דארה בירנבאום
תבנית אמן ריקה דארה בירנבאום (באנגלית: Dara Birnbaum; 29 באוקטובר 1946 – 2 במאי 2025) הייתה אמנית וידאו ומיצב יהודיה-אמריקאית.[1] עבודתה עסקה בעיקר במאפיינים אידאולוגיים ואסתטיים של תקשורת המונים[2] ואתגרה את ההטיות המגדריות כמו גם את הנוכחות של הטלוויזיה במשק הבית האמריקני משנות השבעים. בירנבאום השתמשה בווידאו כדי לשחזר דימויים טלוויזיוניים שכיחים של פורמטים טיפוסיים כגון חידונים, אופרות סבון ותוכניות ספורט. הטכניקות שלה כללו שימוש בדימויים שחזרו על עצמם וקטיעה של תנועה מצולמת בעזרת טקסטים ומוזיקה. היא הייתה ידועה גם בזכות היותה חלק מתנועת האמנות הפמיניסטית שהתהוותה במקביל לאמנות הווידאו מאמצע שנות השבעים בארצות הברית. בירנבאום התגוררה ועבדה בניו יורק.
ראשית חיים והשכלה
דארה בירנבאום נולדה בשנת 1946 בניו יורק.[3] בשנת 1969 קיבלה תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג. לאחר מכן עבדה במשרד האדריכלים לורנס הלפרין ושות' בניו יורק. העניין והעיסוק של בירנבאום במרחב האזרחי וביחסים המורכבים בין המרחבים הפרטיים והציבוריים כמו שהם מגולמים בתרבות ההמונים התגבשו בזמן עבודתה במשרד זה. בשנת 1973 קיבלה בירנבאום BFA בציור מהמכון לאמנות בסן פרנסיסקו .
קריירה ופרקטיקה אמנותית
בשנת 1975 בירנבאום עברה לפירנצה למשך שנה ושם נחשפה לתערוכות של וידאו-ארט בביקוריה ב-Centro Diffusione Grafica, גלריה שהייתה חלוצה בתחום. זמן קצר לאחר חזרתה לעיר ניו יורק בשנת 1976, פגשה בירנבאום את דן גרהם, אמן שהשפיע רבות על התפתחותה האמנותית. גרהם הכיר לה את כתב העת הבריטי לקולנוע, Screen, ובירנבאום שהתעניינה מאוד בדיון של כתב העת בשיח הפמיניסטי המתפתח בביקורת על הקולנוע, מצאה כי ההתעלמות מהמדיום הטלוויזיוני היא בעייתית ביותר מכיוון שלדעתה הטלוויזיה תחליף את הקולנוע ככוח הדומיננטי של תרבות ההמונים האמריקאית. [4]
במקביל, המשורר אלן סונדהיים השאיר לבירנבאום את מצלמת הסוני פורטפאק שלו, דבר שאיפשר לה ליצור את עבודות הווידאו הניסיוניות הראשונות שלה, כמו Control Piece ו-Mirroring. עבודות אלה חקרו את ההפרדה בין הגוף לייצוגו באמצעות מראות ודימויים מוקרנים. מראות המשיכו להיות אלמנט חשוב בעבודות הווידאו שלה בסוף שנות השבעים, עבודות שחקרו בעיקר ניכוס תרבותי ואת המוסכמות של המדיום הטלוויזיוני. באמצעות פיצולים וחזרות של דימויים טלוויזיוניים, בירנבאום בחנה את המבנים הטכניים של המדיום ואת הבניית מחוות הגוף במרחב הציבורי.[5]
יצירתה הבולטת ביותר היא 1978 - 1979 Technology / Transformation: Wonder Woman .[5] בעבודה זו בירנבאום השתמשה בדימויים מסדרת הטלוויזיה וונדר וומן כדי לחשוף ולחתור תחת משמעויות אידאולוגיות המוטמעות בסדרת הטלוויזיה. באתר Landmarks, של אוניברסיטת טקסס באוסטין, מוצגת עבודהזו ונמצא מאמר המוקדש לבירנבאום. [6]
פרסים
בשנת 2010 בירנבאום זכתה בפרס עמית האמנים של ארצות הברית.
לקריאה נוספת
- Demos, T. J. (2010). Dara Birnbaum:Technology/Transformation: Wonder Woman. Afterall Publishing. ISBN 978-1-84638-066-2.
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של דארה בירנבאום
- דארה בירנבאום, באתר MNCARS
הערות שוליים
- ↑ "Dara Birnbaum", Walker Art Center, Retrieved 31 October 2018.
- ↑ "Dara Birnbaum, The Dark Matter of Media Light", ed. Karen Kelly, Barbara Schröder, and Giel Vandecaveye, DelMonico Books, 2010, p.10. מסת"ב 978-3-7913-5124-7
- ↑ "Birnbaum Biography", Marian Goodman Gallery, Retrieved 31 October 2018.
- ↑ Demos 2010, p. 11.
- ^ 5.0 5.1 Demos 2010, p. 11–12.
- ↑ "Dara Birnbaum". LANDMARKS (באנגלית). 2011-04-13. נבדק ב-2020-10-06.

דארה בירנבאום40971557Q3702470
- אמניות וידאו ארט אמריקאיות
- אמני וידאו ארט אמריקאים
- אמני וידאו ארט יהודים
- אמניות יהודיות אמריקאיות
- אמנים יהודים אמריקאים
- זוכות מלגת גוגנהיים
- זוכי מלגת גוגנהיים
- אמניות מיצב
- אדריכליות יהודיות
- אדריכלים יהודים
- אדריכליות אמריקאיות
- אדריכלים אמריקאים
- אדריכלים יהודים אמריקאים
- אדריכלים אמריקאים במאה ה-20
- בוגרות אוניברסיטת קרנגי מלון
- בוגרי אוניברסיטת קרנגי מלון
- בוגרות המכון לאמנות של סן פרנסיסקו
- בוגרי המכון לאמנות של סן פרנסיסקו
- ניו יורק: אישים
- אמריקאיות שנולדו ב-1946
- אמריקאים שנולדו ב-1946
- אמריקאיות שנפטרו ב-2025
- אמריקאים שנפטרו ב-2025