בית המשפט העליון של אוסטריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בית המשפט העליון של אוסטריה
Oberster Gerichtshof
בנין ארמון הצדק בבווינה, משכנו של בית המשפט העליון בווינה
בנין ארמון הצדק בבווינה, משכנו של בית המשפט העליון בווינה
מאפיינים
מדינה אוסטריהאוסטריה אוסטריה
שופטים
מספר שופטים 61
סמל אוסטריה
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של אוסטריה

פורטל אוסטריה

בית המשפט העליון של אוסטריהגרמנית: Oberster Gerichtshof, בראשי תיבות: OGH) הוא הערכאה השיפוטית העליונה באוסטריה בתחומי המשפט האזרחי והפלילי. הוא מהווה את האורגן העליון של מערכת השיפוט הרגילה באוסטריה וממוקם בווינה.

מעמד חוקתי

הבסיס החוקתי לבית המשפט העליון מעוגן בסעיף 92 בחוקה של אוסטריה (B-VG). בהתאם לסעיף זה, נקבע כי "הערכאה העליונה בתיקים אזרחיים ופליליים היא בית המשפט העליון". בכך נקבע מבחינה חוקתית כי במדינה יפעל בית משפט עליון אחד בלבד לתחומים אלה, וכי לא ניתן לבטל את קיומו באמצעות חקיקה רגילה.

החוקה אינה מחייבת כי כל הליך משפטי יסתיים בהכרח בבית המשפט העליון; פנייה אליו כפופה למגבלות פרוצדורליות, שנועדו לאפשר לבית המשפט למלא את תפקידו כערכאה מנחה תוך זמן סביר. עם זאת, ההגבלות הללו אינן יכולות לרוקן את סמכותו מתוכן.

אי התאמה לשפיטה

סעיף 92(2) לחוקה קובע הוראות אי-התאמה לשופטי בית המשפט העליון. חברי הממשלה הפדרלית, ממשלות המדינות הפדרליות או גופים ייצוגיים אינם יכולים לכהן במקביל כשופטים בבית המשפט. תקופת אי-ההתאמה חלה גם לאחר סיום כהונה מוקדמת, ונמשכת עד לתום תקופת החקיקה או הכהונה. אדם שמילא תפקידים פוליטיים רלוונטיים בארבע השנים שקדמו, אינו כשיר להתמנות לנשיא או לסגן נשיא בית המשפט.

סמכות לפנייה לבית המשפט החוקתי

סעיף 89(2) לחוקה מקנה לבית המשפט העליון סמכות חוקתית להגיש עתירה לבית המשפט החוקתי, אם עולה חשש כי חוק מסוים הוא בלתי חוקתי.

ארגון וסמכויות

תפקיד

בית המשפט העליון מהווה את האורגן העליון של מערכת השיפוט הרגילה באוסטריה, בהתאם לסעיף 92(1) לחוק החוקתי הפדרלי (B-VG). הוא פועל כערכאה העליונה בתיקים אזרחיים ופליליים, ואין אפשרות חוקתית להקים מעליו ערכאה נוספת בתחומים אלה. עם זאת, לא כל תיק מובא בפניו בהכרח, וההליך בפניו כפוף למגבלות שנקבעות בחוק, בעיקר כדי להבטיח את תפקודו היעיל והכוונתי של בית המשפט על כלל המערכת המשפטית.[1]

הרכב שיפוטי

בית המשפט פועל באמצעות סנאט – הרכב של שופטים מקצועיים. סנאט רגיל כולל חמישה שופטים, וברוב המקרים הוא דן בערעורים אזרחיים ופליליים. קיימים גם סנאט ייעודי לפסקי בוררות, סנאט פלילי, סנאט לערעורי קרטל (שלושה שופטים מקצועיים ושני שופטים מומחים), וסנאט לענייני עבודה וביטוח סוציאלי שבו יושבים שלושה שופטים מקצועיים ושני שופטים מומחים.

במקרים חריגים, פועל סנאט מצומצם בן שלושה שופטים, בעיקר בהחלטות מקדמיות, סמיכות ופסיקות עקרוניות בזכויות יסוד. כאשר מתעוררת שאלה משפטית עקרונית או צורך בסטייה מהלכה קודמת, ניתן להרחיב את הסנאט לשבעה שופטים או יותר – סנאט מחוזק. החלטות של סנאט מחוזק מחייבות את יתר ההרכבים, וניתן לסטות מהן רק בהחלטה נוספת של סנאט מחוזק.

תפקיד מנחה בפסיקה

במילוי תפקידו המנחה, עוסק בית המשפט העליון באחידות הדין, ביציבותו ובהתפתחותו. בתיקים אזרחיים הוא דן בערעורים, ערעורים בנקודות חוק והחלטות מיוחדות. זכות הערעור כפופה, בין היתר, לשווי נושא העימות (בדרך כלל מעל 5,000 אירו) ולמשמעות השאלה המשפטית.

בתחום הפלילי, סמכויותיו כוללות טיפול בתלונות בטלות, בערעורים בענישה ובהחלטות דיוניות, וכן ערעורי ביטול מטעם התביעה הכללית על בסיס אי חוקיות. בתפקידו זה הוא נעזר בשירות המדעי, ברישום המשפטי ובספרייה המרכזית.

השירות המדעי

השירות המדעי של בית המשפט אחראי על עיבוד, קטלוג ופרסום של החלטות שיפוטיות. מאז 1993 הוכנס תהליך אוטומציה מלא למערכת, הכוללת מעל 127,000 פסקי דין בטקסט מלא ומעל 130,000 תקדימים משפטיים. השירות מסייע לשופטים במחקר, ניסוח החלטות ומעקב אחר פסיקה.

הספרייה המרכזית

הספרייה המשפטית המרכזית של בית המשפט, הממוקמת בארמון המשפט בווינה, כוללת מעל 140,000 כותרים ומשמשת מרכז ידע משפטי לשופטים, משפטנים ועורכי דין. הספרייה עברה שיפוץ כולל ונבנה עבורה מתחם ייעודי הכולל "גשר קריאה" עם תנאי אור טבעיים, ארכיון ומתקני גישה מודרניים.

הרישום

מערך הרישום של בית המשפט מחולק למחלקות לפי תחומי עיסוק: אזרחי, פלילי, שירותי ומשמעתי, אקדמי, קבלת קהל, תשלומים ולוגיסטיקה. רישום זה מספק את התמיכה המנהלית לתפקודו התקין של בית המשפט.

מינוי שופטים

בהתאם לחוק שירות השופטים והפרקליטות (RStDG), בית המשפט מפעיל סנאט כוח אדם הכולל את הנשיא, סגן הנשיא הוותיק ביותר ושלושה נציגים נבחרים. גוף זה אחראי, בין היתר, להמלצות למינויים בכירים ולחלוקת תחומי האחריות הפנימית. בנוסף, פועל סנאט חיצוני הכולל את הנשיא, סגן הנשיא וחמישה שופטים נבחרים מבתי המשפט האזוריים העליונים. סנאט זה מגיש המלצות על מינוי שופטים בערכאות הנמוכות יותר, כחלק מהעיקרון הפדרליזם של ייצוג אזורי מאוזן.

הליכים

בית המשפט העליון של אוסטריה משמש כערכאה השיפוטית העליונה בתיקים אזרחיים ופליליים. תפקידו העיקרי הוא פיקוח על החלטות שניתנו בערכאות קמא, תוך שמירה על אחידות, פיתוח ויציבות של הפסיקה המשפטית. הדיון בו מתמקד בעיקר בהיבטים משפטיים של ההחלטות המובאות בפניו, ופחות בשאלות עובדתיות.[2]

הליכים אזרחיים

בית המשפט העליון דן בערעורים (Revision) או בערעורים על החלטות ביניים (Revisionsrekurs), בהתאם לטיב ההחלטה המותקפת. הוא בוחן את קיום הפגמים הפרוצדורליים ואת נכונות הפרשנות המשפטית שניתנה על ידי הערכאה הדיונית או הערעורית. עם זאת, הוא אינו בוחן את ממצאי העובדה או את מהימנות העדים.

ערעור לבית המשפט העליון אפשרי רק כאשר מתקיימת שאלה משפטית עקרונית, שיש לה חשיבות מיוחדת לאחידות הפסיקה, לביטחון המשפטי או לפיתוח הדין. במקרים מסוימים קיימות הגבלות נוספות, כגון סף מינימלי של ערך התביעה – למשל, ערעורים במחלוקות רכושיות בשווי נמוך מ-5,000 אירו אינם ניתנים לרוב לערעור.

במקרים חריגים, פועל בית המשפט העליון כערכאה ראשונה ואחרונה, בעיקר בתיקים הקשורים לבוררות, כגון בקשות לביטול פסקי בוררות או דיונים על פסלות בוררים. דיון פומבי נערך לעיתים נדירות בלבד.

הגבלים העסקיים

החלטות של בית המשפט לערעורים בווינה (Oberlandesgericht Wien), הפועל כבית דין לתחרות והגבלים עסקיים, ניתנות לערעור בפני בית המשפט העליון, אשר דן בהן כערכאה סופית.

הליכים פליליים

במסגרת הדין הפלילי, מוסמך בית המשפט העליון לדון בערעורים (Berufung) ובתלונות בטלות (Nichtigkeitsbeschwerde) כנגד פסקי דין של בתי משפט מחוזיים או מושבעים. תלונת בטלות נועדה להצביע על טעויות מהותיות שנפלו בהליך או בפסק הדין, דוגמת שלילת זכות להבאת ראיות או שגיאות משפטיות בפסיקה. התוצאה האפשרית היא ביטול פסק הדין במלואו או בחלקו, עם הכרעה מחודשת של בית המשפט או החזרת הדיון לערכאה קמא.

ערעור רגיל מתמקד בעיקר בשיקולי ענישה – לרבות סוג העונש, תקופתו או תנאי הפעלתו. הוא עשוי להתייחס גם להכרעות בנוגע לתביעות אזרחיות שהוגשו במסגרת ההליך הפלילי.

הכרעות בתלונות בטלות ניתנות לרוב לאחר חוות דעת של הפרקליטות הכללית (Generalprokuratur), בדיון לא-פומבי או פומבי לפי הצורך. כאשר מוגש גם ערעור רגיל, הוא יידון על ידי בית המשפט העליון רק אם תלונת הבטלות נדחית בדיון פומבי. אם התלונה מתקבלת, הערעור הנלווה מתייתר.

תלונת בטלות

הפרקליטות הכללית רשאית להגיש תלונת בטלות מיוחדת – גם ללא תלות בהליך פלילי תלוי ועומד – כאשר נתגלה פגם משפטי בהחלטת בית משפט, מתוך מטרה להבטיח אחידות ותקינות ביישום הדין. במקרים כאלה, אם נמצא כי החוק הופר, קובע בית המשפט העליון את דבר ההפרה, ולעיתים אף מורה על ביטול ההחלטה שנפגעה.

הגנה על זכויות יסוד

נאשם רשאי לטעון בפני בית המשפט העליון כי נעצר או הוחזק במעצר חקירה בניגוד לחוק או מעבר לפרק הזמן המותר, באופן שפגע בזכותו לחירות. בית המשפט רשאי לבטל החלטות מעצר בלתי חוקיות או לקבוע כי שחרורו של החשוד התעכב שלא כדין.

חידוש הליך פלילי מטעמים חוקתיים

בהתבסס על סעיף 363a לחוק סדר הדין הפלילי, רשאים נאשמים או צדדים שלישיים להגיש לבית המשפט העליון בקשה לחידוש ההליך הפלילי, בטענה להפרה של זכויות יסוד או זכויות אדם, גם אם טרם ניתנה הכרעה של בית הדין האירופי לזכויות אדם. תנאי לכך הוא שהערעורים הקיימים במערכת המשפט האוסטרית מוצו, ולא הביאו לסעד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

בית המשפט העליון של אוסטריה40972656Q876935