ויאדוקט האמנויות
שורת הגלריות שמתחת קשתות הגשר | |
מידע כללי | |
---|---|
סוג | גשר קשתות |
על שם | גלריות האמנות |
כתובת | שדרות דומסניל (צר'), הרובע השנים-עשר |
מיקום | פריז |
מדינה |
![]() |
בעלים | עיריית פריז |
הקמה ובנייה | |
תקופת הבנייה | 1858–1859 |
חומרי בנייה |
אבנים מסותתות לבנים אדומות |
אדריכל |
בנייה: אמיל וינייה (צר') שיקום: פטריק ברגר (צר') |
סגנון אדריכלי | ניאו קלאסיקה |
מידות | |
אורך | 1500 מטר |
רוחב | 8 מטר |
גובה | 10 מטר |
מידע טכני | |
מפתחים | 64 |
קואורדינטות | 48°50′48″N 2°22′37″E / 48.8467°N 2.3769°E |
https://www.leviaducdesarts.com/ | |
ויאדוקט האמנויות (בצרפתית: Viaduc des Arts) הוא גשר רכבת ברובע השנים-עשר של פריז שנבנה במאה ה-19 עבור קו רכבת בין מרכז פריז לפרברים מדרום מזרח לעיר. ב-1969 נסגר הקו וב-1994 הוסבו הקשתות, שתומכות בגשר, לגלריות לאומנים ולבתי קפה ומסלול המסילה לטיילת והאתר הפך לאטרקציה לתיירים ומקומיים.
רקע
ב-1859 נחנך בפריז קו רכבת שנקרא "קו ונסן" (ligne de Vincennes) (צר'). קו זה פעל מאמצע המאה ה-19 ועד 1969 וחיבר את תחנת הרכבת "הבסטיליה" (צר')[א] לתחנת "מרלה-אן-ברי" (צר') מדרום מזרח לפריז.
גשר הרכבת
עם סגירת הקו נשארה לאורכו התשתית הפיזית שכללה גשרים ומנהרות שחלקה נהרס וחלקה הוסב למטרות אחרות. אחד מאתרי המסילה הבולטים בנוף של פריז היה גשר בן 64 קשתות באורך של כ-1,500 מטר, לאורך שדרות דומסניל (צר') בהרובע השנים-עשר. הגשר תוכנן באמצע המאה ה-19 על ידי האדריכל אמיל וינייה (צר') בסגנון נאו קלאסי ונבנה מאבנים מסותתות וצופה בלבנים אדומות.
הסבת הגשר
ב-1990 דנה מועצת העיר פריז, בראשות ז'אק שיראק, בגורלו של הגשר ברובע ה-12 (שהיה נטוש מאז 1969) והחליטה להקצות כסף לשיקום הגשר והפיכת החללים שמתחת הגשר לגלריות עבור אומני פריז.
תכנון השיקום הופקד בידיו של האדריכל פטריק ברגר (צר')[1] והשיפוץ נעשה על ידי החברה העירונית לפיתוח מזרח פריז.
במסגרת השיקום הפכו החללים מתחת לקשתות לגלריות על ידי סגירתן בחלונות זכוכית משני הצדדים. השיקום הושלם ב-1994 ויצר כ-64 חללים ששטחם נע בין 150 מ"ר ל-450 מ"ר. הגלריות הושכרו לאמנים ואומנים שמציגים בהם כיום את יצירותיהם בגלריות וסדנאות יצירה במגוון תחומים כמו ציור, פיסול, עבודות עץ, ריהוט, יצירה בעור, טקסטיל, משי, ניפוח זכוכית, צורפות, שיפוץ כלי נגינה ועוד.
החלק העליון של הגשר, עליו עברו בעבר פסי הרכבת, הפך לטיילת להולכי רגל ומהווה חלק מפארק רנה-דואומון (צר').
גלריה
-
חלק מקשתות הגשר עדיין משמשות למעבר כלי רכב
-
מראה החזית של חלק מהגלריות
-
מראה מבפנים של אחת הגלריות
-
צילום מ-1985 של חלקו העליון של הגשר לפני תחילת עבודות השיקום, כשעוד שימש למעבר רכבות
-
הקצה הדרומי בו מסתיים הגשר
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של ויאדוקט האמנויות
- ויאדוקט האמנויות, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
ויאדוקט האמנויות, ברשת החברתית פייסבוק
- ויאדוקט האמנויות, באתר structurae.net (בצרפתית)
- ויאדוקט האמנויות, באתר pss-archi.eu
- ויאדוקט האמנויות, באתר parisjetaime.com (בצרפתית)
- ויאדוקט האמנויות, באתר semaest.fr (מהארכיון) (בצרפתית)
ביאורים
- ↑ תחנת הבסטיליה נהרסה ב-1984 כדי לפנות מקום להקמת אופרה בסטיליה
הערות שוליים
- ↑ פרוייקט שיפוץ ויאדוקט האמנויות, באתר הבית של האדריכל פטריק ברגר
ויאדוקט האמנויות41703158Q749491