AH.1; כלל את השיפורים מה-AH.5, בנוסף לזנב רוטור ארוך יותר ומספר שיפורים לגמישות המבצעית של המסוק.
  • לינקס AH.9 "לינקס שדה קרב": דגם דומה ל-AH.7 אך אם שדרוג נוסף לתיבת ההילוכים וכן נסע בתצורת תלת אופן (במקום מגלשיים).
    • לינקס AH.9A: דגם בעל זוג מנועי LHTEC CTS-800-4N בעלי 1,362 כ"ס כל אחד, מה שאיפשר שימוש במקלע כבד 12.7 מ"מ רכוב-דלת (במקום מקלעים קלים יותר) וטיסה באקלים חם יותר. כל דגמי AH.9 שודרגו ל-AH.9A.

דגמים ימיים

לינקס בשירות חיל הים ההולנדי, 1994
שלישיית מסוקי סופר לינקס AH-11A של חיל הים הבזילאי; הראשון נושא זוג טורפדו.
  • לינקס HAS.2: נקרא גם לינקס סימן 2 (FN) בשירות צרפתי; דגם הייצור הראשוני של הליקס הימי, בעל זוג מנועי Gem 2, כן נסע תלת אופן, מערכת עיגון לסיפון, מערכות מכ"ם, בנוסף לרוטור וזנב ניתנים לקיפול. בתצורת לוחמה בצוללות (ASW) ה-HAS.2 יכל לשאת זוג טורפדו או פצצות עומק, בתצורת לוחמת פני ים יכל המסוק לשאת ארבעה טילי סי סקואה (בצי המלכותי) או ארבעה טילי נורד AS.12 (בצי הצרפתי).
    • לינקס סימן 21: גרסת יצוא לחיל הים הברזילאי; שם נקראת SAH-11.
    • לינקס סימן 23: גרסת יצוא לצי הארגנטינאי.
    • לינקס סימן 25: גרסת יצוא לחיל הים ההולנדי; שם נקראת UH-14A.
      • לינקס סימן 27: גרסת יצוא לחיל הים ההולנדי עם מנועי Gem 4; שם נקראת UH-14B.
        • לינקס סימן 81: גרסת יצוא לחיל הים ההולנדי עם מנועי Gem 41; שם נקראת SH-14C.
          • SH-14D: שדרוג הלינקסים של חיל הים ההולנדי לתצורה אחידה עם מנועי Gem 42 ושינועים למערך המכ"ם.
    • לינקס סימן 86: גרסת חילוץ והצלה עבור חיל הים הנורווגי.
  • לינקס HAS.3: דגם בעל מנועים משודרגים Gem 42-1 ותיבת הילוכים משופרת.
    • לינקס סימן 21A: גרסת יצוא סופר לינקס עבור חיל הים הברזילאי, עם מנועי Gem 42 ומכ"ם סי ספרי 3000 בקדמת המסוק
      • לינקס סימן 21B: גרסת יצוא משודרגת לחיל הים הברזילאי עם מנועי CTS-800 ואוויוניקה משופרת, נקרא בשירות מקומי AH-11B.
    • לינקס סימן 80: גרסת יצוא לחיל הים הדני.
    • לינקס סימן 88: גרסת יצוא לחיל הים הגרמני עם מנועי Gem 42 וסונאר טובל.
      • סופר לינקס דימן 88A: דגם משופר מבוסס על הסופר לינקס עם מערך מכ"מים בקדמת המסוק.
    • לינקס סימן 89: גרסת יצוא לחיל הים הניגרי.
    • לינקס סימן 90: גרסת יצוא לחיל הים הדני.
      • לינקס סימן 90B: דגם משופר לתקן הסופר לינקס.
    • לינקס סימן 95: גרסת יצוא סופר לינקס עבור חיל הים הפוטוגלי.
      • לינקס סימן 95A: דגם משופר בעל תא טייס משודרג, מערכות אוויוניקה ומחשוב משופרות ומנועי CTS-800.
    • סופר לינקס סימן 99: גרסת יצוא סופר לינקס עבור הצי של קוריאה הדרומית.
      • סופר לינקס סימן 99A: דגם עם רוטור משופר.
    • סופר לינקס סימן 100: גרסת יצוא של הסופר לינקס לחיל הים המלזי, עם מנועי CTS-800-4N בעלי 1,327 כ"ס כל אחד.
    • סופר לינקס 300: דגם סופר לינקס משופר עם מנועי CTS-800-4N.
      • סופר לינקס סימן 110: גרסת יצוא של הסופר לינקס 300 לצי המלכותי התאילנדי.
      • סופר לינקס סימן 120: גרסת יצוא לחיל האוויר של עומאן.
      • סופר לינקס סימן 130: גרסת יצוא לחיל הים האלג'יראי.
  • לינקס סימן 4 (FN): גרסה משודרגת עם מנועי Gem 42-1 עבור הצי הצרפתי.
  • לינקס HMA.8: דגם תקיפה ימית המבוסס על הסופר לינקס 100, בעל מנועי Gem 42-200, רוטור ורוטור זנב משופרים, ומכ"ם וצריחון תת-אדום קדמיים.

מאפיינים (סופר לינקס 100)

לינקס בשירות זרוע האוויר של הצי המלכותי
לינקס בשירות הדויטשה מרינה הגרמני, 2019

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וסטלנד לינקס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 11 August 1986: The World’s Fastest Helicopter, This Day in Aviation, ‏11 באוגוסט 2024
  2. ^ Jacek Domański, Westland Super Lynx Mk 88A, Afterburner, ‏5 בספטמבר 2023
  3. ^ Westland "Lynx", AviaStar
  4. ^ WESTLAND LYNX AH.7, Pima Air & Space Museum
  5. ^ Westland Lynx WG-13 Lynx HAS 2, The Helicopter Museum
  6. ^ Westland Lynx 3, The Helicopter Museum
  7. ^ Craig Hoyle, PICTURES: UK's Future Lynx programme moves into manufacturing phase, Flight Global, ‏9 באוקטובר 2007
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

וסטלנד לינקס40144952Q162116