לדלג לתוכן

הכותל המערבי, ירושלים (גוסטב באוארנפיינד)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
הכותל המערבי, ירושלים
The Wailing Wall, Jerusalem
מתפללים יהודים בכותל המערבי, ציורו של גוסטב באוארנפיינד, 1904
מתפללים יהודים בכותל המערבי, ציורו של גוסטב באוארנפיינד, 1904
מידע כללי
אמן גוסטב באוארנפיינד
תאריך יצירה 1904
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
אורך 193.5
רוחב 98

הכותל המערבי, ירושלים הוא ציור שמן על בד מאת הצייר האוסטרי גוסטב באוארנפיינד, מן הדמויות הבולטות בתנועת האוריינטליזם האירופי של המאה ה-19. גודלו של הציור 193.5 × 98 ס"מ, והוא נחשב לאחת מיצירותיו המרכזיות והאחרונות של האמן, שהושלמה זמן קצר לפני מותו בדצמבר אותה שנה. היצירה נמכרה במכירה פומבית של כריסטי'ס ב-2001 במחיר של 534,000 דולר אמריקני.[1]

תיאור היצירה

הציור מציג את הכותל המערבי בירושלים, ומתאר קבוצת מתפללים יהודים הסמוכים אל אבני הקיר העתיק. באוארנפיינד מתמקד בפרטי האבן, בגובה הקיר ובגווניו המדויקים, תוך הקפדה על ריאליזם תיעודי. הדמויות ממוקמות לאורך התחתית, לבושות בבגדים מסורתיים, ויוצרות ניגוד בין קנה המידה האנושי לבין עוצמתו הארכיטקטונית של האתר. הסצנה שקטה ומהורהרת, ומודגשת בה תחושת יראת הקודש והזמן ההיסטורי המצטבר. על אף הדיוק בפרטים, האמן הוסיף כתובות בעברית על האבנים – תוספת שאינה קיימת באתר בפועל – כהדגשה סמלית של הקדושה והזיכרון היהודי.[1]

פרשנות סמלית

הציור "הכותל המערבי, ירושלים" של גוסטב באוארנפיינד מבטא את המתח בין תיעוד מדויק לבין אידיאליזציה סמלית של המקום הקדוש. הדמויות הקטנות למרגלות הקיר העצום מדגישות את תחושת ההכנעה והקִטנוּת האנושית מול העבר ההיסטורי והקדושה. הקיר, שנותר משרידיו של בית המקדש, מסמל את זיכרון החורבן ואת התקווה לגאולה. כתובות העברית שהאמן הוסיף על האבנים – אף שאינן קיימות במציאות – משמשות אלמנט סמלי לחיבור הרוחני בין העם היהודי לבין האתר. האווירה הרוחנית והמהורהרת מדגישה את ממד ההתבוננות השקטה והאישית של המתפללים מול שריד מקודש של העבר, ומשקפת את מקומו של הכותל בתודעה הלאומית כאתר של זיכרון, תפילה ונחמה.[1]

"חומת שלמה", ציור מאת ז'אן-לאון ז'רום

השוואה ליצירות אחרות

הציור "הכותל המערבי, ירושלים" של גוסטב באוארנפיינד משתלב במסורת האוריינטליסטית של המאה ה־19, אך ניכר בדיוקו התיעודי ובממדיו המרשימים. בטקסט מוזכרת השוואה ליצירתו של ז'אן-לאון ז'רום, "חומת שלמה", משנת 1876. בעוד שז'רום הציג עיבוד דרמטי ובעל מימד סמלי, באוארנפיינד התרכז בתיאור ריאליסטי של האתר, תוך שימת דגש על פרטי האבן, הארכיטקטורה ונוכחות המתפללים. האווירה השקטה והמדודה בציורו של באוארנפיינד משקפת עניין בהתבוננות רגועה ובחוויית המקום, ולא בהצגת רגע דרמטי או נרטיב היסטורי.[1]

הערות שוליים

הכותל המערבי, ירושלים (גוסטב באוארנפיינד)41718132